marie-laure
23-11-2010 om 09:50
Tussenjaar voor gymnasium
Een theoretische vraag.
Stel een kind is versneld, maar nog erg jong in gedrag en ontwikkeling. Stel dat de cito van groep 8 en/of intelligentie aangeeft dat kind het gymnasium aankan. Maar dat je als ouder toch twijfelt omdat het kind nog maar 11 is en jong in gedrag, bestaat er dan ook zoiets als een tussenjaar voordat kind naar het gymnasium kan?

mijk
27-11-2010 om 10:34
Ik bleef ook zitten
technisch denk ik . Toen was dat sowieso minder een probleem maar in de regio was het gewoon zo bekend dat iedereen wist wat je gedaan had als je melde dat je een jaar Jan Lighthart had....

tsjor
27-11-2010 om 12:05
Tirza g.
De school staat in Arnhem. De meeste leerlingen komen uit Gelderland, maar Gelderland is groot. Zoek maar eens uit hoe je vanuit de omgeving van Zelhem naar Arnhem, dr. Schaepmanlaan komt. De school begint om 8.15 uur. Reistijden van anderhalf uur heen en anderhalf uur terug komen regelmatig voor. Kinderen reizen dan zelfstandig, bus, trein, bus. Met vertragingen. Je moet het ervoor over hebben. Het kind moet het ervoor over hebben.
Pak de NS-reisplanner erbij en trek een cirkel van een uur treinreizen om Arnhem heen: Utrecht valt daaronder, Amsterdam (1.07, goede verbinding), Den Bosch, Venlo. Heb je nog een half uur voor busreizen, fietsen etc. Mensen buiten de Randstad kijken niet zo vreemd op van zulke treinreizen (ergeren zich wel aan de slechte staat van het spoor).
Er zijn ook ouders van buiten de provincie die komen met andere oplossingen: ouders rijden heen en weer, werken ondertussen ergens zelfstandig waar een digitaal netwerk te vinden is, wisselen elkaar af; ouders kamperen door de week in een tent; kind wordt ondergebracht bij familie of een gastgezin. Je moet het ervoor over hebben. het kind moet het ervoor over hebben.
Kortom: alleen maar hmmmm is voldoende om in aanmerking te komen. Maar het vraagt wel wat van de kinderen en van de ouders. De 'hmmm' moet ernstig genoeg zijn om het ervoor over te hebben en je moet het idee hebben dat één tussenjaar een oplossing is.
Tsjor

tsjor
27-11-2010 om 12:25
Mirjam, wat weet jij dat ik niet weet?
Wat weet jij dat ik niet weet: 'Ook het kind van tsjor is op die gronden geplaatst: er zit meer in, maar het komt er niet uit. Het waarom zal in haar dossier vermeld staan. Dat is eigenlijk niet zo relevant.'
Er wordt voorafgaand aan de defintieve aanmelding een test gedaan bij alle kinderen. Heel veel kinderen blijken een relevante achterstand te hebben (meer dan twee jaar op hun schoolleeftijd) en komen dan in aanmerking voor LWOO. Dat is een extra subsidiebron voor de school. De test geeft informatie over het kind en aan de hand daarvan wordt het kind voorlopig ingedeeld naar niveau en worden aanvullende uren ingevuld. Mijn dochter kwam niet in aanmerking voor LWOO, omdat er geen grote achterstanden waren. Ze kwam -tot haar spijt overigens- ook niet in aanmerking voor een faalangstreductietraining. Ze gaf zichzelf daarvoor spontaan op toen hoefde het niet. Wij hebben daar hard om gelachen.
Reden waarom ik haar hiervoor aangemeld heb is dat zij een jonge leerling was, zich te afhankelijk opstelde van vriendinnen en sociale omgeving, te weinig 'ruggegraat' had etc. Hmmm, dus. Geen grote problemen, maar wel een zodanige startpositie dat de middelbare school eigenlijk net een brug te ver was. De combinatie van basisschoolstof en middelbare school stof (rekenen en wiskunde) sprak me aan. en het feit dat ze zelfstandig zou moeten reizen.
De omschrijving 'er zit meer in dan eruit komt' kan op vrijwel alle kinderen slaan. Het taal- en rekenonderwijs op de basisscholen is zo slecht, dat vrijwel elke ouder zich schaamt voor het niveau van het kind als het van groep 8 af komt.
Er zijn heel wat klasgenootjes van groep 8 van mijn dochter die ik het tussenjaar ook gegund zou hebben. Er zijn ook kinderen die echt al toe waren aan de middelbare school, voor hen zou het een vervelend, langdradig en overbodig tussenjaar zijn geweest. Nogmaals: als je ziet hoeveel kinderen uit haar groep 8 in de herfstvakantie al het advies kregen om af te stromen (dus een niveau lager te gaan dan waar ze geplaatst zijn), als ik hoor hoeveel motivatieproblemen er zijn onder die kinderen, tot zeer ernstig toe, dan ben ik blij dat dat mijn dochter bespaard is. Dat is pas echt kapitaalvernietiging, dan niet in de vorm van geld, maar wel in de vorm van kwaliteiten onder kinderen/toekomstige werknemers.
Dochter was aanvankelijk boos en verdrietig dat ze naar een andere school moest als haar vriendinnen, maar dat is ze helemaal kwijt. Ze heeft goede herinneringen overhouden, vriendinnen die overal verspreid wonen (ook veel zelfstandig reizen) en een stevige ruggegraat. Ze heeft daarna zelf een middelbare school uitgekozen die niet in mijn woonplaats is, maar wat specialere richtingen heeft. Kortom: op basis van dat tussenjaar is de toekomst van mijn dochter veel kleurrijker geworden en veel meer passend bij haar ontwikkeling dan wanneer ze meegegaan was in de grote stroom. Ze is gemotiveerd 9op een dipje na), kan goed voor zichzelf opkomen, kan haar eigen leerproces vorm geven (noodzakelijke voorwaarde om je in het middelbaar onderwijs staande te houden) en het is nog eens een leuke meid geworden ook.
Tsjor

