Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Ik vond en vind de avondmaaltijden altijd de meest waardevolle, structurele gezinstijd. Dat kun je natuurlijk vervangen door een broodmaaltijd, als ze ‘s middags op school dan een gezonde warme maaltijd eten. Dat zou wel handig zijn dan hoef je niet te koken. Maar de avondmaaltijd op bijvoorbeeld de BSO zou ik af en toe wel eens handig hebben gevonden maar zou ik niet structureel gewild hebben. Ik zou de dagelijkse tijd met z’n allen aan tafel niet hebben willen missen. 

Ik denk dat het tot enorm veel gezeik gaat leiden.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

04-09-2022 om 13:44

Jouw neven en nichten eten waarschijnlijk twee keer warm... 

Ik zou er niet negatief tegenover staan maar er komt waarschijnlijk veel gezeik over mijn kind lust dit en dat niet of alleen zus of zo, kinderen met allerlei allergieën of religieuze of ideologisch geïnspireerde diëten etc.
Tegelijkertijd heb je te maken met een tekort aan personeel. Wie gaat er dan koken? Scholen gaan massaal over op een continurooster, dus dan is de tijd ook weer beperkter. 
Ik vind samen eten in de avond ook waardevol trouwens.
Nederlanders hebben teveel een 'dat bepaal ik zelf wel' mentaliteit.

Ik ook, als ouder, en als juf! 

Ik ben altijd al voor een uur lunchpauze op school voor de kinderen, en ook de meesters en juffen, dus onder begeleiding van een goede TSO. Kinderen ruim de tijd om een goede maaltijd te eten en buiten te spelen, en de meesters en juffen kunnen rustig lunchen, en alvast wat administratie, nakijkwerk, voorbereidingswerk voor de middag etc doen. Huidige situatie (op heel veel scholen): kinderen gaan een half uur naar buiten (wij om de beurt pleinwacht) en daarna hebben ze 15 minuten om in de klas te eten. In de praktijk zijn ze vaak nog geen 20 minuten buiten, en gaat een deel van de lunch niet op omdat de tijd te krap is, dus dan zit ik of met broodtrommels en drinkbekers tijdens de les, of kinderen die eigenlijk niet genoeg gegeten hebben. Ook ik heb mijn lunch vaak half op, en moet het echt naar binnen proppen. Niet fijn. 

Daarnaast zou het goed zijn voor sommige kinderen om tenminste 1 gezonde maaltijd per dag binnen te krijgen. We stimuleren om een gezonde lunch mee te nemen, maar genoeg kinderen die 3 boterhammen met choco-pasta meenemen, terwijl je weet dat thuis 's avonds alleen de frituur aangaat. En middageten is juist heel belangrijk. 's Avonds veel en zwaar eten is helemaal niet zo goed voor je. 

Maar ja, we willen zoveel dat nu gewoon niet kan wegens personeelsgebrek. Mag al blij zijn dat onze school nog 5 dagen per week open is, in plaats van 4. 

Mija schreef op 04-09-2022 om 13:39:

Ik vond en vind de avondmaaltijden altijd de meest waardevolle, structurele gezinstijd. Dat kun je natuurlijk vervangen door een broodmaaltijd, als ze ‘s middags op school dan een gezonde warme maaltijd eten. Dat zou wel handig zijn dan hoef je niet te koken. Maar de avondmaaltijd op bijvoorbeeld de BSO zou ik af en toe wel eens handig hebben gevonden maar zou ik niet structureel gewild hebben. Ik zou de dagelijkse tijd met z’n allen aan tafel niet hebben willen missen.

Je kunt toch 2x warm eten? Dat doen ze bijna overal ter wereld (en ik ook, wanneer het kan). 

Daddy_gijs schreef op 04-09-2022 om 13:44:

Jouw neven en nichten eten waarschijnlijk twee keer warm...

Dat hoeft niet hoor. Ik heb familie in Zweden. Zij eten 's middags warm op school en werk. 's avonds eten ze wat wij als lunch eten (brood, soep, salade). Zij vinden dit ideaal en ons neefje vertelt altijd enthousiast over het restaurant in zijn school. Ze hebben op zijn school echt een kok die verse maaltijden kookt en kinderen hebben altijd keuze uit 2 gerechten. In het weekend eten ze wel s'avonds warm.

