Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Telefoon uit de klas. Goed idee?


dan

dan

26-07-2021 om 09:21

de zak met vakjes waar de telefoons in kunnen als ze het lokaal binnen lopen lijkt me een prima plan. Als er echt een dringende reden is om de telefoon toch bij de hand te hebben zoals iets in de thuis situatie, dan kan dit door de ouder aangegeven worden via een mail naar de mentor. 

IngridT schreef op 25-07-2021 om 21:20:

nou. We hebben het in een vrij matige toestand achtergelaten voor de vakantie. Dat wil zeggen..het gaat heel spannend worden hoe verder. 90 % van het personeel is voor, maar de schoolleiding sputtert ( met daarbij de expliciete mededeling dat ze ons niet willen demotiveren of tegenwerken) dat er eerst maar een uitgebreid gepraat moet worden met het ouderplatform. On te vragen wat die er van vinden. En in plaats van dat ze mij dat laten doen ( had ik expliciet om gevraagd, om de communicatie te mogen doen) hebben ze nu zelf een heel matig weifelend stukje naar dat ouderplatform gestuurd waarin ze zeggen dat ‘een aantal docenten’ dit wel zou willen omdat ze vermoeden dat dat misschien de concentratie ten goede komt, maar dat ze benieuwd zijn wat de ouders ervan denken ivm juridische shit ( beschadigde of zoekgeraakte telefoons) , gebrekkige bereikbaarheid van hun kinderen, en het feit dat school dan misschien soort v afhaakt in z’n taak om echte 21 e eeuws wereldburgers voort te brengen die ook digitaal vaardig zijn. Kreun kreun. De mail met deze info kreeg ik overigens op de eerste zaterdag in de vakantie. Nadat ik 2 keer had gevraagd om duidelijkheid over een echte ‘go’. En toen ik onze interim rector ( tevens mijn Teamleider) terugmailde met t vriendelijke verzoek hier nog even over te praten ( ik wist dat ze nog op school zou zijn) …toen kreeg ik een out of Office reply. Met de vriendelijke groeten. Tot in augustus.

Ik was nog amused ( understatement) Maar heb nu maar even losgelaten. Maar wordt vanzelfsprekend vervolgd.

Wat een zwaktebod van de directie. Het eerst voorleggen aan het ouderplatform!  Dat zijn niet alle ouders neem ik aan maar mensen die zich hebben opgegeven? Dat zijn dan waarschijnlijk de "bemoeimoeders"; mensen die naar mijn mening hun kind te dicht op de huid zitten en op school en grote vinger in de pap willen hebben. Het lieve schatje moet altijd bereikbaar zijn en zijn telefoon mag niet afgepakt worden want dan zou er schade kunnen ontstaan.

Echt ik zou blij zijn als de school van mijn jongste de telefoons in de klas ging verbieden. Als ik lid zou zijn van het ouderplatform dan adviseerde ik positief. Mijn kind is gewisseld van school afgelopen schooljaar. Op de oude school was het telefoon beleid streng maar rechtvaardig hij heeft er nu gewoon last dat een lesuur niet ten volle benut kan worden, omdat docenten constant bezig zijn met "handhaven" van het telefoonbeleid. Dat wil zeggen oeverloos waarschuwen waarbij na iedere laatste waarschuwing nog een allerlaatste volgt. 

"""dat school dan misschien soort v afhaakt in z’n taak om echte 21 e eeuws wereldburgers voort te brengen die ook digitaal vaardig zijn. """""

Hier moest ik zo om lachen, de meeste pubers zijn digitaal vaardiger dan hun ouders en docenten. Dat merk ik zelf als ik iets niet voor elkaar krijg kan ik dat altijd vragen aan mijn pubers en ik hoor ook vaak genoeg verhalen over mevrouw B die na 7 keer uitleggen nog steeds niet haar eigen PowerPoint kan starten op het digibord. Die PowerPoint wordt zorgvuldig bewaard en gaat jaren mee. Aanvullingen worden niet toegevoegd aan de PowerPoint maar erbij verteld

Ik denk dat die pubers maar 1 scherm zat zijn en dat is teams / zoom of hoe ze ook digitaal les moesten volgen. Hun mobiel zijn ze echt niet zat. Dat is tenminste wat ik hoor / zie / merk bij de kids op m’n sportschool. 
Ze komen mopperend op dat stomme digitale onderwijs binnen terwijl ze tiktokken, appen etc 😂

dan

dan

26-07-2021 om 09:37

Haaknaald schreef op 26-07-2021 om 09:25:

[..]

Wat een zwaktebod van de directie. Het eerst voorleggen aan het ouderplatform! Dat zijn niet alle ouders neem ik aan maar mensen die zich hebben opgegeven? Dat zijn dan waarschijnlijk de "bemoeimoeders"; mensen die naar mijn mening hun kind te dicht op de huid zitten en op school en grote vinger in de pap willen hebben. Het lieve schatje moet altijd bereikbaar zijn en zijn telefoon mag niet afgepakt worden want dan zou er schade kunnen ontstaan.

