Nasha the first
13-12-2008 om 23:10
Septemberkindjes, ze zijn zo jong.....
aaaaahhhhhhhhhhhhhh ik kan het woord jong niet meer horen....van de week de oudergesprekken gehad, groep 2, september kinderen.....vroege septemberkinderen......en wat ik steeds maar hoor, ze zijn nog zo jong....
Mijn posting over de computerspellen enzo komt niet uit de lucht vallen.....ik wil een beetje steun geven om ze toch gewoon naar groep 3 te laten doorstromen.....doe ik daar verstandig aan?

wil40
13-12-2008 om 23:39
Nasha the first
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh, late leerling. "Herfstkleuters" ik kan het woord niet meer horen! Zorgen voor de kleintjes, moeten emotioneel al veel verder zijn, kunnen goed leiding geven, mogen de kleintjes helpen met de werkjes,zijn heel zelfstandig. Zucht.
Alle kinderen moeten gewoon geboren worden van Jan.tot Aug. Maar goed, is je kind toe aan groep 3? In welke maand het ook geboren is.

Nasha the first
13-12-2008 om 23:45
Cognitief gezien
zijn mijn kinderen gewoon toe aan groep 3....en in mijn ogen is dat het belangrijkste (heb al genoeg ellende gezien met mijn herfstkleuter die op zijn geb.datum langer moest kleuteren ) Dat ze "jong" zijn, ik zie dat niet zo ... het enige is dus dat ze op ordenen en taal niet zo hoog scoorden, zoon is in juni getest, en scoorde toen op taal een D en op ordenen een E (maar dat is dus al een half jaar geleden) en dochter is later nog eens getest, scoorde op taal een B en op ordenen een C.

wil40
14-12-2008 om 00:03
Juist ,cognitief
Mooi, dan zijn we dat eens. Je kinderen zijn toe aan groep 3, maar de leerkracht heeft nog twijfels. Ik denk nu heel simpel, maar het is pas December. Is het niet wijsheid je definitieve mening te verzetten naar mei/juni? Je praat over toetsen van een half jaar geleden, dus groep 1? Er komen nog meer toetsen aan in groep 2,toch?
En als dochter wel toe blijkt te zijn aan groep 3 en zoon niet? Vind je dat een probleem?

Nasha the first
14-12-2008 om 00:05
Eigenlijk wel....
aangezien het een tweeling is, en ik niet weet hoe ik dat ga verkopen aan ze.....(onderlinge strijd is er altijd, wat wij ook zeggen of doen....ze willen echt niet voor elkaar onderdoen....)

wil40
14-12-2008 om 00:26
Tweelingen
Hmmm, dat is een probleem wat je misschien sowieso in de toekomst gaat tegenkomen. Een twee-eiige tweeling lijkt net zoveel op elkaar als een gewone broer en zus. Maar ja, gelijke leeftijd brengt misschien meer competitie met zich mee.Dat is een probleem voor later.
Maar je mening nog een half jaartje opschuiven en dan overnieuw in overleg met de leerkracht,als je in je mening gestaafd blijft, is dat een optie?

Nasha the first
14-12-2008 om 00:30
Dat wel....
maar ik wil zelf een beetje "stimuleren" op de dingen die ze nog niet zo heel goed konden in de test...en ik weet niet of ik daar verstandig aan ga doen, wil ze ook niet teveel pushen zeg maar....

wil40
14-12-2008 om 00:50
Stimuleren/pushen
Dat ligt soms heel dicht bij elkaar. Maar wat extra voorlezen of leren je naam te schrijven is niet direct pushen. ( Om maar wat op taalgebied te noemen). Een aantal keren per week de werkjes van groep 2 nog eens doornemen wordt al wat schoolser en pusheriger.
Je kunt ook zeggen, ik ga er niets extra aan doen. Als ze dan over een half jaar glansrijk door te testen rollen dan weet ik het zeker, op naar groep 3.
Maar daar zullen de meningen wel flink over verschillen. Het is nu laat, midden in de nacht. Maar de komende dag zul je genoeg meningen hierover te lezen krijgen.

