Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorrang middelbare school


Decembermamma schreef op 08-12-2023 om 12:48:

[..]

In onze buurt staan 5 scholen, een katholieke, een gereformeerde, een Jenaplan en twee openbare scholen.

De katholieke en 1 van de 2 openbare scholen zijn populair want daar een goede menging van de maatschappij en daar zijn de resultaten goed.

Naast dat Jenaplan een bijzonder type onderwijs biedt is het een bijzonder zwarte school, in de klas zitten gemiddeld 80% kinderen van buitenlandse afkomst. Op de tweede openbare basisschool zitten op de hele school misschien 2 kinderen die niet van buitenlandse afkomst zijn. De scholen (Jena en openbare) zijn beiden bestempeld als zwak.

De gereformeerde basisschool neemt alleen kinderen aan die ook naar de gereformeerde kerk gaan.

Als de 2 goede scholen een loting hebben, zijn dus zo ongeveer alle uitgelote kinderen van buitenlandse afkomst? (Want die bevolken de andere scholen.)

Peaches schreef op 08-12-2023 om 11:43:

[..]

Bij de inschrijving van de oudste wordt er geloot. Kinderen met jongere broers en zussen krijgen natuurlijk geen voorrang. Dus op dat moment heeft die oudste dezelfde kans als een kind zonder broers en zussen. Dus ook dezelfde kans om uitgeloot te worden, omdat anderen al wel een oudere broer of zus op school hebben. Als de oudste is uitgeloot, gaat die naar een andere school en de jongere broers en zussen dus hoogstwaarschijnlijk ook. Het werkt dus ook de andere kant op, het hele gezin wordt in- of uitgeloot.

Ik zie echt het oneerlijke hieraan niet.

Dat is niet altijd zo. Soms moet een school loten en soms niet, dat wisselt per schooljaar. De een kan dus geluk hebben te zijn toegelaten in een jaar dat er van loting geen sprake was en een ander heeft pech omdat in dat jaar de aanmeldingen voornamelijk bestonden uit broertjes/zusjes van bestaande leerlingen. Nieuwe aanwas komt er dan niet of nauwelijks meer tussen, vandaar ook dat die voorrangsregel afgeschaft wordt op veel scholen.

kenfan schreef op 08-12-2023 om 11:51:

Niet alles gelezen, maar mijn drie jongens vonden het gezellig om op dezelfde middelbare school te hebben gezeten, dezelfde docenten te kennen, docenten die hen herkenden als eentje van de Kenfabriek, door de oudere broers te weten hoe het er aan toe ging op die school. De oudste heeft als enige op een andere vo-school gezeten, en zij zegt dat wel eens jammer te vinden dat ze dat gemeenschappelijke schoolverleden niet deelt met haar broers .Als ouder vond ik het trouwens ook wel prettig om vertrouwd te zijn met de gang van zaken op school en hun manier van communiceren.

Misschien geen zwaarwegende argumenten voor een voorkeursbehandeling , maar Utisnieeerlijk vind ik ook kleutergepruil. Het leven is niet eerlijk.

Oh, heb op dezelfde school gezeten als een van m'n broers maar herken dit totaal niet. We hadden grotendeels andere docenten en het voelt niet echt als een 'gemeenschappelijk schoolverleden' want we hebben allebei ons eigen pad bewandeld, eigen richting gedaan, eigen vrienden, etc. 

Index224 schreef op 08-12-2023 om 14:41:

[..]

Oh, heb op dezelfde school gezeten als een van m'n broers maar herken dit totaal niet. We hadden grotendeels andere docenten en het voelt niet echt als een 'gemeenschappelijk schoolverleden' want we hebben allebei ons eigen pad bewandeld, eigen richting gedaan, eigen vrienden, etc.

Same. Heb op dezelfde school gezeten als mijn beiden broers maar onze ervaringen zijn heel anders.

Ik vond het op zich wel leuk dat mijn zus en ik op dezelfde school zaten en dus goed over dingen konden praten en deels eenzelfde beleving te hebben, maar dat lijkt me nu bepaald geen argument voor scholen om broertjes/zusjes voorrang te geven ten koste van een ander kind.