tsjor
27-11-2010 om 12:34
Traditie
Jan Ligthart bestaat al 50 jaar, er wordt constant gekeken naar subsidiegronden en het moet steeds weer allemaal verantwoord worden. Mirjam, ik geloof niet dat er een school is die zich zoveel moet verantwoorden als deze school. Was het omgekeerde maar waar: zouden andere scholen zich maar zoveel moeten verantwoorden als deze school, want dan zouden subsidiegronden mogen wegvallen voor scholen die na 8 weken al aan kunnen geven dat zij niet in staat zullen zijn een kind op het instroomniveau onderwijs te geven zodat het kind ook een diploma zal halen: als je geen onderwijs kunt geven hoef je niet gesubsidieeerd te worden alsof je een school bent.
Ik deel je zorg dat het binnenkort weg zal vallen een klein beetje vanwege de bezuinigingsrondes, maar in de praktijk zie je juist het tegenovergestelde: steeds meer scholen ontwikkelen tussenjaren waarin de aansluiting tussen basisonderwijs en middelbaar onderwijs beter verloopt. Het zou wenselijk zijn als het op een gegeven moment geïntegreerd wordt in de brugklassen, waardoor er geen extra verlies van een leerjaar optreedt. Of misschien moet die integratie niet op de middelbare school gezocht worden, maar in groep 8 van de basisschool. Een zinnigere tijdsbesteding dan de musical. Maar als je het zomaar koppelt aan de basisschool zal het ook niks opleveren, omdat zij niet in staat zullen zijn om met een andere blik (die van middelbare school) naar de eigen leerlingen te kijken.
Voorlopig ontstaan er eerder meer initiatieven in de richting van Jan Ligthart. Dus ik ben niet zo bang voor die toekomst.
Tsjor

mijk
27-11-2010 om 12:40
Pelle
Je bijt je helemaal vast in het herhalen van basisschoolstof maar ik kreeg ook een serieus aantal nieuwe vakken, ook nieuwe vakken die we toen in de brugklas niet kregen. Serieus scheikunde en natuurkunde, drie vreemde talen. Ook de handvaardigheidvakken waren heel uitdagend. Aan de slag met printtechnieken bij tekenen, Werken met decoupeerzagen bij handvaardigheid en ik heb ook op de Jan Ligtharschool leren typen, koken en met een naaimachine overweg leren gaan. Geloof me ik weet wat het is om je op school te vervelen maar ik zou mijn cognitief voorlopende oudste er zo ook heen doen.

tsjor
27-11-2010 om 12:41
Pelle
Jouw keuze. Mijn ervaring is dat kinderen meer leren van zaken als zelfstandig moeten reizen dan uren huiswerk maken. Maar ik heb die ervaring al opgedaan bij oudste zoon (10 jaar, reizen van oost- naar westnederland) en dt is bevestigd nu bij de jongste.
Ik merk ook dat in de rest van Nederland, buiten de Randstad, een uur fietsen, een uur treinen en daarna nog een half uur met de bus als normaal wordt beschouwd. Neefje gaat naar een andere school, moet wel meer dan 20 km. enkele reis fietsen. Dus per dag 40 km. Zonder enige kans op openbaar vervoer of een ouder-met-auto. Dus ook als het hard waait etc. In de streken waar ik woon en gewoond heb is dat een tamelijk simpele kwestie: heb je een goede fiets, ken je de weg, heb je een mobieltje (tegenwoordig dan) en heb je het ervoor over. Daarna sta je 's morgens gewoon wat eerder op.
Maar het is uiteraard altijd een keuze die je zelf maakt. Ik liet mijn kind met 10 jaar naar Amsterdam gaan indertijd. Er zijn ouders die dat niet doen. Ook goed, ik kan zo'n keuze ook begrijpen.
Tsjor

