Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorrang middelbare school


Hier hadden de kinderen die beiden op een Middelbare school in een andere regio zaten meer overlap qua vakanties als de kinderen die in een zelfde regio op basisschool en Middelbare school zaten. Alleen in de zomer heb je met een beetje pech maar 4 weken overlap, al zijn het meestal 5 weken. En de jongste op de Middelbare school kan wellicht nog niet alleen thuis blijven maar de andere waarschijnlijk wel.
Ik zie dat probleem dus niet zo en vind voorrang voor broers/zussen op een Middelbare school dan ook onzin. Laat iedere scholier de school kiezen die hij/zij het meeste aanspreekt en laat iedereen even veel kans maken op plaatsing, dat lijkt me wel zo eerlijk.

Nou, ik vond het wel echt heel jammer dan mijn vierde niet naar de school van haar eerste keuze kon. Dat was inderdaad een school waar zowel haar oudere broer en zussen zaten, en waar ik en haar opa gewerkt hebben. Het betrof een montessorischool waar we bewust echt voor het montessori-onderwijs kozen. Op moment van loten gold de broer/zusregeling naar telde niet als de zus in dit geval, op de andere locatie zat. (Gaat dan om H/V vs Vmbo) 

Ik vind het soms best onhandig om kinderen op allemaal verschillende scholen te hebben en dan ook nog zelf in het onderwijs te werken. (Mijn exman ook). We hebben wel eens weken gehad waarin we voor ons gevoel alleen maar van ouderavond naar ouderavond gingen… 

SuzyQFive schreef op 08-12-2023 om 00:28:

Nou, ik vond het wel echt heel jammer dan mijn vierde niet naar de school van haar eerste keuze kon. Dat was inderdaad een school waar zowel haar oudere broer en zussen zaten, en waar ik en haar opa gewerkt hebben. Het betrof een montessorischool waar we bewust echt voor het montessori-onderwijs kozen. Op moment van loten gold de broer/zusregeling naar telde niet als de zus in dit geval, op de andere locatie zat. (Gaat dan om H/V vs Vmbo)

Ik vind het soms best onhandig om kinderen op allemaal verschillende scholen te hebben en dan ook nog zelf in het onderwijs te werken. (Mijn exman ook). We hebben wel eens weken gehad waarin we voor ons gevoel alleen maar van ouderavond naar ouderavond gingen…

Tja, maar dat heb je nu eenmaal met vier kinderen en twee banen in het onderwijs.
En dat kind op de school zou moeten zitten waar mama en opa hebben gewerkt, vind ik een beetje sentimenteel gedoe eerlijk gezegd. Misschien juist beter dat ze ergens terechtkwam waar haar achternaam niet al jaren rondhing.  Een frisse start. 

Peaches schreef op 07-12-2023 om 22:30:

[..]

Het eerste kind uit elk gezin heeft toch dezelfde kansen als jouw kind?

Klopt maar van een klas van 30 hebben er 15 een grotere kans gehad 

IceTea schreef op 07-12-2023 om 22:01:

[..]

Ik heb het over de populaire basisscholen (waarvoor wachtlijsten zijn).

Ik vind het persoonlijk oneerlijk dat mijn kind (ik heb bewust gekozen voor 1 kind) minder kans maakt.

Snap dat het onhandig is voor ouders met meerdere kinderen, maar blijf het oneerlijk vinden.

Maar zijn die scholen ook scholen waar jij je kind naartoe zou willen hebben? Waarom zijn zij populair en andere scholen niet? Soms is het ook een beetje een zelfversterkende mythe natuurlijk: 'oeh, daar wordt geloot, dus dat zal wel een goede school zijn'. Schaarse dingen worden ineens extra interessant. 

SuzyQFive schreef op 08-12-2023 om 00:28:

Nou, ik vond het wel echt heel jammer dan mijn vierde niet naar de school van haar eerste keuze kon. Dat was inderdaad een school waar zowel haar oudere broer en zussen zaten, en waar ik en haar opa gewerkt hebben. Het betrof een montessorischool waar we bewust echt voor het montessori-onderwijs kozen. Op moment van loten gold de broer/zusregeling naar telde niet als de zus in dit geval, op de andere locatie zat. (Gaat dan om H/V vs Vmbo)

Ik vind het soms best onhandig om kinderen op allemaal verschillende scholen te hebben en dan ook nog zelf in het onderwijs te werken. (Mijn exman ook). We hebben wel eens weken gehad waarin we voor ons gevoel alleen maar van ouderavond naar ouderavond gingen…

Snap dat je het jammer vindt, maar dat geldt toch ook voor kinderen zonder broer of zus op die school die niet ingeloot worden?

