Nasha the first
13-12-2008 om 23:10
Septemberkindjes, ze zijn zo jong.....
aaaaahhhhhhhhhhhhhh ik kan het woord jong niet meer horen....van de week de oudergesprekken gehad, groep 2, september kinderen.....vroege septemberkinderen......en wat ik steeds maar hoor, ze zijn nog zo jong....
Mijn posting over de computerspellen enzo komt niet uit de lucht vallen.....ik wil een beetje steun geven om ze toch gewoon naar groep 3 te laten doorstromen.....doe ik daar verstandig aan?

M Lavell
05-01-2009 om 07:56
Eenvoudig
Pelle:"Ik probeer jou alleen maar duidelijk te maken dat beide kinderen 18 zijn bij het behalen van het VWO diploma dus dat jij eens moet ophouden met roepen dat een zittenblijver van eind van het kalenderjaar meer nadeel heeft dan een kind jarig aan het begin van het kalenderjaar."
De ene is blijven zitten, de ander niet. Bureaucratie is heel eenvoudig Pelle. De constructies die jij verzint om van jouw twee kinderen twee gelijken te maken, die tellen niet. Het gaat om de constructies die scholen verzinnen. Ze doen dat op basis van de wet.
Groet,
Miriam Lavell

jan
05-01-2009 om 09:36
Probleem
Ik denk dat het probleem zit in het gegoogel met kalenderjaren en schooljaren.
Help me maar een beetje als onderstaande redenatie niet correct is, want ik geef toe dat ik een blinde vlek heb voor dit soort dingen.
Mijn dochter is van augustus 1999.
Neem ik kalender jaren:
2008 wordt ze 9 groep 6
2009 wordt ze 10 groep 7
1010 wordt ze 11 groep 8
2011 wordt ze 12 eerste klas middelb school
Kijk ik naar schooljaren:
2008-2009: ze wordt 10 in groep 6 (als laatste in de zomer want iedereen is het al)
2009-2010: ze wordt 11 in groep 7
2010-2011: ze wordt 12 in groep 8
2011-2012: ze wordt 13 eerste klas middelb school
In 2016-2017: ze wordt 18 (als het schooljaar erop zit dus haalt ze op haar 17-de haar diploma)
Ik denk dan dat Pelles zoon dat jaar in september 19 wordt. Hij haalt op zijn 18-de zijn diploma.
Ik heb geen links bekeken en weet niet wat er nu precies verwacht wordt. In welke jaren er gerekend/afgerekend wordt. Misschien valt het mee en houdt men in eerste instantie nog rekening met de herfstkinderen of vroege lln die langer gekleuterd hebben?
Groet Jan

