Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
blauwtje

blauwtje

31-10-2010 om 10:26

Update

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
blauwtje

blauwtje

03-11-2010 om 20:04

Schitterend filmpje krin

helemaal geweldig.

Ik heb zoon al lekker zitten maken met de laptop die ze bij de Leo hebben - terwijl ik het eigenlijk onzin vind.

En ik realiseer me steeds meer hoe betrekkelijk de contacten op school zijn, hoe zeer hij zich daar aanpast. Open kaart gespeeld met de directeur over Leo optie voor oudste. Jongste laat ik wschl op huidige school tot er plek op de Leo is.

En verder ben ik er anders tegenaan gaan kijken. Als ik nu wegga bij die school kan ik nog steeds tevreden terug kijken op de jaren die we daar wel hebben doorgebracht. Mijn zoons zijn daar niet of weinig gepest, ik heb leuke contacten met andere ouders gehad. Ze hebben er echt bijgehoord zolang als het duurde. Het is dus ook geen fout die je rechtzet maar meer een volgende stap... hmmm..

Asa Torell

Asa Torell

04-11-2010 om 20:41

Blauwtje

is dat wel een beetje te doen dan, die twee-scholen-logistiek? Als je jongste nu nog daar laat?
En er zo tegen aan kijken als je nu doet lijkt me goed!

blauwtje

blauwtje

04-11-2010 om 21:14

Asa

Ik mag het eigenlijk niet eens hardop zeggen want alle andere puntjepuntje ouders zullen me van jaloezie nu naar de strot vliegen.. maar itt de huidige school is de Leo voor oudste met de fiets alleen te bereiken.. bovendien is de Leo een kwartier later uit. Het wordt wel lastig als jongste wil afspreken, maar dat is op te lossen. Snel vriendjes worden met andere ouders uit onze wijk die hun kind bij de Leoschool op school hebben, zodat oudste mee kan fietsen als hij een keer niet alleen wil fietsen.

Het is handiger om ze op 1 school te hebben maar ik heb liever niet 2 schoolwissels achter elkaar, en ook de wissel van gewoon naar Leo is er weer 1.

Ik heb het idee dat ik een beslissing heb genomen, júllie beslissing grmblbfgkj.... dus ik weet jullie te vinden!

Emmawee

Emmawee

05-11-2010 om 09:23

Blauwtje!

Goed zeg, zo'n doorgehakte knoop! Weten de mannen al hoe e.e.a. nu zal gaan en wat vinden ze ervan?
Groetjes, Maw.

Asa Torell

Asa Torell

05-11-2010 om 20:38

Ha mooi

(en natuurlijk had je dit probleem al uitgedacht, ik was alleen benieuwd hoe). Wat heerlijk dat het zo dichtbij is, zo'n gelukje mag toch ook wel eens.
Ik heb trouwens verder inhoudelijk niets gezegd dus ik wijs de verantwoording wel af hoor... maar ik duim gewoon lekker dat je oudste het goed zal hebben daar!

Asa

Klein citaatje:
"En er zo tegen aan kijken als je nu doet lijkt me goed!"

Ik had dat geïnterpreteerd als een "ja"? gnargnar...
(allemaal niet serieus hoor)

blauwtje

blauwtje

06-11-2010 om 13:17

Emmawee

Jongste baalt dat hij op dinsdag grote broer niet meer bij de opvang heeft (hij is altijd erg gefocused op roosters en dagen).

Oudste wil heel graag... maar dat is vanwege de iBook en de vakken op het rooster. Hij is nog niet geweest, dat komt volgende week pas.

Ik blijf twijfelen maar dat bewaar ik wel voor de meeting.

