Karin*
16-04-2011 om 20:26
Uitleg kleuteren?
Ik zie hier regelmatig mensen die het niet leuk vinden als hun kleuter niet overgaat naar een volgende groep.
Hoe zit het nou met dat kleuteren? Mijn dochter heeft lang gekleuterd , is een herfstkind en heeft dus 2,5 jaar gekleuterd. Maar zoon is in april geboren en dus in april naar school gegaan, en heeft dus ook 2 jaar en 3 maanden gekleuterd. School houdt hier de 1 okt grens aan.
Waarom noemen jullie het een dan kleuterverlengen en het andere niet? En waarom zijn die 3 maanden dan zo vreselijk?
Of gaan kinderen bij jullie scholen als ze in het voorjaar vier worden dan al na 1 jaar en 3 maanden kleuteren naar groep 3?

M Lavell
01-05-2011 om 23:40
Reken eens voor
cqcq:"zie je juist procentueel een toename in het aantal 17, 18 en 19 jarigen."
Op het eerste gezicht zie ik een afname. Ik heb het even gechecked voor 18 jarigen, en dat blijk inderdaad zo te zijn (een afname dus).
Reken eens voor wat je bedoelt.
Je mag het ook weglaten hoor. Ik begrijp niet zo goed waarom je zo fanatiek doet.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
02-05-2011 om 08:08
De percentages
Ouder dan 17 jaar in het VMBO, percentages voor de schooljaren: 2006/'07 2007/'08 2008/'09 2009/'10:
9,93% 10,32% 10,22% 10,38%
En nog leuker: de percentages 18 plussers (die volgens jou niet gewenst zijn in het MBO, maar in werkelijkheid meer dan 1/3 van de instroom zijn):
Schooljaren: 2006/'07 2007/'08 2008/'09 2009/'10
36,83% 37,87% 37,07% 38,55%.
Ook hier in de laatste jaren een stijging onder invloed van het startkwalificatiebeleid van de afgelopen jaren.
(cijfers afkomstig van: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=80362NED&D1=0&D2=0&D3=0-6,l&D4=0&D5=0&D6=0-19&D7=a&HDR=G3,G4,G5,G1,T&STB=G2,G6&VW=T)

M Lavell
02-05-2011 om 09:02
Statistiek en liegen
cqcq, ik weet niet wat je beweegt. Ik heb wel een idee wat ouders van nonchalant verlengde kleuters beweegt en dat gaat niet over een vooropgezet plan er dan maar een vmbo carriere tot het 22e jaar van te maken.
Je rekent je eigen theorietje bovendien op een wat vreemde manier rijk door de selectie van cijfers die je kiest.
Ouder dan 17 jaar in het VMBO, percentages voor de schooljaren: 2003/\'04 2004/\'05 2005/\'6 2006/\'07 2007/\'08 2008/\'09 2009/\'10:
11,65% 11,13% 10,45% 9,93% 10,32% 10,22% 10,38%
Zie je de trend?
Zonder 17 jarigen (die gewoon nog kwalificatieplichtig zijn) ziet het er met dezelfde jaren zo uit:
0,88% 0,89% 0,76% 0,68% 0,60% 0,52% 0,60%
Dat lijkt me een daling van de vertegenwoordiging van niet meer SK plichtigen in het vmbo.
In absolute aantallen is het aantal 18 plussers bovendien zo gering (er zijn er wel 22 van 20 jaar of ouder) dat het hier moet gaan om bij of na-scholing van niet geletterden of instromers uit een ver vreemd land.
Ook je mbo cijfers zijn nogal selectief. De groei die je signaleert heeft niks met de sk te maken. Die groei doet zich namelijk vooral voor bij 25+ ers: mensen die uit zichzelf (zonder enige dwang) of voor hun werk opnieuw een opleiding volgen.
19 jaar of jonger daalt van 75,65% 2006-'07 naar 73,9% 2009-'10
20 tot 25 jaar daalt van 7,65% 2006-'07 naar 4,65% 2009-'10
25 jaar of ouder stijgt van 16,7% naar 21,45%
Hoe dan ook: het heeft allemaal niks te maken met het perspectief dat de relaxte kleuterverlenger voor ogen heeft.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
02-05-2011 om 10:11
Verschil is er nu al
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=80041NED&D1=3-5&D2=4&D3=0&D4=a&D5=0&D6=a&HDR=G1,G5&STB=T,G4,G2,G3&VW=T
Hier kun je zien hoe 'gewoon' het is om 18 te zijn in klas 3 - 6 in het vwo. De veronderstelling bij ouders is dat dat gewoon is, omdat dat bij ons zo was. Helaas gaat de online statistiek niet zover terug, althans, dat kan ik zo snel niet vinden.
Je kunt er ook zien hoe gewoon het is om 14 te worden in de 3e (iets dat in onze tijd juist niet gewoon was)
Percentage 18 jarigen in klas 3-6 daalt van 0,18% ('03/'04) naar 0,14% ('09/'10)
Percentage 14 jarigen in klas 3-6 (die werden 12 in de eerste) stijgt van 1,86% ('03/'04) naar 2,71% ('09/'10)
Kortom: het is inmiddels 20 x zo gewoon om 12 te worden in de brugklas (en 14 in de derde of hoger), dan om 18 te worden in de derde of hoger.
Het aanmerkelijke verschil is er vooral ten opzichte van ons zelf, onze schooltijd en ons beeld van het vo. Ten opzichte van 2003 zal er op dat gebied niet zo heel veel meer veranderen. Het absolute aantal 18 jarigen in klas 3 - 6 vwo, was toen al beperkt: 63 stuks. Dat zijn uitzonderingen. Het is geen regel meer.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
02-05-2011 om 10:42
Ontwikkelingsperspectief
cqcq, ik heb een inhoudelijke vraag aan jou. Je bent nogal fan van het passend onderwijs dat komen gaat. Daar hoort bij dat het handelingsplan wordt gewijzigd in een ontwikkelingsperspectief. Bij zittenblijven hoort het opstellen van zo'n ontwikkelingsperspectief.
Welk ontwikkelingsperspectief zal dat zijn voor een verlengde herfstkleuter? En voor een verlengde augustuskleuter?
Zie de statistieken nogmaals en de kans is klein dat die kleuter het vwo af zal maken, uitzonderingen daargelaten.
Is het niet waarschijnlijk dat het samenwerkingsverband de statistische kansen in het ontwikkelingsperspectief zal betrekken?
Groet,
Miriam Lavell