M Lavell
14-12-2008 om 10:49
Ja, daar doe je verstandig aan
Twijfel niet en hou het leuk. Vergeet vooral niet dat het 'stimuleren' er niet zozeer is omdat jouw kinderen die kunstjes allemaal perfect zouden moeten kunnen, maar om de juffen argumenten uit handen te nemen.
Ondertussen zijn de klusjes in de kleuterklas ook prima klusjes voor thuis. Een beetje met kleuren, letters en cijfers spelen. Klanken, rijmen, vormen etc. Het zijn dingen die ook speels gaan. Het is niet erg om daar aandacht aan te besteden thuis.
Kun je wat preciezer zijn? Wat is de klacht, behalve 'jong'?
Groet,
Miriam Lavell

Nasha the first
14-12-2008 om 11:41
Waar ze nog wat tekort schoten
bij zoon was het het rijmen, en dingen als, ervoor zetten, er achter zetten, welke is de middelste, dat soort dingen. En concentratie. maar bij hem is de test dus al een half jaar geleden.
Bij dochter vooral het rustig tellen, en de concentratie, meerdere dingen kunnen onthouden zeg maar. Bij dochter hebben ze later nog een keer getest, omdat ze de score veel te laag vonden.
Beiden worden in januari sowieso weer getest....maar terugkerende opmerking blijft, ze zijn nog zo jong....en op alleen zo jong wil ik ze echt niet langer laten kleuteren, snappie )

M Lavell
14-12-2008 om 11:50
Doe de spelletjes
Nasha, veel kleuterleerkrachten maken de fout om kinderen wel te toetsen, maar ze niet uit te leggen wat de aard/bedoeling van het spelletje is. Daardoor geven dit soort testen vaak een onbetrouwbare uitslag. Kind had het best gekund als het maar uitgelegd was. Kind had het best gekund als het het spelletje vaker had gedaan.
Maar de leerkrachten denken echt dat dit soort vaardigheden vanzelf komen, net als tanden krijgen of centimeters groeien. Dus oefenen ze juist niet met de kinderen. Ze menen dat oefenen de uitslag 'vervalst'.
Doe die spelletjes dus gewoon. Pelle is de kampioen in het vinden van links.
Let op: Verwacht geen zichtbaar resultaat. Het is werkelijk al doende leert men en wanneer je dat meetbaar merkt, weet eigenlijk bijna niemand. Ook dat is een nadeel van de leeftijdsgroep: ze zijn slecht te testen. Bovendien zijn die spelletjes er allemaal ter voorbereiding van leren lezen en op basis van een ontwikkelingstheorie op dat punt die nog zeer mager is. Mensen die er echt verstand van hebben, weten dat sommige kinderen die vaardigheden niet tonen, maar toch gewoon leren lezen, rekenen, etc. Hoe die kinderen dat flikken, weet niemand.
De toetsen zijn dan ook niet bedoeld als overgangstest. Ga ze vooral zelf niet zo gebruiken. Speel.... Dat geeft resultaat. Is het niet voor januari, dan wel er na.
Zittenblijven moet er sowieso niet van komen.
Groet,
Miriam Lavell

Sandra
14-12-2008 om 11:58
Inderdaad
Mirian schrijft: "Mensen die er echt verstand van hebben, weten dat sommige kinderen die vaardigheden niet tonen, maar toch gewoon leren lezen, rekenen, etc. Hoe die kinderen dat flikken, weet niemand."
Die ervaring hebben wij inmiddels ook. Onze 'herfstkleuter' heeft lang gekleuterd, want de zogenoemde leervoorwaarden waren nog onvoldoende aanwezig. Hij zit nu drie maanden in groep 3 en blijkt qua lezen en rekenen al zeker een jaar voorsprong te hebben. Tja, zelf opgebouwd, zónder de zo noodzakelijke leervoorwaarden....

Nasha the first
14-12-2008 om 13:48
Spelenderwijs
doe ik nu al wat rijmspelletjes, en telspelletjes, en vraag dan zo tussen neus en lippen door, waar is er nu meer, waar minder, wat is de middelste.....En eigenlijk gaat het best aardig ) al vinden zij rok en pop ook rijmen, maar de juf zal dat vast niet goedkeuren
)
Pelle had me inderdaad al wat links gegeven, dus ik ga van de week eens even zitten met ze, om de beurt....nee, zittenblijven ben ik ook geen voorstander meer van, maar dat wist je al, nu school nog overtuigen dat ze dan wel jong zijn, maar toch echt gewoon naar groep 3 horen te gaan....

