Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


4,50 voor een zelfsmeerlunch per dag zou ik niet op zitten te wachten. Brood van thuis meenemen met wat fruit, nootjes of een eitje is veel goedkoper. 
Zo'n zelfsmeerlunch systeem is vooral handig op scholen waar kinderen massaal ongezonde troep mee hebben voor de lunch.
2,50 voor een warme maaltijd zou ik heel schappelijk vinden, mits gezond, dus vooral groenten. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 22:25

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 22:23:

[..]

In de praktijk hoeft er ook geen werk voor de docenten te zijn; dat ligt er aan welk systeem je kiest. Die scholen zullen er ook zeker zijn maar dat hoeft niet de norm te zijn.

Een extra dienst aanbieden voor ouders zoals jij het stelt is zelden de reden maar kan voor sommigen wel een bepaald voordeel opleveren.

Lees jij andere artikelen dan ik? Ik lees dat die lunch klaargezet enzo moet

Decembermamma schreef op 06-09-2022 om 22:07:

ik vind het dan grappig dat ze praten over groente en fruit, maar dat de warme lunch die ik op de borden zie liggen voor 50% uit gebakken of gefrituurde aardappelen (=vettig) en wat sla bestaat. Mijn zoon krijg gewoon brood mee, stukjes komkommer en paprika en 2 stuks fruit en in de avond een warme maaltijd met zijn 3en maak ik dan 750 gram groente klaar. Wat maakt die warme maaltijd met vette aardappelen en sla het dan beter?

En inderdaad het zijn internationale scholen en scholen met vooral kinderen van migranten ouders.

O welke was dat? Ik zie juist veel andere dingen voorbij komen. Ik zag niks uit de frituur, maar ik kijk wellicht niet goed. Maar los van dat geven ook veel deskundigen aan dat warm eten tussen de middag gezonder is omdat je 's middags nog veel energie verbruikt.  Maar goed, het is natuurlijk nooit verplicht. Als jouw zoon prima brood eet en jullie liever 's avonds warm eten is dat toch prima.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

06-09-2022 om 22:34

redbulletje schreef op 06-09-2022 om 22:10:

[..]

Ik denk dat je idd dan een soort gaarkeuken krijgt met grote hoeveelheden rijst, pasta, aardappel en maar een klein beetje vlees/vis. Groente is vaak niet heel populair dus daar zullen ze geen grote portie van opscheppen uit zichzelf.

Hier ben ik ook bang voor. En dit maakt het echt niet gezond. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

06-09-2022 om 22:36

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 22:34:

[..]

O welke was dat? Ik zie juist veel andere dingen voorbij komen. Ik zag niks uit de frituur, maar ik kijk wellicht niet goed. Maar los van dat geven ook veel deskundigen aan dat warm eten tussen de middag gezonder is omdat je 's middags nog veel energie verbruikt. Maar goed, het is natuurlijk nooit verplicht. Als jouw zoon prima brood eet en jullie liever 's avonds warm eten is dat toch prima.

Maar het ligt er toch aan wat je geeft. Rijst en pasta zijn vooral veel koolhydraten, dan wil je inderdaad niet op een bank stil gaan zitten na de maaltijd. Maar als je gewoon netjes veel groente eet, doet dit weinig met je suikerspiegel en maakt het echt niet uit of je op een bank gaat zitten. Sowieso vind ik dat het voedingsadvies veel te veel koolhydraten bevat. 

Paracelsus schreef op 06-09-2022 om 22:34:

[..]

Hier ben ik ook bang voor. En dit maakt het echt niet gezond.

Bovendien zou ik vrezen voor vegadwang bij scholen. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

06-09-2022 om 22:44

redbulletje schreef op 06-09-2022 om 22:41:

[..]

Bovendien zou ik vrezen voor vegadwang bij scholen.

Dat ook en dan krijgen z’n zwaar bewerkte burger met teveel zout en vet

redbulletje schreef op 06-09-2022 om 22:41:

[..]

Bovendien zou ik vrezen voor vegadwang bij scholen.

Dan weet ik zeker dat hier op school vrijwel niemand mee doet. Ik ben eerder bang dat er geen vega optie aangeboden wordt omdat dat te ingewikkeld is voor één of enkele kinderen.

Ik vind elke dag vlees eten ook echt niet meer van deze tijd. Maar dat is een andere discussie.

Paracelsus schreef op 06-09-2022 om 22:36:

[..]

Maar het ligt er toch aan wat je geeft. Rijst en pasta zijn vooral veel koolhydraten, dan wil je inderdaad niet op een bank stil gaan zitten na de maaltijd. Maar als je gewoon netjes veel groente eet, doet dit weinig met je suikerspiegel en maakt het echt niet uit of je op een bank gaat zitten. Sowieso vind ik dat het voedingsadvies veel te veel koolhydraten bevat.