MoederVan3
02-05-2011 om 13:32
Andere cijfers
Leuke link naar statsline Miriam, ik ben dol op dat soort cijfertjes. Ik vind echter heel andere cijfers dan jij doet.
zie: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=80041NED&D1=3&D2=6&D3=0&D4=8-10&D5=0&D6=a&HDR=G1,G5&STB=T,G4,G2,G3&VW=T
In 2009/2010 in leerjaar 6 VWO 11.618 18-jarigen, 1.606 19-jarigen en 123 20-jarigen.
Ik denk dat dit inderdaad minder is dan in mijn jeugd, want alleen al in mijn VWO klas van 100 man zaten vier 20-jarigen, maar het zijn er dus niet zo weinig als jij zegt. Dat kan ook haast niet, want op een heleboel scholen is de 1 oktobergrens nog gangbaar, de school van mijn kids hanteerde zelfs een 1 juli grens, alleen kinderen met een duidelijke cognitieve voorsprong die tussen 1-7 en 1-10 waren geboren, mochten door. Deze kinderen worden dus 18 voor 1 januari in 6 VWO.

M Lavell
02-05-2011 om 16:36
Na lang zoeken
Jemig, dat heeft even geduurd voordat ik zag waar de bug zat. Ik had de link van cqcq gebruikt en daar vwo en havo aan toegevoegd. Ik had niet gezien dat dat zich tot leerjaar 4 beperkte.
Nieuwe link, andere cijfers, maar toch in grote lijnen dezelfde trend: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=80041NED&D1=3-5&D2=3-6&D3=0&D4=a&D5=0&D6=a&HDR=G1,G5&STB=T,G4,G2,G3&VW=T
Conclusie: er zitten veel meer 14 jarigen in 3 vwo dan ik dacht. Er zitten ook veel meer 18 jarigen in 6 vwo dan ik dacht. 14 worden in de derde (11 worden in de eerste) is 2,5 x zo gewoon als 18 worden in de 6e.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
02-05-2011 om 18:19
Tja statistiek en statistiek
In mijn eerste voorbeeld gaf ik aan dat een achtienjarige zonder problemen zou kunnen starten en tijdig (voor zijn of haar drie-entwintigste) een startkwalificatie kan halen.
Jouw reactie was dat je maar moet afwachten of een MBO een achtienjarige wil aannemen. Dat betwist ik.
Een derde van de INSTROOM van het MBO is namelijk 18 jaar en ouder. Dat is dus een volstrekt normale leeftijd om in te stromen. Het aantal 18 plussers dat start in het MBO laat ook een stijgende lijn zien.
Verder dan nogmaals de 17-jarigen en ouder in de vierde klas van het VMBO:
voor de jaren: 2003/'04 2004/'05 2005/'06 2006/'07 2007/'08 2008/'09 2009/'10
zijn de percentages van zeventien en ouder:
De percentages 18 jaar en ouder (alleen in 4 VMBO dus):
0,89% 0,89% 0,76% 0,68% 0,61% 0,52% 0,60%
Ook hier dus geen dalende lijn meer, juist onder invloed van het startkwalificatiebeleid stijgt deze lijn weer.
Volgens mij is er geen beleid dat scholen stimuleert om scholieren voor hun achttiende een startkwalificatie te laten halen. Al het stimuleringsbeleid en extra fondsen die ik daarvoor gevonden heb hebben juist (ook) betrekking op oudere jongeren. Dus vanuit de startkwalificatieplicht redenen dat daarom het niet goed is om lang te kleuteren snijdt wat mij betreft geen hout.

cqcq
02-05-2011 om 18:19
