Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


mut

mut

04-09-2022 om 17:43

Friezinnetje schreef op 04-09-2022 om 16:54:

[..]

pcies!

en dat heet dan internaat

mut

mut

04-09-2022 om 17:44

Friezinnetje schreef op 04-09-2022 om 16:54:

[..]

pcies!

en dat heet dan internaat

Marianne76 schreef op 04-09-2022 om 16:17:

[..]

Misschien in het VK, maar in België lukt dat dus prima.

Lang niet alle scholen in België geven de mogelijkheid voor warme lunch

Ysenda schreef op 04-09-2022 om 17:37:

zoon at op de tso idd warm, hier in Nederland, ik vond het heerlijk. De meeste ouders ook.

Er werd op de locatie vers gekookt volgens de schijf van 5 en de kinderen werden van diverse locaties opgehaald en aan het eind van de pauze weer terug gebracht.

Er werd rekening gehouden met geloof en allergieën maat geen keuze menu. Als je het niet lekker vond at je wat minder en de volgende keer wat meer. De kinderen aten allemaal eigenlijk alles. Werden ook door de tafelgenoten aangemoedigd om te proeven op een leuke manier.

Wij aten idd 's avonds weer warm of ik at ook op mijn werk warm.

Hoe kan er dan rekening worden gehouden met alle geloven en allergieën als er geen keuzemenu was? Als de één alleen maar halal eet en de ander juist niet? En het mag dan geen sporen van noten bevatten, geen lactose en geen gluten als je met alle allergieën rekening moet houden. Dan blijft er toch niks over? 

Zou van mij niet hoeven, ik krijg er een co-ouderschap-gevoel van met school als ze gaan bepalen wat er in moet.

redbulletje schreef op 04-09-2022 om 17:49:

[..]

Hoe kan er dan rekening worden gehouden met alle geloven en allergieën als er geen keuzemenu was? Als de één alleen maar halal eet en de ander juist niet? En het mag dan geen sporen van noten bevatten, geen lactose en geen gluten als je met alle allergieën rekening moet houden. Dan blijft er toch niks over?

Niet alle allergieën zijn tegelijk aanwezig, hetzelfde voor geloven. 

Je weet als organisatie van de kinderen bij de intake al waar je rekening mee moet houden.

Het is geen restaurant waar je terplekke kiest.

Het menu was altijd voor een maand bekend.

Mijn kinderen hadden dat op het kinderdagverblijf. Ik vond het, toen ze heel klein waren, wel handig. Hadden ze alleen nog een boterhammetje nodig als ze thuis kwamen. 
Maar vanaf de leeftijd dat er scheve gezichten kwamen als wij vervolgens wel een warme maaltijd nuttigden, ging dat tegen ons werken. Mijn kinderen hadden aanleg voor overgewicht dus de keuze om hen dan nog een tweede warme maaltijd te geven, maakte ik liever niet. Maar kind kwijlend laten kijken naar onze maaltijd, was ook niet heel prettig. Zelf later eten vonden we niet prettig om het gezamenlijk maaltijdmoment te missen. Dus voor ons was het geen succes.

Zou het gemeengoed worden, dan zou ik er echter ook niet tegen protesteren. Maar dan verwacht ik wel gezonde maaltijden en niet zoals in Amerika, waarin de fastfood industrie veel te veel vinger in de pap heeft in wat er op scholen wordt geserveerd. 

willem1959 schreef op 04-09-2022 om 16:53:

[..]

En het is helemaal ideaal als ze ook nog op school kunnen overnachten zodat je als ouder wat meer tijd voor jezelf hebt.

😂😂

DS1971 schreef op 04-09-2022 om 17:12:

[..]

Niet? Jij vindt brood lekkerder?

Het gaat om de kinderen hè, niet om wat hun ouders lekkerder vinden. Ik vind overigens een boterham/sandwich heerlijk, liever dat dan 2x warm op een dag. Ook een simpele boterham kun je heerlijk beleggen en ‘aankleden’ met daarnaast een gezonde snack in de vorm van fruit/groente.

