Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Iemand

Iemand

12-03-2018 om 17:54

SVPO UTRECHT

Heeft iemand ervaring met het SVPO Utrecht?


Tsja, mevrouw Lavell.

Beste mevrouw Lavell,

Frappant dat u uzelf zo aangevallen of beledigd voelt over een eenvoudige reactie van mijn kant. Mijn reactie had betrekking op het overhoop gooien van klassen, zonder medeweten van betrokken docenten/mentoren, zoals blijkbaar gedaan wordt door de directie (zoals vermeld in het artikel van Trouw). Het lijkt me communicatief gezien wel zo handig dat je zoiets vooraf afstemt met diegenen die het beleid moeten uitvoeren en daar ook deskundigheid over beschikken, maar zoals ik het lees heeft deze directie daar compleet lak aan. Dat kwalificeer ik als ‘heftig’, maar het staat u uiteraard vrij om hier andere kwalificaties te gebruiken.

Nog steeds bezorgd?

"Frappant dat u uzelf zo aangevallen of beledigd voelt over een eenvoudige reactie van mijn kant."
Pardon? Aangevallen? Beledigd? Waar maakt u dat nu weer uit op.
Bent u permanent twitterbewoner wellicht? Uw taalgebruik en zelfs inerpretatie is navenant opgewonden.

Ik vind het opvallend dat u het herindelen van een tweede klas en het instellen van een mavo klas aanduidt met woorden als "zoiets heftigs"

En dan nogmaals, zie ook het Inspectierapport, alle tussenstappen worden met de Inspectie overlegd. De School voert voorlopig uit wat de Inspectie wil.
Dat daar geen democratisch overleg bij plaats heeft lijkt me logisch, want daar laat de Inspectie geen ruimte voor. Hoe dan ook: zelfs op de interne communicatie zal de Inspectie in de komende maanden streng toezien, dus maak u niet zo druk.

Waarom bent u nog bezorgd eigenlijk?
Ik neem aan dat u elke betrokkenheid met deze "horrorschool" (om in uw taalgebruik te blijven) achter u heeft gelaten?

Arnon

Arnon

16-01-2020 om 12:05

Graaien uit de pot ouderbijdrage

Nou, nee. Hoe meer ik lees, hoe vreemder ik het vind dat ze zo (kunnen) functioneren.

Uit onderstaand artikel blijkt dat het bestuur ouderbijdragen en het geld van de scholen (lees: gemeenschapsgeld) voor een deel gewoon zichzelf toe doen komen. Een salaris boven de norm topsalarissen voor mevrouw de directeur, €12k aan “reiskostenvergoeding” voor haar echtgenoot van denderen. €600K aan een kerk die nu op zijn private stichtings naam staat, etc. En dan hebben ze geen geld voor fatsoenlijke boeken, etc?

Al het geld van de ouderbijdragen en geld van scholen gaat naar weer een andere private stichting van meneer. Dan begrijp ik dat het ze tot nu toe gelukt is om van docenten te eisen dat die exact met hun materiaal en systeem werken en waarom uit het rapport blijkt dat docenten zich niet gehoord voelen. Ook dat het lijkt dat ze lak hebben aan hun personeel (zonder overleg leerlingen halverwege het jaar ineens in andere klassen plaatsen en kinderen en ouders een ultimatum geven). Als het ze niet aanstast zullen ze wel weigeren te betalen...ze hebben immers de macht over het geld.

Een heeeeeel erg foute werkwijze. Geen wonder dat docenten vertrekken.

https://www.aob.nl/nieuws/een-giftenkas-voor-persoonlijk-onderwijs/

Laster

Arnon, dit is al de derde keer dat dat artikel in deze draad langs komt. Wat voegt dat nou toe? Eens te meer vestig je de indruk dat je helemaal niet bezig bent met de speurtocht naar een school voor je dochter.

Wat de schrijver niet durfde doen (of niet mocht van zijn redactie) doe jij wel.
Je koppelt er een directe beschuldiging aan alsof er uit de kas geroofd zou worden door de in het artikel met naam en toenaam genoemde personen.

