JeanetEE
10-09-2026 om 21:20
Typcursus op de basisschool
hoi mensen, de volgende vraag. Ik heb als kind op de basisschool een typcursus gedaan. Mijn zoons op de basisschool ook. (NU 15 EN 17). Maar waarom zit blind typen eigenlijk nirt in het school curriculum?
ToetieToover
11-09-2026 om 09:29
Daarover verbaas ik mezelf ook nog weleens, dat typeles niet wordt gegeven. Zo fijn als je dat kunt. Ik heb voor mijn dochters software aangeschaft waarmee ze hebben leren blind typen. Ik kan het zelf ook, heerlijk want ik typ best veel op een dag. Steeds minder, dat wel. We hebben immers AI.
Poezenmeisje
11-09-2026 om 09:42
Frisdrank1972 schreef op 11-09-2026 om 08:35:
[..]
Vandaag de dag wel. Maar voor 1990 was dat nog niet van toepassing. Mijn vader had nog een secretaresse die alles voor hem faxte en noteerde. Dat stopte pas rond 2000.
Wat een onzin.
Mijn man komt van een veehouderij, heeft nooit kantoorwerk gedaan en zijn typdiploma dat hij als kind haalde (mechanisch, 208 aanslagen per minuut, begin jaren '80) vindt hij zijn meest nuttige diploma.
Vlot vergaderingen notuleren (technisch beroep) is handig en een beetje de notulen daarna naar zijn smaak aanpassen. De rest was allang blij dat zij het niet hoefden te doen.
Ik kreeg ruzie met de typjuf op de MEAO. De computer gaf me 110 aanslagen per minuut, volgens haar kón dat niet in zo'n korte tijd. 80 aanslagen was héél mooi in het eerste jaar.
Pissed naar de adjunct, nieuwe toets. 115 aanslagen. Juf flauw. Aan het einde van mijn schoolloopbaan weer een toets. 195 aanslagen.
Uitzendbureau. Typtest. "Nu al klaar?"
Ruim 270 aanslagen. School mocht mijn typdiploma houden en mijn werkgever is dolblij met me. Typvaardigheid was één van de eisen en ik typ nu al eeuwen op spreeksnelheid.
Frisdrank1972
11-09-2026 om 09:51
Poezenmeisje schreef op 11-09-2026 om 09:42:
[..]
Wat een onzin.
Dan hebben wij andere ervaringen. Dat kan toch.
Ysenda
11-09-2026 om 10:04
Frisdrank1972 schreef op 11-09-2026 om 08:08:
[..]
Schrijven kan je ze ook thuis laten oefenen. Laat ze elke dag 10 minuten een verhaaltje schrijven. Lezen oefen je toch ook thuis.
Schrijven goed aanleren en corrigeren is een vak, dat kunnen de meeste ouders niet, wel de taalregels maar niet de fysieke vaardigheid van het goed vasthouden van pen of potlood en hoe deze goed over het papier te bewegen.
Vf_Watervrouw
11-09-2026 om 11:38
Ik schijn een verkeerde pengreep te hebben, was nog een extra reden om niet aan de pabo te beginnen.
Ik schreef graag opstellen en thuis verhalen of briefjes maar dat doet niets met je pengreep.
Typecursus op middelbare school (na einde lesdag) niet afgemaakt, op pc en later laptop msnen en mailen met thuisfront als student hielp wel, maar op tablet of foon typen is toch anders.
MamaE
11-09-2026 om 12:24
Typen is tegenwoordig zeker wel een belangrijke vaardigheid. Op zich zou ik het prima vinden als dit op school wordt aangeboden, maar hoeft niet per se binnen het lespakket. Sommige dingen kun je als ouder ook zelf regelen. Net zoals leren fietsen of zwemles. Leren fietsen doe je doorgaans zelf, leren zwemmen besteed je meestal uit aan een zwemschool.
Typcursussen zijn meestal ook niet gratis. Daar moet dus iemand voor komen en ook een online pakket kost geld. Dat is op zich niet erg, maar daardoor kun je het niet verplichten, tenzij school die kosten op zich neemt. Als je als school bijvoorbeeld wel een ruimte ter beschikking stelt, hoeft die niet gehuurd te worden en scheelt het ouders kosten. En kan het aansluitend aan de lestijd.