Tja statistiek en statistiek
In mijn eerste voorbeeld gaf ik aan dat een achtienjarige zonder problemen zou kunnen starten en tijdig (voor zijn of haar drie-entwintigste) een startkwalificatie kan halen.
Jouw reactie was dat je maar moet afwachten of een MBO een achtienjarige wil aannemen. Dat betwist ik.
Een derde van de INSTROOM van het MBO is namelijk 18 jaar en ouder. Dat is dus een volstrekt normale leeftijd om in te stromen. Het aantal 18 plussers dat start in het MBO laat ook een stijgende lijn zien.
Verder dan nogmaals de 17-jarigen en ouder in de vierde klas van het VMBO:
voor de jaren: 2003/'04 2004/'05 2005/'06 2006/'07 2007/'08 2008/'09 2009/'10
zijn de percentages van zeventien en ouder:
De percentages 18 jaar en ouder (alleen in 4 VMBO dus):
0,89% 0,89% 0,76% 0,68% 0,61% 0,52% 0,60%
Ook hier dus geen dalende lijn meer, juist onder invloed van het startkwalificatiebeleid stijgt deze lijn weer.
Volgens mij is er geen beleid dat scholen stimuleert om scholieren voor hun achttiende een startkwalificatie te laten halen. Al het stimuleringsbeleid en extra fondsen die ik daarvoor gevonden heb hebben juist (ook) betrekking op oudere jongeren. Dus vanuit de startkwalificatieplicht redenen dat daarom het niet goed is om lang te kleuteren snijdt wat mij betreft geen hout.

M Lavell
02-05-2011 om 19:34
Scheel?
cqcq:"In mijn eerste voorbeeld gaf ik aan dat een achtienjarige zonder problemen zou kunnen starten en tijdig (voor zijn of haar drie-entwintigste) een startkwalificatie kan halen. "
Waarom dan volgens jou voor zijn of haar drie-entwintigste? Waarom niet erna?
cqcq:"Jouw reactie was dat je maar moet afwachten of een MBO een achtienjarige wil aannemen. Dat betwist ik. Een derde van de INSTROOM van het MBO is namelijk 18 jaar en ouder. "
Dat is de kwestie niet. Nogmaals: je mag altijd naar school. De vraag is of de school of de opleiding die jij graag zou willen je toelaat.
Feitelijk beweer je: kleuterverlengen is helemaal geen probleem, want je kunt altijd nog naar het MBO. Nogmaals: dat is niet de insteek die ouders hebben bij de keuze voor kleuterverlengen. Op het MBO aangewezen raken en dan ook nog een niveau of zelfs opleiding die je niet wilde, kan wel het gevolg zijn van kleuterverlengen.
cqcq:"De percentages 18 jaar en ouder (alleen in 4 VMBO dus):0,89% 0,89% 0,76% 0,68% 0,61% 0,52% 0,60%Ook hier dus geen dalende lijn meer, juist onder invloed van het startkwalificatiebeleid stijgt deze lijn weer."
Zo scheel ben ik toch niet? Ik zie een daling van meer dan 30% (van 0,89% naar 0,60%).
cqcq:"Volgens mij is er geen beleid dat scholen stimuleert om scholieren voor hun achttiende een startkwalificatie te laten halen. "
Dat is er wel. Het heet kwalificatieplicht. Dat het anti-schoolverlaatbeleid ook een vangnet heeft na het 18e jaar, is logisch. Maar dat neemt het doel van de kwalificatieplicht niet weg.
Nogmaals: zie de tekst van de minister.
Groet,
Miriam Lavell

