Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 11:50

felija schreef op 06-09-2022 om 11:44:

[..]

Nee, het is maar een voorbeeld, heb je de hele discussie gelezen? Een poster over hoe zij het in België ervaart, waar ze wel warm eten op school. Was heel gemoedelijk. Het is maar net wat je gewend bent.

Maar wat heeft dat te maken met Nederlandse scholen waar ze niet warm eten en dat ook niet gewend zijn? Het zou een overweging kunnen zijn om te verkassen naar een land waar dit wel de gewoonte is als je tussen de middag liever warm eet. Maar om nou hier alles om te gooien omdat men in andere landen gewend is om tussen de middag warm te eten vind ik wat ver gaan. Als je geen brood wil zijn er genoeg andere mogelijkheden om mee te nemen, niemand die zegt dat dat niet mag of dat je verplicht brood moet eten tussen de middag.  

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 11:50:

[..]

Maar wat heeft dat te maken met Nederlandse scholen waar ze niet warm eten en dat ook niet gewend zijn? Het zou een overweging kunnen zijn om te verkassen naar een land waar dit wel de gewoonte is als je tussen de middag liever warm eet. Maar om nou hier alles om te gooien omdat men in andere landen gewend is om tussen de middag warm te eten vind ik wat ver gaan. Als je geen brood wil zijn er genoeg andere mogelijkheden om mee te nemen, niemand die zegt dat dat niet mag of dat je verplicht brood moet eten tussen de middag.

De titel van het topic is: waarom geen warm eten op school? Hier dus, op Nederlandse scholen. Maar we kunnen nu wel vaststellen dat de meeste ouders hier dat een onzalig plan vinden, omdat we het niet gewend zijn.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 11:56

felija schreef op 06-09-2022 om 11:38:

[..]

Ik denk dat het er maar net aan ligt wat je gewend bent en in welk land je woont. Als het is België de gewoonte is om tussen de middag warm te eten, dan zullen er faciliteiten komen op school om daarin te voorzien.

Ik kan me voorstellen dat als je als ouders een drukke baan hebt en daarna nog de avondspits, het een hoop rust creëert, wanneer je kinderen op school al warm hebben gegeten.

Ah kijk daar komt de aap al uit de mouw. Het gaat helemaal niet om kinderen die geen brood lusten of gewend zijn om warm te eten tussen de middag of meerdere keuzemogelijkheden voor kinderen, maar om de ouders te ontlasten van hun taak. Want een boterham is natuurlijk sneller gemaakt dan een hele maaltijd. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 11:59

felija schreef op 06-09-2022 om 11:53:

[..]

De titel van het topic is: waarom geen warm eten op school? Hier dus, op Nederlandse scholen. Maar we kunnen nu wel vaststellen dat de meeste ouders hier dat een onzalig plan vinden, omdat we het niet gewend zijn.

Omdat we het niet nodig vinden en samen eten zien als belangrijke tijd voor het gezin en graag willen weten wat er precies in ons kind gaat qua eten. Heeft dus weinig met gewend zijn te maken.

PriceyRook54

PriceyRook54

06-09-2022 om 12:00

Mijn tieners zitten in Dublin op school en die school heeft (externe) cateraars. Ze bieden zowel broodjes (warm of koud) en warme maaltijden aan, tegen betaling. Er is een weekmenu en ze moeten voor 8u 's morgens de bestelling online doorgeven. Kosten zijn rond de 3-4 Euro. Over het algemeen nemen mijn dochters hun eigen lunch mee, maar eens, hooguit twee keer per week bestellen ze wat - ik betaal max 10 per week. 

Ik vind het vrij duur eerlijk gezegd, maar er zijn ook scholen, vaak in de wat slechtere wijken, die meer subsidie krijgen en daar zijn dat soort maaltijden stukken goedkoper. Op basisscholen is ongeveer hetzelfde systeem en dat was wel gratis, maar mijn dochters vonden dat eten altijd vies dus na een half jaar of zo hebben we dat opgezegd en namen ze hun eigen lunch mee.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 11:59:

[..]

Omdat we het niet nodig vinden en samen eten zien als belangrijke tijd voor het gezin en graag willen weten wat er precies in ons kind gaat qua eten. Heeft dus weinig met gewend zijn te maken.