Dat is laster.

ps Grappig trouwens dat de schrijver van dat artikel toevallig bijna jouw naam draagt

Arnon

Arnon

16-01-2020 om 16:48

Geen beschuldiging, maar het lijkt erop dat dat de situatie is

Heel eerlijk: ik was inderdaad hier begonnen met meelezen en posten vanwege mijn dochter. Het waren echter jouw posts waarin je zonder ervaring met deze partij steeds zeer snel voor alles een verdediging dichtte die mij na mijn dochters besluit deden verder lezen.

En ja, ik blijf me verbazen. De geconstateerde tekortkomingen lijken ze, als enige school met dit oordeel, te bagateliseren en het staat nog steeds als een paal boven water dat ze feitelijk onjuiste praatjes hebben staan op hun website. Toch spring jij op ieder die iets kritisch deelt en dat is toch bijzonder.

Ik heb een zekere allergie voor partijen die mensen bewust misleiden of onjuist informeren. Wellicht laat ik me kennen door dit uit te spreken, maar liegen is gewoon fout.

En grappig dat die auteur ook Arno heet. Ik heb wel een andere achternaam en had dat echt niet gezien. Ook niet op gelet, trouwens.

Zozo, mevrouw Lavell.

"Pardon? Aangevallen? Beledigd? Waar maakt u dat nu weer uit op.
Bent u permanent twitterbewoner wellicht? Uw taalgebruik en zelfs inerpretatie is navenant opgewonden."

Geen idee wat dit precies toevoegt aan de discussie, behalve een dat het (waarschijnlijk?) beledigend bedoeld is.

"En dan nogmaals, zie ook het Inspectierapport, alle tussenstappen worden met de Inspectie overlegd. De School voert voorlopig uit wat de Inspectie wil."

In het rapport staat ook dat de communicatie tussen bestuur/schoolleiding en personeel moet verbeteren. Je kan dus zomaar je twijfels hebben of dit daadwerkelijk ook het geval is. Het rapport spreekt zelfs van een angstcultuur onder docenten. Ik vraag me sterk af of besluitvorming zonder consultatie gaat bijdragen aan het verminderen van deze angstcultuur. U mag hier vanzelfsprekend anders over denken.

"Waarom bent u nog bezorgd eigenlijk?
Ik neem aan dat u elke betrokkenheid met deze "horrorschool" (om in uw taalgebruik te blijven) achter u heeft gelaten?"

Nee hoor, ik heb nog steeds een zoon op deze school. De term 'horrorschool' heb ik nooit gebruikt - dat legt u me in de mond. En ja, ik ben aardig bezorgd geraakt om een directie die blijkbaar zomaar zaken beslist zonder enig medeweten van haar personeel. Dat is ronduit onbeschoft. U vindt het blijkbaar prima dat er wordt geregeerd per decreet, aangezien u het opzij zetten van democratische besluitvorming wel een te rechtvaardigen zaak vindt.

Maar ach, u zult vast hier een fantastisch verweer op hebben. Ongeveer in dezelfde stijl als het bestuur die vooral de schuld bij alles en iedereen legt, behalve bij zichzelf te rade gaat over wat er beter kan. Het inspectie-rapport over SvPO lag er ook al maanden. Helaas ging het bestuur niet de dialoog aan met inspectie, docenten, leerlingen, ouders om snel verbeteringen door te voeren. Nee, ze investeren hun energie, tijd en geld in rechtszaken tegen de inspectie. Zonde, vooral voor de kinderen.

J.J.

J.J.

11-02-2020 om 21:13

WOB

Besluit om op verzoek informatie openbaar te maken over verslagen van lesobservaties, gespreksverslagen en de reactie van het bestuur op het concept inspectierapport van de School voor Persoonlijk Onderwijs in Utrecht.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/wob-verzoeken/2020/01/17/besluit-op-wob-verzoek-over-informatie-over-de-school-voor-persoonlijk-onderwijs-in-utrecht

anoniem

anoniem

12-02-2020 om 10:09

inspectie gaat nu ook andere SVPO scholen bekijken

https://www.aob.nl/nieuws/inspectie-start-onderzoek-naar-hele-svpo-netwerk/
https://www.trouw.nl/onderwijs/ouders-klagen-nu-ook-in-amsterdam-over-school-voor-persoonlijk-onderwijs~b2736cb8/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Wij zijn een aantal jaren geleden ook op een informatiedag geweest voor een SVPO school. Ik denk eigenlijk dat wat ze toen vertelden ook in grote lijn is wat ze ook doen. De P van persoonlijk is denk ik gewoon erg misleidend. Onze kinderen hebben uiteindelijk niet voor deze school gekozen, en zo achteraf lezend denk ik dat het voor onze kinderen ook niet passend was geweest.

