Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Paracelsus schreef op 06-09-2022 om 22:47:

[..]

Want mensen zijn fysiek anders dan 100 jaar geleden? Mensen hebben nog steeds behoefte aan eiwitten. En het liefst zo onbewerkt mogelijk. Van z’n vegaburger wordt niemand gezonder en je moet echt enorm veel groente eten om vlees te kunnen compenseren.

Mensen verrichten over het algemeen fysiek wel minder zware arbeid dan 100 jaar geleden. In de Veenkoloniën werd zwaar fysiek werk verricht. Van oudsher at men daar ook zware kost, veel vet. Plus bovengemiddeld veel drankgebruik en roken. Nu nog, terwijl het werken in het veen voorbij is, zit dat er nog in. Het is opvallend hoeveel mensen er te dik zijn, roken, alcohol gebruiken. Vriend was er huisarts en ik heb er ook een poosje gewerkt. Een goudmijn, die ketenzorg daar...

Paracelsus schreef op 06-09-2022 om 22:58:

[..]

Is dat niet zo, omdat een brood maaltijd per definitie niet zo gezond is? Ik heb ooit eens mijn “suiker” bijgehouden en een brood maaltijd ging bij mij altijd door het dak qua waarde. Die moest ik echt goed beleggen om hem binnen de marge te houden.

Ik ben overigens “gezond” en geen diabetes patiënt.

Je kunt je brood niet beleggen met iets om je glucosewaarde binnen de perken te houden Daarnaast is de stijging na het eten normaal en bij iemand zonder DM   zal er gewoon snel een goede daling tot normaalwaardes optreden.

Tijd van meten is ook van belang.

Maar compenseren met beleg bestaat niet en volkoren brood is gezond.

Max88 schreef op 06-09-2022 om 23:29:

[..]

Je kunt je brood niet beleggen met iets om je glucosewaarde binnen de perken te houden Daarnaast is de stijging na het eten normaal en bij iemand zonder DM zal er gewoon snel een goede daling tot normaalwaardes optreden.

Tijd van meten is ook van belang.

Maar compenseren met beleg bestaat niet en volkoren brood is gezond.

Volkoren valt inderdaad onder de noemer gezond maar wordt door de jeugd meer weggegooid dan opgegeten. Hoe gezond ook, velen vinden het niet te kanen dus dan is het toch prima als zij andere gezonde keuzes maken. Gaat er om dat er gezond gegeten wordt en er bestaan meer gezonde dingen dan brood.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

06-09-2022 om 23:47

Max88 schreef op 06-09-2022 om 23:29:

[..]

Je kunt je brood niet beleggen met iets om je glucosewaarde binnen de perken te houden Daarnaast is de stijging na het eten normaal en bij iemand zonder DM zal er gewoon snel een goede daling tot normaalwaardes optreden.

Tijd van meten is ook van belang.

Maar compenseren met beleg bestaat niet en volkoren brood is gezond.

Zeker wel hoor. Vet, vezels. eiwitten en lichaamsbeweging zorgen dat je glucose spiegel minder piekt. Als je “gezond” bent in elk geval 

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 23:39:

[..]

Volkoren valt inderdaad onder de noemer gezond maar wordt door de jeugd meer weggegooid dan opgegeten. Hoe gezond ook, velen vinden het niet te kanen dus dan is het toch prima als zij andere gezonde keuzes maken. Gaat er om dat er gezond gegeten wordt en er bestaan meer gezonde dingen dan brood.

Ik reageerde op het feit dat werd gezegd dat brood ongezond is en wat het met je ("suiker") glucose doet en wat daar tegen werd gedaan. Dat klopt niet. De rest van de discussie heb ik inmiddels maar laten gaan.

Paracelsus schreef op 06-09-2022 om 23:47:

[..]

Zeker wel hoor. Vet, vezels. eiwitten en lichaamsbeweging zorgen dat je glucose spiegel minder piekt. Als je “gezond” bent in elk geval

Ik ben diabeet, ik weet helaas teveel van voeding. Na brood piek je, iedereen. Al je er een ei bij eet piek je niet minder op dat brood. Wel als je je voeding verdeelt, kleine porties neemt, geen snelle koolhydraten, voldoende drinkt, beweegt enz enz. En nog steeds piek je dan op brood. Heel normaal, gebeurt ook met pasta, risotto, aardappelen  rijst enz

ZanyHeron88

ZanyHeron88

06-09-2022 om 23:55

Max88 schreef op 06-09-2022 om 23:48:

[..]

Ik reageerde op het feit dat werd gezegd dat brood ongezond is en wat het met je ("suiker") glucose doet en wat daar tegen werd gedaan. Dat klopt niet. De rest van de discussie heb ik inmiddels maar laten gaan.

Probeer het maar eens. Ik eet s ochtends altijd Brinta. Als ik Brinta eet met havermelk, krijg ik een piek die over de 10 gaat. Eet ik Brinta met amandelmelk komt hij vaak rond de 10. 
 
eet ik vooraf een handje walnoten kom ik vaak tot de 7. 

eet ik vooraf een handje walnoten en drink ik een half glas melk, voordat ik mijn Brinta eet, kom ik naar op de 6 uit. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

06-09-2022 om 23:57

Max88 schreef op 06-09-2022 om 23:51:

[..]

Ik ben diabeet, ik weet helaas teveel van voeding. Na brood piek je, iedereen. Al je er een ei bij eet piek je niet minder op dat brood. Wel als je je voeding verdeelt, kleine porties neemt, geen snelle koolhydraten, voldoende drinkt, beweegt enz enz. En nog steeds piek je dan op brood. Heel normaal, gebeurt ook met pasta, risotto, aardappelen rijst enz

Je kan dit als gezond persoon in elk geval voorkomen, als je er genoeg eiwitten en vetten bij eet. 

Is hier thuis in elk geval uitgebreid getest en het werkt bij ons allemaal. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-09-2022 om 00:36

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 23:39:

[..]

Volkoren valt inderdaad onder de noemer gezond maar wordt door de jeugd meer weggegooid dan opgegeten. Hoe gezond ook, velen vinden het niet te kanen dus dan is het toch prima als zij andere gezonde keuzes maken. Gaat er om dat er gezond gegeten wordt en er bestaan meer gezonde dingen dan brood.

Ja dan doen ze dat? Wie houdt ze tegen?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

07-09-2022 om 05:54

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 13:02:

[..]

Het illustreert ook dat Belgen het wel gemakkelijk vinden dat ze niet per se hoeven te koken en er meer tijd voor hobby’s e.d over is. Zij noemen het efficiënt.

In Nederland doen we dat anders en koken we over het algemeen zelf.

Tevens vind ik het ook behoorlijk aan de prijs als ik de prijzen voor tso met warm eten van Ysenda lees. En dat is dus voor 1 maaltijd en ongeveer 1 uur opvang.

Net bijgelezen tot hier. 
Ga je nu echt Belgen een lesje geven over zelf koken? 
En natuurlijk heeft het een prijs, een degelijke maaltijd kost iets. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.