Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Studeren. Wel of niet op kamers


 Speelt hier niet ook mee dat haar vader erop gerekend had dat dochter voor het volgen van een MBO bij hem zou komen wonen. Het is gebruikelijk om een MBO in de buurt te doen. Ik snap dat dat niet kan nu ze gekozen heeft voor iets unieks. Maar ik kan me goed voorstellen dat er aan zijn kant ook teleurstelling meespeelt.

'Bijzonder dat iedereen uitweidt naar andere onderwerpen. Heel simpelweg
wil ik alleen maar jullie mening/ervaring over wat het beste is voor
mijn dochter. 4 uur reizen of naast school wonen?😅'
Dus je wil alleen maar antwoord op de vraag: wat zou je doen, 4 uur reizen of  naast school wonen? Ehhhh, even nadenken, moeilijke vraag. Is dit niet iets voor de wetenschap?
Mijn ervaring: ik koos voor een gastgezin. Maar mijn zoon was pas 10.

Tsjor

Op kamers lijkt me veel beter dan heen- en weer reizen.

De dynamiek bij een hospita hangt er vanaf of ze de enige kamerbewoner is, of dat er meerdere zijn, en ook in hoeverre ze een keuken of badkamer deelt met de hospita zelf. Bij meerdere kamerbewoners en een "eigen" keuken en badkamer voor de kamerbewoners zal het meer lijken op "gewoon" kamerbewonen. Als ze de enige kamerbewoner is, kan er meer een "gastgezin"-dynamiek heersen.

Waarom ligt vader dwars? Heeft hij het geld er niet voor over? Had hij er al op gerekend dat ze bij hem zou komen wonen? Vindt hij haar te jong? Het lijkt me belangrijk om te weten wat het probleem is, om goed het gesprek aan te kunnen gaan.

MarijaSamZoe

MarijaSamZoe

24-07-2023 om 14:50 Topicstarter

tsjor schreef op 24-07-2023 om 14:05:

'Bijzonder dat iedereen uitweidt naar andere onderwerpen. Heel simpelweg
wil ik alleen maar jullie mening/ervaring over wat het beste is voor
mijn dochter. 4 uur reizen of naast school wonen?😅'
Dus je wil alleen maar antwoord op de vraag: wat zou je doen, 4 uur reizen of naast school wonen? Ehhhh, even nadenken, moeilijke vraag. Is dit niet iets voor de wetenschap?
Mijn ervaring: ik koos voor een gastgezin. Maar mijn zoon was pas 10.

Tsjor

Je hoeft niet te antwoorden als je er geen ervaring mee hebt hè..... Want 10 jaar is waarschijnlijk niet omdat hij ging studeren 😅😂

MarijaSamZoe

MarijaSamZoe

24-07-2023 om 14:53 Topicstarter

syboor schreef op 24-07-2023 om 14:24:

Op kamers lijkt me veel beter dan heen- en weer reizen.

De dynamiek bij een hospita hangt er vanaf of ze de enige kamerbewoner is, of dat er meerdere zijn, en ook in hoeverre ze een keuken of badkamer deelt met de hospita zelf. Bij meerdere kamerbewoners en een "eigen" keuken en badkamer voor de kamerbewoners zal het meer lijken op "gewoon" kamerbewonen. Als ze de enige kamerbewoner is, kan er meer een "gastgezin"-dynamiek heersen.

Waarom ligt vader dwars? Heeft hij het geld er niet voor over? Had hij er al op gerekend dat ze bij hem zou komen wonen? Vindt hij haar te jong? Het lijkt me belangrijk om te weten wat het probleem is, om goed het gesprek aan te kunnen gaan.

Dat doet ie al 10 jaar. Zolang we uit elkaar zijn🙈😅😂 

Maar daar gaat het hier niet over....

Ik  wil hier gewoon graag alleen meer ervaringen van mensen horen.... Geen mediation in mijn huwelijk wat al 10 jaar over is....

MarijaSamZoe schreef op 24-07-2023 om 14:53:

[..]