mamamiekie
02-05-2011 om 20:47
Eh miriam..
14 worden in de derde wil zeggen 12 worden in de eerste, en niet 11 zoals je schreef.
Blijkt dat zelfs miriam weleens een foutje maakt, is niet erg hoor!

cqcq
02-05-2011 om 21:17
Nee ik bedoel echt beleid
Niet een uitspraak van de minister. Dus wetgeving, convenanten, subsidies wat dan ook erop gericht om scholen te dwingen of te stimuleren hun leerlingen voor hun achttiende verjaardag hun startkwallificatie te halen.
(en dan bedoel ik dus niet de leerplichtwet, die is niet gericht op scholen, maar op leerlingen en ouders).
Ikzelf vind alleen maar beleid dat erop gericht is om scholen te stimuleren om leerlingen een startkwalificatie te laten halen voor hun 23ste. Dus vijf jaar meer tijd dan voor je achttiende.

M Lavell
02-05-2011 om 21:31
Daar vergis je je
cqcq:"Niet een uitspraak van de minister. "
Die uitspraak is onderdeel van de uitleg van de wet, cq heeft dezelfde kracht als wetgeving. Die uitspraak weegt zwaarder dan convenanten, etc. Het is niet zomaar wat.
cqcq:"Ikzelf vind alleen maar beleid dat erop gericht is om scholen te stimuleren om leerlingen een startkwalificatie te laten halen voor hun 23ste. "
Het is jammer dat je, ondanks herhaald verzoek, niet uitlegt waarom je meent dat het dan wel voor het 23e jaar zou moeten. Maar dat doet er eigenlijk niet zoveel toe. Er is de wet (de kwalificatieplicht, zie uitleg van de minister) én er is dat beleid waarvan jij erkent dat het een bedoeling vóór datum x heeft.
Om nu het effect van die twee te begrijpen hoef je je alleen maar te realiseren dat 18 ook vóór 23 is.
En dan nu vanuit het perspectief van de school en overige aanvalopuitvalbeleidspartijen(ha!): Tot het 18e jaar zijn de ouders en de leerling zelf óók verplicht om mee te werken (leerplichtwet). Na het 18e jaar niet meer.
Vandaar dat het in het belang van scholen (en leerplichtambtenaren, en de hele bliksemse bende) is om de leerling vóór het 18e jaar aan die sk te helpen.
Dan is het klaar. Dat is makkelijker.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
02-05-2011 om 21:41
Ik zal het onthouden..
Uitspraken van de minister hebben kracht van wet..
Maar dan blijft mijn vraag: waar is de uitwerking van dit beleid? Hoe worden scholen gestimuleerd/gedwongen om leerlingen voor hun achttiende aan een startkwalicatie te helpen?
Dit beleid is er wel om leerlingen voor hun 23ste aan een startkwalificatie te helpen (zie http://www.aanvalopschooluitval.nl ).

cqcq
02-05-2011 om 21:44
Wat is een schoolverlater
Schoolverlaters worden overigens in dit beleid als volgt gedefinieerd (met 1 oktober grens!).
Een jongere is een nieuwe voortijdig schoolverlater als hij of zij op 1 oktober van een schooljaar stond ingeschreven aan een onderwijstelling en
op die datum ouder dan 11 maar nog geen 22 jaar was en vervolgens op 1 oktober van het daarop volgende schooljaar niet meer bij een
onderwijsinstelling staat ingeschreven en niet in het bezit is van een startkwalificatie, dat wil zeggen een havo, vwo of mbo-2,3 of 4 diploma.