Het zou fijn zijn als we soms ook wat tegengeluid zouden horen van ouders met kind die er al langer zitten en wel tevreden zijn. Ook voor de complete beeldvorming rondom SVPO scholen hier op het forum.

Ik weet niet of dat gaat helpen

"Het zou fijn zijn als we soms ook wat tegengeluid zouden horen van ouders met kind die er al langer zitten en wel tevreden zijn. "
Dat zit gewoon in dit draadje hoor.
Ouders die hun eigen verslag doen en wel tevreden zijn.

Je kunt bovendien in die link van J.J. lezen dat het met die ontevredenheid van ouders in Utrecht wel meevalt. Het draait allemaal voornamelijk om één rancuneuze leerkracht en wat ouders die met elkaar een actiegroepje hebben gemaakt.
Dat actiegroepje is in dit draadje ook actief geweest en heeft ook hier geprobeerd zieltjes te winnen.

Je ziet de meest bizarre klachten langs komen. Zo zou het op het bord zetten van de leerling namen met hun behaalde proefwerkcijfers een onveilig gevoel geven en bovendien in strijd zijn met de AVG.
En dat is maar één voorbeeld van de bizarre verwijten.

Ook wat de Inspectie te vertellen heeft gaat meestal nergens over. Eerst wordt beweerd dat de leerlingen een achterstand hebben. Het schoolbestuur laat zien dat dat niet het geval is - de leerlingen hebben feitelijk een voorsprong tov het curriculum en hun schooladvies, de door de school benoemde achterstand gaat over het leswerk dat ze niet af hebben - vervolgens beweert de Inspectie dat het wel zo mag wezen dat de leerlingen zijn overgegaan op een hoger advies, maar dat de school te kort draait om te kunnen zien wat de werkelijke positie van de leerlingen is. Daarvoor is een 3 jaarlijks gemiddelde nodig.
Waarvan akte, maar als dat de methodiek is dan is de achterstand er dus ook niet.

Nee ik ben bang dat het actiegroepje niet zal rusten voordat dit schooltype er de brui aan geeft. Deze mensen gaan het voor iedereen verzieken, ook voor wie wel tevreden is, voor wie wel graag evidence based onderwijs wil (en dus niet een lesvorm die vooral is ingegeven door wat de jongens en de meisjes in de MR het leukste lijkt), voor wie liever kleine klassen heeft dan ingewikkelde leerlingen administraties van pseudo-psychologische aard, voor wie wel gelooft in oefening baart kunst en het invloed geven van de leerling op het eigen succes: wie hard werkt heeft meer vrij, wie achter is kan niet mee naar leuke uitstapjes want het werk moet eerst af.

Schandalig is natuurlijk dat de Inspectie zich voor deze kar laat spannen. Vooral ook omdat de Inspectie ernstig achterblijft bij het opkomen voor die tienduizend leerlingen die zonder onderwijs thuis zitten. Dat lijkt mij pas erg.
- Dit nog helemaal los van het feit dat er heel veel scholen zijn waar cijferlijsten met naam en toenaam in het klaslokaal, op de gang of zelfs op de schoolsite te lezen zijn.
- Dat heel veel leerlingen niet mee mogen met uitstapjes als ze niet betalen, onhandelbaar zijn of hun werk niet af hebben.
En noem de klachten zo maar op. De Inspectie krijgt het nog druk zo.

Ik hoop van harte dat dit schooltype zich tegen de wind in overeind zal houden. Dat er verstandige ouders zullen blijven die wel kiezen voor dit soort onderwijs. En dat ze er bovenuit klimmen, zoals dat de Islamitische scholen ondanks alle tegenwerking die zij hebben gehad ook gelukt is.

Ava

Ava

12-02-2020 om 17:17

Bezorgde ouder

"Nee, ze investeren hun energie, tijd en geld in rechtszaken tegen de inspectie. Zonde, vooral voor de kinderen."