M Lavell
27-11-2010 om 12:56
Weten?
tsjor:"Wat weet jij dat ik niet weet:"
Volgens mij gaat het niet over weten, maar over benoemen. Kennelijk gebruik jij liever andere woorden dan ik.
De aanmelding van jouw dochter mag dan door jouw gehum zijn ingegeven, de plaatsing is gewoon beoordeeld naar de toelatignscriteria van de school voor die klas en is ook op die manier verantwoord aan bestuur en Inspectie. Die verantwoording meldt een andere motief voor plaatsing dan 'moeder dacht hmmm'.
tsjor:"De omschrijving \'er zit meer in dan eruit komt\' kan op vrijwel alle kinderen slaan. "
Ja. Maar de school beoordeelt de toepasbaarheid per aangemelde leerling aan de hand van criteria. Je hebt het als ouder niet zelf voor het zeggen. In die zin is het verwijt dat je van die bo leerkracht kreeg onzin.
Er is meer aan de hand dan een ouder die humt, of een ouder die een hoger niveau wil, anders komt het kind niet voor plaatsing in aanmerking.
Weer terug naar de discussie: een jong (leeftijd) kind in groep 8 met een gymnasiumscore komt niet in aanmerking voor de Jan Ligthart. Ook niet als moeder humt.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor
27-11-2010 om 13:22
Nog meer beweringen
Mirjam: 'Het is om van een gymnasiumklant die vmbo scoort, een gymnasiumklant te maken.' Dat klopt op zich wel. Maar dan moet je als ouder (als de Jan Ligthartschool) wel het idee hebben dat een tussenjaar een oplossing is hiervoor. Dat idee kan op allerlei gronden stoelen. Uitsluitend en alleen een IQ-aanduiding is niet voldoende denk ik (maar ik ben niet degene die kinderen aanneemt op de Jan Ligthart).
Een beetje in het verlengde hiervan is het volgende:
'tsjor: "Het irriteert me, omdat de leerkracht van de basisschool ook dacht dat we alleen maar niveau-verhoging zochten.
Mirjam: "Ik snap niet waarom je je daarvoor zou moeten schamen dus ook niet waarom je dat zou moeten ontkennen."
Het is niet zozeer schaamte, alhoewel ik er een hekel aan heb om als pushende ouder gezien te worden. Het is eerder het onbegrip dat eruit spreekt. Voor twee punten die mij aangaan:
- al sinds de perikelen in het onderwijs rond mijn oudste zoon en pleegdochter heb ik een andere opvatting over onderwijs. 'do no harm', dat wil zeggen dat ik als ouder het idee heb verlaten dat school het maximale uit een kind kan/wil halen en dat ik het onderwijs daarop aan mag spreken. Ik heb de minimale insteek gekozen: ze moeten het kind in elk geval geen schade toebrengen. En daaraan heb ik eerlijk gezegd mijn handen vol. Ik ben dan ook een zeer betrokken ouder bij het onderwijs van mijn kinderen, zonder dat ik ook maar één minuut wil spenderen aan klassen versieren, leesouder zijn etc. (even een overstapje naar een andere discussie).
De tweede stap die ik heb gemaakt is, dat 'je leven lang leren' nu geen loze kreet meer is. In mijn tijd was onderwijsinvestering in je eerste levensperiode dé basis voor de rest van je leven: het diploma wat je als twintiger in je zak stopte was hét niveau waarop je verder door het leven zou gaan: zo hoog mogelijk inzetten dus. Nu de ontwikkelingen in de samenleving, wetenschap, techniek en arbeidsorganisatie supersnel gaan is dat een achterhaald idee. Onderwijs is het instapniveau. Wat je zelf in huis hebt (aan intelligentie, creativiteit etc. etc.) kun je in de rest van je leven benutten om vorm te geven aan je (levens-)loopbaan. Een bovengemiddeld intelligent kind dat in het onderwijs slechts tot VMBO-niveau komt heeft er soms meer belang bij dat het op een MBO-opleiding terecht komt als dat een richting is die echt beantwoordt aan de interesses en ambities van het kind, meer dan dat het kind tijdens de middelbare school tot gymnasium-hoogte wordt gestuwd. Binnen vrijwel elk vakgebied zijn er zoveel ontwikkelingsmogelijkheden, dat die intelligentie etc. vanzelf ergens wel terecht komt. Een voorbeeld vind ik een LBO-leerling die al heel jong verpleger werd. Waarschijnlijk bovengemiddeld intelligent, maar vroeger nooit opgemerkt. In sneltreinvaart opgeklommen tot manager in een ziekenhuis met een salaris dat ver boven mijn hoogst haalbare universiteitsgebaseerde salaris ligt. Of broer, MBO, zegt nu dat hij ook wel atheneum had gekund, maar was nog te lui om de HAVO in vijf jaar te doorlopen, Wordt wel afdelingsleider bij een groeiend accountantskantoor. Met een salaris waar ik jaloers op kan zijn. Met andere woorden: kwaliteiten komen er wel uit, als je maar een richting vindt waarin je je wil ontwikkelen.
Mijn pech is dat die richting in de loop van de geschiedenis is verdwenen door allerlei oorzaken. Aan mijn diploma heb ik sms wel iets, maar buiten dat diploma ben in ongediplomeerd en moet me redden met cursussen en verkorte trajecten (waar ik gelukkig wel weer goede kansen heb om te slagen en vervolgens goede kwaliteit kan ontwikkelen).
Ik ben dus zo heel erg niet geïnteresseerd in niveaus van de middelbare school, dat ik het een belediging vind als mensen denken dat het mijn ambitie is om dochter op een hoger niveau te krijgen. Het niveau interesseert mij echt geen barst.
Ik ben wel geïnteresseerd in de mogelijkheden voor mijn kind. Een kind dat graag theoretisch wil leren, dat ook kan en dat zich daarin wil ontwikkelen, met een reëel beroepsperspectief en goede kwaliteiten daarvoor, maar dat vastloopt in competentiegeneuzel en de vaardigheid om tientallen persoonlijke reflecties onder woorden te brengen, daar erger ik me aan. Vooral omdat die taalvaardigheid nauwelijks iets met het vak te maken heeft. ik heb net vorige week besloten dat ik een uitzondering ga maken: op dat punt ga ik helpen. Ik kan namelijk heel goed zinnetjes als 'daar wil ik mij nog in ontwikkelen' etc. produceren. Kan zo een digitaal portfolio volschrijven, zonder dat ik ook maar een spatje kennis heb van het vak. Ik zou zomaar slagen, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Dit alles in het kader van mijn visie op onderwijs: 'do no harm'.
Het opgeven van mijn dochter voor Jan Ligthart was ook in dat kader: voorkomen van schade als mijn dochter naar eht middelbaar onderwijs zou gaan. Dat het risico wel degelijk heel groot aanwezig was bewijzen de ontwikkelingen bij mede-leerlingen die naar de meest aannemelijke middelbare school gegaan zijn. Ik ben blij dat ik dat heb kunnen voorkomen.
Niveau is daarbij voor mij helemaal niet relevant. Wel dat er (gesubsidieerde en goed bekend staande) middelbare scholen zijn die in staat zijn om binnen drie maanden van enthousiaste brugklassers gedemotiveerde afstromers te maken.
Tsjor
tsjor:"Dus als het om alleen maar om niveauverhoging gaat, dan moet je niet op Jan Ligthart zitten, ik denk dat ouders zich dan gaan ergeren dat er nog te weinig aangeboden wordt op school. "