M Lavell
02-05-2011 om 21:49
Datzelfde beleid
cqcq:"Uitspraken van de minister hebben kracht van wet.. "
Niet alle, wel die die specifiek gaan over uitleg van de wet (waarom is die wet zo, wat wordt er bedoeld?).
cqcq:"Maar dan blijft mijn vraag: waar is de uitwerking van dit beleid?"
Dat is datzelfde beleid. Nogmaals: 18 is ook vóór 23. De uitvoering is verder aan scholen en beleidspartners zelf, die eieren voor het geld kiezen en hun inspanning liever richten op lnn die voordat ze 18 worden die sk kunnen halen. Om het simpele feit dat de leerling en de ouders binnen die leeftijd te dwingen zijn.
Daarna niet meer. Vergeefse moeite vinden velen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
02-05-2011 om 21:51
Verjaardag
Grappig die definitie. Waarom zou dat beleid dan gaan tot 23 jaar? Maar de kwalificatieplicht heeft niks met 1 oktober te maken. Die stopt op de 18e verjaardag. Dat is het lastige.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
02-05-2011 om 21:51
De minister ziet het probleem niet zo
In nieuw beleid wordt zelfs de maximale verblijfsduur in het voortgezet onderwijs afgeschaft.
Dus straks mag je weer meerdere malen blijven zitten op het VMBO (of op de havo of het VWO, maar daar knelde het minder omdat je al vijf jaar over de onderbouw mocht doen).
Dat alles gericht om leerlingen in staat te stellen om hun startkwalificatie te halen (ook al is dat dan niet voor hun achttiende).

cqcq
02-05-2011 om 21:53
Waar is het beleid?
Je geeft geen antwoord. Als de minister het belangrijk zou vinden dat scholen leerlingen stimuleert om voor hun achttiende een startkwalificatie te halen, dan zou hier beleid voor zijn gericht op scholen. (meer dan een uitspraak van een minister, hoe belangrijk je die ook vind).

M Lavell
02-05-2011 om 21:54
Dat wil ik zien!
cqcq:"In nieuw beleid wordt zelfs de maximale verblijfsduur in het voortgezet onderwijs afgeschaft. "
Interessant. Geef de tekst eens.
Overigens zal dat geen moer uitmaken, want in de tweede fase bestaat al geen maximale verblijfsduur. Scholen zelf knikkeren zittenblijvers eruit. Ze willen ze niet.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
02-05-2011 om 21:56
Dat hoeft niet
cqcq:"Als de minister het belangrijk zou vinden dat scholen leerlingen stimuleert om voor hun achttiende een startkwalificatie te halen, dan zou hier beleid voor zijn gericht op scholen. (meer dan een uitspraak van een minister, hoe belangrijk je die ook vind). "
Dat hoeft helemaal niet. De scholen vinden het zelf belangrijk. Ze voeren hun eigen beleid. Bijvoorbeeld door zittenblijvers in de 2e fase van school te sturen (verwijzen naar lager schooltype of mbo), terwijl ze wettelijk gezien gewoon mogen blijven.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
02-05-2011 om 22:05
Wetsvoorstel
Hier wat de minister vindt over startkwalificaties:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32356-20.html
Hier de memorie van toelichten m.b.t. de afschaffing van de maximale verblijfsduur:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32558-3.html
En hier het wetsvoorstel:https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-87992.html
Ik vind het goed nieuws. De maximale verblijfsduur van vijf jaar in het VMBO is niet logisch als je graag wilt dat iedereen een diploma haalt.