Asa Torell

Asa Torell

06-11-2010 om 19:44

Blauwtje (ot)

O, dat kan ik me voorstellen! Maar ik bedoelde met dat citaat alleen de kwestie van het (geen) spijt hebben van de afgelopen jaren. Had ik er bijna bij gezet maar ik ging weer eens te kort door de bocht.

blauwtje

blauwtje

06-11-2010 om 19:57

Asa

maak je geen zorgen hoor. Ik kom echt niet bij je langs

Ik snap overigens nu beter waarom ik zo vreselijk heb geworsteld met deze beslissing. Het grijpt naadloos terug op mijn eigen schooltijd en ik heb op mijn vragen over die tijd nog steeds geen antwoord gekregen (van mezelf bedoel ik dan).

Unfinished business dus. En de ijdele hoop herhaling te voorkomen. Ik kan er voor mezelf nog steeds niet uitkomen of ik met de keuze voor Leonardo herhaling voorkom dan wel een schijnoplossing aandraag die nog grotere schade toebrengt (schade idzv een slecht of onduidelijk zelfbeeld door te hooggespannen verwachtingen).

Asa Torell

Asa Torell

06-11-2010 om 20:24

Blauwtje (ot)

mag anders best hoor, dat langskomen, lijkt me gezellig . Ik zou optimistisch proberen te denken dat je hem anders gewoon over 10 jaar Mindset kado geeft... nee zonder gekheid, het lijkt me ook een heel moeilijke keuze en ik kan me je twijfels heel goed voorstellen precies om de beschreven redenen. Vandaar dat ik er nog niks zinnigs over gezegd heb in deze draad.

Annet

Annet

06-11-2010 om 21:15

In ieder geval doe je er wat aan......

om herhaling te voorkomen.
Natuurlijk is Leonardo niet zaligmakend, alles oplossend.
Maar ik kan niet geloven dat Leonardo een grotere schade toe kan brengen dan onderwijs dat duidelijk niet voldoet. Bovendien geef je met Leonardo je zoon een kans die er vroeger niet was. Die kans is nu redelijk makkelijk beschikbaar, die wil hij graag gegund krijgen.
Ik had die kans vroeger ook graag gehad.....

En mocht het niet goed uitwerken, dan is er altijd een andere oplossing.

blauwtje

blauwtje

07-11-2010 om 08:57

Annet

Over die kans graag gehad willen hebben: ik had idd als kind een (dag)droom dat ik later mijn eigen school zou opzetten. Een Ideale School. Het belangrijkste was eigenlijk, als ik er aan terugdenk, dat alle kinderen zich op heel veel vlakken zouden kunnen ontwikkelen, dat ze gezien zouden worden, en dat het geen eenheidsworst zou zijn. Vooral die combinatie van heel breed aanbod en individueel maatwerk past natuurlijk precies bij de problemen die ik nu bij mijn zoon zie.

Ik kon er toen eindeloos over doordromen, vooral zo aan het eind van mijn puberteit. Daarvoor had ik te weinig afstand denk ik, toen droomde ik vooral van strengere eisen (ook raar misschien).

En wat mijn zoon betreft: het is vooral die overgang die ik hem zo graag had willen besparen. Ik had gewild, zoals Chippie nog wel ziet gebeuren als ik de gesprekken zou aangaan, dat de eerste school genoeg had geboden. Maar als ik de houding van zijn vorige en huidige klasseleerkracht zie, dan is die zo klassikaal en afwijzend over aanpassingen.. zoals de orthopedagoog zei, de juf ziet meer de klas dan de kinderen. Het kon overigens nog erger volgens haar ;-0

blauwtje

blauwtje

07-11-2010 om 09:06

Beemer

Ik heb idd gekeken. Dat iedereen een eigen laptop heeft vond ik niet zo geslaagd (afhankelijk natuurlijk van hoe er mee omgegaan wordt, tleek me een beetje overkill).
De geringe groepsgrootte sprak me erg aan, dat is een belangrijke reden. Erg gemotiveerd personeel ook.