M Lavell
05-01-2009 om 09:57
De overheid of de school
Pelle:"JIJ kunt nu wel blijven volhouden dat dat gevolgen gaat hebben maar ik geloof er niet."
Dat zal me worst wezen. Je hoeft het niet te geloven. Ik ben geen missionaris. Ik informeer slechts.
Pelle:"Jij komt met je link waar helemaal niet in staat dat er problemen komen als een kind voor zijn 18de de sk nog niet binnen heeft."
Inderdaad. De overheid gaat geen problemen met jou maken. Die laat de uitvoering aan schoolbeleid over. Dus nogmaals en voor de zeventigste keer: Je krijgt geen straf of boze lpa op je nek (behalve bij verzuim). Het is de school (in samenwerking met andere scholen) die eigen beleid gaat voeren om de minimale doelstellingen te halen: Het eerder, op jongere leeftijd, behalen van een sk.
Pelle:"Het is nu ook niet zo dat als een kind niet meer leerplichtig is het niet door mag leren als hij wil."
Klopt. Het is al wel zo dat je maar moet afwachten of de school je wel wil hebben. Zie nogmaals de verjonging in het vo. Dat is er niet omdat tegenwoordig 19 jarigen niet meer naar een gewone vo willen. Dat is er omdat scholen ze niet meer willen hebben.
Pelle:"Logisch dat als de overgang niet lukt ze een kind sneller laten afstromen maar je kunt mij niet wijs maken dat dit gevolgen heeft als mijn kind gewoon goede cijfers haalt."
Als je het een gelooft, zittenblijvers stromen sneller af (de situatie voor de skplicht), dan moet je het ander ook geloven: zittenblijvers krijgen eerder een korter traject aangewezen. Al is het maar omdat afstromen vaak niet helpt in tijd. Van havo naar vmbo afstromen, kost minimaal een jaar extra. Van vwo naar havo afstromen, scheelt een jaar. Dat zou wel een oplossing zijn. Andere oplossing: van vmbo/havo/vwo 3 afstromen naar mbo 2. Is ook vijf jaar samen. Met de samenwerkingsscholen vmbo/mbo, kan dat ook. Die samenwerkingsverbanden zijn speciaal voor dit doel aangegaan.
Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen: Ik weet niet wat er uit de hoge hoed komt. Ik had het overslaan van groep 8 ook niet aan zien komen. Ik weet allen dat er wat uit de hoge hoed komt. Voor het ontwikkelen van nieuwe goocheltrucs op dit terrein is er onlangs weer 52 miljoen aan het onderwijs 'geschonken'. Met resultaatverplichting natuurlijk.
Pelle:"En nog eens: sk halen is haast onmogelijk voor je 18de"
Dat is niet waar. Je doet alsof het overgrote deel van de leerlingen blijft zitten in het bo. Onzin. De meesten stromen door. Je geneuzel over 18 worden vanaf januari in de examenklas, blijft kinderachtig.
Pelle:"De hele kwalificatieplicht is er gewoon zodat je niet voor je 18de kunt stoppen met school"
Nee. Die is er om het aantal schoolverlaters tussen 18-24 jaar te halveren. Je mag wel stoppen met school voor je 18e. Als je maar een sk hebt. Dan mag je zelfs al stoppen op je 16e.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar
05-01-2009 om 10:09
Jan
zit jouw dochter nu in groep 5 of in groep 6?
Als ze in groep 5 zit, wordt ze 13 in de brugklas. (of is ze iig nog 12 aan het eind van de groep 8)
Als ze nu in groep 6 zit is ze 11 aan het eind van groep 8. En wordt ze 12 in de brugklas. (even afhankelijk van wanneer ze jarig is in augustus, en wanneer de school begint)

jan
05-01-2009 om 10:21
Ishtar
Ze is negen en zit in groep 6. In augustus wordt ze tien. Ik reken dat bij groep 6 omdat iedereen dan tien is. (vroege lln.)
Isthar: "Als ze nu in groep 6 zit, is ze 11 aan het eind van groep 8."
Ja, maar ze wordt 12 in de zomervakantie en ik reken dat bij groep 8. Iedereen is dan 12. Wat is er mis met mijn rekenen?
Groet Jan