Echt ik zou blij zijn als de school van mijn jongste de telefoons in de klas ging verbieden. Als ik lid zou zijn van het ouderplatform dan adviseerde ik positief. Mijn kind is gewisseld van school afgelopen schooljaar. Op de oude school was het telefoon beleid streng maar rechtvaardig hij heeft er nu gewoon last dat en lesuur niet ten volle benut kan worden, omdat docenten constant bezig zijn met "handhaven" van het telefoonbeleid. Dat wil zeggen oeverloos waarschuwen waarbij na iedere laatste waarschuwing nog een allerlaatste volgt.

"""dat school dan misschien soort v afhaakt in z’n taak om echte 21 e eeuws wereldburgers voort te brengen die ook digitaal vaardig zijn. """""

Hier moest ik zo om lachen, de meeste pubers zijn digitaal vaardiger dan hun ouders en docenten. Dat merk ik zelf als ik iets niet voor elkaar krijgvkan ik dat altijd vragen aan mijn pubers en ik hoor ook vaak genoeg verhalen over mevrouw B die na 7 keer uitleggen nog steeds niet haar eigen PowerPoint kan starten op het digibord. Die PowerPoint wordt zorgvuldig bewaard en gaat jaren mee. Aanvullingen worden niet toegevoegd aan de PowerPoint maar erbij verteld


Ik vermoed dat het voorgelegd wordt aan de ouderraad of de MR. Zelf heb ik destijds deel uitgemaakt van de ouderraad. Ik acht de kans groot dat die ook eerder positief zullen instemmen met het uitbannen van de mobiele telefoons tijdens de lessen. 

Docenten die anno 2021 nog digibeet zijn dat kan toch eigenlijk ook niet? 

En eerlijk gezegd vind ik telefoon uit de klas verbannen een zwaktebod. In je tas is toch in je tas? Telefoon uit is toch telefoon uit? Dat valt toch gewoon onder orde houden in je les? 

Haaknaald schreef op 26-07-2021 om 09:25:

[..]

Wat een zwaktebod van de directie. Het eerst voorleggen aan het ouderplatform! Dat zijn niet alle ouders neem ik aan maar mensen die zich hebben opgegeven? Dat zijn dan waarschijnlijk de "bemoeimoeders"; mensen die naar mijn mening hun kind te dicht op de huid zitten en op school en grote vinger in de pap willen hebben. Het lieve schatje moet altijd bereikbaar zijn en zijn telefoon mag niet afgepakt worden want dan zou er schade kunnen ontstaan.

Echt ik zou blij zijn als de school van mijn jongste de telefoons in de klas ging verbieden. Als ik lid zou zijn van het ouderplatform dan adviseerde ik positief. Mijn kind is gewisseld van school afgelopen schooljaar. Op de oude school was het telefoon beleid streng maar rechtvaardig hij heeft er nu gewoon last dat en lesuur niet ten volle benut kan worden, omdat docenten constant bezig zijn met "handhaven" van het telefoonbeleid. Dat wil zeggen oeverloos waarschuwen waarbij na iedere laatste waarschuwing nog een allerlaatste volgt.

"""dat school dan misschien soort v afhaakt in z’n taak om echte 21 e eeuws wereldburgers voort te brengen die ook digitaal vaardig zijn. """""

Hier moest ik zo om lachen, de meeste pubers zijn digitaal vaardiger dan hun ouders en docenten. Dat merk ik zelf als ik iets niet voor elkaar krijgvkan ik dat altijd vragen aan mijn pubers en ik hoor ook vaak genoeg verhalen over mevrouw B die na 7 keer uitleggen nog steeds niet haar eigen PowerPoint kan starten op het digibord. Die PowerPoint wordt zorgvuldig bewaard en gaat jaren mee. Aanvullingen worden niet toegevoegd aan de PowerPoint maar erbij verteld

Mijn ervaring is dat dat heel erg tegenvalt. 

DanGun schreef op 26-07-2021 om 09:38:

Docenten die anno 2021 nog digibeet zijn dat kan toch eigenlijk ook niet?

Jawel hoor. Mijn populairste en een van de beste docenten gebruikt echt nooit digitale middelen. Het online-lesgebeuren ging uiteindelijk wel, maar in het begin begon hij met alleen maar mailen. En leerlingen vonden het fantastisch!

DanGun schreef op 26-07-2021 om 09:38:

Docenten die anno 2021 nog digibeet zijn dat kan toch eigenlijk ook niet?

Nou echt hoor,  bijna aan het pensioen toe en het niet meer oppikken of eigenlijk niet op de trein gesprongen bij het vertrek en er nu niet kunnen instappen, omdat het te hard gaat. 