tsjor
27-11-2010 om 13:29
Voor de accountant
Mirjam: hierin heb je gelijk: 'De aanmelding van jouw dochter mag dan door jouw gehum zijn ingegeven, de plaatsing is gewoon beoordeeld naar de toelatignscriteria van de school voor die klas en is ook op die manier verantwoord aan bestuur en Inspectie. Die verantwoording meldt een andere motief voor plaatsing dan \'moeder dacht hmmm\'.
Maar dat is alleen een gelijk voor de accountant. Soms zijn er twee boekhoudingen: elk ministerie heeft (blijkbaar) een begroting waar echt mee gewerkt wordt (voor de boekhouder en de accountant) en een begroting die voorgelegd wordt aan de tweede kamer voor de politieke discussie. Dus voor de boeken zal zoiets er wel in staan, alleen is dat slechts een administratieve waarheid.
Concreet betekent dat het volgende: 'een jong (leeftijd) kind in groep 8 met een gymnasiumscore komt niet in aanmerking voor de Jan Ligthart. Ook niet als moeder humt.' Ik zou toch zeggen: probeer het eens. Als ouder en school denken dat het zinnig is om het kind een tussenjaar op Jan Ligthart te laten volgen, dan is de volgende vraag of het boekhoudkundig verantwoord kan worden. Gezien de huidige staat van het basisonderwijs is de kans dat dat lukt bijzonder groot. Gewoon proberen dus, als je het echt wil.
Tsjor

tsjor
27-11-2010 om 13:47
Veel beweringen tegelijk
Pelle: het punt van reizen is dat heel veel jonge kinderen (10, 11 jaar), zelfs kinderen die problemen hebben met leren, in staat zijn om zelfstandig te reizen. Alleen durven veel ouders dat niet aan. De praktijk van zelfstandig reizen, zelf problemen oplossen, omgaan met medereizigers etc. etc., fysieke inspanning, etc. dat is in mijn ervaring zeer bevorderlijk voor de ontwikkeling van kinderen. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, dus ik kan niet alles uitpluizen wat nu precies de succesfactoren zijn. zou een mooi onderzoek zijn voor iemand.
Ook jij handhaaft 'niveau aankunnen' als grondmotief voor een keuze voor Jan Ligthart. Ik heb genoeg gedaan om uit te leggen dat er andere motieven kunnen zijn, die eerder te maken hebben met de ontwikkeling van het kind zelf als met 'het niveau'.
Wat betreft het afstromen: als dat zeer ernstige demotvaitie met zich meebrengt, zo erg zelfs dat een van de vriendinnen van mijn dochter momenteel helemaal niet meer naar school gaat, dan vind ik het gegeven dat het tussenjaar boekhoudkundig telt als een jaar zitten blijven (behalve voor VMBO-K futiel en absoluut oninteressant.
Mijn dochter is na dat jaar begonnen in VMBO-GT eerste klas. De vraag of we misschien niet beter hadden kunnen kiezen voor VMBO-kader tweede klas is ingegeven dor een gesprek over aansluiting vinden bij klasgenootjes, lekker in je vel zitten, motivatie voor school etc. Je kunt een keuze niet twee keer maken, dus ik weet niet wat beter was geweest. Momenteel gaat het wel goed met dochter in de eerste klas. Rapportgesprek komt volgende week, dus daar weet ik nog niets van. Voor mij is het niveau irrelevant. Wel 'lekker in je vel zitten'.
Met VMBO-kader stroomt ze in op MBO-niveau 3. Met VMBO-GT kan ze instromen op MBO-niveau 4. Na niveau 3 kun je in 6-12 maanden ook niveau 4 halen als je dat wil, dus het is allemaal lood om oud ijzer wat betreft leertijd.
Tsjor

Tirza G.
27-11-2010 om 14:03
Maar tsjor
Ik woon in Zeeland. Op een eiland waar niet eens een trein rijdt en slechts eens in het uur een bus. Waar fietsen heel vaak géén optie is, zelfs de profs van de Giro d'Italia haakten af op de straffe Zeeuwse wind.
Als je een kind hebt wat niet sterk in zijn of haar schoenen staat, wat niet op durft tegen 'grote lummels', wat nog zeer zoekende is naar zijn of haar eigenste ikje - dan doe je dat kind geen lol met het reizen per OV, dat kan ik je wel vertellen. De bussen naar de verschillende OV-scholen (veel kinderen bussen, vrijwel alle scholen bedienen een groot gebied) lijken soms nog het meest op een voorportaal van de hel, vooral voor brugklassers. Er heerst een strakke hierarchie en als brugsmurf heb je dus geen rechten.
Maar dan nog. Als je kind op dat Ligthart-jaar helemaal is opgebloeid en ontplooid - dan stuur je ze alsnog naar een reguliere school? Waar ze dan instromen in de tweede klas? Naar diezelfde school die brugklassers binnen drie maanden van hun motivatie afhelpt, waardoor je dus als vrolijke, blije, gemotiveerde, opgebloeide Ligthart-puber volkomen uit de toon valt tussen je nieuwe klasgenoten?
Vind ik dan toch weer vreemd.
Tirza

M Lavell
27-11-2010 om 14:39
Fraude
tsjor:"Maar dat is alleen een gelijk voor de accountant. Soms zijn er twee boekhoudingen:"
Die boekhouding waar je het nu zo onderschattend over hebt, is ook het dossier van de leerling. In het dossier van jouw kind staat waarom de school jouw kind geschikt achtte. Ik weet niet wat er staat, maar er staat meer dan 'hmmm'. Ik ben benieuwd of jij dat wel zo benoemd had willen zien.
tsjor:"Ik zou toch zeggen: probeer het eens."
Alweer te luchtig. Het is geen cadeautje. Geen 'nee heb je, ja kun je krijgen'. Er heeft een beoordeling van de leerlingproblematiek plaats. Die problematiek wordt benoemd. Als je zelf niet verder komt dan hmmm, of 'het zou zo leuk zijn', dan is zon problematiekdiagnosetraject (6 x woordwaarde) niet iets om in te gaan.
Wat de dubbele boekhouding betreft: ja, dat komt voor. Het komt voor dat dit soort scholen, net als basisscholen dat doen met kleuterverlengen, op oneigenlijke gronden lln toelaten. Dan staat niet het kind, maar de schoolomzet centraal. Daar kun je jubelend over doen als je dat overkomt, ik heb het lekker wel, maar je kunt het ook als misbruik en fraude zien.
Het is in ieder geval niet iets om anderen toe aan te zetten want van dit soort misbruik komt maar één ding en dat is dat de voorziening helemaal wordt afgeschaft. Ook voor lln voor wie het overduidelijk wel bedoeld is.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor
27-11-2010 om 15:33
Tirza g.
Tsja, ik kwam tot Rotterdam met de trein, Tirza, dat was al anderhalf uur. Dan blijven er andere opties over: tent, op-en-neer rijden (er zijn echt ouders die dat op een creatieve manier gedaan hebben, creatief wil dan zeggen: ingevuld met werk ondertussen), of gastgezin (was otpei voor mijn oudste: twee maal per week zelfstandig reizen, tussendoor een gastgezin).
Ik weet echt niet of het wat is voor je kind Tirza. Dat zou je zelf moeten bekijken.
Tsjor