Nasha the first
14-12-2008 om 13:50
Sandra....
kijk, zoiets heb ik nu ook met oudste....die heeft ook langer gekleuterd (van begin oktober is hij) heeft nog wel wat andere dingen, maar loopt inderdaad in veel vakken een schooljaar voor ... Dat hij in groep 3 ook nog eens niet mocht versnellen, maar wel verdiepen, heeft hem nog meer kwaad gedaan dan goed, naast dat extra kleuterjaar....

Guinevere
14-12-2008 om 14:05
Vorig schooljaar
Vorig schooljaar had ik ook zoiets aan de hand met mijn zoon. De juf zat ook de hele tijd te kreunen dat ze van die jonge kleuters in de klas had (ja, veel van juni en juli, oooooh). En die waren dus allemaal zooo speels. Gut wat een problemen, dacht ik toen al, heel schokkend dat die kinderen nog graag spelen...
In elk geval, bij mijn zoon ben ik thuis ook actief aan de slag gegaan. Vooral met letters, zodat ie vooral al zou kunnen lezen vóórdat ie naar groep 3 ging. En om ze op die manier te kunnen bewijzen dat zoon zéker wel door kon naar groep 3.
Hij had namelijk in januari de slechtste cito van de klas gemaakt: een B en een C (ja, wat een drama he? ). In mei zijn ze hem alsnog cognitief gaan testen om te kijken of ie groep-3-rijp was en natuurlijk was dat zo. Mag ook wel met al dat geploeter dat ik thuis heb gedaan natuurlijk. Toen liepen ze nog te mekkeren dat ie niet door kon en zou vastlopen in groep 3 (hij heeft ook ADHD). Wij hebben hem toen werkelijk tegen de zin van de school in doorgedrukt naar groep 3. Beste beslissing aller tijden, want hij doet het gewoon goed daar. Kind was vrijwel zeker doodongelukkig geworden als ie nu nog tussen de kleuters had moeten zitten, wat was dát slecht geweest voor zijn zelfvertrouwen. Inmiddels doen we geen extra werkjes meer thuis, alleen lezen we elke dag een paar bladzijden.
Overigens had ik er eerder dit jaar ook een draadje over gestart, over dat extra oefenen thuis en of dat nu allemaal wel nodig was. Wie weet haal je daar nog iets uit. Neem in elk geval geen genoegen met geneuzel over een te "jong" kind, natuurlijk zijn ze jong en dat mogen ze ook zijn in groep 3. Daar is heus genoeg tijd om zich als 6-jarige te gedragen (en niet als een "ouwe sok", ze hoeven zich verdikkie toch niet als een bejaarde te gedragen om door te mogen naar groep 3!).

Sandra
14-12-2008 om 14:19
Nasha
Dat is onze angst ook, dus we zitten er aardig bovenop. Binnenkort praten we verder met IB'er en leerkracht, onze insteek is ook dat hij het beste versneld door kan naar groep 4. 'Verdiepen' in groep 3 is best goed geregeld bij het leesonderwijs, maar het rekenen is in de praktijk vooral 'meer van het zelfde'. Vermenigvuldigen, delen etc. horen immers bij de groep 4 stof. Maar school denkt goed mee, heeft behoorlijk wat ervaring met versnellers, heb er dus wel vertrouwen in dat er een goede oplossing uit gaat komen. Hoe gaat het nu met jouw oudste? En is die voorsprong nog steeds zo groot?

Manus
14-12-2008 om 15:30
Zoonlief
is van 14 september. Altijd de jongste van zijn leerjaar geweest. Ging naar groep 1 toen-ie 4 was en naar groep 3 toen hij nog geen 6 was. Juf had het indertijd wel even over sociaal-emotioneel weerbaar zijn, maar zag op cognitief vlak geen problemen. Kind ging dus vrolijk door naar groep 3. Zoon is nu 11 jaar, zit in groep 8 en is 11 als hij naar het v.o. gaat (havo-vwo). Hij heeft zichzelf nooit tussen wal en schip voelen vallen, maar misschien komt dat ook doordat hij op een montessoribasisschool zit, waar drie groepen bij elkaar in de klas zitten. Op sommige vlakken kon ik zelf echter wel merken dat hij iets jonger is dan de rest van zijn jaar: bijvoorbeeld de momenten waarop de 'kwartjes van het rekenen' vielen. Pas nu ziet zoonlief in wat hij doet bij rekenen - mijn eigen kwartje (late leerling) viel indertijd in de vijfde klas (groep 7 nu). Voor de taalkundig en maatschappelijk geörienteerde vakken doet zoon het prima (kind van z'n moeder, lijkt het wel...)
Conclusie: septemberkinderen zijn wel wat jong t.o.v. de rest van de groep. Vooral op sociaal-emotioneel vlak in de gaten houden, geregeld de (school)dag met ze doorspreken en tijdig aan de bel hangen als je merkt dat kind ergens (m.n. wederom dat sociaal-emotionele) op vast loopt.
Manus