M Lavell
05-01-2009 om 10:21
Pootjes omhoog
Pelle:"WAAR staat dat je onderwijs moet volgen dat gericht is op het halen van een sk OP of VOOR het 18de jaar? "
Mijn god zeg! In de leerplichtwet. Daar staat dat je kwalificatieplicht krijgt vanaf je 16e als je nog geen sk hebt. Die plicht duurt totdat je 'm hebt en uiterlijk tot je 18e. Dat betekent werkelijk dat je er alles aan moet doen om 'm in die periode te halen. Om je daarbij 'te helpen' krijgen scholen grote sommen gelds om haalbare leertrajecten uit te zetten voor leerlingen die het niet dreigen te halen binnen die verplichte tijd.
Pelle:"Kwalificatieplicht is iets wat niks te maken heeft met OP je 18de. Met 18 houdt het gewoon op. Klaar."
Tegen dit soort logica kan ik niet op.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
05-01-2009 om 10:25
Mis
Jan:"Ja, maar ze wordt 12 in de zomervakantie en ik reken dat bij groep 8. Iedereen is dan 12. Wat is er mis met mijn rekenen?"
Dat je dat bij groep 8 rekent. Zodra de laatste schoolbel gaat in groep 8, is ze klaar met het bo. Ze wordt 12 als ze al is ingeschreven in het vo. Als ze vwo doet, dan wordt ze 18 na haar examen.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
05-01-2009 om 10:26
Geef ons dat beleidsstuk dan...
Citaat Miriam:
""""Om je daarbij \'te helpen\' krijgen scholen grote sommen gelds om haalbare leertrajecten uit te zetten voor leerlingen die het niet dreigen te halen binnen die verplichte tijd. ""
Maar waar staat dat dan? Als er werkelijk grote sommen geld naar de scholen gaan om te bereiken dat hun leerlingen startkwalificaties voor hun achtiende halen, dan zal dat toch wel ergens als beleid geformuleerd staan? Ik kan het nog steeds niet vinden.
Ik ben ervan overtuigd dat de wetgever in staat is expliciet te zijn, daar waar ze dat willen zijn. Als ze dat niet zijn, dan was het ook niet de bedoeling om deze regel te stellen. Ik geloof niet dat de wetgevers en al hun adviseurs dom zijn.

M Lavell
05-01-2009 om 10:35
Jemig
Google op 'aanval op de uitval' op 'doorzettuh' op 'Lissabon doelstellingen'. Er zijn wel tig projectgroepen die zich hiermee bezig houden.
cqcq:"Ik ben ervan overtuigd dat de wetgever in staat is expliciet te zijn, daar waar ze dat willen zijn. "
Dat beperkt zich tot daar waar ze dat kunnen zijn. De overheid kan jou niet verplichten een bepaald onderwijstraject te volgen (verdragsrecht). Overheden komen niet veel verder dan verzuim registreren en staan in uitvoerende zin tamelijk machteloos. Wat de overheid wil is wel duidelijk: het aantal 18-24 jarige uitvallers zonder sk halveren. Hoe men dat meent te bereiken, ook: zorgen dat meer jongeren eerder hun ska halen. Kun je allemaal vinden in de memorie van toelichting.
Scholen hebben wel direct invloed op het leertraject van leerlingen. Ze kunnen je weigeren in een bepaald leertraject of je een bindend advies geven voor een alternatief. Scholen hebben met hun beleid de touwtjes in handen.
Nee, ik heb nog geen openbare stukken hiervan gevonden. Schoolbeleid is doorgaans niet zo openbaar.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
05-01-2009 om 10:39
Dat vroeg ik ook niet....
Het gaat mij niet om schoolbeleid. Volgens jouw krijgen scholen geld om leerlingen voor hun achttiende een startkwalificatie te bezorgen. Als de overheid geld geeft, dan moeten daarvan beleidsstukken of circulaires naar de scholen bestaan. Deze zijn wel openbaar. Ik heb al gezocht, en ik kan het niet vinden. Dus zolang jij ze ook niet kunt vinden is mijn best guess dat ze niet bestaan. Ben altijd bereid mij te laten overtuigen. Maar wil wel graag een wat concretere link dan je nu geeft.