tsjor
27-11-2010 om 15:48
Vervolg
'Als je kind op dat Ligthart-jaar helemaal is opgebloeid en ontplooid - dan stuur je ze alsnog naar een reguliere school? Waar ze dan instromen in de tweede klas? Naar diezelfde school die brugklassers binnen drie maanden van hun motivatie afhelpt, waardoor je dus als vrolijke, blije, gemotiveerde, opgebloeide Ligthart-puber volkomen uit de toon valt tussen je nieuwe klasgenoten?
Dat was mijn bedenking ookMijn dochter had ondertussen iets meer van de wereld gezien en gehoord en ze wilde graag naar een andere school in Arnhem, omdat daar specifieke aandacht was voor kunst en cultuur. ik heb de ins en outs met haar besproken (niet jouw bovenstaande verhaal natuurlijk, maar wel iets soortgelijks) en ze heeft gekozen voor die andere school in Arnhem. Nadeel was, zo zei men, dat ze in haar eigen woonomgeving kontakten zou gaan missen. Is deels ook zo, ze maakt natuurlijk het schoolleven van vriendinnen niet mee. Maar de relevante vriendschappen blijven wel en haar leefwereld is zodanig uitgebreid dat ze nu over een groot spreidingsgebied vriendinnen heeft zitten en zelfs een vriendje op 75 km. afstand, waar ze gelukkig zelfstandig naartoe kan reizen.
Het vervolg dient zich stap-voor-stap wel aan.
Tsjor

tsjor
27-11-2010 om 15:54
Mirjam
Ik heb het hele pak er maar eens bijgepakt. Waar moet ik kijken? Eindrapportage basisschool? Scorelijst van eerste onderzoek? Er staat in dat taal en rekenen matig is, maar dat is ook zo en dat is ook zo gebleven. Dus in die zin is er geen vooruitgang geboekt als het om niveau gaat. Faalangst wordt genoemd, dat is voorbij, maar dat heeft meer met het zelfstandig rezien te maken dan met een faalangstreductietraining, want daarvoor kwam ze dan weer niet in aanmerking, ondanks haar eigen enthousiaste aanmelding (Neem mij, juffrouw, ik heb faalangst....dat ze daarmee haar eigen stelling ontzenuwde schatte ze niet goed in). Fijne motoriek staat aangegeven, maar dat heeft eerder te maken met het feit dat ik aangegeven heb dat ik het jammer vond dat ze alleen maar met blokletters had leren schrijven. Dat valt dan onder fijne motoriek. Overigens was iedereen enthousiast over haar handschrift, dus daar is ook niets in veranderd. Dat ze langzaam werkt wordt wel opgemerkt, maar niet verbonden met het handschrift (in tegenstelling tot wat ik denk).
Kortom: de grootste vooruitgang die ze geboekt heeft is in zelfstandigheid en sociale vaardigheden, en dat was precies ook waarvoor we haar hebben aangemeld.
Tsjor

tsjor
27-11-2010 om 16:05
Noord-zuid
'Alweer te luchtig. Het is geen cadeautje. Geen 'nee heb je, ja kun je krijgen'. Er heeft een beoordeling van de leerlingproblematiek plaats. Die problematiek wordt benoemd. Als je zelf niet verder komt dan hmmm, of 'het zou zo leuk zijn', dan is zon problematiekdiagnosetraject (6 x woordwaarde) niet iets om in te gaan.'
Er is bij haar vervolgaanmelding geen enkel moment sprake geweest van enige probleemdiagnostiek, dus ik zou niet weten waar ik dat moet vinden. In het eind-onderwijskundig rapport in elk geval niet.
Ik heb her overigens wel als een cadeautje ervaren dat die mogelijkheid er was. Een cadeautje met een prijskaartje weliswaar (leerjaar kwijt).
Verder bespeur ik toch een klein noord-zuid-verschil. Noord/protestants is altijd wat meer van de regels en de letters van de wet. Zuid/katholiek is wat meer van de praktische oplossingen. Als er een bureaucratisch, boekhoudkundig probleem is kun je wetten voor willen veranderen of praktische omwegen voor bedenken.
Hoe de Jan Ligthart het precies doet weet ik uiteraard niet. Ik weet wel dat die testen o.a. bedoeld zijn om eventueel LWOO aan te vragen, zodat daarmee de studie-specifieke uren gerealiseerd kunnen worden (extra aandacht voor bepaalde factoren). Het is niet zo dat je alleen maar wordt toegelaten als je LWOO-gelden meebrengt. Maar als een kind in aanmerking komt voor LWOO laten ze dat geld niet liggen.
Jan Ligthart in is onderdeel van een veel groter schoolvrband (QUadraam). Binnen dat verband is de positie van Jan Ligthart niet onomstreden, maar de waarde ervan wordt zo hoog ingeschat dat het tot nu toe nog steeds kan bestaan. Gelukkig. Ik weiger dan ook om dat misbruik of fraude te noemen. Misbruik en fraude vind ik het als je als onderwijsinstelling gesubsidieerd wordt en na enkele weken al concludeert dat het jou als instelling niet zal lukken om een leerling binnen vier, vijf jaar op het niveau te laten uitstromen waarop het instroomt.
Tsjor

