Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 12:09:

[..]

Dan kun je dus beter zeggen dat je gewoon geen zin om te koken hebt ipv met allerlei zijpaadjes als hoe ze het in andere landen doen enz te nemen toch?

Het gaat helemaal niet om mij, ik kan me voorstellen dat er ouders zijn die na een drukke werkdag liever hun resterende tijd en energie steken in de kinderen ipv een maaltijd te bereiden, terwijl iedereen moe en hongerig is. Dan scheelt het aanzienlijk als de warme maaltijd er al in zit. 

Het zijn geen zijpaadjes, hier gaat het topic over: waarom hier ook geen warm eten, net zoals in het buitenland.

Maar een broodmaaltijd samen eten duurt toch net zo lang als een warme maaltijd. Als het om tijd samen gaat dan hoeft dat toch niet perse aan tafel of met eten.

 Die gesprekken aan tafel duren net zo lang bij een broodmaaltijd als bij een warme maaltijd. Voordeel van een broodmaaltijd 's avonds is juist dat je meer tijd hebt voor de kinderen omdat je niet hoeft te koken en af te wassen.

Maar we zijn het als nederlanders gewoon niet gewend, en alles wat anders is dat willen we niet zelfs niet als je zelf niet hoeft te veranderen maar een ander wel faciliteren is ook niet gewenst. We moeten allemaal in hetzelfde hokje zitten.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 12:15:

[..]

Zoals?

Verwend, te duur, moet je de school niet mee opzadelen, geen plek, heb je zelf het topic niet gelezen?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 12:24

felija schreef op 06-09-2022 om 12:17:

[..]

Het gaat helemaal niet om mij, ik kan me voorstellen dat er ouders zijn die na een drukke werkdag liever hun resterende tijd en energie steken in de kinderen ipv een maaltijd te bereiden, terwijl iedereen moe en hongerig is. Dan scheelt het aanzienlijk als de warme maaltijd er al in zit.

Het zijn geen zijpaadjes, hier gaat het topic over: waarom hier ook geen warm eten, net zoals in het buitenland.

Tja het is wel waar dus dat er mensen zijn die geen zin hebben om te koken en het gewoon gemak vinden. 

Dus:

In andere landen doen ze het anders.

Mijn kind wil alleen warm eten tussen de middag want is dat zo gewend.

Mijn kind lust geen zweterige boterhammen die langer dan 3 uur buiten de koelkast liggen.

Zijn allemaal zijpaadjes want uiteindelijk draait het om de ouders die geen zin hebben om te koken en dat het liefst af zouden schuiven op de school. 

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 12:18:

Maar een broodmaaltijd samen eten duurt toch net zo lang als een warme maaltijd. Als het om tijd samen gaat dan hoeft dat toch niet perse aan tafel of met eten.

Die gesprekken aan tafel duren net zo lang bij een broodmaaltijd als bij een warme maaltijd. Voordeel van een broodmaaltijd 's avonds is juist dat je meer tijd hebt voor de kinderen omdat je niet hoeft te koken en af te wassen.

Maar we zijn het als nederlanders gewoon niet gewend, en alles wat anders is dat willen we niet zelfs niet als je zelf niet hoeft te veranderen maar een ander wel faciliteren is ook niet gewenst. We moeten allemaal in hetzelfde hokje zitten.

Dat je warm wilt eten moet je zelf weten, maar ik begrijp echt die laatste alinea niet. Als je warm eet denk je dan out of de box, is het iets goeds, is dat dan niet in hetzelfde hokje zitten als iedereen het doet? Je bent toch vrij om 3 keer per dag warm te eten als je dat wilt/kunt betalen? Ik snap niet wat andere landen daarmee te maken hebben. Als je het wilt doe je het en anders niet.

Daarbij eten best veel gezinnen regelmatig 's avonds een makkelijke maaltijd: soep met brood, tosti's etc vanwege activiteiten van de kinderen, die vragen staan hier ook genoeg op het forum. 

Dan is het toch gewoon heel handig als de mogelijkheid er is, (lees goed, mogelijkheid er is dus  niet moeten!) dat je kind een gezonde verse warme maaltijd kan eten tussen de middag. 

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 12:24:

[..]

Tja het is wel waar dus dat er mensen zijn die geen zin hebben om te koken en het gewoon gemak vinden.

Dus:

In andere landen doen ze het anders.