M Lavell
05-01-2009 om 10:47
Zie mvt
Zie bijvoorbeeld de memorie van toelichting. Ik weet niet wat je nog meer wilt weten. Preciezer: Als je die mvt niet overtuigend vindt, dan weet ik niet wat je wel overtuigend zal vinden. Maar nogmaals: ik ben geen missionaris.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
05-01-2009 om 10:50
52 miljoen..
Om meer jongeren een startkwalificatie te bezorgen is er 52 miljoen beloofd door de staatssecretaris:
Van Bijsterveldt : 52 miljoen voor scholen om schooluitval te voorkomen
Landelijke actieweek 'Doorzettuh' van start
Persbericht | 04-09-2008 | Directie Communicatie
Er komt ruim 52 miljoen voor het tegengaan van schooluitval. Dat heeft staatssecretaris Van Bijsterveldt vandaag bekendgemaakt. Zij deed dat tijdens de start van de landelijke actieweek 'Doorzettuh', die zij samen met minister Plasterk opende in Bussum. De actieweek, die plaatsvindt van 8 tot 12 september, is bedoeld om schooluitval te voorkomen. Tijdens de actieweek wordt door leerplichtambtenaren in heel Nederland gekeken of leerplichtige scholieren daadwerkelijk aankomen op hun (vervolg)opleiding. Tijdens het startevenement legden circa 60 vmbo en mbo leerlingen een symbolische sprint af naar het halen van hun startkwalificatie (minimaal mbo2 of havo/vwo diploma). Judoka en Olympisch medaillewinnares Edith Bos gaf de leerlingen voorafgaand aan hun sprint naar succes een peptalk over het belang van 'Doorzettuh' op school en in de sport.

cqcq
05-01-2009 om 10:55
Waar gaat het geld naar toe?
Het extra geld voor bestrijding van schoolverlaten gaat als subsidie naar scholen... Voorwaarden daarvoor staan in de :
Uitvoeringsregeling bestrijding voortijdig schoolverlaten en regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (geldend op: 05-01-2009)
In deze regeling is geen enkele voorwaarde opgenomen richting de scholen dat de startkwalificatie zo snel mogelijk behaald moet worden. Ook hier gaat het vooral dat scholen ervoor zorgen dat leerlingen bezig zijn hun startkwalificatie te halen. Voor het niet uitvallen van leerlingen kunnen scholen dit extra geld krijgen. (Dus niet voor het zo snel mogelijk leiden tot een diploma..)
Regeling is te vinden op www.overheid.nl onder wetten en regelgeving.

M Lavell
05-01-2009 om 10:56
Leuke naam
De mvt zegt al iets over de RMC gelden. Die worden per gemeente besteed. Voor een deel gaat dat om verzuimregistratie en handhaving en voor een deel om het verzinnen van leertrajecten voor leerlingen die geen sk dreigen te halen (voorkomen van uitval).
Een van de trajecten die daarvoor bedacht is, heet het lentetraject. Klinkt positief, toch?
http://www.rmcwwu.net/webpages/rmc-westelijk-weidegebied-utrecht.html
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
05-01-2009 om 11:01
Jamaarjee!
RMC beleid is gemeentelijk/regionaal beleid. Ook zij moeten zich met cijfers verantwoorden. Ook zij (overheid) moeten er alles aan doen om het aantal 18-24 jarige uitvallers zonder sk te beperken.
Ik snap niet wat er zo moeilijk is aan de meest eenvoudige oplossing die ook nog in die mvt staat: Zorgen dat meer jongeren dat ding eerder halen.
cqcq:"Ook hier gaat het vooral dat scholen ervoor zorgen dat leerlingen bezig zijn hun startkwalificatie te halen."
Ja. Tijdens de kwalificatieplicht.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
05-01-2009 om 11:02
Het lenter traject.
Is niet gericht op het zo snel mogelijk halen van een startkwalificatie. Dan zou het namelijk niet open staan voor leerlingen in havo 4 (de snelste manier om die hun startkwalificatie te laten halen is namelijk hun laten waar ze zitten.... op de havo).
http://www.school2work.net/webpages/het-lentertraject.html
""Het Lentertraject
Je doet dit jaar eindexamen vmbo maar je weet nog niet welke opleiding je wilt gaan doen na de zomervakantie? Of je zit in 4-havo, maar je stopt liever met school terwijl dit niet mag vanwege de kwalificatieplicht (je moet nog tot je 18e verjaardag naar school), dan is het Lentetraject van School2Work iets voor jou! Samen met een van onze medewerkers zoeken wij een opleiding die bij je past.
Voor wie is het Lentetraject?
Je zit in 4-vmbo (of 4-havo) en:
je doet dit jaar examen
je hebt je nog niet aangemeld voor een vervolgopleiding
je weet niet welke opleiding je wilt gaan volgen
je woont in Abcoude, Breukelen, De Ronde Venen, Loenen, Maarssen, Montfoort, Oudewater of Woerden (kijk hier voor jouw woonplaats)
Het Lentetraject is gratis en wordt je aangeboden door jouw gemeente.
Hoe werken wij?
De medewerkers van het Lentetraject luisteren naar wat jij wilt. Zo kun je een test doen om te kijken wat jouw interesses en mogelijkheden zijn. Samen kijken we dan welke opleiding het best bij jou past. Daarna helpen we je om voor de zomervakantie ingeschreven te staan bij een vervolgopleiding.
Hoe meld ik me aan?
Neem contact op met je schooldecaan.