Tirza G.
27-11-2010 om 20:00
Nou
Tsjor, ik kan je wel vertellen dat de opties die jij noemt voor mij, mijn kind en de rest van mijn gezin ondoenlijk zijn. Maar eigenlijk maakt het me een soort van boos. Goed, veilig onderwijs waar kinderen tot hun recht komen is dus niet meer afhankelijk van de scholen in je omgeving. Je moet zelf met je kind aan de leur (en natuurlijk, een écht betrokken ouder doet dat met liefde); is het niet naar een Leonardo dan is het wel naar een Ligthartschool.
Ik vind het allemaal fijn voor je dochter, maar ergens klopt er iets niet.
Tirza

Tirza G.
27-11-2010 om 20:01
Noord-zuid
Valt Arnhem onder het katholieke Zuiden tegenwoordig? Dat zullen ze fijn vinden. En valt Zeeland onder Noord? Grappig. Dus de schoolstrijd tussen katholiek en protestant wordt nog steeds beslecht over de hoofden van kinderen heen?
Tirza

tsjor
27-11-2010 om 20:24
Jaloers?
Tirza, die noord-zuid tegenstelling ging niet over Zeeland-Arnhem, eerder over Mirjam en mij.
Je schreef eerder dat je boos was: 'Goed, veilig onderwijs waar kinderen tot hun recht komen is dus niet meer afhankelijk van de scholen in je omgeving. Je moet zelf met je kind aan de leur (en natuurlijk, een écht betrokken ouder doet dat met liefde); is het niet naar een Leonardo dan is het wel naar een Ligthartschool.'
Mijn oudste kind kreeg de kans om in Amsterdam naar de balletadademie te gaan. Ik woonde daar toen 160 kilometer vandaan. Nooit boos geworden dat het niet dichterbij mogelijk was. Blij dat de mogelijkheid er was, ook al betekende het dat hij dor de week van huis was. Ik had het daar erg moeilijk mee, miste hem verschrikkelijk. Stond huilend in de keuken in mijn armen te knijpen omdat ik hem zo miste.
Niet iedereen maakt dezelfde keuzes. Ik veroordeel niemand als zij zeggen: dat doe ik niet. Er waren toen ook ouders die hun kind daarom niet lieten gaan. Er waren ouders die daarom verhuisden. Soms doen zich kansen en mogelijkheden voor. Meestal moet je er iets voor over hebben. De keuze is altijd aan jou.
Een andere mogelijkheid zou zijn om te kijken of een scholencombinatie in jouw omgeving zoiets ook kan realiseren. Zoek een geïnteresseerd directielid, ga eens op bezoek, praat en overleg eens en kijk dan eens wat er mogelijk is.
Kinderen worden steeds schaarser, dus scholen zullen steeds meer hun best doen om programma's te maken waarmee zij kinderen aantrekken. Jan Ligthart is een fenomeen dat al 50 jaar bestaat, het heeft dus al enige reputatie, de kinderziektes zijn al lang het huis uit. Een beproefd concept dat zo herhaald kan worden in een ander deel van van Nederland.
Tsjor

Tirza G.
27-11-2010 om 23:25
Tsjor
Ik vind de balletacademie geen vergelijk met een 'gewone' VO-school. Er zit hier niet zo ver vandaan een zgn. 'voetbalschool', daar komen ze ook van heinde en verre naar toe. Daar gaat het nadrukkelijk om het ontwikkelen van een talent wat op een gewone school niet aan de orde komt.
Ik vind het grotere plaatje niet kloppen. Het schijnt dat de huidige VO-scholen voor geen meter meer aansluiten op het vervolgonderwijs (MBO, HBO, uni). Dat schijnt te komen doordat kinderen véél te vroeg moeten kiezen wat ze willen - en als je dat hoort, gaat het meestal over de profielen op havo/vwo (eind 3e leerjaar). Op het VMBO moet je al na het tweede jaar kiezen. Steeds meer scholen bieden 'extraatjes' aan. Zo zijn hier in de regio sportklassen populair, maar ook de zgn. kunst-cultuur-afdelingen, technasia en tweetalige richtingen. Die moet je in/voor de brugklas al kiezen, eind basisschool dus.
Daar bovenop komen dan nog alle speciale dingen: VSO, Ligthart, Leonardo........het bestaat niet dat iedere school in iedere regio dat aan kan bieden. Zeeland niet dus - althans, niet zonder een idiote inspanning.
Tirza

tsjor
27-11-2010 om 23:51
Ik lijd mee
Tirza, het is ook zo dat niet elke school in elke regio alles kan bieden. Soms heb je pech, soms heb je geluk, soms heb je ergens iets voor over en soms niet.
Wat betreft de aansluiting met MBO etc. ik weet niet of het klopt dat dat te maken heeft met te vroeg moeten kiezen.
Echt een specifieke beroepsrichting kiezen op jonge leeftijd is aantrekkelijk voor kinderen die precies weten wat ze willen gaan doen. Danser worden, bijvoorbeeld, maar ook in de sector 'groen' zijn specifieke VMBO's. Die opleidingen sluiten volgens mij juist wel goed aan: de dansopleiding gaat vrijwel naadloos over in HBO-dans (nou ja, je moet weld or de audities heen komen).
Ik vind het een groot probleem dat kinderen zo jong moeten kiezen, omdat heel veel kinderen helemaal niet weten wat ze willen worden. De beroepstesten waar VMBO-ers in de tweede klas al aan moeten beginnen vind ik eigenlijk absurd. Ze zijn dan pas 13 of 14 jaar! Kinderen beperken zichzelf zo veel te veel. In die zin ben ik blij dat HAVO/VWO straks nog maar twee stromen krijgt.
Aansluiting met beroepsopleidingen en universiteit heeft volgens mij vooral te maken met de basisschoolproblemen op het gebied van taal en rekenen. Dat sijpelt door van basisschool naar middelbaar onderwijs naar beroepsopleiding/universiteit. De reflex tot nu toe is: exameneisen verlagen. Zie gymnasium: vertalen van teksten uit de eindexamens voor grieks en latijn, omdat veel ouders kiezen voor een gymnasium, zonder dat de kinderen echte interesse hebben in grieks en latijn. Verlaging van de eisen geeft aansluitingsproblemen.
Tsjor