Vind je nu zelf ook niet dat dit een makkelijk verwijt is?
Wie aangevallen of beschimpt wordt, moet zich zelf verdedigen. Dat zou elke school doen, tenminste als je reputatie wat waard is.

Deden ze niets dan was het geweest: "ze gaan er niet tegenin, dus zij weten ook wel dat wij gelijk hebben" of 'zie je nu dat ze niet communiceren" iets in die orde.

Eerst iemand slaan en dan diegene verwijten dat hij huilt...
Ja, zo weet ik het ook altijd beter en zo doet iemand het nooit goed.

Wat ik niet snap is dat de kritiek geven op deze school, perse anoniem moet. Dat vind ik echt heel zwak met name omdat de kritiek heel persoonlijk gebracht wordt. Kennelijk is de kritiek niet zo valide denk ik dan.

Melle

Melle

08-09-2020 om 11:15

Geen succes

Onze zoon heeft 3 volle jaren op de svpo gezeten. Ik heb een aantal tips. Denk je dat je kind goed is in talen, geen ondersteuning nodig heeft. Dan kun je goede opstroom verwachten! Met het eerste jaar, Frans (erg belangrijk voor deze school) Spaans, Engels Latijn en Grieks, kun je je hart ophalen.
Is jouw kind op de basisschool meer een bèta type, vergeet deze school alsjeblieft.
Pas in de 3e krijgen ze nask en ak. Het tweede jaar is lastig en er vallen weg veel kinderen uit. Het niveau is gebleken, ligt hoog. In het derde jaar werken ze met wi en frans bv uit vwo boeken (ook 4 vwo) en doe je al 25 schoolexamens. Begrijp dat deze school héél graag wilt dat je opstroomt. Erg prestatie gericht. De docenten zijn echt een verademing, jong en leuk volgens zoon. Alleen verdwijnt elke leuke docent na 1 jaar, omdat het werken volgens welbekende workbook, weinig creativiteit meer inhoud. Toetsen zijn al jaren hetzelfde en lesstof wordt afgewerkt via systeem in workbook. Het zal vast voor een aantal kinderen prettig werken, maar het is oersaai en stampwerk. Tijdens de corona tijd werd hier zoveel getoetst, omdat alles wél in het schema moest blijven. Ik vond het erg jammer dat er totaal geen oog was voor de leerlingen.
Niet voor niets zijn er van de beoogde 320 (80 per leerjaar) nog maar zo'n 195 leerlingen over. Erg triest.
Ik weet zeker dat deze school met meer flexibiliteit veel verder zou komen. Maar helaas zijn de schoolleiders cq directie dit alles behalve.
Wie m. Lavell is weet ik niet, maar een persoonlijke noot over haar eigen ervaring met kind mis ik wel in deze enorme discussie. Volgens mij is dit forum bedoeld voor ervaringen en géén discussies. De reacties van lavell lijken sterk op mailwisseling vanuit het bestuur. Waar je altijd een wellus nietus verhaal van kan verwachten. Zonde...

Johanna

Johanna

28-10-2020 om 11:50

Tevreden over SvPO

Mijn dochter gaat al 2 jaar naar SvPO en gaat elke dag met plezier naar school. Wij hebben voor SvPO gekozen, omdat ze veel doen met taal en verschillende taalreizen organiseren. Nu is het allemaal natuurlijk even anders door corona, maar ik vind dat de school zich goed staande houdt. Voor mijn dochter werken de kleine klassen erg goed en heeft ze een fijne hechte klas.

Fijne school

Allebei mijn kinderen zitten op het SvPO. De lat ligt hoog voor de kinderen, wat ervoor zorgt dat ze beiden met veel motivatie naar school gaan en met gemotiveerde klasgenoten zijn.

Omdat er gewerkt wordt met kleine klassen is er voldoende tijd voor begeleiding vanuit de docenten om het hoge niveau dat er nagestreefd wordt te realiseren. Met Corona is alles natuurlijk wat lastiger geworden, maar door de manier waarop SvPO met de maatregelen is omgegaan is er geen concessie gedaan op de kwaliteit van het onderwijs.

