Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Telefoon uit de klas. Goed idee?


DanGun schreef op 26-07-2021 om 12:42:

Ja natuurlijk veranderde er van alles last minute. Maar inloggen in teams bleef inloggen in teams toch? Scherm delen, meeting inplannen. Dat soort dingen moet je toch met een week of wat wel in je vingers hebben.

Maar wat zit je nu te hameren op 'dat is toch makkelijk!" in ee ntopci over telefoons in de klas?


Hallo, ik heb al die lessen in Teams gegeven hoor, mij hoef je niks uit te leggen.

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 12:48:

[..]

Maar wat zit je nu te hameren op 'dat is toch makkelijk!" in ee ntopci over telefoons in de klas?


Hallo, ik heb al die lessen in Teams gegeven hoor, mij hoef je niks uit te leggen.

Zo dan. Ik reageerde op een opmerking van iemand over docenten die niet zo digitaal vaardig zijn. Mag dat niet? 

DanGun schreef op 26-07-2021 om 11:52:

[..]

Jij bent toch de baas in jouw les? Die glijdende schaal bepaal je zelf.

Ik denk dat Ingrid gewoon wil doen waar ze goed in is namelijk in les geven. Ze heeft niet de behoefte om iedere les weer als politie te moeten optreden. Dan is het fijn als alle docenten daar het zelfde over denken en dat de directie achter de docenten staat. Het is dan duidelijk voor iedereen (directie, docenten, ouders en leerlingen).

Nog heel even terug naar de oorspronkelijke vraag:
Mijn dochter gebruikt haar telefoon voor medische doeleinden. Het kan wel op een andere manier, maar dat is echt archaïsch en ingewikkeld. Ik kan me voorstellen dat er meer (chronisch) zieke kinderen zijn die echt afhankelijk zijn van hun telefoon voor ondersteuning of regulatie van hun ziekte. Wellicht iets om mee te nemen in de besluitvorming?

Maar regels uitleggen en orde houden valt toch ook onder lesgeven? 
Ik vind zelf ook niks zo vervelend om elke keer hetzelfde te moeten zeggen tegen die kids. ‘Jongens, wees eens stil, laat elkaar met rust , heb je gehoord wat in zeg. Ja? Doe eens voor dan?’ Maar het hoort erbij. Want beetje bij beetje gaan ze met je mee. 

rutiel schreef op 26-07-2021 om 13:02:

Nog heel even terug naar de oorspronkelijke vraag:
Mijn dochter gebruikt haar telefoon voor medische doeleinden. Het kan wel op een andere manier, maar dat is echt archaïsch en ingewikkeld. Ik kan me voorstellen dat er meer (chronisch) zieke kinderen zijn die echt afhankelijk zijn van hun telefoon voor ondersteuning of regulatie van hun ziekte. Wellicht iets om mee te nemen in de besluitvorming?

Dat zijn uitzonderingen en kan je dan in het geval van de school van TO een ontheffing voor vragen. 
Maar is het bij haar zo dat ze tijdens de les alles moet checken? Bij ons geldt dat alleen in grote uitzonderingsgevallen van bijv een hypo. De rest doen ze in de pauzes. 

rutiel schreef op 26-07-2021 om 13:02:

Nog heel even terug naar de oorspronkelijke vraag:
Mijn dochter gebruikt haar telefoon voor medische doeleinden. Het kan wel op een andere manier, maar dat is echt archaïsch en ingewikkeld. Ik kan me voorstellen dat er meer (chronisch) zieke kinderen zijn die echt afhankelijk zijn van hun telefoon voor ondersteuning of regulatie van hun ziekte. Wellicht iets om mee te nemen in de besluitvorming?

Dat soort uitzonderingen zijn altijd mogelijk. Ik heb ook leerlingen die altijd direct naar de wc mogen bijvoorbeeld. Ik heb ook een leerling gehad die bij een (extern) examen (waar ze echt heel erg streng zijn) haar telefoon op haar tafel mocht hebben.

DanGun schreef op 26-07-2021 om 13:06:

Maar regels uitleggen en orde houden valt toch ook onder lesgeven?
Ik vind zelf ook niks zo vervelend om elke keer hetzelfde te moeten zeggen tegen die kids. ‘Jongens, wees eens stil, laat elkaar met rust , heb je gehoord wat in zeg. Ja? Doe eens voor dan?’ Maar het hoort erbij. Want beetje bij beetje gaan ze met je mee.

ja, maar back up van de gehele school helpt enorm. En dan ben nog steeds bezig met regels uitleggen en orde houden. Er blijft echt genoeg over.


Ikzelf ben redelijk soepel met telefoons, maar eerlijk is eerlijk: zelfs ik word er horendol van en zie ook in dat de telefoon in de klas een enorme, buitensporige afleider is.