Sandra
14-12-2008 om 16:29
Er is altijd iemand de jongste
In iedere groep is een jongste en een oudste. Dat moet volgens mij niet als een probleem worden gezien, maar als een gegeven. Het heeft geen zin kinderen te laten zitten 'omdat ze wat jong zijn'. Het enige wat de school hiermee bereikt, is dat de gemiddelde leeftijd in de klas omhoog gaat. En daarmee houden ze 'het probleem van septemberkinderen' dus gewoon in stand. (of decemberkinderen als ze een januarigrens hanteren).

Sandra
14-12-2008 om 17:17
Pelle
"Septemberkinderen zijn nu niet jong. Decemberkinderen zijn erg jong!"
Pelle, alle vaste lezers hier weten inmiddels hoe het zit met de oktober-grens en de januari-grens. Maar... in de praktijk werken heel veel basisscholen 'gewoon' nog met de oktobergrens. En afgaande op dit forum, heb ik zelfs het vermoeden dat de meerderheid van de scholen dit doet. Of dan toch in ieder geval 'herfstkinderen moeten eerst maar eens bewijzen dat ze kort kunnen kleuteren!' Dus in de praktijk zijn septemberkinderen wel degelijk vaak de jongste. (ik praat dit dus overigens niet goed, ik constateer alleen)

juf
14-12-2008 om 18:22
Grappig
Wij hanteren de jan. grens maar het grappige is dat veel ouders van okt-december kinderen vinden dat de kinderen zo jong zijn en juist liever zouden willen dat ze nog een jaartje mogen kleuteren. tegenoversgestelde dus )

Nasha the first
14-12-2008 om 19:35
Moeder van 3
Verduidelijking van het Forumbeheer: Moeder van 3 heeft per ongeluk een nieuw draadje geopend met haar reactie. Haar posting is hier niet meer tussen te plaatsen maar haar tekst is geciteerd hieronder door Nasha the first.
>>Ten eerste ben ik zelf van eind september uit de tijd dat de 1 oktober grens nog hard was, dus ging ik gewoon naar de eerste klas met 5, naar het VWO met 11 en naar de universiteit met 17. Ik was inderdaad wat speelser. In de brugklas ging ik nog knikkeren bij de lagere school. Maar met de lesstof heb ik nooit problemen gehad. Dat ik zo jong en kinderlijk was leverde pas echt problemen op toen ik op mijn 17e op kamer moest. Maar ook dat heeft zich uiteindelijk wel weer opgelost. < <
Ik ben zelf ook van begin september, was dus ook een vroege leerling. Mij heeft het later wel opgebroken, althans op de middelbare school, maar dat kan ook gewoon het puberen zijn geweest. Overigens, in mijn tijd was het nog strikt gescheiden, en toch kon ik al lezen toen ik in klas 1 kwam, tot grote ergernis van de toenmalige juf ))
>>Een ander aspect is dat tweelingen vaak ondergewicht hebben bij de geboorte en bovendien te vroeg geboren worden en dat kan gevolgen hebben voor hun verdere ontwikkeling. Ik weet niet of dat bij jou tweeling ook het geval was. Mijn jongste is na een zwangerschapsvergiftiging veel te vroeg en dan ook nog eens te klein voor de zwangerschapsduur geboren. Helaas heeft hij zoals veel van zijn lotgenootjes leerproblemen. Als jou kindjes te klein en te licht waren bij de geboorte, moet je wel met deze mogelijkheid rekening houden. Volgens het ziekenhuis was dit echter geen reden om deze kindjes langer te laten kleuteren, het was juist een reden om ze op tijd naar groep 3 te doen. Het idee daarachter is dat langer kleuteren niets oplost bij kinderen die vanuit hun aanleg trager leren. Hoe eerder en hoe jonger je begint met leren van schoolse vaardigheden hoe meer ze daar van oppikken. < <
Mijn tweeling is op 1 dag na 3 weken te vroeg geboren (36 weken en 6 dagen dus). Ze waren 6 en 7 pond bij de geboorte. Dochter was en is de kleinste. Ook in de klas....en ja, soms kan ze ook wel bepaalde gedragingen die jong lijken laten zien, maar ik wijt dat meer aan gewoon speelsigheid en aandacht trekken. Ze moet het nogal bevechten tussen 2 van die grote knapen toch??? . Al mijn kinderen hangen zo'n beetje op de onderste lijn van lengte en gewicht, maar ogen daardoor inderdaad jonger dan ze zijn....Cognitief is er niks mis met ze
>>Veel succes er mee. < <
Thnx