Ik heb ook de rekensom gemaakt, nog drie jaar deze school is 2 jaar in leuke klas en 1 jaar in de moeilijke. Verder denk ik dat als mijn zoon voor drie jaar (min een beetje) over gaat er dan voldoende tijd is om nieuwe vriendjes te maken. Het is geen vlucht ofzo. Ik wil ook heel positief afscheid nemen van de huidige school, zoveel mogelijk open laten, zowel bij de kinderen als het personeel. Mijn jongste blijft daar ook voorlopig. Ze zetten na mijn protesten over de plotselinge versnelling voor jongste nu het Digitaal Handelingsprotocol PuntjePuntje (DHH) in. Duurt daardoor te lang, ze zijn het wiel aan het uitvinden. Maar ja, ooit moet er de eerste kleuter komen waar ze gedegen te werk zijn. Ik hoop dat dat DHH ook een advies oplevert dat verder kijkt dan versnellen, meer verbreden en verdiepen.

En ja, wat oudste betreft, heel spannend of er contacten blijven bestaan.. hij blijft iig in de buurt wonen. Ik verwacht er niet al te veel van, maar ik blijf wel op die school komen en er zijn ouders waarmee het contact erg leuk is. Hij heeft ook een hecht buurvriendje dat toch al naar een andere school gaat. De vriendjes van de nieuwe school wonen gedeeltelijk zo'n 10 tot wel 40 km ver, niet echt iets voor een snel afspraakje in het weekend... bovendien komt hij in een klas die al draait vanaf september, lijkt me ook lastig.

Maar als ik dan op een ander forum lees hoeveel veranderingen Annet thuis ziet bij haar zoon dan denk ik weer.. hmmm... ze heeft toch gelijk met haar positieve verhalen, ik bedoel, op dat vlak zie ik bij mijn zoon ook veel stress van het aanpassen op de oude school.

groen

groen

07-11-2010 om 10:33

Zelfbeeld

Ah, die van dat zelfbeeld, die hakte er even in gisteren. Maar nu ben ik opgestaan zonder regen en donker dus nu zie ik het allemaal een stuk helderder: nee, zo'n Leonardo overstap werkt denkelijk zeer nivellerend. Er is een groep waar je in past, je bent niet meteen een uitblinker als je iets snel onder de knie hebt. Vannacht had ik het allemaal beter bedacht, maar je snapt het verder wel
Je voorkomt herhaling maar dat had je sowieso al gedaan. Nu help je hem nog een beetje meer door een school aan te bieden die hem nog wat meer kan helpen. En vergeet die lessen HB-zijn niet, wat zal hij daar veel leren over verwachtingen van anderen (stel ik me zo voor...). En vergis je niet, de andere kinderen zijn net zo gewoon als het jouwe, daar op de Leonardo. Met gewone ouders, die ook hopen dat ze het zo goed doen, en die graag tien kilometer fietsen in het weekend voor een leuk vriendje voor hun kind. Nou, nu nog in het bos wandelen en chocolademelk met slagroom drinken. Ik zit goed op weg met m'n zondagprogramma.

blauwtje

blauwtje

07-11-2010 om 11:04

Getver groen

...zie mijn reactie in het draadje over chocomel...

ps dat zelfbeeld graag vervolg vrijhouden... komen we op terug..

blauwtje

blauwtje

07-11-2010 om 11:05

Oh ja natuurlijk wel veel plezier

..in het bos gewenst.

Door de wind en regen is het allemaal een stuk morsiger en afbrekerig dan vorige week.. ik kom er nu 3x per week...

Maar de paddestoelen zijn super.. als je ze onder de blaadjes kunt vinden.

Go! Schitterend!

blauwtje

blauwtje

09-11-2010 om 10:34

Verdere ontwikkelingen

..juf van groep 2 komt naar me toe dat zoon eigenlijk na een paar weken wat werkjes geven door groep 3 werk heen is. Precies wat ik had verwacht, maar het werkt gewoon beter als ze er zelf achterkomen. Jongste wordt ook wat humeurig en lastiger thuis, hij zal onderhand wel de spanning voelen. Dus ik moet wel wat vaart maken op school zodat hij het nog vol houdt, en aan de andere kant moeten er bij school wat kwartjes vallen.