Mijn kind wil alleen warm eten tussen de middag want is dat zo gewend.

Mijn kind lust geen zweterige boterhammen die langer dan 3 uur buiten de koelkast liggen.

Zijn allemaal zijpaadjes want uiteindelijk draait het om de ouders die geen zin hebben om te koken en dat het liefst af zouden schuiven op de school.

Nogmaals, voor de zoveelste keer: dit topic gaat over waarom we hier niet warm eten tussen de middag en in andere landen wel. Dat is het enige. Jij maakt er een enorm achterdochtig iets van over ontaarde ouders die 's avonds te lui zijn om te koken. 
Dus in andere landen zijn het allemaal luie ouders die geen In hebben in koken? 

En het gaat ook helemaal niet om het warme eten. Het gaat erom dat iemand anders dat voor je faciliteert. Want je kunt prima je kind een bakje warm eten mee geven naar school. Of (rijst)salade. Of wraps. Of sushi. Of soep. 

Max88 schreef op 06-09-2022 om 12:25:

[..]

Dat je warm wilt eten moet je zelf weten, maar ik begrijp echt die laatste alinea niet. Als je warm eet denk je dan out of de box, is het iets goeds, is dat dan niet in hetzelfde hokje zitten als iedereen het doet? Je bent toch vrij om 3 keer per dag warm te eten als je dat wilt/kunt betalen? Ik snap niet wat andere landen daarmee te maken hebben. Als je het wilt doe je het en anders niet.

het probleem is dat je dat in de huidige schoolomstandigheden dat bijna niet KUNT doen, je wordt gedwongen brood mee te geven want opwarmen kan niet, die warmhoudbakjes zijn niet echt heel goed weet ik uit ervaring. (we hebben er al heel wat versleten en naar de kringloop gebracht)

Er is ook geen tijd om je kind dan thuis te laten eten, de meeste scholen hebben maar een heel korte pauze.

LydiaDietz schreef op 06-09-2022 om 12:29:

En het gaat ook helemaal niet om het warme eten. Het gaat erom dat iemand anders dat voor je faciliteert. Want je kunt prima je kind een bakje warm eten mee geven naar school. Of (rijst)salade. Of wraps. Of sushi. Of soep.

Tuurlijk kan dat, in het buitenland zien ze het kennelijk niet als faciliteren of vinden ze dat niet erg. 

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 12:24:

[..]


Zijn allemaal zijpaadjes want uiteindelijk draait het om de ouders die geen zin hebben om te koken en dat het liefst af zouden schuiven op de school.

wie zegt dat de ouders geen zin hebben om te koken?

Dat maak jij ervan.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 12:33

felija schreef op 06-09-2022 om 12:28:

[..]

Nogmaals, voor de zoveelste keer: dit topic gaat over waarom we hier niet warm eten tussen de middag en in andere landen wel. Dat is het enige. Jij maakt er een enorm achterdochtig iets van over ontaarde ouders die 's avonds te lui zijn om te koken.
Dus in andere landen zijn het allemaal luie ouders die geen In hebben in koken?

Ik dacht dat het ging om dat warm eten door de school/cateraar te laten verzorgen en waarom dat hier niet is. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 12:35

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 12:32:

[..]

wie zegt dat de ouders geen zin hebben om te koken?

Dat maak jij ervan.

Iemand anders kwam daar een paar reacties terug mee aan dat het voor ouders fijn was dat ze na een lange werkdag niet hoeven te koken omdat ze op school al warm hebben gegeten. 

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 12:38

felija schreef op 06-09-2022 om 11:53:

[..]

De titel van het topic is: waarom geen warm eten op school? Hier dus, op Nederlandse scholen. Maar we kunnen nu wel vaststellen dat de meeste ouders hier dat een onzalig plan vinden, omdat we het niet gewend zijn.

Denk niet dat dit perse de juiste conclusie is. Er zijn meer uiteenlopende redenen om het niet te willen.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 11:56:

[..]

Ah kijk daar komt de aap al uit de mouw. Het gaat helemaal niet om kinderen die geen brood lusten of gewend zijn om warm te eten tussen de middag of meerdere keuzemogelijkheden voor kinderen, maar om de ouders te ontlasten van hun taak. Want een boterham is natuurlijk sneller gemaakt dan een hele maaltijd.

De stamppot met worst van de vorige avond in een bakje meegeven is dan weer simpeler dan brood smeren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.