Dat doet ie al 10 jaar. Zolang we uit elkaar zijn🙈😅😂

Maar daar gaat het hier niet over....

Ik wil hier gewoon graag alleen meer ervaringen van mensen horen.... Geen mediation in mijn huwelijk wat al 10 jaar over is....

Beseft hij wel dat jullie dochter erg lang moet reizen als ze bij hem gaat wonen in Egmond? Als zijn wensen boven die van haar gaan, dan is de kans klein dat hij mee wil betalen aan die kamer bij die hospita.

grappig dat iedereen roept dat 4 uur niet te doen is. Uit ervaring weet ik dat het prima te doen is. Zoon is net klaar en heeft 3 jaar lang 4 uur per dag gereisd, sommige studiegenoten nog langer.

anomarie schreef op 24-07-2023 om 15:27:

grappig dat iedereen roept dat 4 uur niet te doen is. Uit ervaring weet ik dat het prima te doen is. Zoon is net klaar en heeft 3 jaar lang 4 uur per dag gereisd, sommige studiegenoten nog langer.

En hij leeft nog😀

anomarie schreef op 24-07-2023 om 15:27:

grappig dat iedereen roept dat 4 uur niet te doen is. Uit ervaring weet ik dat het prima te doen is. Zoon is net klaar en heeft 3 jaar lang 4 uur per dag gereisd, sommige studiegenoten nog langer.

En zo blijkt maar weer dat het voor iedereen anders is. Ik zou het echt niet hebben getrokken.

tsjor schreef op 24-07-2023 om 11:13:

[..]


Van de website van DUO: 'Voor hbo en universiteit geldt geen minimumleeftijd.'

Vreemd genoeg voor MBO wel, terwijl die kinderen vrijwel altijd 16 zijn als ze aan het MBO beginnen.

Zal er wel mee te maken hebben, dat MBO nog gratis is, als je geen 18 bent.

MarijaSamZoe schreef op 24-07-2023 om 14:50:

[..]

Je hoeft niet te antwoorden als je er geen ervaring mee hebt hè..... Want 10 jaar is waarschijnlijk niet omdat hij ging studeren 😅😂

Nee, hij ging nog naar de lagere school. Tsjor

Als zij graag op kamers wil, doen. Het is ongetwijfeld leerzaam, ze is niet te jong en het geeft haar de kans om alle tijd te besteden aan de studie en vrienden maken ipv halve dagen in het OV door te brengen.
Als pa niet mee wil betalen, is er dan de mogelijkheid van een hardheidsclausule bij Duo? 
Maar hij zal toch sowieso alimentatie betalen voor haar? 
Nu ze zestien is kan hij ook niet gewoon nee zeggen lijkt me.

anomarie schreef op 24-07-2023 om 15:27:

grappig dat iedereen roept dat 4 uur niet te doen is. Uit ervaring weet ik dat het prima te doen is. Zoon is net klaar en heeft 3 jaar lang 4 uur per dag gereisd, sommige studiegenoten nog langer.

Hangt er ook vanaf welk leven je naast je opleiding nog hebt, hoe de verbindingen zijn etc.


Is je nickname trouwens gevormd uit jullie namen? Dat is wel vrij herkenbaar zo… misschien wil je dat niet.

anomarie schreef op 24-07-2023 om 15:27:

grappig dat iedereen roept dat 4 uur niet te doen is. Uit ervaring weet ik dat het prima te doen is. Zoon is net klaar en heeft 3 jaar lang 4 uur per dag gereisd, sommige studiegenoten nog langer.

Jíj vindt het prima te doen, ik niet. Ik heb jarenlang met het OV gereisd van de ene kant van Amsterdam naar de andere nota bene. Auto was ivm files en parkeren geen optie. Met een beetje mazzel had ik 3 uur reistijd per dag en als de bus in het centrum in de file stond kon dat ook zo maar eens 4 uur worden. Het is dat ik het een fijne baan vond maar die reistijd vond ik echt een drama. Ik was bijna blij met Corona (alleen om deze reden uiteraard) want toen kon ik thuis werken. Wat een zaligheid!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.