Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorrang middelbare school


IceTea schreef op 07-12-2023 om 22:01:

[..]

Ik heb het over de populaire basisscholen (waarvoor wachtlijsten zijn).

Ik vind het persoonlijk oneerlijk dat mijn kind (ik heb bewust gekozen voor 1 kind) minder kans maakt.

Snap dat het onhandig is voor ouders met meerdere kinderen, maar blijf het oneerlijk vinden.

Jouw kind als eerste (en vervolgens enig kind) maakt net zoveel kans als het eerste kind (met een jonger broertje/zusje). Tot zover het oneerlijk aspect. 

Bakblik schreef op 08-12-2023 om 08:23:

Als je in de regio naar school wilt waar mijn kinderen op de middelbare school hebben gezeten heb je te maken met centrale aanmelding en loting. Je moet een lijst opgeven van 7 (!) favoriete scholen waar je heen zou willen. Daarbij wordt er dan geen rekening gehouden dat je nummer 1 favorieter is dan je nummer 7.

Als het de regio is waar ik werk geldt daar geen broertje/zusje-regeling. Vroeger hadden sommige scholen dat wel, maar dat is met die centrale loting afgeschaft. 

Bakblik schreef op 08-12-2023 om 08:23:

Als je in de regio naar school wilt waar mijn kinderen op de middelbare school hebben gezeten heb je te maken met centrale aanmelding en loting. Je moet een lijst opgeven van 7 (!) favoriete scholen waar je heen zou willen. Daarbij wordt er dan geen rekening gehouden dat je nummer 1 favorieter is dan je nummer 7.

Mijn broer woont dan waarschijnlijk in dezelfde regio. Mijn nichtje is op keuze 7 terecht gekomen. Daar was ze niet blij mee, maar ze heeft het gelukkig wel naar haar zin op die school. Maar het is wel een belachelijk aantal om op te geven. Ze zijn ook op alle 7 naar de open dag geweest, maar eigenlijk is dat dus vrij zinloos, want je hebt er zelf niks over te zeggen.

In de regio waar ik woon zijn niet eens zo veel middelbare scholen op redelijke afstand. 

Mevrouw75 schreef op 08-12-2023 om 08:44:

[..]

Jouw kind als eerste (en vervolgens enig kind) maakt net zoveel kans als het eerste kind (met een jonger broertje/zusje). Tot zover het oneerlijk aspect.

Even los van eerlijk/oneerlijk, lijkt me volstrekt onzin om per se je kinderen op dezelfde school te willen hebben. Heb geen enkel voor of nadeel ervaren dat ik bij de ene broer op school zat en bij de andere niet. Je ziet af en toe je broer of zus in de wandelgangen, thats it. Verder ga je gewoon je eigen leven leiden op school en ben je geen aanhangsel van je broer of zus.

Mevrouw75 schreef op 08-12-2023 om 08:44:

[..]

Jouw kind als eerste (en vervolgens enig kind) maakt net zoveel kans als het eerste kind (met een jonger broertje/zusje). Tot zover het oneerlijk aspect.

In het jaar van mijn dochter (enige kind) heeft zij minder kans dan de leeftijdsgenootjes met oudere broers/zussen. Daar zit de crux, niet bij leeftijdsgenootjes die het oudste kind in een gezin zijn. 

Op hoeveel plekken speelt dit eigenlijk? Woon zelf hartje randstad maar wel buiten de stad. Bij ons zowel op de basis als middelbare scholen geen lotingssysteem. 

Tuinfluiter schreef op 08-12-2023 om 08:33:

[..]

Bij ons waren er op een normale fietsafstand maar drie scholen gelukkig toen geen loting ze zijn naar de middelste gegaan 30 min fietsen.

Zou er bij de plaatsing van leerlingen waar mogelijk ook niet naar redelijke fietsafstand gekeken moeten worden.

Laat ouders/kinderen zelf beslissen of ze de reisafstand tot school acceptabel vinden. Waar wij wonen zijn meeste middelbare scholen op meer dan 10 km afstand. Maar sommige scholen die verder weg zitten zijn bijv beter bereikbaar met ov dan anderen.

Hier in de regio centrale inschrijving, maar we kijken ook naar andere regio met andere inschrijfregels (qua afstand/reistijd niet echt verschil). 

Mugske schreef op 08-12-2023 om 08:54:

[..]

In het jaar van mijn dochter (enige kind) heeft zij minder kans dan de leeftijdsgenootjes met oudere broers/zussen. Daar zit de crux, niet bij leeftijdsgenootjes die het oudste kind in een gezin zijn.

Die kinderen met een broer of zus op school zijn dus eigenlijk eerder al ingeloot, namelijk toen het eerste kind uit dat gezin naar de school ging. Prima eerlijk. 1x loten per gezin.

Peaches schreef op 08-12-2023 om 09:50:

[..]

Die kinderen met een broer of zus op school zijn dus eigenlijk eerder al ingeloot, namelijk toen het eerste kind uit dat gezin naar de school ging. Prima eerlijk. 1x loten per gezin.