M Lavell
05-01-2009 om 11:09
Ach ja
cqcq:"Is niet gericht op het zo snel mogelijk halen van een startkwalificatie. Dan zou het namelijk niet open staan voor leerlingen in havo 4 (de snelste manier om die hun startkwalificatie te laten halen is namelijk hun laten waar ze zitten.... op de havo)."
Ach ja, natuurlijk, stom! Het is natuurlijk gericht op havo 4 leerlingen die net zo makkelijk en zonder problemen havo 5 en dus examen zouden kunnen doen.
Gek dat ik daar niet aan gedacht heb!
Pelle:"En nogmaals (ik heb God niet nodig hoor): dat is bijna niet haalbaar dus met je 18de je sk halen is geen probleem."
Dat is voor de overgrote meerderheid wel haalbaar. Alleen zittenblijvers hebben een probleem.
Pelle:"Welk deel begrijp je nu niet? Er is GEEN verschil tussen mijn oudste en mijn jongste"
Er is een bureaucratisch verschil. De een is blijven zitten, de ander niet.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
05-01-2009 om 11:27
Antwoord
Pelle:"Neehee je knipt verkeerd: het is voor maar 5-8% van de kinderen haalbaar om VOOR hun 18de een sk te halen!!! Zeker voor de kinderen die ouder zijn dan 10."
Je rekent verknipt. Alle kinderen die van juni t/m december geboren zijn, doen examen voor hun 18e. Leerlingen die in mei geboren zijn doen examen op hun 18e. Leerlingen in april hebben de helft van hun examen al gedaan op hun 18e. Die van januari t/m maar hebben minstens 1/3 al achter de kiezen. Bureaucratische overeenkomst: Ze doen allemaal examen in het kalenderjaar waarin ze 18 worden.
Pelle:"Ik zie dus niet in waarom school moeilijk gaat doen, waarom ze over overslaan van gr 8 zouden beginnen"
Omdat je jongste is blijven zitten. Die doet examen in het kalenderjaar dat ze 19 wordt.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
05-01-2009 om 11:36
Nog eentje
www.minocw.nl/documenten/3670%20_2_.pdf
Geintergreerd traject vmbo bovenbouw/mbo2. Ik zie steeds meer kansen.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
05-01-2009 om 11:44
Wettekst experimenten.
Dan moet je ook nog de wettekst erbij pakken die deze experimenten mogelijk maakt. Dan zie je dat dat in totaal zes jaar mag duren, twee jaar onderbouw VMBO, en dan vier jaar voor de combi VMBO/MBO. Dus ook zes jaar. Dus niet sneller dan de normale route. Experiment is opgezet om minder uitvallers te krijgen, niet om kinderne sneller naar een startkwalificatie te leiden dan via de normale route mogelijk is.

