Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Gratis prima, maar ik vond de 2x 1,75 per dag voor de overblijf al flink aantikken voor iets eigenlijk niet noodzakelijks.

Renmuis schreef op 04-09-2022 om 13:56:

[..]

Je kunt toch 2x warm eten? Dat doen ze bijna overal ter wereld (en ik ook, wanneer het kan).

Dat zou ook nog kunnen. Het belangrijkst vind ik om ‘s avonds samen aan tafel te zitten. Wat we dan eten maakt me dan minder uit. Soep met brood klinkt eigenlijk wel ideaal. Wat ik niet zou willen is dat kinderen een avondmaaltijd op de BSO zouden eten. 

Marianne76 schreef op 04-09-2022 om 19:47:

[..]

Daar gaat deze discussie helemaal niet over!

Marianne76 schreef op 04-09-2022 om 19:47:

[..]

Daar gaat deze discussie helemaal niet over!

Jawel hoor,  want er wordt gewoon steeds meer bij school en opvang neergelegd.  De volgende stap is dat ze er af en toe slapen.

ik ben wel lichtelijk verbaasd van de meeste reacties die het een goed idee vinden. Ik proef daar voornamelijk uit dat het voor thuis makkelijkers. Er hoeft namelijk geen rekening meer gehouden te worden met het eten bereiden en helpen van kind. 

Welke belangrijkste reden om maaltijden op school aan te bieden, behalve armoede/ieder kind hetzelfde bieden, is er ook nog meer?

Je wordt ontzettend loom van een warme lunch
.

ik ben juist verbaasd over de negatieve reacties! Ik kan me er weinig bij voorstellen, en vind ook de argumenten tegen niet erg steekhoudend. Je kunt thuis nog steeds eten hoe je wil, en diëten zijn geen probleem. Natuurlijk moet het een gezonde maaltijd zijn, maar ook dat kan gewoon. 

Zou het regio gebonden zijn? Hier zijn de kinderdagverblijven die warm eten aanbieden succesvoller en populairder - en het worden er ook steeds meer. 

Zeesterretje schreef op 04-09-2022 om 20:01:

ik ben wel lichtelijk verbaasd van de meeste reacties die het een goed idee vinden. Ik proef daar voornamelijk uit dat het voor thuis makkelijkers. Er hoeft namelijk geen rekening meer gehouden te worden met het eten bereiden en helpen van kind.

Welke belangrijkste reden om maaltijden op school aan te bieden, behalve armoede/ieder kind hetzelfde bieden, is er ook nog meer?

Nou dat proef je dan verkeerd hoor. Gaat hier er niet om dat het makkelijker zou zijn.

Ik ben voorstander mits het een gezonde maaltijd is. Wij zijn geen van allen broodliefhebbers dus mijn kinderen zouden graag warm eten tussen de middag op school ( continurooster) vinden ze veel lekkerder dan brood, ze eten warm eten ook veel beter. Dan zouden we gewoon 2x per dag warm eten. Doen ze in zo veel landen, wij doen dat ook in het weekend en in vakanties, het is net wat je gewend bent.

Beerlover schreef op 04-09-2022 om 20:02:

Je wordt ontzettend loom van een warme lunch
.

Nooit last van. Ligt er misschien ook aan of je het gewend bent.

Prima plan! In het buitenland is het volgens mij veel meer gemeengoed om op de opvang warm te eten. Ideaal, scheelt een hoop gedoe 's avonds.

felija schreef op 04-09-2022 om 20:28:

Prima plan! In het buitenland is het volgens mij veel meer gemeengoed om op de opvang warm te eten. Ideaal, scheelt een hoop gedoe 's avonds.

Je kookt dan toch nog voor jezelf?

lijkt mij helemaal vreselijk. Blij dat het hier niet zo is.

ik ben ook best verbaast naar de positieve reacties.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-09-2022 om 21:17

Max88 schreef op 04-09-2022 om 20:29:

[..]

Je kookt dan toch nog voor jezelf?

Ja, maar zeker bij jonge kinderen kun je dan het etensuur van jou en partner verschuiven naar later en ervoor zorgen dat zij al een boterham gegeten hebben en op tijd hun bed in kunnen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-09-2022 om 21:22

Zeesterretje schreef op 04-09-2022 om 20:01:

ik ben wel lichtelijk verbaasd van de meeste reacties die het een goed idee vinden. Ik proef daar voornamelijk uit dat het voor thuis makkelijkers. Er hoeft namelijk geen rekening meer gehouden te worden met het eten bereiden en helpen van kind.

Welke belangrijkste reden om maaltijden op school aan te bieden, behalve armoede/ieder kind hetzelfde bieden, is er ook nog meer?

De drukte in een huishouden waarin beide partners voltijds werken en je bv. pas in staat bent om tegen 18u je kind op te halen.
Als je kind 's avonds gewoon warm mee eet: ervoor zorgen dat je kind extra groenten binnenkrijgt op een dag. 
Groepsdruk 's middags die ervoor zorgt dat je kind ook smaken probeert die buiten de comfortzone liggen omdat hij geen drama wil scheppen onder het toezien van klasgenoten. 

Joh laat die kinderen op school doen wat ze horen te doen, en dat is leren. Een warme maaltijd neemt veel meer tijd in beslag dan een broodblik op tafel met een heerlijk gezonde boterham, wij doen een soort van soft bento, dus naast de boterham ook nog wat fruit, rauwkost, soms yoghurt en een koekje. Zo kant en klaar voor het kind. Wil je je kind warm laten lunchen kan dat ook, geef het warm eten mee in een speciaal lunchbakje en het heeft warm eten. 

Er moet steeds meer op school gedaan worden, wat allemaal weer geld kost, waar personeel voor moet komen, enz. Kunnen beter investeren in personeel voor de klas. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.