Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vrijwillige ouderbijdrage

Betalen jullie de vrijwillige ouderbijdrage op de middelbare school? Ook als het met name gebruikt wordt voor zaken waarvan je kind geen gebruik maakt, zoals diploma uitreiking, hoogbegaafdheidsprofiel, noodfonds buitenlandreis.

Ysenda schreef op 11-10-2025 om 16:13:

[..]

Bij een basisschool betaal je aan een organisatie buiten de school. Middelbaar asn de school.

Zal wel een wettelijk stukje onder zitten waarom dat is.

Niet per se, bij onze basisschool deed de school het helemaal zelf. 

HelloKitty123 schreef op 13-10-2025 om 11:47:

[..]

Wat ontzettend sneu vind ik dit voor je, Lientje. Lijkt me echt heel erg voor een puber om als enige niet mee te mogen.

Hier een redelijk welgestelde wijk, dus ik vind het wel erg als ik lees dat de betalingen elk jaar afnemen. Maar de directie heeft de oudercommissie 'verboden' om meerdere keren om de ouderbijdrage te 'zeuren', dus er zijn volgens mij ook gewoon mensen die best willen betalen, maar het alleen niet meteen gedaan hebben op het moment dat de qr code rondgestuurd werd

Dat heeft de directie niet verboden maar de overheid. De directie voert het beleid uit. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-10-2025 om 12:40:

[..]

Dat heeft de directie niet verboden maar de overheid. De directie voert het beleid uit.

Ze mogen prima een paar keer een herinnering sturen. Ze mogen je alleen niet verplichten te betalen. Gelukkig maar want je wil niet weten hoeveel er pas na de herinnering betalen. Zelf ook echt wel eens gehad dat ik bij de eerste keer dacht: oh ja, straks thuis even regelen. En dan bij de herinnering tot de conclusie kwam: oeps vergeten.

RaSa schreef op 13-10-2025 om 13:04:

[..]

Ze mogen prima een paar keer een herinnering sturen. Ze mogen je alleen niet verplichten te betalen. Gelukkig maar want je wil niet weten hoeveel er pas na de herinnering betalen. Zelf ook echt wel eens gehad dat ik bij de eerste keer dacht: oh ja, straks thuis even regelen. En dan bij de herinnering tot de conclusie kwam: oeps vergeten.

Iets dat je vrijwillig mag betalen kun je toch niet helpen herinneren? 

Bij mij op school staat er dan in de nieuwsbrief dat we de ouders die betaald hebben bedanken voor hun bijdrage. In de hoop dat anderen dan alsnog betalen zodra ze dat lezen. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-10-2025 om 13:11:

[..]

Bij mij op school staat er dan in de nieuwsbrief dat we de ouders die betaald hebben bedanken voor hun bijdrage. In de hoop dat anderen dan alsnog betalen zodra ze dat lezen.

Wij zeiden dan altijd dat we blij waren dat er al xx% van de benodigde gelden binnen was en dat we hoopten snel aan de 80% te zijn om alles te kunnen bekostigen. Waarvoor dank! 

We begrootten meestal op 70% van de ouders die voor hun kind betaalden. 

RaSa schreef op 13-10-2025 om 13:04:

[..]

Dat dus! Maar wij stuurden die berichten wel echt alleen naar de mensen die niet betaald hadden met anders het risico dat ma betaalde omdat die dacht dat pa het vergeten was en er daarna weer terugbetaald moest worden.

Bakblik schreef op 13-10-2025 om 13:45:

[..]

Wij zeiden dan altijd dat we blij waren dat er al xx% van de benodigde gelden binnen was en dat we hoopten snel aan de 80% te zijn om alles te kunnen bekostigen. Waarvoor dank!

We begrootten meestal op 70% van de ouders die voor hun kind betaalden.

Wij begrootten altijd rond de 80% maar hadden de mazzel dat we een grote reserve hadden die was ontstaan door het terugdraaien van een fraude door een penningmeester voor mij. Echt heel naar die fraude maar maakte mijn jaren penningmeester schap wel eenvoudiger er zou nooit geld tekort komen.

Aan de andere kant was de start van mijn penningmeesterschap heel zwaar, avonden tot heel laat betalingen controleren in de afgelopen 5 jaren.

Afgelopen jaar werd er bij de school via de schoolapp om de vrijwillige bijdrage gevraagd. Toen was ik het verder helemaal vergeten over te maken. Na een paar weken dacht ik er nog aan, wilde ik alsnog betalen en toen kon het niet meer. Ook nooit meer wat over gehoord. Prima, volgende keer beter denk ik dan. Het was geen echt hoog bedrag en het is vrijwillig. Volgende keer zal ik eerder handelen.