SuzyQFive schreef op 26-07-2021 om 13:21:

[..]

Dat zijn uitzonderingen en kan je dan in het geval van de school van TO een ontheffing voor vragen.
Maar is het bij haar zo dat ze tijdens de les alles moet checken? Bij ons geldt dat alleen in grote uitzonderingsgevallen van bijv een hypo. De rest doen ze in de pauzes.

Uiteraard is het een uitzonderingsgeval. Het gaat er mij om dat het verstandig is je te realiseren dat deze situaties voorkomen. En na te denken hoe je dit zo goed mogelijk oplost, zonder andere leerlingen daarbij tekort te doen. Want het is natuurlijk ook niet eerlijk als de "uitzonderingsgevallen" lekker wel de hele dag hun telefoon op zak mogen hebben.

dan

dan

26-07-2021 om 15:24

rutiel schreef op 26-07-2021 om 13:50:

[..]

Uiteraard is het een uitzonderingsgeval. Het gaat er mij om dat het verstandig is je te realiseren dat deze situaties voorkomen. En na te denken hoe je dit zo goed mogelijk oplost, zonder andere leerlingen daarbij tekort te doen. Want het is natuurlijk ook niet eerlijk als de "uitzonderingsgevallen" lekker wel de hele dag hun telefoon op zak mogen hebben.

Ik mag hopen dat andere leerlingen begrijpen dat je in sommige situaties wél je telefoon bij je mag hebben in de les en dat ze ook begrijpen dat er in dat geval geen reden is tot afgunst (bij een medische reden)

rutiel schreef op 26-07-2021 om 13:50:

[..]

Uiteraard is het een uitzonderingsgeval. Het gaat er mij om dat het verstandig is je te realiseren dat deze situaties voorkomen. En na te denken hoe je dit zo goed mogelijk oplost, zonder andere leerlingen daarbij tekort te doen. Want het is natuurlijk ook niet eerlijk als de "uitzonderingsgevallen" lekker wel de hele dag hun telefoon op zak mogen hebben.

Mijn ervaring is dat wanneer je uitlegt waarom het is, leerlingen daar verder echt niet moeilijk over doen. De meeste leerlingen die het nodig hebben maken er dan ook geen misbruik van verder. 

IngridT

IngridT

26-07-2021 om 15:43 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 26-07-2021 om 15:37:

[..]

Mijn ervaring is dat wanneer je uitlegt waarom het is, leerlingen daar verder echt niet moeilijk over doen. De meeste leerlingen die het nodig hebben maken er dan ook geen misbruik van verder.

Natuurlijk regel je dat voor leerlingen die bv hun glucose waarden moeten kunnen bijhouden. En dat snapt iedereen. 
Overigens  hadden we bij ons op school dit jaar een examenleerling die wegens een medische conditie/ Corona risico  het hele jaar de lessen vanuit huis heeft gevolgd. Maakte daar ook zijn schoolexamens. MET telefoon op tafel, wederom vanwege iets medisch dat ten allen tijde gemonitord moest. 1 op 1 surveillance via de videoverbinding. En toch gefraudeerd. Ik moest wel even slikken hoor. Toen ik het hoorde. Maar het zal echt een uitzondering zijn. 

AnneJ schreef op 05-07-2021 om 12:38:

[..]

Misschien is de school eerder bang geen nieuwe leerkrachten meer aan te trekken.

Ik weet, van de scholen van mijn kinderen, dat de meeste leerkrachten vinden dat de regels voor de scholieren voor hen niet gelden, maar als het het beleid van de school is....

Ik zit dit met stijgende verbazing te lezen. Iemand (misschien ook jij) schreef hierboven ook al dat ook docenten dan óók niet meer op de gang of elders zouden mogen bellen. WTF?! Wil je werkelijk je prins(es)jes opvoeden met het idee dat ze dezelfde rechten als een volwassene, als hun docent?! Wat krijg je dan voor respectloze kutvolwassenen?

Athan schreef op 26-07-2021 om 17:53:

[..]

Ik zit dit met stijgende verbazing te lezen. Iemand (misschien ook jij) schreef hierboven ook al dat ook docenten dan óók niet meer op de gang of elders zouden mogen bellen. WTF?! Wil je werkelijk je prins(es)jes opvoeden met het idee dat ze dezelfde rechten als een volwassene, als hun docent?! Wat krijg je dan voor respectloze kutvolwassenen?

Zo werkt het al jaren hoor. 

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 17:59:

[..]

Zo werkt het al jaren hoor.

Dat leerlingen dezelfde rechten hebben?

Of dat er zeikende ouders zijn over het feit dat hun kindertjes niet dezelfde rechten hebben?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.