Hier wordt wel een typcursus aangeboden, na schooltijd, eigen kosten, niet verplicht, wel aanbevolen. Voor groep 7 en 8. Alleen heeft dochter ook best wat therapie gehad vanwege haar autisme en als je dan de helft mist is dat ook niet handig. Dit jaar valt het in de periode dat ze geopereerd wordt. Is allemaal redelijk suboptimaal. Maar ze zit nu in groep 8 en we vinden het wel belangrijk dat ze dit leert. Dus maar even kijken naar een online cursus voor thuis of zo.
Typen is wel een vaardigheid die je moet oefenen bij moet houden. Net als fietsen, zwemmen, schrijven, lezen etc. En ook schrijven kun je thuis oefenen als je daarvoor het materiaal hebt en weet waar op te letten. Maar vaak is het ook geen zin, geen tijd, weerstand van kind (want stom) en andere activiteiten. Voor typles moet je thuis ook oefeningen doen.
Frisdrank1972
11-09-2026 om 12:27
MamaE schreef op 11-09-2026 om 12:24:
Typen is wel een vaardigheid die je moet oefenen bij moet houden. Net als fietsen, zwemmen, schrijven, lezen etc. En ook schrijven kun je thuis oefenen als je daarvoor het materiaal hebt en weet waar op te letten. Maar vaak is het ook geen zin, geen tijd, weerstand van kind (want stom) en andere activiteiten. Voor typles moet je thuis ook oefeningen doen.
Dat zijn naar mijn mening de keuzes die ouders maken. Als je weet dat je kind niet goed in iets is kan je het negeren of je kan je schouders er onder zetten en de strijd aangaan om het te verbeteren. Achteraf zeuren vind ikzelf altijd zo naar.
Caroline80
11-09-2026 om 12:36
Damoontje schreef op 11-09-2026 om 08:08:
De meeste mensen van mijn leeftijd die ik ken, kunnen niet blind typen.
Wij kregen het op de middelbare school aangeboden door een extern bureau. Echt nog ouderwets op een typemachine. Voor sommigen was de machine zelfs te hoog en die mochten dan op een stapel telefoonboeken of gouden gidsen zitten, er was speciaal een magazijntje op school met oude telefoonboeken/gouden gidsen.
Ik zat in 2 gymnasium en vond het best een belasting bovenop het gewone schoolwerk. Ik heb nog steeds een hele krachtige aanslag, tot ergernis van sommigen, maar ik heb het dus geleerd op een krakende typemachine.
Het lijkt alsof dit zich in 1950 afspeelde maar het zal rond 1995 geweest zijn.
Ik heb in groep 8 type les gehad (niet via school) ook op zo'n ouderwetse typemachine. Ik was de kleinste van mijn klas, maar had er geen probleem mee dat de machine te hoop was.
MamaE
11-09-2026 om 12:40
Frisdrank1972 schreef op 11-09-2026 om 12:27:
[..]
Dat zijn naar mijn mening de keuzes die ouders maken. Als je weet dat je kind niet goed in iets is kan je het negeren of je kan je schouders er onder zetten en de strijd aangaan om het te verbeteren. Achteraf zeuren vind ikzelf altijd zo naar.
Dat is ook zo. Het kan natuurlijk dat ouders het zelf ook niet belangrijk vinden, hoor wel vaker dingen als 'ach, ik had er zelf ook een hekel aan' of 'zo belangrijk is dat niet voor beroep x of y'.
En natuurlijk hoeft niet iedereen overal een tien voor te halen, maar de basis zou ik wel belangrijk vinden. Als het nodig is met ondersteuning. Soms zijn dingen ook geen keuze voor het kind.
1968
11-09-2026 om 12:44
ik had typles van Scheidegger, mijn oudste broer ook, middelste wilde niet. Daarna beetje laten verslonzen maar ik heb toch echt bij het uitzendbureau een paar keer een typtest moeten doen om te bewijzen dat ik het kon (en dan konden ze je snelheid meten)
Voor mijn oudste kind toentertijd een cursus van Pika gekocht (iemand anders schreef hier ook over) was idd iets van 50 euro. Zoon heeft ook een tijdje geoefend met die map en daarna doorgegeven aan kinderen van vrienden. Die hebben er ook allemaal typen mee geleerd. Ik zie dat mijn kinderen trouwens nu supersnel kunnen typen. (op laptop en op telefoon, ik kan het niet zo snel op de telefoon trouwens)
Dus ja, ik denk/vrees dat school er geen tijd voor heeft maar zou het dan zelf regelen voor mijn kinderen.
Ik zie trouwens online allerlei gratis typlessen, dus zou daar eerst eens kijken