Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Telefoon uit de klas. Goed idee?


IngridT

IngridT

26-07-2021 om 11:44 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 09:47:

[..]

Mijn ervaring is dat dat heel erg tegenvalt.

Klopt helemaal  mevr 75. Wat iemand anders hierboven ook al zei. Ze LIJKEN heel vaardig, maar doen vaak maar wat in t wilde weg.  Maar zaken als goed zoeken, of dingen logisch opslaan gaan vaak helemaal niet zo goed


overigens heb ik vorig jaar als docent een keer  helemaal de digitale blits gemaakt. Ik sta bekend als niet echt heel erg fan van veel ict tijdens de les ( papieren boek! Schrift!) maar had tijdens de lockdown afgelopen jaar de tip van studerende zoon gekregen eens een Discord server op te zetten. Tijdens z’n studie had hij daar echt goede ervaring mee opgedaan. Een enkele jonge  docent had namelijk  op die manier het universitaire online gebeuren een hele fijne draai gegeven. Zo gezegd, zo gedaan. T viel me alles mee ( met hulp v zoon..dat wel) 


Besloten hetgeen uit te proberen voor m’n mentorklas. het gamende  deel was perplex toen ik ze dat vertelde. Nog nooit zoveel plusjes gescoord bij m’n leerlingen. Een paar als gebruikers mee laten kijken & toen de rest vd klas er op losgelaten. Maar dat viel tegen zeg…,er waren er echt zat die geen idee hadden hoe ze t programma op hun Chromebook moesten krijgen, hoe ze een account moesten aanmaken en noem maar op. Was echt een eve opener voor me. 

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 11:43:

[..]

Ik spreek al die leerlingen en ja die hebben afgelopen jaar zowel online als fysiek les gehad.

Je kan het in twijfel trekken wat ik zeg, maar ook gewoon aannemen dat ik heus wel wat weet van wat die leerlingen aangeven.

Ik neem het ook van je aan. Maar als je online les moet geven dan moet je wat aan je digibetisme (bestaat dat woord?) doen. 

DanGun schreef op 26-07-2021 om 11:46:

[..]

Ik neem het ook van je aan. Maar als je online les moet geven dan moet je wat aan je digibetisme (bestaat dat woord?) doen.

Dat zei ik toch ook? 
dat betekent niet dat hij flitsende presentaties gaat zitten geven. 

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 11:47:

[..]

Dat zei ik toch ook?
dat betekent niet dat hij flitsende presentaties gaat zitten geven.

Als hij dat goed maakt met echt goed lesgeven via teams etc is dat geen probleem. Maar allemachtig wat heb ik saaie en slaapverwekkende docenten voorbij horen komen. (Ik werk regelmatig op een plek waar kids ook kunnen komen om online les te volgden omdat dat thuis niet altijd kan) Niet te doen. Saai verhaal, totaal geen overzicht en maar hannesen met die laptop.  

IngridT schreef op 26-07-2021 om 11:13:

[..]

Goh. Net een heel bericht getypt, maar t is verdwenen.

Telefoon is te verslavend. In de tas werkt echt niet.

Begin vd les: ze moeten op de drempel van t lokaal uit beeld zijn, maar dat wordt al snel ‘ bij tafel’ of ( nog even insta checken) als de docent wil beginnen met de les. In no time ben je daar als docent dus weer druk mee. De telefoons uit beeld krijgen


eind vd les: als de docent afrondt mag je toch alvast wel even checken waar je zometeen heen moet? En dan lees je gelijk dat appje even.

Tijdens de les: in de tas?. Broekzak kan ook. Zeker met een wijde broek valt dat niet op. Dan voel je m trillen en kun je tijdens de instructie mooi even naar t toilet om te checken of je echtverbintenis bod hebt op die dure sneakers die je ergens te koop had gezet.


kortom…een beleid met weinig ruimte voor glijdende schaal is voor iedereen duidelijker en gemakkelijker.


ingrid

Jij bent toch de baas in jouw les? Die glijdende schaal bepaal je zelf. 

DanGun schreef op 26-07-2021 om 11:51:

[..]

Als hij dat goed maakt met echt goed lesgeven via teams etc is dat geen probleem. Maar allemachtig wat heb ik saaie en slaapverwekkende docenten voorbij horen komen. (Ik werk regelmatig op een plek waar kids ook kunnen komen om online les te volgden omdat dat thuis niet altijd kan) Niet te doen. Saai verhaal, totaal geen overzicht en maar hannesen met die laptop.

Nogal logisch, als ik zag hoe rap die omschakeling moest en dan meteen vol aan de bak. Dan kan je je dus beter op je klassieke vaardigheden richten dan digitale vaardigheden. 

DanGun schreef op 26-07-2021 om 11:52:

[..]

Jij bent toch de baas in jouw les? Die glijdende schaal bepaal je zelf.

Dat is niet zo makkelijk als je net begint bijvoorbeeld, dan moet je dat allemaal zelf bevechten. Dat kan je beter een overkoepelend systeem hebben dat je daar helemaal in steunt. 

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 11:54:

[..]

Nogal logisch, als ik zag hoe rap die omschakeling moest en dan meteen vol aan de bak. Dan kan je je dus beter op je klassieke vaardigheden richten dan digitale vaardigheden.

