Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorrang middelbare school


Anouk1234

Anouk1234

07-12-2023 om 08:01 Topicstarter

Dan snap ik her verschil tussen de 2 scholen. Montessorischool geeft wel voorrang aan broertjes en zusjes, maar openbare school niet.

MamaE schreef op 06-12-2023 om 22:40:


Maar hier in de regio is al een aantal jaar het 'probleem' dat basisscholen de laatste week van april bij de meivakantie voegen en middelbare scholen de tweede week van mei. Gezinnen met één kind op de basisschool en één kind op de middelbare hebben daar wel last van. Met dingen regelen, maar ook qua mogelijkheden om als gezin leuke dingen te doen of weg te gaan. En soms ook wel een aantal jaar achter elkaar.

Dat hebben we wel eens gehad, maar ik heb er geen last van gehad. De eerste week 1 kind thuis, de tweede week 2, en de derde week weer 1. Ik zie het probleem niet. Je hebt een hele week om met 2 kinderen iets te doen, en voor je middelbare scholier hoef je geen vrij te nemen als dat lastig is (al kan 1 van de 2 ouders dat vast wel doen). Nee, je kunt niet twee weken op vakantie, maar het kan ook nog je eigen werk zijn waardoor zoiets niet lukt, niet per se school. Dan ga je maar in de kerstvakantie of in de zomer.

Valeria schreef op 07-12-2023 om 08:45:

[..]

Dat hebben we wel eens gehad, maar ik heb er geen last van gehad. De eerste week 1 kind thuis, de tweede week 2, en de derde week weer 1. Ik zie het probleem niet. Je hebt een hele week om met 2 kinderen iets te doen, en voor je middelbare scholier hoef je geen vrij te nemen als dat lastig is (al kan 1 van de 2 ouders dat vast wel doen). Nee, je kunt niet twee weken op vakantie, maar het kan ook nog je eigen werk zijn waardoor zoiets niet lukt, niet per se school. Dan ga je maar in de kerstvakantie of in de zomer.

Dat probleem speelt in de zomer ook. Dan heb je je kinderen de vier duurste werken van het hoogseizoen samen thuis waarin je dan op vakantie moet.  Niet echt leuk dat je dan altijd in die periode moet. 

Bakblik schreef op 07-12-2023 om 09:34:

[..]

Dat probleem speelt in de zomer ook. Dan heb je je kinderen de vier duurste werken van het hoogseizoen samen thuis waarin je dan op vakantie moet. Niet echt leuk dat je dan altijd in die periode moet.

En anders moet je in de zes duurste weken. Niet leuk misschien, maar dat weet je als je kinderen krijgt.

Bakblik schreef op 07-12-2023 om 09:34:

[..]

Dat probleem speelt in de zomer ook. Dan heb je je kinderen de vier duurste werken van het hoogseizoen samen thuis waarin je dan op vakantie moet. Niet echt leuk dat je dan altijd in die periode moet.

Niemand MOET op vakantie. 

En alle schoolvakanties zijn inmiddels duur, lijkt me. Als je per se weg wil met een kleiner budget ga je maar niet zo ver of in een goedkopere accommodatie. Of je slaat een jaar over.

Index224 schreef op 07-12-2023 om 09:52:

[..]

En anders moet je in de zes duurste weken. Niet leuk misschien, maar dat weet je als je kinderen krijgt.

Valeria schreef op 07-12-2023 om 10:13:

[..]

Niemand MOET op vakantie.

En alle schoolvakanties zijn inmiddels duur, lijkt me. Als je per se weg wil met een kleiner budget ga je maar niet zo ver of in een goedkopere accommodatie. Of je slaat een jaar over.

Ik wist toen ik kinderen kreeg dat dat die zou worden.  Die regiogrenzen had ik niet bewust ingecalculeerd en dat man nog 3 collega's had met hetzelfde probleem maakte het nog moeilijker.  Ik was toen oprecht heel blij met de voorrang voor jongere broer. Nu hadden we maar 3 moeilijke vakanties.  Als broer niet naar die school had gemogen waren dat er 6 geworden. 

Goedkoper of een jaar overslaan doen we al.