Vaak zie je wel dat kinderen uit hetzelfde gezin naar dezelfde school gaan omdat ze dat al kennen en ouders dat makkelijk vinden qua communicatie, systemen etc. Maar als het vanwege verschillende niveaus of andere oorzaken niet kan, is dat ook geen ramp.
Met een groot leeftijdsverschil heb je ook te maken met verschillende scholen of dezelfde school, maar dan een generatie later. 

Gelukkig hebben we hier niet te maken met volle scholen en loten. Je kunt je gewoon inschrijven op een school waar je heen wil, zo lang het niveau aansluit bij je advies.

Valeria schreef op 08-12-2023 om 13:26:

[..]

Als de 2 goede scholen een loting hebben, zijn dus zo ongeveer alle uitgelote kinderen van buitenlandse afkomst? (Want die bevolken de andere scholen.)

Ze hebben geen loting ze hebben een wachtlijst, iedereen kan inschrijven tot de lijst vol is. Wat betekend dat je je kind al voor het een jaar oud is moet inschrijven.  In de klas van mijn zoon is ongeveer een kwart van buitenlandse afkomst. 

Veel ouders die hun kind niet op de scholen krijgen gaan dan toch wat verder zoeken. Verder heb je een soort van oorzaak gevolg situatie, door het steeds "zwarter" worden van de andere scholen trokken veel meer mensen die dat niet wilden naar de populairder scholen en steeds meer mensen van buitenlandse afkomst naar de "zwarte" scholen.

Decembermamma schreef op 08-12-2023 om 16:19:

[..]

Ze hebben geen loting ze hebben een wachtlijst, iedereen kan inschrijven tot de lijst vol is. Wat betekend dat je je kind al voor het een jaar oud is moet inschrijven. In de klas van mijn zoon is ongeveer een kwart van buitenlandse afkomst.

Veel ouders die hun kind niet op de scholen krijgen gaan dan toch wat verder zoeken. Verder heb je een soort van oorzaak gevolg situatie, door het steeds "zwarter" worden van de andere scholen trokken veel meer mensen die dat niet wilden naar de populairder scholen en steeds meer mensen van buitenlandse afkomst naar de "zwarte" scholen.

Inmiddels mag dat niet meer. Scholen mogen pas inschrijven vanaf de derde verjaardag van het kind. https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwijssectoren/primair-onderwijs/regels-inschrijving-en-toelating-basisonderwijs

Al vrees ik dat er nog wat recchtszaken nodig zijn om die praktijk bij scholen echt af te schaffen.

Mugske schreef op 08-12-2023 om 08:59:

[..]

Laat ouders/kinderen zelf beslissen of ze de reisafstand tot school acceptabel vinden. Waar wij wonen zijn meeste middelbare scholen op meer dan 10 km afstand. Maar sommige scholen die verder weg zitten zijn bijv beter bereikbaar met ov dan anderen.

Hier in de regio centrale inschrijving, maar we kijken ook naar andere regio met andere inschrijfregels (qua afstand/reistijd niet echt verschil).

Maar ouders en kinderen mogen dat door de loting dus niet zelf beslissen. In Utrecht stad gebeurt het dat leerlingen langs een paar scholen van voorkeur moeten fietsen om bv in Zeist naar de middelbare school te gaan, omdat daar alleen nog maar plaats is.

Erg zuur als je langer moet fietsen voor een school waar je eigenlijk niet heen wilt.

Gingergirl schreef op 08-12-2023 om 13:29:

[..]

Dat is niet altijd zo. Soms moet een school loten en soms niet, dat wisselt per schooljaar. De een kan dus geluk hebben te zijn toegelaten in een jaar dat er van loting geen sprake was en een ander heeft pech omdat in dat jaar de aanmeldingen voornamelijk bestonden uit broertjes/zusjes van bestaande leerlingen. Nieuwe aanwas komt er dan niet of nauwelijks meer tussen, vandaar ook dat die voorrangsregel afgeschaft wordt op veel scholen.

Ok, goed punt.

Tuinfluiter schreef op 08-12-2023 om 19:15:

[..]

Maar ouders en kinderen mogen dat door de loting dus niet zelf beslissen. In Utrecht stad gebeurt het dat leerlingen langs een paar scholen van voorkeur moeten fietsen om bv in Zeist naar de middelbare school te gaan, omdat daar alleen nog maar plaats is.