Ik vraag me toch af of het tijd wordt voor advies van een orthopedagoog, of kijken of zij met de adviseur voor hun puntje-puntjebeleid kunnen gaan praten. Schoolbegeleidingsdienst zal wel niet zoveel helpen. Uiteindelijk is het sneller en goedkoper om zelf een test te regelen met advies erbij. Eigenlijk wil ik geen test, alleen maar advies. Stempels en etiketten mogen wat mij betreft in de kast blijven.

Oudste gaat volgende week kijken bij Leo. Hij krijgt 19-11 zijn rapport, misschien goed wisselmoment. Dan moet ik wel voorkomen dat hij nog met de klas lootjes trekt voor Sinterklaas, anders moet hij daarvoor terugkomen... heeft ook wel wat..

En?

wat gaat een test met advies je brengen? Daar gaat niks uitkomen of instaan wat jij niet al weet toch? En voor school wordt een en ander ook duidelijk.
De test zal gewoon tonen dat je jongste erg vooruit is en dat daar iets mee moet gebeuren.

Denk je zelf toch een versnelling, maar misschien niet nu? Groep 3 wordt echt heel erg saai, daar zal hij wel niks te zoeken hebben. Er zijn toch ook kinderen die gewoon op hun niveau werken door jaren vooruit te lopen, en bij verveling zie je dan wel weer. En er valt altijd wel iets te doen voor een gewillig kind, al het maar de kans krijgt.

blauwtje

blauwtje

09-11-2010 om 11:27

Sas

Bedankt voor je vraag. Het gaat mij vooral om het externe advies.

Ik streef ernaar dat mijn jongste in een situatie komt waar hij 'gezien' wordt, in zowel zijn leer- als speelbehoefte.
Idealiter wordt het dus op eigen niveau werken, en zeker niet stoppen met spelen. Of dat kan bij de kleuters of in groep 3, dat is eigenlijk nu de vraag. Groep 4 vind ik echt bizar vanwege het grote leeftijdsverschil, da's voor mij geen optie. Dat zie ik echt als een vraag van school of hij zich aan school kan aanpassen ipv andersom.

Mijn initiële afkeer kwam ook voort uit het besef dat hij kwa leerstijl geen aansluiting gaat vinden bij de stof van groep 3 noch van groep 4. Veel te veel herhaling en kleine stapjes. Dat kan ik wel zeggen, maar het werkt beter als school daar ook zelf achter komt, en dat lijkt nu te gebeuren. Extern advies zal ik inzetten als het voor school te lang duurt voordat ze hier ook gevolgen aan verbinden. Dan wil ik ze een zetje geven.

Dit draadje is trouwens voor mij echt een ego-draadje, omdat ik het heel erg moeilijk blijf vinden om mijn richting te vinden in deze materie. Ik weet werkelijk niet op welk kompas ik vaar of moet/kan varen: eigen ervaringen, onbewuste, ratio, de veelgeroemde intuitie van mijn man ......

En zelf?

Het wordt wel moeilijk als ook groep 4 stof niets zegt, zelfs los van het leeftijdsverschil dat inderdaad wel groot is.

Extern advies zal dan wel nodig zijn, want hij kan moeilijk naar groep 5. En die Leo blijkt ook nog niet onmiddellijk in zicht. Dat wordt een zwaar aangepast programma dan, maar is dat zijn ding in termen van iets alleen en iets anders zitten doen tegenover de rest van de klas? Ik had hier gedacht van wel, helaas bleek van niet (naja, begin was fantastisch hoor, kind mocht haar eigen zin doen - ook fout trouwens). Dat was dus een tegenvaller. Ja, dat advies kan toch wel eens nodig zijn.