Nee maar in de regel eten we in Nederland de meest calorierijke maaltijd/ vaak warme maaltijd 's avonds terwijl we de energie vaak niet meer verbruiken. Vooral jonge kinderen niet want die gaan meestal vroeg naar bed. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

06-09-2022 om 22:47

MamaE schreef op 06-09-2022 om 22:44:

[..]

Dan weet ik zeker dat hier op school vrijwel niemand mee doet. Ik ben eerder bang dat er geen vega optie aangeboden wordt omdat dat te ingewikkeld is voor één of enkele kinderen.

Ik vind elke dag vlees eten ook echt niet meer van deze tijd. Maar dat is een andere discussie.

Want mensen zijn fysiek anders dan 100 jaar geleden? Mensen hebben nog steeds behoefte aan eiwitten. En het liefst zo onbewerkt mogelijk. Van z’n vegaburger wordt niemand gezonder en je moet echt enorm veel groente eten om vlees te kunnen compenseren. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

06-09-2022 om 22:48

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 22:46:

[..]

Nee maar in de regel eten we in Nederland de meest calorierijke maaltijd/ vaak warme maaltijd 's avonds terwijl we de energie vaak niet meer verbruiken. Vooral jonge kinderen niet want die gaan meestal vroeg naar bed.

Dat is toch helemaal geen probleem? Hier eten de kinderen vlak voor het slapengaan Griekse yoghurt met 10% vet. Het gaat erom dat de niet meer eten dan dat ze verbruiken. Alleen veel koolhydraten lijkt mij niet slim en gezond als je vervolgens stil gaat zitten of in bed gaat liggen 

Paracelsus schreef op 06-09-2022 om 22:48:

[..]

Dat is toch helemaal geen probleem? Hier eten de kinderen vlak voor het slapengaan Griekse yoghurt met 10% vet. Het gaat erom dat de niet meer eten dan dat ze verbruiken. Alleen veel koolhydraten lijkt mij niet slim en gezond als je vervolgens stil gaat zitten of in bed gaat liggen

Veel deskundigen denken daar anders over en adviseren de warme maaltijd tussen de middag. Nederland is als broodland erg afwijkend daar in. Jammer want er wordt slecht geluncht en dat kan dus anders. Niet als verplichting maar als optie.

Paracelsus schreef op 06-09-2022 om 22:47:

[..]

Want mensen zijn fysiek anders dan 100 jaar geleden? Mensen hebben nog steeds behoefte aan eiwitten. En het liefst zo onbewerkt mogelijk. Van z’n vegaburger wordt niemand gezonder en je moet echt enorm veel groente eten om vlees te kunnen compenseren.

Wij eten niet zo gek vaak vegaburgers, gemiddeld eens per week of zo.
We eten veel groenten, ei, noten, tofu, kwark, volle yoghurt, kaas. 
En als we ergens anders eten, eten we wat de pot schaft.
Mensen aten 100 jaar geleden ook niet dagelijks vlees. Dat was een luxeproduct. Ze aten dat ongeveer drie keer per week of zo. En geen enorme porties, was te duur.
We zijn daar pas na de tweede wereldoorlog, toen de welvaart enorm toenam in grote mate mee begonnen. Maar dat betekent wel dat de generatie van mijn ouders is opgevoed met het idee dat dat normaal is/zo hoort, dat weer doorgeeft aan de kinderen en die weer aan hun kinderen etc.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

06-09-2022 om 22:58

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 22:54:

[..]

Veel deskundigen denken daar anders over en adviseren de warme maaltijd tussen de middag. Nederland is als broodland erg afwijkend daar in. Jammer want er wordt slecht geluncht en dat kan dus anders. Niet als verplichting maar als optie.

Is dat niet zo, omdat een brood maaltijd per definitie niet zo gezond is? Ik heb ooit eens mijn “suiker” bijgehouden en een brood maaltijd ging bij mij altijd door het dak qua waarde. Die moest ik echt goed beleggen om hem binnen de marge te houden. 

Ik ben overigens “gezond” en geen diabetes patiënt.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

06-09-2022 om 22:59

MamaE schreef op 06-09-2022 om 22:56:

[..]

Wij eten niet zo gek vaak vegaburgers, gemiddeld eens per week of zo.
We eten veel groenten, ei, noten, tofu, kwark, volle yoghurt, kaas.
En als we ergens anders eten, eten we wat de pot schaft.
Mensen aten 100 jaar geleden ook niet dagelijks vlees. Dat was een luxeproduct. Ze aten dat ongeveer drie keer per week of zo. En geen enorme porties, was te duur.
We zijn daar pas na de tweede wereldoorlog, toen de welvaart enorm toenam in grote mate mee begonnen. Maar dat betekent wel dat de generatie van mijn ouders is opgevoed met het idee dat dat normaal is/zo hoort, dat weer doorgeeft aan de kinderen en die weer aan hun kinderen etc.

Je kan het ook prima vervangen met andere dingen, maar het is een makkelijk product om aan je eiwitten en aan je voedingsstoffen te komen. Een vega burger is veel te veel bewerkt en echt niet gezond. Maar ik vermoed dat scholen noten enzo te duur vinden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.