Mij lijkt het best handig. Scheelt veel tijd na het werk en het doet volgens mij niks af aan het dagelijkse gezellige eetmoment. Dat kan ook met brood en soep. Fijn ook dat je weet dat iedereen dagelijks een gezonde maaltijd binnen krijgt. Hier schiet dat er nog wel eens bij in vanwege werk, school en sport tijden.

jarenlang gedaan, tussen de middag warm gegeten omdat mijn man tussen de middag thuis was om te lunchen. Was erg fijn. In de avond meer tijd over omdat een broodmaaltijd sneller gaat, zowel qua maken, eten als opruimen. Maar ook logischer om een stevige maaltijd te eten als het daarna nog verbrand wordt. 

Mijn kinderen hadden dit (vanaf de creche en de hele basisschool) en ik vond het ideaal. Er was keuze uit 2 gerechten (vlees/vis of vega), dat moest je aan het begin van de maand voor elke dag doorgeven. Een dag overslaan mocht ook. W.b. de dingen die ze thuis "niet lusten": zien eten doet eten. Er werd best wel rekening gehouden met de gemiddelde kindersmaak, hoor. De ouders klaagden meer dan de kinderen! "Mijn kind hoeft echt geen vegaburger/witlof/stamppot andijvie te eten", terwijl dat kind het vaak gewoon at. Hilarisch. 
De porties waren vrij klein, maar ze mochten desgewenst wel wat extra halen.

Voorbereidend koken gebeurde in een centrale keuken, het eten werd diepgekoeld aangeleverd en afgewerkt op school.

Mijn kinderen aten 2x per dag warm, veel gevarieerder dan steeds brood. Als ik het druk had, aten we 's avonds soep en een broodje. Dat moment samen was er dus nog steeds.

En wanneer mogen de ouders dan warm eten? Niet iedereen heeft een bedrijfskantine op het werk. En als die er is, is het ook lang niet altijd met volwaardige en gezonde warme maaltijd. Dus dan hebben je kinderen al warm eten op school gehad (gegarandeerd gezond?) en dan kun je 's avonds voor jezelf/partner warm koken en kinderen een boterham eten of een 2e keer warm? Hier is 1x warm al een hele klus om naar binnen te krijgen...de 2x warm in bijvoorbeeld Spanje is 2x een lichte warme maaltijd. Niet 1 zwaardere zoals hier. Dan moet je dus hier een hele cultuurverandering doorvoeren voordat zoiets werkt. Gezien de strijd om wel/niet continu rooster zie ik het niet gauw gebeuren....

Er zijn veel mensen zoals ik die 's middags echt geen warme maaltijd hoeven. Ik eet meestal 1 of soms 2 boterhammen. Het lijkt mij ook niet om te doen want dan zou je al verschillende maaltijden aan moeten bieden waaruit je kan kiezen want stel er staat macaroni op het menu en je kind lust dat echt niet. Eet je kind dan maar niks? Er zijn ook zo veel verschillende eetgewoontes. De ene eet geen vlees , een ander geen vis. Dat lijkt me niet om te doen.

En wie betaalt dat ?

is het dan verplicht ?
Heb je keuze menu
Rekening houden met allergie 
Geloof?

Roos55 schreef op 04-09-2022 om 14:25:

En wie betaalt dat ?

Ouders, met subsidie. Destijds €2,40 per portie, zal nu iets meer zijn.

Roos55 schreef op 04-09-2022 om 14:25:

is het dan verplicht ?
Heb je keuze menu
Rekening houden met allergie
Geloof?

Niet verplicht.

Menu wordt vooraf bekend gemaakt. Keuze vlees/vis of vegetarisch of dagje overslaan.

Er waren ook kinderen die maar 1 dag per week warm aten omdat ze bv onmiddellijk na school ergens heen moesten en dan geen tijd hadden voor een warme avondmaaltijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.