En, die intuïtie van man zou ik niet wegsmijten hoor

krin

krin

09-11-2010 om 14:26

Intuïtie

is een hele efficiënte, want on(der)bewuste manier van beslissingen nemen, weet je. Hij heeft echt wel alles op een rijtje gezet, hij was er alleen niet bij. Kun je ook niet in de war raken van de uitkomst van andermans gedachtegangen. Ik zou het een zwaarwegend argument vinden, die intuïtie.

blauwtje

blauwtje

12-11-2010 om 14:12

Terugkoppeling van psycholoog - scylla en charibdis

..waar oudste vanwege angsten/faalangst voor diagnostiek heen gaat. Zelfbeeld bleek inderdaad de zwakke plek. Hij ziet zichzelf sociaal en kwa gedrag wel zitten, daar scoort hij boven gemiddeld (terecht, makkelijk kind) - maar kwa schoolprestaties ziet hij zichzelf als zwaar ondergemiddeld. Op andere onderdelen heel wisselend, dus weinig consistent.
Wat faalangst betreft, dat is gelukkig de enige angst die hij echt meer dan gemiddeld heeft. Onder andere voor zijn meester, die zo streng is en geen pluswerk geeft, is hij bang. Hij is gewoon erg gevoelig.
Maar nu komt het. De psycholoog is erg twijfelend over de Leonardo. Man, man wat had ik die beslissing graag bij een ander gelegd! En nu moet ik het nog steeds zelf doen. Hun praktijk heeft het niet zo op de hb-wereld, en dat tapt natuurlijk uit exact hetzelfde vaatje als mijn twijfels over het vak Omgaan met H... We delen dus onze mening.
Ze vroeg of hij niet van klas kon wisselen maar wat ons betreft is dat geen oplossing omdat de dirk het team niet onder de duim heeft en we schatten dat zeker 80% van de leraren weinig interesse voor puntje puntje heeft.

Natuurlijk doen wij er als ouders van alles aan, nemen we onze verantwoordelijkheid, maar een school die het niet redt om een kind van negen een beetje een normaal idee van zijn eigen schoolprestaties te geven... dat is toch wel echt onder de maat.

Dus we zitten met een keus tussen Scylla en Charibdis. Oftewel een rock en een hard place. Zoon gaat volgende week zelf kijken.

Asa Torell

Asa Torell

12-11-2010 om 21:41

Blauwtje

Wat leek de psych dan eigenlijk wel een goede oplossing? De manier waarop het nu gaat zal hem toch vast ook niet aanstaan? (ik bedoel deze vragen niet sturend, ik ben echt gewoon benieuwd).

blauwtje

blauwtje

12-11-2010 om 22:27

Aah... een redenering a contrario?

Da's toch eigenlijk meer een beetje alpha, of zit ik nu helemaal ernaast?

Nee, de psych zei dat ze blij was dat ze deze beslissing niet hoefde te nemen. En dat wij hem moesten nemen omdat wij de gevolgen zouden moeten verduren.

hmm... ja, inderdaad, zo zou ik mijn brood ook wel willen verdienen. Was verder een aardige meid hoor, en die Leo is heel nieuw. Over de langer bestaande had ze wel slechte verhalen, de opzet was volgens haar nogal bezwaarlijk.

Annet

Annet

13-11-2010 om 00:25

Ik zou me niet veel van de psychologe aantrekken

Ze hebben verstand van iq, faalangst en al die dingen meer. Maar volgens mij hebben ze weinig verstand van scholen en hoe je verder moet als de school het niet kan.
Er zijn psychologen die pro Leonardo zijn en ook die tegen Leonardo zijn. Het lijken net gewone mensen

Ik ben benieuwd wat je zoon er van vindt volgende week.

Asa Torell

Asa Torell

13-11-2010 om 09:40

Ieuw

je schreef notabene al over *ze* en toch maakte ik er een hij van, schaam!
En tsja, de meeste mensen die er niet voor betaald krijgen gooien er automatisch juist veel te veel advies uit, alleen actief luisteren is al zo'n kunst .