M Lavell
05-01-2009 om 11:48
Ik ken ze niet allemaal
Pelle:"Ken jij, behalve dan die van de school van Henk, leerlingen die geboren zijn na 1 okt en vrolijk doorgingen na nog geen 2 jaar kleuteren die ouder zijn dan 10 en niet superintelligent zijn?"
Het waren er meer dan honderdduizend in het schooljaar 2007/2008. Nee, ik ken ze niet persoonlijk.
Inderdaad twee stappen terug: Jij blijft maar doen alsof er rekening gehouden zou moeten worden met zittenblijvers. Dat hoeft helemaal niet. Het is je eigen probleem. Bovendien: Oplossingen te over: groep 8 overslaan, geintergreerd traject naar mbo2, havo ipv vwo.
De leeftijd van leerlingen in de brugklas is juist niet onwrikbaar. Zeker niet nu er allemaal leertrajecten verzonnen worden.
Pelle:"Geneuzel! Waar staat dat er verschil gemaakt wordt tussen 1/3 achter de kiezen hebben of nog 10 maanden moeten?"
Dat is een kwestie van rekenen. Het is de groep waar je je het minst druk om hoeft te maken. Overigens sluit ik niet uit dat dat toch nog komt. Cqcq weet daar alles van. Eigenlijk is groep 1 een instroomklas, ook voor 4 jarigen. Eigenlijk had men graag gewild dat iedereen, dus ook kleuters van maart, na augustus in groep 2 in zou stromen. Maar ja, eerst maar eens al die andere leerlingen bij elkaar vegen in het leeftijdskader. Druk maken om januari - april leerlingen, kan altijd nog.
Pelle:"En waar staat dat dat een probleem is?"
Bijvoorbeeld in de memorie van toelichting. Moet je wel even je knorrige Pelle standpunt verlaten: Er is geen probleem als die 19 jarige dat diploma werkelijk haalt. Het punt is dat de school ver vooruit moet inschatten of dat zal gebeuren. Het is niet zo heel moeilijk om te bedenken dat de risico's met die oudere leerling groter zijn. Stel dat ie zakt, of nog een keer blijft zitten? Hek van de dam.
Pelle:"Geef nou eens toe dat je je niet gerealiseerd had dat er zo weinig kinderen voor hun 18de hun sk binnen hebben "
Je hebt ongelijk. De werkelijkheid is dat veruit de meesten kunnen voldoen aan de bedoeling van de kwalificatieplicht. Voor zittenblijvers moet er dan wel wat aan het leertraject gewrikt worden. Dat gebeurt al (groep 8 overslaan) en zal gebeuren.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
05-01-2009 om 11:51
Het mag
cqcq:"Dan zie je dat dat in totaal zes jaar mag duren, twee jaar onderbouw VMBO, en dan vier jaar voor de combi VMBO/MBO. "
'Mag' duren inderdaad. Hoeft niet. Deze leerlingen stromen door op basis van een portfolio. Belangrijk punt daarin: Zonder vmbo examen te doen. Het is daarmee een open route geworden voor iedereen die uit dreigt te vallen. Ook die Havo 4 leerlingen uit dat lentetraject.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p
05-01-2009 om 12:16
Informatie
Miriam:
"Dat zal me worst wezen. Je hoeft het niet te geloven. Ik ben geen missionaris. Ik informeer slechts."
Dat is bezijden het punt. Volgens mij gaat de discussie over de vraga of de informatie die jij verstrekt wel juist is. Om eerlijk te zijn, begin ik daar in dit geval juist steeds meer aan te twijfelen.