Hoezo is dat eerlijk?

RaSa schreef op 08-12-2023 om 08:54:

Op hoeveel plekken speelt dit eigenlijk? Woon zelf hartje randstad maar wel buiten de stad. Bij ons zowel op de basis als middelbare scholen geen lotingssysteem.

Ben ook wel benieuwd.  Basisschool hier geen problemen over algemeen, heb alleen van 1 iemand gehoord dat dochter dan oas 2 maanden na verjaardag zou kunnen starten. 

Middelbare school hebben we 1 in het dorp met alle reguliere stromingen en daar gaat vrijwel iedere leerling uit het dorp heen. Bij andere keuze moeten ze naar de stad en dat is 10+km verder fietsen.

Index224 schreef op 08-12-2023 om 09:53:

[..]

Hoezo is dat eerlijk?

Bij de inschrijving van de oudste wordt er geloot. Kinderen met jongere broers en zussen krijgen natuurlijk geen voorrang. Dus op dat moment heeft die oudste dezelfde kans als een kind zonder broers en zussen. Dus ook dezelfde kans om uitgeloot te worden, omdat anderen al wel een oudere broer of zus op school hebben. Als de oudste is uitgeloot, gaat die naar een andere school en de jongere broers en zussen dus hoogstwaarschijnlijk ook. Het werkt dus ook de andere kant op, het hele gezin wordt in- of uitgeloot.

Ik zie echt het oneerlijke hieraan niet.

Niet alles gelezen, maar  mijn drie jongens vonden het gezellig om op dezelfde middelbare school te hebben gezeten,  dezelfde docenten te kennen, docenten die hen herkenden als eentje van de Kenfabriek, door de oudere broers te weten hoe het er aan toe ging op die school. De oudste  heeft als enige op een andere vo-school gezeten, en zij  zegt dat wel eens jammer te vinden dat ze dat gemeenschappelijke schoolverleden niet deelt met haar broers .Als ouder vond ik het trouwens ook wel prettig om vertrouwd te zijn met de gang van zaken op school en hun manier van communiceren.

Misschien geen zwaarwegende argumenten  voor een voorkeursbehandeling , maar Utisnieeerlijk vind ik ook kleutergepruil. Het leven is niet eerlijk.

Index224 schreef op 08-12-2023 om 08:53:

[..]

Even los van eerlijk/oneerlijk, lijkt me volstrekt onzin om per se je kinderen op dezelfde school te willen hebben. Heb geen enkel voor of nadeel ervaren dat ik bij de ene broer op school zat en bij de andere niet. Je ziet af en toe je broer of zus in de wandelgangen, thats it. Verder ga je gewoon je eigen leven leiden op school en ben je geen aanhangsel van je broer of zus.

Dat zijn twee verschillende dingen: of je het als OUDER handig vindt, of dat je het als KIND fijn vindt.


Index224 schreef op 08-12-2023 om 09:53:

[..]

Hoezo is dat eerlijk?

Er zijn wel meer dingen niet eerlijk. 

Sommige van die gemeentes waar je tig voorkeuren moet opgeven bijvoorbeeld. 

Of dat je op de ene school wel op de havo-brugklas mag inschrijven met een vmbo-t/havo-advies en op de andere niet. En dat je als je na de brugklas naar de havo mag, die havo/vwo-school al vol zit. 

Of dat je meer kans maakt om ingeloot te worden als je naar de gymnasiumbrugklas wil.

Toch inschrijven op een school met loting is een keuze. 

Ik denk trouwens dat ze hebben ervaren dat zelfs voor de loting er al veel jongere broers en zussen naar de school kwamen. Tenzij de kinderen een ander niveau doen, hoor ik toch van de meeste mensen dat ze hun kinderen op dezelfde school hebben of hadden, terwijl hier in de stad best veel scholen zijn. Ik snap wel dat ze dan de loting niet helemaal willekeurig willen doen. 

Valeria schreef op 08-12-2023 om 07:34:

[..]

Maar zijn die scholen ook scholen waar jij je kind naartoe zou willen hebben? Waarom zijn zij populair en andere scholen niet? Soms is het ook een beetje een zelfversterkende mythe natuurlijk: 'oeh, daar wordt geloot, dus dat zal wel een goede school zijn'. Schaarse dingen worden ineens extra interessant.

In onze buurt staan 5 scholen, een katholieke, een gereformeerde, een Jenaplan en twee openbare scholen. 

 De katholieke en 1 van de 2 openbare scholen zijn populair want daar een goede menging van de maatschappij en daar zijn de resultaten goed.

Naast dat Jenaplan een bijzonder type onderwijs biedt is het een bijzonder zwarte school, in de klas zitten gemiddeld 80% kinderen van buitenlandse afkomst. Op de tweede openbare basisschool zitten op de hele school misschien 2 kinderen die niet van buitenlandse afkomst zijn. De scholen (Jena en openbare)  zijn beiden bestempeld als zwak. 

De gereformeerde basisschool neemt alleen kinderen aan die ook naar de gereformeerde kerk gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.