Emmawee

Emmawee

13-11-2010 om 11:09

De gevolgen verduren

Wat zullen de gevolgen zijn? Het is zo moeilijk te voorspellen waar je het meest last van zult hebben. Is er in de huidige school in overleg met de dirk niet één goede leraar / mentor te vinden waarbij je oudste de laatste jaren mag uitzingen? Dat zou misschien nog het beste alternatief zijn? Het blijven natuurlijk knip en plak oplossingen, waarbij je in een uitzonderingspositie blijft zitten en mogelijk de aansluiting met een klas / groep mist.
En de gevolgen van Leo? Is de loog bang dat hij daar een nog slechter beeld krijgt van zijn eigen kunnen? Ik verwacht dat eerlijk gezegd niet. Juist die meer individuele benadering zal hem meer oog geven voor zijn eigen vaardigheden.
Ideaal zal het niet worden, denk ik. Maar zou het je zoon niet enorm goed doen dat je voor hem aan het zoeken bent? Dat jij het ook niet weet, maar wel ziet dat hij iets nodig heeft? Dat hij er zelf ook nog iets over te zeggen heeft? En is de boodschap aan hem ook niet gewoon dat hij zijn eigen weg zal moeten vinden, dat hij zelf zal moeten kiezen hoe met school en verwachtingen van de buitenwereld om te gaan? En dat zijn ouders er zijn om hem te steunen? Dat jullie in hem geloven en snappen dat school (welke ook) hoe dan ook haken en ogen met zich meebrengt? (zie filmpje Krin)
Groeten, Maw.

groen

groen

13-11-2010 om 12:26

Maar waar zit nou Het Gevaar? Zou het van twee jaar Leonardo een arrogant kind worden? Of dat verwachtingspatroon en dan faalangstig forever? En dat gebeurt op de huidige school niet? Zo vaak komt je lagere schooltijd toch niet ter sprake? Dat gebeurt toch alleen met mensen die juist op een school hebben gezeten waar géén aandacht was voor hun manier van leren? Oh, nou doe ik het weer, allemaal vragen. Ik heb ook nog helemaal niet gewandeld, dat is het.

blauwtje

blauwtje

15-11-2010 om 13:27

Ja! goeie look and feel

Geweest en we doen het.

Dus voor zoon 1 is het voorlopig opgelost. Hij keek heel zalig. Ik had achteraf spijt dat ik maar een uurtje kijken had afgesproken, de hele dag of zeker tot 12 uur was rustiger geweest. Maar hij had hier genoeg aan. De Kijk en Voel was goed. Voor mij ook. Het voelt als een Grote Stap. Bedankt allemaal.

Nu weer focus op zoon 2, voor wie het draadje was gestart. Daar worden ook vorderingen gemaakt, volgens mij heb ik ze hier al gemeld. School komt er nu achter dat groep 3-werkjes foutloos worden gemaakt met weinig instructie. En nu moeten ze zich dus gaan bezinnen op maatwerk, want doorschuiven naar groep 3 levert niets op.
De arme jongen vertelt me net dat hij de slimste van de klas is (kon ik alleen maar beamen, om nou te beginnen over wat ie allemaal nog moet leren of wat de anderen beter kunnen is ook een beetje sneu) en dat hij graag wil wachten - dat kan ik heel goed mama, wachten.
Hoe zo wachten? Blijkt dat hij ons heeft horen praten over wachten in groep 2 of wachten in groep 3.. of zelfs wachten in groep 4.
Wat mij betreft wordt er niet gewacht en gaan ze eerst maar eens aangeven hoe het wachtprobleem wordt aangepakt.

Leo heeft mogelijk plek vanaf volgend jaar of het jaar daarna, sowieso niet eerder en mogelijk helemaal niet.

PS Groen we hebben weer luizenwaarschuwing gehad, geldt je aanbod nog?

Asa Torell

Asa Torell

15-11-2010 om 13:53

Fijn zeg

dat het nu echt goed voelt voor zowel oudste als jullie zelf.
Voor je jongste klinkt het wel (voor mij) alsof hij zelf beter begrijpt wat er aan de hand is en minder snel dezelfde faalangst zal ontwikkelen? Hopelijk! (niet dat het alleen daarom gaat uiteraard).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.