Erg zuur als je langer moet fietsen voor een school waar je eigenlijk niet heen wilt.

Mijn reactie was nav iemand die aangaf dat bij plaatsing kinderen fietsafstand mee moest wegen. Daarop gaf ik aan dat fietsafstand niet alles zegt bijvoorbeeld in ons geval waar we tussen 2 clusters van scholen wonen en een optie die verder weg is, wel makkelijker bereikbaar is met ov. 

Dus eigenlijk zeg ik als je voorkeursschool verder weg is, dat niet negatief mee zou moeten wegen bij plaatsing, omdat je zelf die voorkeur aangeeft. (Anders dus dan in jouw voorbeeld van kinderen die verder weg dan hun voorkeur geplaatst worden).

Mugske schreef op 08-12-2023 om 08:59:

[..]

Laat ouders/kinderen zelf beslissen of ze de reisafstand tot school acceptabel vinden. [...]

In Amsterdam kan dat bijvoorbeeld al niet. Daar wordt geloot en als je pech hebt word je ingeloot aan de andere kant van de stad. Kinderen moeten 12 scholen opgeven. Als ze in Zuid wonen, kunnen ze die makkelijk in de buurt vinden, maar als ze aan het uiteinde van de stad in IJburg of de Aker wonen niet.

DeOnbekende schreef op 08-12-2023 om 04:03:

[..]

Tja, maar dat heb je nu eenmaal met vier kinderen en twee banen in het onderwijs.
En dat kind op de school zou moeten zitten waar mama en opa hebben gewerkt, vind ik een beetje sentimenteel gedoe eerlijk gezegd. Misschien juist beter dat ze ergens terechtkwam waar haar achternaam niet al jaren rondhing. Een frisse start.

Dat mag jij sentimenteel gedoe vinden, ik werkte daar al 10 jaar niet meer en opa ook al een poos niet meer. Bovendien kan je hier in het noorden maar uit 1 h/v montessorischool kiezen, ze wilde er zelf heel graag heen. Wij hebben voor de kinderen altijd alles open staan, ze mogen helemaal zelf kiezen waar ze heen gaan. 

Decembermamma schreef op 08-12-2023 om 16:19:

[..]

Ze hebben geen loting ze hebben een wachtlijst, iedereen kan inschrijven tot de lijst vol is. Wat betekend dat je je kind al voor het een jaar oud is moet inschrijven. In de klas van mijn zoon is ongeveer een kwart van buitenlandse afkomst.

Veel ouders die hun kind niet op de scholen krijgen gaan dan toch wat verder zoeken. Verder heb je een soort van oorzaak gevolg situatie, door het steeds "zwarter" worden van de andere scholen trokken veel meer mensen die dat niet wilden naar de populairder scholen en steeds meer mensen van buitenlandse afkomst naar de "zwarte" scholen.

Dat mag niet meer hè, die basisscholen mogen miv dit schooljaar geen kinderen van 1 meer inschrijven. Je mag je kind pas als het drie is inschrijven. 

Edit: mosterd

SuzyQFive schreef op 10-12-2023 om 15:34:

[..]

Dat mag niet meer hè, die basisscholen mogen miv dit schooljaar geen kinderen van 1 meer inschrijven. Je mag je kind pas als het drie is inschrijven.

Edit: mosterd

Oke dan gaan we over een jaar of 3 dat effect wel merken op de samenstelling van de klassen. Nu nog niet want de inschrijvingen voor de komende 3 jaar aan groep 1 leerlingen waren begin dit jaar al vol. 

Decembermamma schreef op 10-12-2023 om 17:33:

[..]

Oke dan gaan we over een jaar of 3 dat effect wel merken op de samenstelling van de klassen. Nu nog niet want de inschrijvingen voor de komende 3 jaar aan groep 1 leerlingen waren begin dit jaar al vol.

Hoe doen ze dat trouwens met de geboortemaanden als het zo snel vol zit? Stel in 2025 gaan er 15 nog niet naar groep 2, dus er kunnen dat jaar 15 extra instromen in groep 1, zijn die dan allemaal in dezelfde 1-2 maanden jarig? En een kind geboren op 15 juni dat pas aan het eind van het schooljaar 4 wordt, is ook pas maanden later ingeschreven dan de zomerkinderen, dus staat dan automatisch onderaan de lijst?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.