Sandra
05-01-2009 om 14:49
Nogmaals onderwijsinspectie
Vorige week liet ik een keer weten dat volgens de directeur van 'onze' school herfstkinderen die lang kleuteren niet als zittenblijver worden aangemerkt. Ik kreeg toen de reactie dat dit echter wel degelijk zo is, omdat men kijkt naar de leeftijd van groep 8 leerlingen op 31 december.
Ik zit nu een gesprek met de directeur voor te bereiden - ik wil van hem uitleg waarom mijn hersftkind is blijven zitten - zonder dat men dit op school zo noemt.
Daarvoor ben ik toch nog weer even gaan neuzen op de website van de onderwijsinspectie. En wat schetst mijn verbazing? Ik kom nu deze tekst tegen (update sept. 2008). Daaruit kun je opmaken dat hersftkinderen NIET als zittenblijver worden aangemerkt. Kleuterverlengers zijn volgens deze tekst kinderen die op 1 oktober in groep 3 al 7 jaar zijn. Of lees ik het nu helemaal verkeerd? Het sterkt mij in ieder geval in mijn gevoel dat de onderwijsinspectie halfzacht met dit onderwerp omgaat.
http://www.onderwijsinspectie.nl/nl/home/naslag/Alle_publicaties/Analyse_waarderingen_opbrengsten_po
Even kijken bij hoofdstuk 6. Het gata om deze tekst (waarin duidelijk ondrescheid wordt gemaakt tussen kleuterverlengen en zittenblijven.
"Wettelijke basis
De wettelijke basis voor de door- en uitstroom van leerlingen ligt in de verblijfsduur in het primair onderwijs van – in beginsel - 8 jaar en het bevorderen van de continue ontwikkeling (WPO). Deze wettelijke basis is zo ruim gesteld dat het voor de inspectie niet mogelijk is - en vanuit het beleid tot vermindering van regelgeving zelfs ongewenst - hierover naar de letter van de wet te oordelen op basis van kengetallen. Scholen hebben immers een grote mate van vrijheid bij de inrichting van het onderwijs. De inspectie gaat met scholen - signaalfunctie - wel de discussie aan of de door de school gemaakte keuzes overeenkomen met het principe van de continue ontwikkeling. Dit geldt des te sterker op die scholen waar de (inmiddels irrelevante) datum van 1 oktober als een soort automatisme wordt aangehouden bij de overgang naar groep 3.
Kleutergroepverlenging in de groepen 1 en 2
Het percentage kleutergroepverlenging is te hoog wanneer het boven de 12% ligt. In het rapport wordt dan vermeld dat de school afwijkt van het landelijke beeld. Het percentage wordt berekend door de groep late leerlingen* te delen door het totaal aantal leerlingen in groep 3, exclusief de zittenblijvers van groep 3. Een te hoog percentage kleutergroepverlenging is des te relevanter als de school geen beleid voert om leerlingen te bekijken op een mogelijk verblijf van minder dan twee jaar in de kleuterbouw. In dat geval spreekt de inspecteur de school erop aan dat beleid ontbreekt. In het rapport kunnen de bevindingen van het gesprek worden opgenomen.
* Deze leerlingen zijn op 1 oktober in groep 3 (teldatum) al 7 jaar en doen groep 3 voor de eerste keer (dus zittenblijvers in groep 3 worden buiten beschouwing gelaten). Analyse en waarderingen van opbrengsten primair onderwijs;
Bijgestelde versie vastgesteld op 5 september 2008 door HI-PO.
HB 2680373