M Lavell
02-05-2011 om 22:28
Ik zie het niet zo
cqcq:"Ik vind het goed nieuws. De maximale verblijfsduur van vijf jaar in het VMBO is niet logisch als je graag wilt dat iedereen een diploma haalt. "
Nee, maar het is wel logisch in het licht van bezuinigingen én in combinatie met de kwalificatieplicht tot 18 jaar.
Overigens is de bedoeling niet zo optimistisch als jij doet voorkomen: "De beoogde verruiming van de verblijfsduur vmbo zal een extra leerlingenstroom in het leven roepen met naar verwachting een bescheiden omvang van ongeveer 75 leerlingen per jaar (die gebruik maken van een zesde jaar in het vmbo). "
Ik weet niet waar je precies je hoop op vestigt, maar het ziet eruit als meer van hetzelfde. Ik zie geen stimulans voor scholen om zich anders te gedragen dan ze doen: dat is zittenblijvers niet van schoolsturen, of wél leerlingen onder eigen verantwoordelijkheid uitbesteden aan een vavo.
De scholen willen niet.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
02-05-2011 om 22:35
Minder gemakkelijk
Uit een discussie over het wetsvoorstel:
De WVO zal bij aanvaarding van het voorliggende wetsvoorstel niet langer het begrip «verblijfsduur» kennen (behalve voor het praktijkonderwijs) en daardoor ook geen verblijfsduurbesluiten. Het langer op school onderwijs mogen ontvangen, vergt een besluit van het bevoegd gezag over het al dan niet bevorderen van de leerling tot een volgend leerjaar. Een leerling die niet wordt bevorderd, kan al dan niet door het bevoegd gezag in staat worden gesteld te doubleren. De WVO en de uitvoeringsbesluiten van deze wet bevatten geen criteria daarvoor: het is een zaak van het bevoegd gezag van de school om hierover te beslissen. De beslissing om (herhaald) doubleren niet toe te staan, is formeel een besluit tot verwijdering van de leerling. Zulke besluiten zijn in het openbaar onderwijs gericht op rechtsgevolg in de zin van de Algemene wet bestuursrecht en kunnen daarom worden aangevochten bij de bestuursrechter. Bij bijzondere scholen staat de gang naar de burgerlijke rechter open.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32558-7.html

M Lavell
03-05-2011 om 08:40
Dooie mus
Ik begrijp werkelijk niet waar je je positivisme vandaan haalt. Al die letters, drie gewichtige stukken en veel wollige woorden, voegen feitelijk niets nieuws toe.
Zes jaar over het vmbo doen, mocht al in uitzonderingsgevallen. 75 per jaar (de doelstelling van deze wetswijziging) zijn uitzonderingsgevallen.
Wat er voor nodig was: de school moest het melden bij de Inspectie. => dat deden scholen niet.
Zittenblijven in het vmbo (1x), en in de onderbouw van havo vwo (1x) mag. Maar scholen gaan er schaars mee om en verwijzen liever naar een lager schooltype. Aan zittenblijven in de bovenbouw havo/vwo, zit helemaal geen beperking. Je mag over die laatste 2 jaar desnoods 6 jaar doen. Maar er is geen school die dat toestaat.
Ja, daartegen kun je in bezwaar en beroep, bij de bestuursrechter of bij de burgelijk rechter. Dat is ook al jaren zo.
Maar ouders doen het niet. Het is duur en het duurt lang en de uitkomst is onzeker. Wat blijft is bovendien het recht en de plicht van scholen (inrichtingsbesluit wvo) om leerlingen te beoordelen op de vraag of ze in staat zijn de opleiding binnen de gestelde cursusduur met een diploma af te ronden.
Zo niet, dan niet aannemen of verwijzen naar ander type onderwijs.
En dat is wat scholen doen.
In alle woorden die je aandraagt is geen enkele nieuwe insteek te vinden die enige verandering inhoudt. Het is meer van hetzelfde. We weten al hoe scholen daarmee omgaan. Ik begrijp werkelijk niet waar jij de indruk vandaan haalt dat dat zal veranderen.
Ik vrees dat je je blij laat maken met een dooie mus. Kwam er maar een 5 jarig vmbo, waar je 7 jaar over mag doen, die _wel_ een sk oplevert. Dat een diploma vmbo dat niet doet, is volkomen onnodig, een vreemde eend in de Europese bijt en demotiverend, ontmoedigend, etc. Heb je een diploma, heb je nog niks.
Groet,
Miriam Lavell

wil40
03-05-2011 om 10:45
Miriam
Heb je een VMBO diploma, heb je nog niets zeg je. Maar uiteindelijk is dat toch ook gewoon zo. In het verleden had je met een VMBO diploma een redelijke kans een leuke baan te vinden. Ik weet niet of dat heden nog lukt. De leerplicht duurt tot je 16e. Wordt daarna verlengd tot je 18e om een startkwalificatie te behalen. Dit is puur bedoeld om onze jongeren een grotere kans te geven op de arbeidsmarkt. Om vroege schoolverlaters, zonder diploma, te voorkomen. Praktijkonderwijs is daarvan uitgesloten.
Waarom zou er een 5 jarig VMBO moeten komen waarover je 7 jaar mag doen? VMBO is voorbereidend middelbaar beroeps onderwijs. Een opstap naar het volgende. Waarom zou je een kind 7 jaar op voorbereidend onderwijs laten plakken? Als je boven de 16 jaar een combinatie gaat doen van leren en werken is het ook een weg naar je SK, lijkt me persoonlijk een betere weg.