Decembermamma schreef op 08-12-2023 om 06:33:

[..]

Klopt maar van een klas van 30 hebben er 15 een grotere kans gehad

Maar elk gezin heeft dus een even grote kans.

Decembermamma schreef op 08-12-2023 om 06:33:

[..]

Klopt maar van een klas van 30 hebben er 15 een grotere kans gehad

Hangt er maar net van af hoeveel er niet geplaatst zijn. 2 of 200...

Peaches schreef op 08-12-2023 om 07:36:

[..]

Maar elk gezin heeft dus een even grote kans.

Het idee al dat ze ergens minder kans op maken vertroebelt de blik.

Ik lees nergens dat je dan veroordeeld bent tot waardeloze scholen. Plus als het zo extreem zou zijn dat er jaarlijks 200 kinderen werden uitgeloot, de school bij de gemeente zou lobbyen voor een groter gebouw. Waarschijnlijk gaat het om redelijk kleine aantallen.

IceTea schreef op 07-12-2023 om 22:01:

[..]

Ik heb het over de populaire basisscholen (waarvoor wachtlijsten zijn).

Ik vind het persoonlijk oneerlijk dat mijn kind (ik heb bewust gekozen voor 1 kind) minder kans maakt.

Snap dat het onhandig is voor ouders met meerdere kinderen, maar blijf het oneerlijk vinden.

Wees blij dat er nog iets te kiezen valt. Hier  is waar je kind  naar de basisschool gaat postcode gebonden. 

Valeria schreef op 08-12-2023 om 07:53:

[..]

Het idee al dat ze ergens minder kans op maken vertroebelt de blik.

Ik lees nergens dat je dan veroordeeld bent tot waardeloze scholen. Plus als het zo extreem zou zijn dat er jaarlijks 200 kinderen werden uitgeloot, de school bij de gemeente zou lobbyen voor een groter gebouw. Waarschijnlijk gaat het om redelijk kleine aantallen.

Hier is een eliteschooltje dat jaarlijks 28 kinderen toelaat. Daar worden jaarlijks ook tientallen kinderen uitgeloot. Groeien willen ze niet, dat heeft niets te maken met het gebouw.

Ik hoef mijn kinderen absoluut niet op die school, maar als je je daar wel thuis voelt is er ook niet echt een vergelijkbaar alternatief in de omgeving.

Nick90 schreef op 08-12-2023 om 07:59:

[..]

Wees blij dat er nog iets te kiezen valt. Hier is waar je kind naar de basisschool gaat postcode gebonden.

Heb je dan nog wel keuze of is er echt maar één school mogelijk.

Als je in de regio naar school wilt waar mijn kinderen op de middelbare school hebben gezeten heb je te maken met centrale aanmelding en loting. Je moet een lijst opgeven van 7 (!) favoriete scholen waar je heen zou willen.  Daarbij wordt er dan geen rekening gehouden dat je nummer 1 favorieter is dan je nummer 7. 

Tuinfluiter schreef op 08-12-2023 om 08:15:

[..]

Heb je dan nog wel keuze of is er echt maar één school mogelijk.

Je mag kiezen uit de scholen in je eigen wijk zeg maar. Dus als je in niet zo’n fijne wijk woont of de scholen daar je niet aanstaan heb je pech. 

Bakblik schreef op 08-12-2023 om 08:23:

Als je in de regio naar school wilt waar mijn kinderen op de middelbare school hebben gezeten heb je te maken met centrale aanmelding en loting. Je moet een lijst opgeven van 7 (!) favoriete scholen waar je heen zou willen. Daarbij wordt er dan geen rekening gehouden dat je nummer 1 favorieter is dan je nummer 7.

Bij ons waren er op een normale fietsafstand maar drie scholen gelukkig toen geen loting ze zijn naar de middelste gegaan 30 min fietsen.

Zou er bij de plaatsing van leerlingen waar mogelijk ook niet naar redelijke fietsafstand gekeken moeten worden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.