DanGun schreef op 26-07-2021 om 09:42:

En eerlijk gezegd vind ik telefoon uit de klas verbannen een zwaktebod. In je tas is toch in je tas? Telefoon uit is toch telefoon uit? Dat valt toch gewoon onder orde houden in je les?

Een overkoepelend beleid is voor iedereen duidelijk. Dat geeft rust aan zowel leerlingen als personeel en daardoor creëer je ruimte voor andere zaken. 

IngridT schreef op 25-07-2021 om 21:51:

ik vind het echt erg dat t complete lesgevende personeel iets HEEL graag wil ( eigenlijk al jaren, het is al veel vaker tegengewerkt) iets wat nota bene geen cent kost, en het rendement van ons onderwijs absoluut gaat verhogen…dat dat op zo’n nare manier wordt neergesabeld door een schoolleiding die voornamelijk uit ex gymdocenten bestaat ( en dus nooit in een lokaal zaten met 30 pubers) en die los daarvan sowieso al jaren geen les meer geven en ook zelden een voet in een klaslokaal zetten…

Hoe durven ze.
Nou is dit eigenlijk tekenend voor de verhouding tussen personeel en directie…en aangezien er voor de zomer net een enorm turbulente periode is geweest (oa rector ontslagen wegens fout gedrag) en er daaraan gerelateerd sowieso een soort van algehele reset van de managementstijl is gevraagd en beloofd…dit is een mooi speerpunt ding om eens even stevig mee aan de slag te gaan. Ik trek de kar wel.

ingrid

Zo ontzettend herkenbaar… Zo vaak komt dit voor op scholen. Bij ons nu ook weer. Er gaan nu dus zeer goede collega’s weg omdat de directeur (ex LO’er) alle leuke baantjes aan andere LO’ers geeft. Nu heeft 1 LO’er nu drie van de leukste baantjes gekregen… totaal niet in verhouding. 
En hoe vaak ik op scholen wel niet weken heb zitten zwoegen om dingen voor elkaar te krijgen en dan komt er een interim, die pleurt al ons harde werk in een lade en je ziet er nooit weer iets van terug. 

IngridT

IngridT

26-07-2021 om 11:13 Topicstarter

DanGun schreef op 26-07-2021 om 09:42:

En eerlijk gezegd vind ik telefoon uit de klas verbannen een zwaktebod. In je tas is toch in je tas? Telefoon uit is toch telefoon uit? Dat valt toch gewoon onder orde houden in je les?

Goh. Net een heel bericht getypt, maar t is verdwenen. 

Telefoon is te verslavend. In de tas werkt echt niet. 

Begin vd les: ze moeten op de drempel van t lokaal uit beeld zijn, maar dat wordt al snel ‘ bij tafel’ of ( nog even insta checken) als de docent wil beginnen met de les. In no time ben je daar als docent dus weer druk mee. De telefoons uit beeld krijgen


eind vd les: als de docent afrondt mag je toch alvast wel even checken waar je zometeen heen moet? En dan lees  je gelijk dat appje even.

Tijdens de les: in de tas?. Broekzak kan ook. Zeker met een wijde broek valt dat niet op. Dan voel je m trillen en kun je tijdens de instructie mooi even naar t toilet om te checken of je echtverbintenis bod hebt op die dure sneakers die je ergens te koop had gezet.


kortom…een beleid met weinig ruimte voor glijdende schaal is voor iedereen duidelijker en gemakkelijker. 


ingrid 

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 09:47:

[..]

Mijn ervaring is dat dat heel erg tegenvalt.

Die van mij ook, ze kunnen niet eens een normale e-mail sturen, op de juiste manier met Word of PowerPoint werken, hun werk op een goede manier opslaan, zijn om de haverklap inlogcodes kwijt als ze niet automatisch ingesteld staan enz. Ze weten hoe je een filmpje op Tiktok maakt en hoe je een app gebruikt maar dat is geen digitale vaardigheid. Laat staan dat ze weten hoe besturingssystemen werken. 

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 09:50:

[..]

Jawel hoor. Mijn populairste en een van de beste docenten gebruikt echt nooit digitale middelen. Het online-lesgebeuren ging uiteindelijk wel, maar in het begin begon hij met alleen maar mailen. En leerlingen vonden het fantastisch!

Heb jij het afgelopen jaar fysiek les gehad? Dat is super natuurlijk maar t gros van de leerlingen zat grotendeels thuis 

DanGun schreef op 26-07-2021 om 11:35:

[..]

Heb jij het afgelopen jaar fysiek les gehad? Dat is super natuurlijk maar t gros van de leerlingen zat grotendeels thuis

Ik spreek al die leerlingen en ja die hebben afgelopen jaar zowel online als fysiek les gehad. 

Je kan het in twijfel trekken wat ik zeg, maar ook gewoon aannemen dat ik heus wel wat weet van wat die leerlingen aangeven. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.