M Lavell
28-11-2010 om 11:15
Biecht
tsjor:"Ik heb het hele pak er maar eens bijgepakt. Waar moet ik kijken? Eindrapportage basisschool?"
Er zijn grofweg twee mogelijkheden: of bij jouw kind is een constatering gedaan die plaatsing in die klas rechtvaardigt, of de school heeft uit omzetnood jouw kind toegelaten (fijn, weer een leerling!). Meer genuanceerd is er ook nog een derde mogelijkheid en dat is die van de dubbele boekhouding. Die kan varieren van ronduit liegen tot (heel katholiek) niet alles vertellen (dat maak je weer goed in de biechtstoel).
Van dat laatste is dan weer de vraag aan wie niet alles verteld wordt (aan jou, aan de Inspectie, aan het schoolbestuur?)
Kennelijk hang je het liefst aan de gedachte dat er helemaal niks mis is met je kind en dat plaatsing van jouw kind het directe gevolg is van jouw zelfstandige keuze ingegeven door 'hmmm'.
Kennelijk ben je bovendien erg tevreden met de mogelijkheid dat je jezelf dit wijs kunt blijven maken: als het al anders is, dan is er niemand die je dat vertelt en dat is wel zo rustig.
Moet je verder zelf weten. Zal wel een ideologisch dingetje zijn inderdaad. Wat ik daarin wel opvallend vind is dat je er blijkbaar geen been in ziet om ten bate van je eigen voordeel de regeltjes een beetje te buigen. Knaagt dat nooit? Helpt biechten?
Wat vooral uit je reacties blijkt is dat je het grotere plaatje mist en daar gaat het mij om.
Jij propageert hier een school alsof iedereen op jouw termen toegang zou kunnen krijgen. Is niet zo. Stel dat de horde nu voor de verleiding is gevallen, dan valt de mogelijkheid van toelating uit omzetnood al snel af: er komen teveel lln, er moet gekozen worden, liegen in dossiers over de toelaatbaarheid is niet meer nodig.
Daarom en daarom alleen al is het onzinnig om te doen alsof toelating op basis van hmm een reële mogelijkheid is.
En dan is er nog de boekhouding die over geld gaat.
Deze voorziening wordt betaald uit het zorgbudget van het samenwerkingsverband. Dat is een vast percentage van de omzetten van de samenwerkende scholen. De aanwezige euro's kunnen maar één keer worden uitgegeven. Elke euro is bespaard op onderwijs in alle andere klassen. Elke euro die wordt uitgegeven, kan niet besteed worden aan zorg die andere lln nodig hebben.
Elk kind dat uit omzetnood en of door het katholiek buigen van regeltjes is toegelaten, maakt geld op dat niet meer in de klas of de lln zorg gebruikt kan worden.
Het propageren van misbruik van dit soort voorzieningen, is daarmee het propageren van het uithollen van de kwaliteit van het onderwijs als geheel en dat van llnzorg in het bijzonder.
Ik heb geen enkele moeite met een 'hmmm' school. Begin er een. Maar betaal die dan wel uit eigen zak.
Mocht je van dat idee meteen golven van emotie over mogelijke tweedeling in je op komen voelen, bedenk dan dat jouw vorm van 'gebruik' ook een tweedeling in de hand werkt: De voorziening is in jouw vorm uitsluitend toegankelijk voor wie de regeltjes naar eigen belang weet om te buigen en die wroeging daarover in de biechtstoel kwijt kan.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.
28-11-2010 om 12:13
Vmbo
Ja, dat lijkt mooi, dat kinderen al jong weten wat ze willen. Maar: niet iedere VMBO-school biedt alle richtingen aan, integendeel zelfs. De school hier om de hoek kun je terecht voor bouwkunde en consumptief. That's it. Wil je groenvoorziening, dieren, mode, autotechniek, schoonheidsspecialiste of weet ik veel wat er allemaal te halen is: dan zul je moeten reizen. En vér.
En niet in treinen met aardige volwassen forenzen, maar in bussen vol met baldadige pubers. Je weet wel, van die ongemotiveerde, die alleen maar belangstelling hebben voor elkaar, slopen en lamballen.
Wil je dan ook nog de combi: opleiding+bepaalde geloofsachtergrond dan maak je het jezelf nog moeilijker. De factor: opleiding+geloof+hmmmmm is hier niet binnen een straal van 200 km. Jammerdebammer.
Tirza

tsjor
28-11-2010 om 21:21
Tirza
Wat wil je? Allemaal even beperkte mogelijkheden? Als je in Amsterdam woont zijn er nog veel meer mogelijkheden dan hier in de buurt. Moet Amsterdam daarom maar schrappen tot we het voorzieningenniveau van Zeeland hebben?
Nogmaals: er zijn ouders die hele constructies ervoor over hebben om hun kind toch naar deze school te laten gaan voor een jaar. Ik heb geen mening over ouders die dat doen, noch over ouders die zeggen: dat doe ik mijzelf en mijn gezin niet aan. Het is wat je wil.
Op de eilanden moeten ze van het eiland af als ze naar een middelbare school gaan. Daar is niet eens een VMBO. Tsja, ik vind het toch prettig dat in de rest van het land er wel een is en dat niet alle kinderen in een internaat moeten. Maar als ik op een eiland zou wonen en daar ook zou willen blijven wonen zou mijn kind naar een internaat gaan. Zo is het leven.
Tsjor