Maar dan moet je er met een week of 2/3 wel een beetje aan gewend zijn toch. 
Het wordt ook nooit mijn hobby maar ik moet het ook doen. Niet voor een klas, wel met grote groepen waar ik leiding aan geef. 

DanGun schreef op 26-07-2021 om 12:00:

[..]

Maar dan moet je er met een week of 2/3 wel een beetje aan gewend zijn toch.
Het wordt ook nooit mijn hobby maar ik moet het ook doen. Niet voor een klas, wel met grote groepen waar ik leiding aan geef.

Week of 2? In die eerste 2 weken werd nog heftig uitgevogeld en vanalles last-minute verbeterd en dus veranderd. Mijn ervaring is dat lesgeven online echt wel ander is dan andere zaken die online moeten gebeuren. Lesgeven is eigenlijk gewoon niet echt te vergelijken met andere banen.

Ik doe het ook hoor, maar ik zie wel steeds meer voordelen aan het níet gebruiken van allerlei digitale middelen.

Ik weet ook niet zo goed wat je nou probeert te bewijzen. Die docent is absolute favoriet, juist door de afwezigheid van enige digitale ondersteuning als het niet moet. En ja, hij gaf, ná de eerste 2/3 weken via teams les. Maar als het in de klas niet hoeft, dan zéker niet.

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 11:55:

[..]

Dat is niet zo makkelijk als je net begint bijvoorbeeld, dan moet je dat allemaal zelf bevechten. Dat kan je beter een overkoepelend systeem hebben dat je daar helemaal in steunt.

Weet ik alles van. Zowel van m’n gewone. Werk als m’n vrijwilligerswerk. Vooral bij t laatste ben ik echt nog lerenden en zoekende naar m’n eigen stijl. En die vrijheid is er gelukkig. Natuurlijk gelden er regels voor iedereen in elke les maar elke trainer stelt andere prioriteiten en heeft ook eigen regels. Gaat prima. Die kids weten haarfijn van wie wat wel mag en wat niet. 
Alles vastgelegd willen zien en daar star aan vasthouden lijkt heel makkelijk voor een beginneling maar daar leer je niks van als leraar. 

DanGun schreef op 26-07-2021 om 12:11:

[..]

Weet ik alles van. Zowel van m’n gewone. Werk als m’n vrijwilligerswerk. Vooral bij t laatste ben ik echt nog lerenden en zoekende naar m’n eigen stijl. En die vrijheid is er gelukkig. Natuurlijk gelden er regels voor iedereen in elke les maar elke trainer stelt andere prioriteiten en heeft ook eigen regels. Gaat prima. Die kids weten haarfijn van wie wat wel mag en wat niet.
Alles vastgelegd willen zien en daar star aan vasthouden lijkt heel makkelijk voor een beginneling maar daar leer je niks van als leraar.

Ik heb het toch niet over alles vastleggen en daar star aan vasthouden?

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 11:54:

[..]

Nogal logisch, als ik zag hoe rap die omschakeling moest en dan meteen vol aan de bak. Dan kan je je dus beter op je klassieke vaardigheden richten dan digitale vaardigheden.

Ik snapte echt dat het in de eerste week van de lockdown nog niet allemaal vlekkeloos ging scholenn moesten dat digitale wiel ook nog uitvinden.

Docenten die december 2020 nog niet hadden ontdekt dat je telefoon met plakband aan de lamp hangen en daaronder op een A4 de wiskunde sommen uitschrijven waarbij de helft van de som uit beeld verdween en ook niet goed leesbaar was want pen half leeg, hadden ook geen moeite gedaan om iets te verbeteren. Die telefoon kan dan 3x per les naar beneden vallen.

Dat je in maart zo begon, oké maar ergens moet toch het kwartje vallen dat die methode niet werkt? 

Haaknaald schreef op 26-07-2021 om 12:14:

[..]

Ik snapte echt dat het in de eerste week van de lockdown nog niet allemaal vlekkeloos ging scholenn moesten dat digitale wiel ook nog uitvinden.

Docenten die december 2020 nog niet hadden ontdekt dat je telefoon met plakband aan de lamp hangen en daaronder op een A4 de wiskunde sommen uitschrijven waarbij de helft van de som uit beeld verdween en ook niet goed leesbaar was want pen half leeg, hadden ook geen moeite gedaan om iets te verbeteren. Die telefoon kan dan 3x per les naar beneden vallen.

Dat je in maart zo begon, oké maar ergens moet toch het kwartje vallen dat die methode niet werkt?

ja, het is wat met die docenten.

Mevrouw75 schreef op 26-07-2021 om 12:20:

[..]

ja, het is wat met die docenten.

Er zijn echt docenten die het goed doen.  Ik ben zijdelings getuige geweest van diverse digitale lessen op meerdere scholen en er zijn hele goeie bij maar ook bedroevend slechte. Helaas blijven de verhalen van de vallende camera's en door het beeld lopende katten beter hangen in het geheugen. 😜

Ja natuurlijk veranderde er van alles last minute. Maar inloggen in teams bleef inloggen in teams toch? Scherm delen, meeting inplannen.  Dat soort dingen moet je toch met een week of wat wel in je vingers hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.