Dat heeft alles met 'gewend' zijn te maken, want in andere landen zien ze het heel anders. Het is dus een cultuurdingetje. We willen het graag zelf in eigen hand houden. En samen eten kan ook prima onder het genot van een boterham.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 11:56:

[..]

Ah kijk daar komt de aap al uit de mouw. Het gaat helemaal niet om kinderen die geen brood lusten of gewend zijn om warm te eten tussen de middag of meerdere keuzemogelijkheden voor kinderen, maar om de ouders te ontlasten van hun taak. Want een boterham is natuurlijk sneller gemaakt dan een hele maaltijd.

Dat is toch een gunstige bijkomstigheid? Wat is daar mis mee? Inderdaad is een boterham na een drukke dag sneller gemaakt, waarom zou je daar niet voor mogen kiezen?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 12:05

felija schreef op 06-09-2022 om 12:02:

[..]

Dat heeft alles met 'gewend' zijn te maken, want in andere landen zien ze het heel anders. Het is dus een cultuurdingetje. We willen het graag zelf in eigen hand houden.

Ja laatste keer dat ik keek was ik nog steeds in Nederland en als jij zegt dat een cultuurding is zie ik niet in waarom we daar vanaf moeten stappen omdat ze dat in andere landen anders doen.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 12:05:

[..]

Ja laatste keer dat ik keek was ik nog steeds in Nederland en als jij zegt dat een cultuurding is zie ik niet in waarom we daar vanaf moeten stappen omdat ze dat in andere landen anders doen.

Dat hoeft dus ook helemaal niet, het was maar een vraag van to. 

felija schreef op 06-09-2022 om 12:02:

[..]

Dat heeft alles met 'gewend' zijn te maken, want in andere landen zien ze het heel anders. Het is dus een cultuurdingetje. We willen het graag zelf in eigen hand houden.

Ik vind van niet, maar stel je hebt gelijk, wat maakt het dan beter dat ze het daar anders zien en gewend zijn? Dat is toch exact hetzelfde? Ook zij houden het in jouw woorden toch in eigen hand? 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 12:09

felija schreef op 06-09-2022 om 12:04:

[..]

Dat is toch een gunstige bijkomstigheid? Wat is daar mis mee? Inderdaad is een boterham na een drukke dag sneller gemaakt, waarom zou je daar niet voor mogen kiezen?

Dan kun je dus beter zeggen dat je gewoon geen zin om te koken hebt ipv met allerlei zijpaadjes als hoe ze het in andere landen doen enz te nemen toch? 

felija schreef op 06-09-2022 om 12:04:

[..]

Dat is toch een gunstige bijkomstigheid? Wat is daar mis mee? Inderdaad is een boterham na een drukke dag sneller gemaakt, waarom zou je daar niet voor mogen kiezen?

Is het een gunstige bijkomstigheid of is het een reden om te willen dat er voortaan op school warm wordt gegeten? 

Kinderen die tussen de middag brood geen brood lusten die lusten dat ineens 's avonds wel? 

En het staat je nog steeds vrij om zelf die warme maaltijd mee te geven. 

Max88 schreef op 06-09-2022 om 12:07:

[..]

Ik vind van niet, maar stel je hebt gelijk, wat maakt het dan beter dat ze het daar anders zien en gewend zijn? Dat is toch exact hetzelfde? Ook zij houden het in jouw woorden toch in eigen hand?

Nee  want zij letten er minder op wat er in de monden van hun kinderen geschoven wordt, ze eten namelijk op school warm. Maar diegene waar ik op reageerde zei zelf te willen weten wat er in de mond van zijn/haar kind verdwijnt. 

LydiaDietz schreef op 06-09-2022 om 12:09:

[..]

Is het een gunstige bijkomstigheid of is het een reden om te willen dat er voortaan op school warm wordt gegeten?

Kinderen die tussen de middag brood geen brood lusten die lusten dat ineens 's avonds wel?

En het staat je nog steeds vrij om zelf die warme maaltijd mee te geven.

Er kunnen zoveel redenen zijn om 's middags warm te eten, maar in dit topic lees ik heel veel reacties waarom dat toch echt geen goed idee is.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 12:15

felija schreef op 06-09-2022 om 12:12:

[..]

Er kunnen zoveel redenen zijn om 's middags warm te eten, maar in dit topic lees ik heel veel reacties waarom dat toch echt geen goed idee is.

Zoals?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.