KGO
28-11-2010 om 21:36
En in twente?
Weet er iemand of er een soort van Jan Ligthart school / tussenjaar bestaat in Twente?
Ik zie m'n dochter ook nog niet naar de brugklas gaan. Daarnaast heb ik het idee dat er nu niet uitkomt wat erin zit bij haar.
Ze loopt soc. emotioneel achter (wegens ASS), is van september, dus net 10 en nu in groep 7. Kortom als ze bijna 12 is moet ze eigenlijk al naar de brugklas. Ze haalt te goede cijfers om te blijven zitten, maar ik gun ook naar een jaartje basisonderwijs om sterker te worden. Dat is al ingewikkeld genoeg.
Karin

tsjor
28-11-2010 om 21:37
Mirjam
Je verhaal staat of valt met de financieringsgrond. En daar weet ik niks van af. Je zegt: 'Deze voorziening wordt betaald uit het zorgbudget van het samenwerkingsverband.' Het zal, ik weet het niet. Ik heb me er niet in verdiept en ik voel me daar ook niet schuldig over. Ik zou dan de hele begroting van een school wel eens willen doorspitten, om te zien of de besteding van gelden wel optimaal is voor alle kinderen. Maar dan wil ik ook wel echt kunnen schrappen en ombuigen en niet alleen mijn eigen kind laten bloeden voor iets wat op één begrotingspost mogelijk oneigenlijk gebruik is. Ik ga niet van een goede mogelijkheid geen gebruik maken omdat de financieringsstroom dat theoretisch gezien niet zou moeten toelaten. Daar ben ik dan te katholiek voor. Dat is niet liegen, maar dat is onschuldig zijn als je niet weet dat je een zonde hebt begaan. Hoef je niet eens voor te biechten, het is op voorhand al vergeven.
Het is onmogelijk om van ouders te vragen of zij wel even gekeken hebben naar het hele zorgbudget voordat zij hun kind naar de orthodontist sturen voor iets wat in mijn ogen slechts een cosmetische verbetering zou zijn.
Of zijn jullie nu allemaal blij omdat ik mijn dochter, ondanks haar verzoek, juist niet naar de orthodontist heb gestuurd, omdat ik vind dat de kosten van de orthodontist absurd hoog zijn in verhouding tot de te verwachten verbetering van haar gebit? Krijg ik nu mailtjes vol dankbaarheid omdat ik geen beroep heb gedaan op het budget voor zorg zodat er voor andere kinderen meer geld over blijft? Willen jullie dan wel even vermelden wie die andere kinderen allemaal zijn, want dan kan ik ten minste beoordelen of de staat van het gebit van mijn dochter toch erger is dan waar anderen het geld wel aan uit willen geven. Ipse facto gaat dit verhaal ook op voor ouders die iets speciaals willen voor hun kind op school. Zijn jullie dankbaar dat ik mijn zoon niet naar de sociale vaardigheidstraining heb laten gaan, zodat er meer geld over blijft voor kinderen die zelf wel gemotiveerd zijn? Zou ik wellicht voor mijn dochter eerst een begroting hebben moeten indienen, waarin de kosten van een ongemotvieerde, veel te afhankelijke en veel te jonge leerling die te vroeg het middelbaar onderwijs in gaat en het waarschijnlijk alleen maar redt door af te stromen om vervolgens jaren later extra onderwijs nodig heeft om weer op te stromen tot haar echte niveau, afgezet tegen een tussenjaar waarin ze zich goed kan ontwikkelen zodat ze gemotiveerd haar opleiding in vier jaar (met een jaar extra dus) kan afronden in en richting die ze nu in elk geval wel ziet zitten?
Tsjor

tsjor
28-11-2010 om 21:59
Jan ligthart niet het enige
KGO, Jan Ligthart is niet de enige mogelijkheid om een tussenjaar te organiseren. We praten er nu uitgebreid over, maar er zijn wellicht ook andere oplossingen. Ik had ook in groep 7 gevraagd of mijn dochter eventueel kon blijven zitten, ondanks dat haar cijfers daarvoor geen aanleiding gaven. Daar was toen een extra probleem bij, namelijk dat de klas die na haar kwam een problematische klas was en haar klas eigenlijk als een goede klas bekend stond. Dus ja, dat wilde ik dan weer niet.
Tweede zoon was heel jong, die heeft twee keer de eerste klas gedaan op een andere school, omdat ik in die tijd verhuisde. Heeft hij zelf nauwelijks iets van gemerkt. Had geen tussenjaar nodig na groep 8. Doet nu MBO.
Oudste had een andere geschiedenis, vijf basisscholen in 7 jaar, geen tussenjaar nodig, bleef wel zitten op twee havo (moest ik nog voor praten als Brugman om te voorkomen dat hij zou afstromen naar het VMBO). Doet nu HBO.
Voor verdere tips: zie mijn reacties op Tirza.
Tsjor

Tirza G.
28-11-2010 om 23:46
Nou weet je tsjor
Misschien eigenlijk wel. Het gaat niet gebeuren, dat snap ik heus wel. Maar ergens zit er iets scheef. Als het voor kinderen buiten de randstad al ondoenlijk is om álle kansen te pakken die er zijn qua doodnormale VO-richtingen, dan denk ik niet dat we het onderwijsbudget ook nog eens moeten inzetten voor allerlei tralala-scholen die een héle kleine groep kinderen bedienen die wél andere opties hebben.
Want: wat moeten we dan? Naar de randstad verhuizen (woningmarkt)? Allemaal elke dag onze kinderen naar de randstad brengen (fileprobleem)? En die scholen in de randstad dan? Die worden overvol, krijg je dat weer.
Tirza

tsjor
29-11-2010 om 00:12
1960
Sinds die tijd bestaat de Jan Ligthart al. En geloof maar dat het van alle kanten bekeken wordt. 'Tralala-school' vind ik dan ook tamelijk denigrerend. Nogmaals, ik kan me je jaloezie best voorstellen. Ik heb al gewezen op bepaalde mogelijkheden. Als je die mogelijkheden niet wil, dan niet. Ik wacht de eerste VMBO-HAVO-VWO met alle denkbare richtingen op Schiermonnikoog wel af.
Tsjor

tsjor
29-11-2010 om 00:31
Terug naar de beginvraag
Gezien de hele discussie zou het antwoord aan Marie-Laure dus luiden: dat mag je helemaal niet willen. Dat is ook een antwoord.
Tsjor