Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorrang middelbare school


Decembermamma schreef op 10-12-2023 om 17:33:

[..]

Oke dan gaan we over een jaar of 3 dat effect wel merken op de samenstelling van de klassen. Nu nog niet want de inschrijvingen voor de komende 3 jaar aan groep 1 leerlingen waren begin dit jaar al vol.

Die wetgeving dateert al uit 2014. Maar scholen houden zich wel aan meer wetten niet.

Valeria schreef op 10-12-2023 om 18:07:

[..]

Hoe doen ze dat trouwens met de geboortemaanden als het zo snel vol zit? Stel in 2025 gaan er 15 nog niet naar groep 2, dus er kunnen dat jaar 15 extra instromen in groep 1, zijn die dan allemaal in dezelfde 1-2 maanden jarig? En een kind geboren op 15 juni dat pas aan het eind van het schooljaar 4 wordt, is ook pas maanden later ingeschreven dan de zomerkinderen, dus staat dan automatisch onderaan de lijst?

Ik zou het niet weten ik weet wel dat er ieder jaar wel een berichtje in de nieuwsbrief staan dat broertjes en zusjes snel aangemeld moeten worden omdat de wachtlijst vol loopt. Bij kind in de klas zitten overigens veel kinderen die zijn geboren in maart - juli. 

Decembermamma schreef op 10-12-2023 om 18:34:

[..]

Ik zou het niet weten ik weet wel dat er ieder jaar wel een berichtje in de nieuwsbrief staan dat broertjes en zusjes snel aangemeld moeten worden omdat de wachtlijst vol loopt. Bij kind in de klas zitten overigens veel kinderen die zijn geboren in maart - juli.

Als ze tóch loten onder de niet-broertjes dan had inschrijven met 1 jaar geen zin, lijkt me. Dus dan zullen ze toch wel gekeken hebben naar inschrijfduur en zal niet iedereen zich precies op de 1 verjaardag hebben ingeschreven? Vind het wel interessant wat er gebeurt als de hele top van de wachtlijst bestaat uit dezelfde geboortemaand.

Bij zwemles was het wel nuttig om vroeg op de lijst te komen - dan stond je bovenaan rond je verjaardag en was je er daarna de eerste oproep bij. Maar daar starten natuurlijk veel vaker groepen.

Een school mag inderdaad zelf bepalen of ze voorrang geven

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.