Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 20:29

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 20:21:

[..]

Jaaaa deze herinner ik me nog, echt een drama werd er gemaakt over een beker water en geen koek meer mee mogen nemen. Volgens mïj was het wel zo dat het niet goed gecommuniceerd was naar ouders maar dat weet ik niet zeker. Ben eigenlijk best wel benieuwd hoe het afgelopen is op die school, of het systeem gebleven is of niet.

Maar het is ook wel het voorbeeld bij uitstek; op veel scholen wordt slecht gegeten. Maar als er dan een nieuw systeem komt is ook weer iedereen tegen. Klagen van 2 kanten. Blijft lastig.

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2020-0161.pdf

Hier een artikel voor je, op pagina 11 staat dat ouders geen heil zien in warme lunches maar in zelfsmeer lunches wel. Maar ik denk dat vooral leerkrachten daar weinig trek in hebben.

TanSwallow86

TanSwallow86

06-09-2022 om 20:37

Nog steeds aan het zeiken hier. 

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 20:29:

[..]

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2020-0161.pdf

Hier een artikel voor je, op pagina 11 staat dat ouders geen heil zien in warme lunches maar in zelfsmeer lunches wel. Maar ik denk dat vooral leerkrachten daar weinig trek in hebben.

Komt ook vaak voort uit onwetenheid als, het zal wel heel duur zijn, wat krijgt mijn kind dan te eten toch niet alleen maar patat of hamburgers etc Onbekend maakt onbemind. Terwijl op de scholen waar ze het als proef getest hebben, het een groot succes was. 

HarleyQuin schreef op 06-09-2022 om 20:37:

Nog steeds aan het zeiken hier.

Je kan het draadje ook negeren natuurlijk.

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 20:52:

[..]

Komt ook vaak voort uit onwetenheid als, het zal wel heel duur zijn, wat krijgt mijn kind dan te eten toch niet alleen maar patat of hamburgers etc Onbekend maakt onbemind. Terwijl op de scholen waar ze het als proef getest hebben, het een groot succes was.

O geef de brongegevens van dat onderzoek eens.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 21:03

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 20:52:

[..]

Komt ook vaak voort uit onwetenheid als, het zal wel heel duur zijn, wat krijgt mijn kind dan te eten toch niet alleen maar patat of hamburgers etc Onbekend maakt onbemind. Terwijl op de scholen waar ze het als proef getest hebben, het een groot succes was.

Er stond ook in dat ouders bereid zijn om max 1,75 euro per dag te betalen ipv de 2,40 per dag die het eigenlijk kost. Op welke scholen hebben ze dan getest?

Edit: Inmiddels zelf de scholen die aan de proef meededen al gevonden en gelezen dat het daar niet om warme maaltijden ging maar om zelf smeer lunches en ook dat het 4,50 per kind per dag kost wat dan voor een deel bekostigd moet worden door de overheid. 

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 20:52:

[..]

Komt ook vaak voort uit onwetenheid als, het zal wel heel duur zijn, wat krijgt mijn kind dan te eten toch niet alleen maar patat of hamburgers etc Onbekend maakt onbemind. Terwijl op de scholen waar ze het als proef getest hebben, het een groot succes was.

Je bent gewoon een kantinemedewerkster die het uit eigen belang allemaal superpositief schetst.

Valeria schreef op 06-09-2022 om 21:07:

[..]

Je bent gewoon een kantinemedewerkster die het uit eigen belang allemaal superpositief schetst.

Nee ik ben zeker geen kantinemedewerker. En dat is aan jou om dat wel of niet te geloven.  Maar het is voor jou blijkbaar heel lastig om op een forum ervaringen van anderen te lezen.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 21:03:

[..]

Er stond ook in dat ouders bereid zijn om max 1,75 euro per dag te betalen ipv de 2,40 per dag die het eigenlijk kost. Op welke scholen hebben ze dan getest?

Edit: Inmiddels zelf de scholen die aan de proef meededen al gevonden en gelezen dat het daar niet om warme maaltijden ging maar om zelf smeer lunches en ook dat het 4,50 per kind per dag kost wat dan voor een deel bekostigd moet 

Volgens mij bedoel je deze, dat ging inderdaad om de verse zelf smeer lunch 

https://www.etenopschool.org/

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 22:06

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 21:49:

[..]