Bakblik schreef op 07-12-2023 om 09:34:

[..]

Dat probleem speelt in de zomer ook. Dan heb je je kinderen de vier duurste werken van het hoogseizoen samen thuis waarin je dan op vakantie moet. Niet echt leuk dat je dan altijd in die periode moet.

net zoals alle bouwvakkers bedoel je? ja, dat is soms wel balen ja, maar niet onoverkomelijk

AnnaPollewop schreef op 06-12-2023 om 19:15:

[..]

Van mij hoeft het ook niet perse maar het onderling afstemmen van vakanties e.d. zou wel fijn zijn. Als de kinderen in de meivakantie niet tegelijk vrij zijn kun je dus twee weken thuis wat regelen, want een brugklasser laat je meestal ook geen week alleen thuis zitten.

Huh, dat kan vanaf die leeftijd toch makkelijk?

Anouk1234

Anouk1234

07-12-2023 om 17:48 Topicstarter

Nick90 schreef op 07-12-2023 om 11:15:

[..]

Huh, dat kan vanaf die leeftijd toch makkelijk?

Kan opzich wel natuurlijk. Maar is natuurlijk niet leuk. Tenminste mijn 13 jarige zou het niet leuk vinden. 

Anouk1234 schreef op 07-12-2023 om 08:01:

Dan snap ik her verschil tussen de 2 scholen. Montessorischool geeft wel voorrang aan broertjes en zusjes, maar openbare school niet.

Mijn dochter zit op een jenaplanschool, maar dat is ook een openbare school. Het een sluit het andere niet uit.

Anouk1234 schreef op 07-12-2023 om 08:01:

Dan snap ik her verschil tussen de 2 scholen. Montessorischool geeft wel voorrang aan broertjes en zusjes, maar openbare school niet.

Je geeft zelf al aan dat er voor iedereen die die school als eerste keus heeft plek is. Dan is er toch ook geen nut om nog extra voorrang te geven, iedereen wordt toch al geplaatst. 

Ach dankzij mijn werk heb ik 2 vakanties waar ik op vakantie kan. Dat zijn de augustus weken in de zomervakantie of de kerstvakantie. Verder kan ik geen vrij krijgen. Dat gezeur over middelbare scholieren op verschillende scholen ivm vakanties vind ik zo'n gezeur. Er zijn vast genoeg weken waarin je wel samen vrij kunt zijn 

Daglichtlamp schreef op 06-12-2023 om 14:01:

[..]

Voor basisscholen is het natuurlijk heel onhandig om je kinderen op verschillende scholen te hebben, dus daar snap ik het wel.

Ik heb het over de populaire basisscholen (waarvoor wachtlijsten zijn). 

Ik vind het persoonlijk oneerlijk dat mijn kind (ik heb bewust gekozen voor 1 kind) minder kans maakt.

Snap dat het onhandig is voor ouders met meerdere kinderen, maar blijf het oneerlijk vinden.

IceTea schreef op 07-12-2023 om 22:01:

[..]

Ik heb het over de populaire basisscholen (waarvoor wachtlijsten zijn).

Ik vind het persoonlijk oneerlijk dat mijn kind (ik heb bewust gekozen voor 1 kind) minder kans maakt.

Snap dat het onhandig is voor ouders met meerdere kinderen, maar blijf het oneerlijk vinden.

Basisschool snap ik de vootrangsregeling ergens nog wel, ivm halen en brengen enzo ook. Middelbare school niet. Alsof je dan nog een soort aanhangsel bent van je broer/zus. Ik zat bij 1 van mn broers op dezelfde middelbare school en de andere broer zat op een andere school. Heb geen enkele voor of nadeel ervaren van beide. 

IceTea schreef op 07-12-2023 om 22:01:

[..]

Ik heb het over de populaire basisscholen (waarvoor wachtlijsten zijn).

Ik vind het persoonlijk oneerlijk dat mijn kind (ik heb bewust gekozen voor 1 kind) minder kans maakt.

Snap dat het onhandig is voor ouders met meerdere kinderen, maar blijf het oneerlijk vinden.

Het eerste kind uit elk gezin heeft toch dezelfde kansen als jouw kind? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.