In Finland werkt warm eten op school erg goed. Daar is zelfs een warm ontbijt normaal, havermoutpap ofzo. 
Ik eet zelf twee warme maaltijden per dag, tenzij het tropisch warm is, dan wordt het vaak een maaltijdsalade. Dat is helemaal geen probleem (qua kcal bijvoorbeeld) als de samenstelling van die maaltijden goed is.

Ik had het echt heerlijk gevonden op lange dagen. Kinderen waren moe en hongerig en ik kookte vooruit voor die dagen, extra werk op andere dagen dus. Ik had ze dan liever een broodje gegeven in plaats van aandacht te moeten besteden aan het koken en de ruzies/het gejengel zouden dan vast ook minder zijn geweest.  Speelt mee dat hun vader toen makkelijk op zijn werk warm had kunnen eten. Dan was alleen mijn moeilijke dieet overgebleven maar ik hoef niet persé al vroeg te eten op de avond. Had me veel vrijheid gebracht en rust voor de kinderen.

redbulletje schreef op 04-09-2022 om 17:49:

[..]

Hoe kan er dan rekening worden gehouden met alle geloven en allergieën als er geen keuzemenu was? Als de één alleen maar halal eet en de ander juist niet? En het mag dan geen sporen van noten bevatten, geen lactose en geen gluten als je met alle allergieën rekening moet houden. Dan blijft er toch niks over?

Kinderen die allerlei allergieën tegelijk hebben, moeten aangepast eten. Daar kan een grootkeuken geen rekening mee houden. Dan komt het erop neer dat die kinderen een lunch van huis mee krijgen.

Nogmaals, op de school van mijn kinderen at destijds bijna iedereen warm op school, blijkbaar vonden ouders en kinderen het prettig. De klasgenootjes die boterhammen aten werden een beetje zielig gevonden, zeker als de favoriete gerechten op het menu stonden. 

Varkensvlees stond niet op het menu, er was een vegetarische optie, en er stond een allergenenlijst bij elk gerecht. Je mocht gerust een dagje overslaan als het je niet aanstond.

willem1959 schreef op 04-09-2022 om 16:53:

[..]

En het is helemaal ideaal als ze ook nog op school kunnen overnachten zodat je als ouder wat meer tijd voor jezelf hebt.

Dat heet een internaat. 😁

Edit: dit is mosterd na de maaltijd…

Schemerlampje schreef op 04-09-2022 om 19:30:

[..]

Dat heet een internaat. 😁

Klasgenoot werd met 12 naar internaat gestuurd in België.  Ouders hadden het ook druk met hun winkel.

Kind heeft later contact verbroken. 

De kinderopvang waar wij ons hebben aangemeld bieden dagelijks een warme maaltijd aan voor de kinderen van 1-4 jaar. Hopelijk doen ze dat over 1,5 jaar nog steeds zodat wij er ook gebruik van kunnen maken. Lijkt me ideaal. En 2 warme maaltijden vind ik niet ongezonder dan 1 warme maaltijd en 1 broodmaaltijd dus als het kind savonds dan ook nog wat warms mee zou eten met ons, lijkt me dat prima.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-09-2022 om 19:42

Ik ben er absolute voorstander van, heb zelf in het middelbaar niets anders geweten dan warm eten op school en dit waren altijd goede maaltijden. 
Mijn stiefzoon heeft dit ook een jaar gedaan. Hij is een vrij moeilijke eter, dus voor ons was er het voordeel van bepaalde peer pressure waardoor hij bepaalde zaken toch een kans gaf. Na een jaar heeft de vader zich ertegen verzet en sindsdien zijn het weer boterhammen op school.

In het algemeen ook een voorstander, zeker gezien de berichten over hoeveel kinderen er zonder ontbijt naar school vertrekken. Onlangs nog een artikel in de krant waarbij ze in tien boterhammendozen keken, ronduit beschamend wat sommige ouders hun kinderen meegeven als maaltijd.
Op deze manier zou je er tenminste voor kunnen zorgen dat elk kind toegang heeft tot minstens één volwaardige maaltijd per dag. 

Miepjecody schreef op 04-09-2022 om 19:34:

[..]

Klasgenoot werd met 12 naar internaat gestuurd in België. Ouders hadden het ook druk met hun winkel.

Kind heeft later contact verbroken.

Daar gaat deze discussie helemaal niet over!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.