M Lavell
05-01-2009 om 16:25
Ik begrijp het niet
Pelle:"Ik heb het over het aantal kinderen per kalenderjaar ouder dan 10 die niet 3 jaar gekleuterd hebben (en dan nog het liefst alleen op het VMBO zitten). Daar zou ik wel een percentage van willen zien."
Je gebeden zijn verhoord, zie het bericht van Sandra. Dat is 88% (12% kleuterverlengen is het landelijk gemiddelde).
Verder snap ik je steeds minder met je 'waar staat dat'. Ik krijg steeds meer de indruk dat je eigen knorrigheid in de weg zit. Daardoor vallen we in herhaling en komen we nergens.
Misschien heb je hier wat aan "In het wetsvoorstel wordt het klokurencriterium vervangen door de eis dat een 16 of 17-jarige jongere onderwijs volgt met uitzicht op een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt."
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=14175&hoofdmenu_item_id=13826&rubriek_item=391844&rubriek_id=391818&link_id=153230
De vraag is nu wat uitzicht op een sk precies betekent. Ik kan al vast verklappen dat jij en ik daar niks over te zeggen hebben. Dat wordt een interpretatie die geheel in samenhang is met al het overige beleid om 18-24 uitvallers zonder sk tegen te gaan. Ik kan het dus wel raden.
En zo staat er veel meer op de rol in samenhang met het beleid en het doel. Zie ook de vmbo/mbo combi. Alweer verjonging trouwens: tegewoordig leerlingen vanaf 13 jaar in het MBO.
Pelle:"Maar je sk binnenhalen voor je 18de gaat maar hoogstens 7% lukken (reken mij nu eens voor dat dat niet klopt"
Reken mij eens voor dat dat wel klopt. Ben je het ermee eens dat als niemand zou blijven zitten, dat een sk halen binnen de kwalificatieplicht dan wel zou kunnen?
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
05-01-2009 om 16:29
Dat zijn ze
Sandra:"Daaruit kun je opmaken dat hersftkinderen NIET als zittenblijver worden aangemerkt. "
Juist wel. Die 'late leerlingen' worden gedeeld door het aantal leerlingen in groep 3. Dat levert het percentage van de klas op dat is kleutergeverlengd (ik blijf het zo'n raar woord vinden).
Sandra:"Het sterkt mij in ieder geval in mijn gevoel dat de onderwijsinspectie halfzacht met dit onderwerp omgaat."
Dat klopt. Het beleid (was al zacht) is veranderd tijdens het bewind van van der Hoeven (nu dus boterzacht).
Groet,
Miriam Lavell

Sandra
05-01-2009 om 16:43
Late leerlingen
Miriam,
maar volgens mij staat in de voetnoot dat 'late leerlingen' kinderen zijn die vóór 1 oktober jarig zijn. De categorie 'herfstkinderen' (krijg steeds meer een hekel aan dat woord) wordt - volgens deze tekst - dus helemaal niet als kleuterverlenger aangemerkt. Snap jij 'm nog?

M Lavell
05-01-2009 om 17:25
Ik snap het niet
Pelle:""Dat heb ik al zeker 1 en waarschijnlijk 2 keer gedaan in dit draadje. Nogmaals ik heb het dan over de kinderen die NU ouder zijn dan 10 en dus ruim voor dat scholen echt begonnen met het loslaten van de 1 okt grens"
Je haalt er steeds allemaal dingen bij waarvan ik niet weet waar je die cijfers vandaan hebt. Waarom nu 10 jaar? Waarom niet 11 of 8? Hoezo 'scholen echt begonnen met loslaten 1 oktobergrens'? Wanneer? Hoeveel? Waar heb je dat vandaan? En hoe kom je toch aan die 7%?
Pelle:"Als niemand blijft zitten (dus herfstkinderen tot en met 31 dec kleuteren minder dan 2 jaar) kunnen de VWO leerlingen voor maximaal 7/12 hun startkwalificatie VOOR hun 18de halen. Halen de HAVO leerlingen het allemaal en de VMBO\'ers ook voor 7/12de als ze een MBO-2 diploma halen in 2 jaar."
Dat laatste ligt genuanceerder, want wie van vmbo-k tot en met t komt, kan sneller. Hoe dan ook: jouw opsomming (ik zou 8/12 zeggen) levert al 100% van de havo leerlingen op + bijna 60% van de rest.
Hoe kom jij dan op 7%? Wat is er gebeurd in die tussentijd naar jouw idee?
Groet,
Miriam Lavell