Anoniem

Anoniem

31-10-2020 om 13:37

Verplichte kost voor iedere ouder die SvPO overweegt.

https://www.aob.nl/nieuws/de-prijs-van-de-kleine-klas/

Geeft een zeer realistisch beeld van hoe het eraan toegaan op SvPO-scholen.

Ah, daar hebben we de lobbyclub weer

Welnee makker. Dat geeft een zeer eenzijdig en vooringenomen beeld ingegeven door het gemopper van een leerkracht in arbeidsconflict.
Het is bovendien oud nieuws.

Anoniem

Anoniem

31-10-2020 om 19:07

hartelijk dank

Dank, Misha Lavell, voor je bijdrage. Ik denk dat het voor velen hier nog geen oud nieuws is. Laten we hopen dat ze het artikel lezen.

oud artikel

Meneer zonder naam, als je mijn naam niet weet zeg je maar "mevrouw'.
Voor het overige: zie de datum van het artikel.

Een artikel dat inhoudelijk bovendien aan alle kanten rammelt.

Anoniem

Anoniem

31-10-2020 om 20:08

u kletst

Ook dat is oud nieuws

Bosbes

Bosbes

31-10-2020 om 21:52

haha Anoniem

Grappig mevrouw/meneer/onzijdig Anoniem, M. Lavell schrijft al tientallen jaren op Ouders Online en heet geen Misha hoor! Check anders het zoekveld even, vroeger schreef ze haar naam er meestal onder. Er zit 2x een i in (hoewel velen dan antwoorden met 1x een i en 1x een j)

vlinder72

vlinder72

31-10-2020 om 23:05

Anoniem

Wat heeft dat laatste artikel nou weer te maken met het onderwijs op het SPVO?

De andere links zijn ook niet heel boeiend. Een klagende leraar omdat het op deze school anders gaat dan op andere scholen. Klopt dat staat ook overal. Als ik tenminste wat ik kan vinden over het SPVO kan geloven.

Steeds dezelfde zeurende ouders die een hetze zijn begonnen tegen de school. Er zijn ook ouders die wel tevreden zijn.

En ouder materiaal. Dat vind ik niet zo boeiend. In de economie boeken van mijn zoon stonden ook nog oude percentages. Het gaat erom dat je leert toepassen. Tegen de tijd dat ze afgestudeerd zijn, is toch alles weer anders. Frans maakt al helemaal niet uit. Frans is Frans.

Gelukkig ben je in Nederland vrij om een school te kiezen. Dus bevalt het je niet dan schrijf je je kind in op een andere school.

Anoniem

Anoniem

31-10-2020 om 23:15

Mooi patroon.

De meest recente reacties vallen precies in het patroon van het in 'in diskrediet brengen'-strategie van het SvPO-bestuur ('dat was een arbeidsconflict!'). Ik hoop maar dat mensen daar niet in trappen en voor de zekerheid hun kinderen plaatsen op reguliere middelbare scholen. Dat gun ik elk kind van harte.

vlinder72

vlinder72

31-10-2020 om 23:24

Anoniem

Ik schrijf hier al jaren. Ik ben geen leraar. Ik werk ook niet in het onderwijs en ik woon in een plaats waar geen spvo school is.

Dus nee, geen lid van het bestuur maar ik heb wel een hekel aan dit soort negatieve, hetze-achtige berichten op het moment dat iemand iets positievers over de school schrijft.

Dat er ontevreden ouders zijn dat weet iedereen nu wel.

Anoniem

Anoniem

31-10-2020 om 23:34

U doet er wat te makkelijk over.

Het probleem van uw reacties (als vlinder72) is dat ze de problematiek van SvPO als veel te gewoonlijk verhullen. "Och ja, elke school heeft problemen." "Och ja, elke school heeft klagende ouders." Het punt is nu dat bij SvPO dit buitenproportioneel is. Dat er juist heel er veel mis is, en dat mensen in Nederland nog maar slecht kunnen gelovigen in serieuze misstanden. En dat binnen deze organisatie de Onderwijsinspectie met enige regelmaat openlijk in vertrouwen wordt geschaad.