Nasha the first
14-12-2008 om 19:39
Sandra
>>Dat is onze angst ook, dus we zitten er aardig bovenop. Binnenkort praten we verder met IB\'er en leerkracht, onze insteek is ook dat hij het beste versneld door kan naar groep 4. \'Verdiepen\' in groep 3 is best goed geregeld bij het leesonderwijs, maar het rekenen is in de praktijk vooral \'meer van het zelfde\'. Vermenigvuldigen, delen etc. horen immers bij de groep 4 stof. Maar school denkt goed mee, heeft behoorlijk wat ervaring met versnellers, heb er dus wel vertrouwen in dat er een goede oplossing uit gaat komen. Hoe gaat het nu met jouw oudste? En is die voorsprong nog steeds zo groot?< <
Volgens de doorlopen klassen zit zoon nu in groep 6, maar veel vakken doet hij al op groep 7. Daarbij loopt hij nog tegen dingen aan die veel te makkelijk voor hem zijn. Van de week had hij binnen 5 minuten zijn rekenen af....Conclusie juf: Dit was dus veel te makkelijk voor jou....duh! Overigens zit hij op een cluster4 school nu, daardoor werkt hij helemaal op eigen nivo, dat heeft wel voordelen dus voor hem.
Het verdiepen toen van hem in groep 3 zag er voor mij niet anders uit dan de normale werken. Ik denk dat hij zich stierlijk verveelde, net als Guinvere's zoon (geloof ik toch dat zij dat zei?), als zoon het snapt, wil hij gewoon door, en niet weer hetzelfde maar net een beetje anders, gewoon volgende stap.....

Chantelle
14-12-2008 om 21:00
Nasha
Tja, ik zou zeggen. Ze zijn jonge leerlingen en hun cito-scores zijn niet denderend. Dan blijven ze toch een jaartje in deze groep. Of denk je dat de juf dit zegt om jullie of het kind te pesten?

MoederVan3
14-12-2008 om 22:00
Fantastisch geboortegewicht
Jouw tweetal had dus een fantastisch geboortegewicht en zijn maar weinig te vroeg geboren. Dus om die reden geen reden om je zorgen te maken. Mijn jongste woog minder dan 1 kg. Een heel ander verhaal dus.
Ik heb drie voorjaarskinderen, dus dan heb je dat gezeur niet over kinderlijk en jong voor de leeftijd. Alleen bij de oudste waren er wat zorgelijke geluiden, omdat hij niet altijd werkjes wilde doen als kleuter. Hij zat liever in de bouwhoek. Maar ja, hij was van eind maart, dus ondanks dat hij "wat speels" was, mocht hij toch naar groep 3. Middelste was al aan het lezen in groep 2 (AVI 1 en AVI 2-boekjes) en popelde werkelijk om naar groep 3 te gaan en jongste (die nu VMBO met LWOO doet) ging ook zonder commentaar over naar groep 3, terwijl het toen eigenlijk al duidelijk dat hij zwakker was dan de andere twee. Maar hij had zijn kleutercito best wel goed gedaan en was verder een lekker sociaal joch.
Jongste is overigens later wel gedoubleerd en daar heb ik best wel spijt van gehad. Hij had het in groep 8 helemaal gehad met de basisschool en was toe aan de vervolgstap. Nu hij op de middelbare school zit gaat het erg goed. Hij is daar overigens niet 1 van de ouderen, maar gemiddeld van leeftijd. Ik lees hier op de lijst overigens dat op gymnasia veel hele jonkies rondlopen. Op de school van mijn kinderen waren de (zeer) jonge leerlingen vrijwel altijd hele goede leerlingen, maar dit komt doordat de school van mijn kinderen een soort 1 juli grens hanteert. Kinderen geboren na 1 juli hoefden alleen niet langer te kleuteren als ze een cognitieve voorsprong hadden...
Dus had je op die school ook allemaal klasjes met "vrij oude leerlingen" en ik kan me voorstellen dat een speelse jonge leerling dan uit de toon valt, maar dat heeft dan meer te maken met het selectieproces van de leerlingen, dan met het feit dat die speelse leerlingen echt nog niet rijp zijn voor groep 3.
Ik zou er dus maar gewoon voor gaan om je kinderen naar groep 3 over te laten gaan. Je kan op deze leeftijd nog heel slecht voorspellen hoe het op school verder gaat verlopen.