M Lavell
03-05-2011 om 11:12
Arbitrair
Wil "Heb je een VMBO diploma, heb je nog niets zeg je. Maar uiteindelijk is dat toch ook gewoon zo. "
Nee. De omschrijving van dat wat een startkwalficatie is, is Europees. Een van de omschrijvingen is dat onderwijs dat aansluit op vervolgberoepsonderwijs, dat weer aansluit op hoger onderwijs. Vmbo-k/g/t geeft toegang tot mbo-4 en dat geeft weer toegang tot hbo.
Nederland had dit schooltype het kenmerk van een sk mee kunnen geven, zoals de meeste Europese landen dat wel gedaan hebben. In de meeste landen kun je dus inderdaad op 16 jarige leeftijd een sk hebben.
Dat dat in Nederland niet gebeurd is, is een arbitraire keuze geweest (Nederland gebruikt de beschikbare categorie niet).
Vroeger was er mavo en leao. Leerlingen konden, om zich beter te kwalificeren, na deze opleiding een middenstandsdiploma halen. Daarmee waren ze duidelijk gekwalificeerd.
Als je al meent dat Nederlandse kinderen meer onderwijs nodig hebben dan de Europese broeders, dan zou je iets dergelijks weer kunnen doen. 4 jaar vmbo, met daaraan vast een, pak 'm beet, zzp diploma. Dan heb je dat, kun je aan de slag, of kun je doorleren.
Het belangrijkste argument om dat te doen is juist omdat vmbo leerlingen vaker 'oud' beginnen. Het is daarom raar om de weg naar een startkwalificatie juist voor hen extra lang te laten zijn.
Wil "VMBO is voorbereidend middelbaar beroeps onderwijs. Een opstap naar het volgende."
Vwo is dat ook, (voorbereiden wetenschappelijk onderwijs). Maar dat is wel een sk.
Vmbo kan ook een sk zijn. Maar Nederland heeft daar in al haar wijsheid niet voor gekozen. Ik begrijp niet waarom.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
03-05-2011 om 11:21
Diploma niks waard
Overigens, Wil, juist omdat vmbo-kgt wel toegang tot mbo 3/4 geeft, maar geen sk is, is het halen van een vmbo-diploma weinig zinvol. Je kunt, als je dan toch al 'oud' bent, beter na de 2e of 3e naar het mbo-2. Dat geeft ook toegang tot mbo-3/4, maar is wel een sk.
Omgekeerd: het overkomt heel wat vmbo gediplomeerden dat zij stranden in het mbo en dat zij, aanvalopschooluitvalbeleid, door de school alsnog in een mbo-2 traject worden geduwd. Dat is jaren extra scholing, zonder er feitelijk een moer mee op te schieten. Dat kost iedereen, de maatschappij maar ook de leerling en de ouders, alleen maar geld.
Groet,
Miriam Lavell

Moek
03-05-2011 om 13:36
In engeland
In Engeland beginnen ze bij de kleuters al met lezen. En ze gaan op elfjarige leeftijd naar de middelbare school. Dat lijkt daar geen problemen op te leveren.

M Lavell
03-05-2011 om 14:22
Ook ruzie
In Engeland maken ze ook ruzie over het begin van de lessen en zijn er ook mensen die menen dat het 'te vroeg' komt.
zie http://www.bbc.co.uk/news/uk-northern-ireland-11824328
Het verschil: ze mopperen daar over tussen 4 en 5 jaar beginnen (dan begint inderdaad ook meteen het formele leren in rotten van twee uit boekjes). Ze willen een jaartje later (tussen 5 en 6). Hier in Nederland begint de leerplicht wel met 5, maar de discussie gaat over het formele leren in rotten van 2: tussen 5 en 6 (wet) of tussen 6 en 7 (gewoonte, de gemiddelde leeftijd eind groep 3 is > 7)?
Het probleem is wel hetzelfde. Dat zit niet zozeer in de leeftijd (leren en lezen kan best), maar in de vorm. Er wordt van bijzonder jonge kinderen gevraagd om op elkaar te lijken (dat doen ze niet) en op dezelfde manier op het aanbod te reageren (dat doen ze al helemaal niet).
Dat is gewoon een suffe manier van onderwijs organiseren. Voor jonge kinderen dan. Voor het vo kan het best.
Groet,
Miriam Lavell