Dit laatste is geen grap: docenten van SvPO ontvangen regelmatig mails waarin de Inspectie van het Onderwijs negatief afgeschilderd wordt. Los van of dit terecht of onterecht is, je mag je zeker afvragen of het wenselijk is om je personeel op dergelijke wijze te instrueren.

ElenaH

ElenaH

01-11-2020 om 06:47

Anoniem

Volgens mij is het effectiever om je linkjes en ervaringen naar de Onderwijsinspectie te sturen. Die kunnen dat dan meenemen bij hun beoordeling.

rancune

"Volgens mij is het effectiever om je linkjes en ervaringen naar de Onderwijsinspectie te sturen. "
Er is een klein fanatiek clubje teleurgestelde ouders, geleid door een boze leerkracht. Die hebben het al voor elkaar gekregen dat de Inspectie diepgravend onderzoek deed, terwijl daar eigenlijk geen indicatoren voor waren.

Dit heeft alles te maken met waar we het in het draadje over hoogbegaafdheid ook over hadden: het verzet van het onderwijs tegen nieuwe en vooral wetenschappelijke inzichten.

Het onderwijsmodel van de SVPO is een bedreiging voor alle scholen, omdat het laat zien dat leerlingen overwegend wél in staat zijn meer te doen dan waarvoor ze zijn ingeschat door de basisschool.

Dat zet de traditionele onderwijsmodellen te kakken.

Maar dat niet alleen: er zijn natuurlijk ook leerlingen die het toch niet redden. Niets werkt 100%, dit dus ook niet. Maar dat is voor die gevallen wel extra zuur.
Daar krijg je rancune van.

Inhoudelijk wordt er niks nieuws gemeld.
- De school doet iets met de ouderbijdrage wat niet helemaal in de haak is, zoals duizenden scholen dat doen.
- De school wekte (is aangepast) wellicht wat verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden.
- Er heerst een top-down hierarchies

De school laat ook zien hoe het nou komt dat er zoveel geld in het onderwijs wegvloeit zonder dat dat bij de leerlingen komt.
Dat verdwijnt in ouderwetse - maar helaas wettelijk vastgelegde - modellen voor inspraak en overleg. Er moet veel vergaderd worden. Er moet veel geld naar de overlegmodellen en extra salaris naar de leerkracht die inspraak taken op zich heeft.
Het is het AOB (onderwijsbond) dat zich voor die werkwijze heeft hard gemaakt. Vandaar ook de tendentieuze berichtgeving in het AOB blad.

Maar goed, zoals elk gedoe op elke school gaat dat weer over. Al zal dat kleine clubje fanatiekelingen tot in den eeuwigheid amen willen blijven beweren dat het allemaal Heus Heel Erg is.

Ook tevreden

Mijn dochter gaat naar Tjalling Koopmanscollege in Hurdegaryp en het bevalt prima.
Wij hebben duidelijk gekeken naar een school wat past bij ons kind.
School is duidelijk over wat je wel en niet van hun mag verwachten. Geen vage midden gebied.
Duidelijke structuur, niet te veel poespas.

Mijntje

Mijntje

01-11-2020 om 10:18

zeer zwak

Maar ik denk dat veel ouders niet snel hun kind op een school willen die als zeer zwak bekend staat. Wat de oorzaak ook is.
Volgens mij vindt oa Lavell het soort onderwijs ok: kleine klasjes etc. Dat vind ik ook. Maar een nieuwe school heeft net als een nieuwe woonvoorziening voor gehandicapten (zeg ik uit ervaring) wel een risico: oa los zand teams, nog niet goed op elkaar (en de visie etc) ingespeeld. Je weet waar je aan begint, als ouder en anders kies je een andere school.

Oefening baart kunst

"Maar ik denk dat veel ouders niet snel hun kind op een school willen die als zeer zwak bekend staat. "
Je moet vooral (en niet alleen in dit geval) het Inspectierapport lezen en de context begrijpen.
Deze school heeft dat stempel niet omdat de resultaten slecht zijn (die zijn juist goed), maar omdat er naar het oordeel van de Inspectie te weinig gedaan wordt voor leerlingen die het tempo niet bij kunnen houden.

Alsof er ook maar één school is die daarvoor iets anders in huis heeft dan de leerling af laten stromen. Kennelijk is dat dus wat de Inspectie wil. Selectie, selectie, selectie naar het 'wie valt doet niet meer mee' model.