Volgens mij bedoel je deze, dat ging inderdaad om de verse zelf smeer lunch

https://www.etenopschool.org/

Dit is dus duidelijk gericht op gezondheid van Nederlandse kinderen en niet om ouders een extra dienst aan te bieden zodat die ‘s avonds meer tijd hebben voor de kinderen. Daar zit wel een verschil in vind ik. Ook dat het door ouders zelf betaald moet worden is een pijnpunt blijkbaar op veel scholen, de enige meningen die ik mis zijn die van de docenten op wie er dus extra werk neerkomt. 

ik vind het dan grappig dat ze praten over groente en fruit, maar dat de warme lunch die ik op de borden zie liggen voor 50% uit gebakken of gefrituurde aardappelen (=vettig) en wat sla bestaat. Mijn zoon krijg gewoon brood mee, stukjes komkommer en paprika en 2 stuks fruit en in de avond een warme maaltijd met zijn 3en maak ik dan 750 gram groente klaar. Wat maakt die warme maaltijd met vette aardappelen en sla het dan beter?

En inderdaad het zijn internationale scholen en scholen met vooral kinderen van migranten ouders.

Decembermamma schreef op 06-09-2022 om 22:07:

ik vind het dan grappig dat ze praten over groente en fruit, maar dat de warme lunch die ik op de borden zie liggen voor 50% uit gebakken of gefrituurde aardappelen (=vettig) en wat sla bestaat. Mijn zoon krijg gewoon brood mee, stukjes komkommer en paprika en 2 stuks fruit en in de avond een warme maaltijd met zijn 3en maak ik dan 750 gram groente klaar. Wat maakt die warme maaltijd met vette aardappelen en sla het dan beter?

En inderdaad het zijn internationale scholen en scholen met vooral kinderen van migranten ouders.

Ik denk dat je idd dan een soort gaarkeuken krijgt met grote hoeveelheden rijst, pasta, aardappel en maar een klein beetje vlees/vis. Groente is vaak niet heel populair dus daar zullen ze geen grote portie van opscheppen uit zichzelf.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 22:13

Decembermamma schreef op 06-09-2022 om 22:07:

ik vind het dan grappig dat ze praten over groente en fruit, maar dat de warme lunch die ik op de borden zie liggen voor 50% uit gebakken of gefrituurde aardappelen (=vettig) en wat sla bestaat. Mijn zoon krijg gewoon brood mee, stukjes komkommer en paprika en 2 stuks fruit en in de avond een warme maaltijd met zijn 3en maak ik dan 750 gram groente klaar. Wat maakt die warme maaltijd met vette aardappelen en sla het dan beter?

En inderdaad het zijn internationale scholen en scholen met vooral kinderen van migranten ouders.

Ik denk ook niet dat je voor 1,75 een voedzame warme  maaltijd die ook gewoon lekker is kunt verwachten en met zelf smeer lunches moeten de ouders dus nog steeds ‘s avonds koken, zijn de kinderen nog steeds te moe om te eten, moeten kinderen die gewend zijn warm te eten tijdens lunch alsnog aan een boterham. 

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 22:06:

[..]

Dit is dus duidelijk gericht op gezondheid van Nederlandse kinderen en niet om ouders een extra dienst aan te bieden zodat die ‘s avonds meer tijd hebben voor de kinderen. Daar zit wel een verschil in vind ik. Ook dat het door ouders zelf betaald moet worden is een pijnpunt blijkbaar op veel scholen, de enige meningen die ik mis zijn die van de docenten op wie er dus extra werk neerkomt.

In de praktijk hoeft er ook geen werk voor de docenten te zijn; dat ligt er aan welk systeem je kiest. Die scholen zullen er ook zeker zijn maar dat hoeft niet de norm te zijn.

Een extra dienst aanbieden voor ouders zoals jij het stelt is zelden de reden maar kan voor sommigen wel een bepaald voordeel opleveren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.