Nasha the first
14-12-2008 om 22:54
Scores
die dochter eerder haalde weet ik niet, maar ze waren laag volgens juf, maar dat vond ze niet kloppen, daarom had ze het nog een keer gedaan.
de juf van zoon dacht ook wel dat zoon inmiddels weer vooruit was gegaan, daarom ook keek ze uit naar de cito van januari.....maar als ik zelf wat kleine oefeningen kan doen, waarom niet? Overigens, de juffen stonden daar ook positief tegenover hoor, ik vroeg aan hen ook wat ik thuis kon doen om het te verbeteren zeg maar

Manus
15-12-2008 om 21:27
Koelkastmagneetjes
Ik heb jarenlang het alfabet en de cijfers als magneetjes op de koelkast gehad. Stond ik te koken, zat kind te frummelen met de letters en de cijfers. Ondertussen riep ik maar vragen als: "wat is de i" of "welke letter zit in bos?" Omzetting van klank naar teken zat er al vroeg in - lezen dus ook.
Enne... veeeeeeel gezelliger dan kind achter computer; dat kan nog altijd!
Manus

Nasha the first
15-12-2008 om 21:56
*proest*
met onze ingebouwde koelkast gaat dat niet werken vrees ik )
Daarbij wil ik hier pertinent geen kinderen in de keuken als ik kook Maar je hebt gelijk, al was het niet de bedoeling ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat aan de comp te zetten hoor
)))

Eltie
15-12-2008 om 22:52
Willen jullie eens met mij meedenken?
Mijn zoon is van december en net 5 geworden. Hij is na de zomer naar groep 2 gegaan omdat hij al kan lezen. (Leest bijv. jip en janneke)Ook heeft hij zichzelf schrijven geleerd en kan hij tellen tot 100 en optellen en aftrekken tot 20. Het is niet zo dat hij hier veel mee bezig is. Hij gebruikt het in z'n spel of op de computer maar zal niet snel op de bank een boek gaan zitten lezen. Nu mijn twijfel: moet hij straks naar groep 3 of niet? Hij zit in een groep 1/2 van een kleine school. Hij heeft het hier erg naar z'n zin. Hij heeft meer aansluiting met de kinderen in groep 1 dan die van groep 2. De 2 oudste jongens van groep 2 zijn ook een jaar ouder dan hij en ik heb ook wel gemerkt dat die hem kinderachtig vinden. Ik heb zelf de neiging om te zeggen laat hem nog een jaar in groep 2. Hij is nog zo verlegen en kan nog niet zo goed samenspelen (is ook enig kind). Of doe ik hem dan te kort en zal hij zich gaan vervelen?

Prulletje
16-12-2008 om 00:22
Eltie
Door! Hier ongeveer hetzelfde aan de hand gehad. Dochter (nu groep 6) speelt inderdaad nog steeds met de vriendinnetjes die toen in groep 1 achterbleven. Maar ook met de meiden uit haar eigen klas. Een decemberkind zou niet tot discussie moeten leiden. Maar een decemberkind dat al goed kan lezen helemaal niet. Hij zal zich anders zeker gaan vervelen tijdens taallessen. En nu ook al waarschijnlijk. Dus vraag wel om verdiepingsstof.
Prulletje

Guinevere
16-12-2008 om 12:17
Eltie
Ja, door naar groep 3 natuurlijk.
Verlegenheid zit waarschijnlijk in zijn karakter. Als hij in de klas volgend jaar niet zoveel aansluiting heeft, kun je hem na school nog met zijn vriendjes van nu laten spelen. En heb je het met de juf besproken, dat sociale aspect? Daar kunnen ze in groep 3 best rekening mee houden door hem bijvoorbeeld te koppelen aan een ander "jong" kind.