Alsof er ook maar één andere school is die binnen een jaar na melding van ouders (school past het onderwijs niet aan aan mijn kind), straf van de Inspectie kreeg.

"Volgens mij vindt oa Lavell het soort onderwijs ok: kleine klasjes etc. "
Matig. Vooral die kleine klasjes kunnen me gestolen worden. Ik geloof niet dat dat de kern van het noodzakelijke verschil is.

Het gaat om iets heel anders en veel belangrijkers.
De meeste scholen passen hun werkwijze niet aan. Niet een beetje en niet als het moet, zie het fiasco van passend onderwijs en dit draadje.
De meeste scholen laten wetenschappelijke inzichten angstvallig buiten.
Het argument om dat te doen gaat niet over het belang van het onderwijs, maar over de autonomie van de school: Wij hebben het recht om het te doen zoals wij willen, als u een ander soort school wilt dan zoekt u die maar, of u sticht er maar een.

En dat is waar, zo is ons bestel bedoeld: wie het op de eigen manier wil, sticht een eigen school.

Maar zo werkt het allang niet meer, want de overige schoolbesturen hebben het recht dat stichten tegen te houden, als je qua denominatie in hun vijver vist. Dan gaat het dus ineens niet meer over vakinhoudelijke argumenten, maar over marktcijfers en religie. Het is een systematiek van uitsluiting geworden. Niet alleen van individuele leerlingen (afstromen), maar ook van nieuw onderwijs dat zich juist zou kunnen richten op die afstromende leerlingen.

De stichter van de SVPO scholen heeft juist daar wat op gevonden. Een handigheidje dat desondanks jaren in beslag heeft genomen om dan toch eindelijk zijn rechtmatige recht toegekend te krijgen dat hij een school mocht stichten. Hij is van het allereerste begin tegen gewerkt puur en alleen omdat de bestaande schoolbesturen zijn concurrentie niet zien zitten.

Inhoudelijk komt zijn school overeen met de manier waarop particulier onderwijs (vooral twee jaar in een) werkt. Er is maar één principe en dat is oefening baart kunst.
Dat betekent dat het belangrijkste waarin leerlingen van elkaar kunnen verschillen niet in het eindniveau zit, maar in de hoeveelheid oefentijd die ze nodig hebben om daar te komen.

Wie klaar is mag naar huis, wie nog niet klaar is moet nog even blijven of zelfs terugkomen.

Ik vind dat een hoopvolle werkwijze, al heb ik op de particuliere school van mijn kinderen gezien dat het niet voor iedereen werkt. Niet omdat oefenen niet helpt, maar omdat leerlingen en ouders zich tegen dat werken kunnen verzetten. Dat is ook een van de klachten geweest op deze school (mijn kind moest zelfs in de vakantie.... Of, mijn kind wordt depressief van al dat geoefen)

Ik vind dat sneu, maar ook begrijpelijk. Het schoolwerk een beetje makkelijker maken als de voortgang niet vanzelf gaat, is al zo lang de norm in ons onderwijs dat niet alleen de leerlingen daar een hele basisschool van achter de rug hebben, maar ook hun ouders. Er zijn er die heilig in die systematiek geloven en van scholen en leerkrachten verwachten dat zij om meer mystieke wijze de kennis alsnog naar binnen gieten.

Voor hen kan dit schooltype alleen maar een teleurstelling zijn. Er is geen mystiek. Er is alleen maar oefening baart kunst, tot in den treuren en tot vervelens toe.
Hoe taai dat ook lijkt, het geeft wel de invloed op het schoolwerk terug aan de leerling. Een schoolrapport of een beoordeling is niet langer een vage indicatie van de mening van een leerkracht, maar het directe resultaat van je eigen inspanning.

Ik vind het vooral ook fijn dat dit schooltype zich nu juist eens niet richt op hoogbegaafden of anders getalenteerden, maar op de groep die net onvoldoende gevonden wordt voor een vol havo advies.
Ik vind het principe dat je leerlingen instrueert boven hun niveau ook goed. Daar leren ze altijd meer van (blijkt al jaren uit wetenschappelijk onderzoek).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.