Jorni schreef op 13-10-2025 om 13:54:

Afgelopen jaar werd er bij de school via de schoolapp om de vrijwillige bijdrage gevraagd. Toen was ik het verder helemaal vergeten over te maken. Na een paar weken dacht ik er nog aan, wilde ik alsnog betalen en toen kon het niet meer. Ook nooit meer wat over gehoord. Prima, volgende keer beter denk ik dan. Het was geen echt hoog bedrag en het is vrijwillig. Volgende keer zal ik eerder handelen.

Dat is ook wel vreemd, dat je maar een bepaalde periode kan betalen.

Zeker voor kinderen die nieuw komen, kleuters stromen het hele jaar door nieuw in.
Hier wordt de bijdrage dan naar rato gevraagd. 

Ik denk dat best wat mensen het vergeten, zo in het begin van het schooljaar, opstarten, dingen regelen. Een herinnering is dan denk ik best handig.

MamaE schreef op 13-10-2025 om 14:06:

[..]

Dat is ook wel vreemd, dat je maar een bepaalde periode kan betalen.

Zeker voor kinderen die nieuw komen, kleuters stromen het hele jaar door nieuw in.
Hier wordt de bijdrage dan naar rato gevraagd.

Ik denk dat best wat mensen het vergeten, zo in het begin van het schooljaar, opstarten, dingen regelen. Een herinnering is dan denk ik best handig.

Ja dat vond ik ook. Ze hadden het beter gewoon open kunnen laten staan in de schoolapp. Hadden ze dat gedaan dan had ik wel betaald. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-10-2025 om 13:11:

[..]

Huh, hoezo niet? Ik wordt wel eens vaker herinnerd aan dingen die ik vrijwillig doe. "Denk je eraan dat we zaterdag naar het feestje van Sanne gaan?". "Afgelopen augustus stuurden we u een uitnodiging voor een bijscholing in januari, we hebben nog geen inschrijving van u ontvangen, denkt u er aan dat de inschrijftermijn eind deze maand sluit?". "Vorig jaar heeft u onze voetbalvereniging gesponsord, we hebben u bij schrijven dd gevraagd dat weer te doen, we hebben nog geen reactie mogen ontvangen. Als u weer wil sponsoren dan is hier de link:". 

Betaalverzoeken van banken hebben maar beperkte looptijd. Bijv qr code werkt voor x aantal weken. Dus is denk ik niet een active actie van school / oudercommissie om dat dicht te zetten.

Meesje schreef op 13-10-2025 om 14:29:

[..]

Huh, hoezo niet? Ik wordt wel eens vaker herinnerd aan dingen die ik vrijwillig doe. "Denk je eraan dat we zaterdag naar het feestje van Sanne gaan?". "Afgelopen augustus stuurden we u een uitnodiging voor een bijscholing in januari, we hebben nog geen inschrijving van u ontvangen, denkt u er aan dat de inschrijftermijn eind deze maand sluit?". "Vorig jaar heeft u onze voetbalvereniging gesponsord, we hebben u bij schrijven dd gevraagd dat weer te doen, we hebben nog geen reactie mogen ontvangen. Als u weer wil sponsoren dan is hier de link:".

'Wij willen u er even aan herinneren dat u de vrijwillige bijdrage nog niet heeft betaald.'

Dat is best gek om op te merken omdat het dus een keuze kan zijn niet te betalen. Zodra je gaat herinneren heeft het een soort verplicht karakter. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-10-2025 om 15:37:

[..]

'Wij willen u er even aan herinneren dat u de vrijwillige bijdrage nog niet heeft betaald.'

Dat is best gek om op te merken omdat het dus een keuze kan zijn niet te betalen. Zodra je gaat herinneren heeft het een soort verplicht karakter.

Beste ouders,

We willen u graag herinneren aan de vrijwillige ouder bijdrage. Hiermee bekostigen wij ....

Mocht u al betaald hebben dan is onze dank groot. Heeft u nog niet betaald wilt u dit nogmaals overwegen.

En dat stuur je naar alle ouders, en natuurlijk heeft het een semi verplicht karakter.

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-10-2025 om 15:37:

[..]

Nee, 

"Dank aan degenen die betaald hebben! Had u willen betalen maar bent u het vergeten? Uw bijdrage is alsnog welkom op rekening 12345. Voor de goede orde: de bijdrage is niet verplicht maar helpt ons wel enorm om X Y en Z te doen!" 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.