Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom Gymnasium??


gym-vader

gym-vader

17-03-2014 om 14:50

het kan alle kanten op

Het kan alle kanten op met huiswerk. Op school van mijn kinderen houden ze aan '1-1,5 uur huiswerk per dag'. De praktijk is dat sommige leerlingen aan een half uur genoeg hebben en anderen inderdaad wel 1,5 uur zitten te werken. Een van mijn kinderen beperkt zich tot een half uurtje - maar neemt genoegen met zessen op zijn toetsen. Hij heeft een buitengewoon relaxed leventje, met veel muziek maken, sport en vrienden. Er zijn klasgenoten die die vrije tijd niet hebben. Mijn indruk is dat dat niet de leerlingen zijn die moeite met de stof hebben. Sterker: de leerlingen die het hardste werken, hebben vaak de hoogste cijfers. En extra vakken. Maar nemen met minder dan een acht of negen geen genoegen.

Of je kind geschikt is voor gymnasium? Meestal zijn 545 op de cito en een VWO-advies van de leerkracht voldoende. Maar er zijn ook gymnasia waar je al welkom bent met een havo/vwo-advies en 543.

Wat voor cito-scores en gewone cijfers haalt je dochter meestal? En heeft ze al een entreetoets gedaan?

koffiekwast

koffiekwast

17-03-2014 om 14:52

hier alleen maar positief

Dochter heeft destijds na veel rondkijken, gekozen voor een groot zelfstandig gym en er nooit spijt van gehad. Wat ze als positief ervaart is het feit dat er behalve het compacten als gevolg van Grieks en Latijn er ook nog veel meer extra's zijn - simpelweg omdat de meeste leerlingen wel wat extra kunnen gebruiken (hoeft niet, mag wel). In de eerste 3 jaar technasium kunnen volgen - daarnaast standaard elke periode 2 uur een extra vak (kan van alles zijn: robot bouwen, debat, russisch, italiaans, koken, extra algebra, in de 5e open universiteit etc).

De school daagt uit en stimuleert, vooral ook de beta vakken - en richt zich daarbij met name ook op de meisjes op school. De laatste 2 jaar konden de heel gemotiveerde leerlingen solliciteren voor de beta topklas. Gewone stof in minder tijd en veel gelegenheid voor deelname aan olympiades en extra excursies in de 5e en 6e)

Dochter zit inmiddels in de 6e en puzzelt nog lekker verder met Grieks. Het nut van de klassieke talen zat voor haar vooral in het leren analyseren van teksten en latijn heeft haar zeker geholpen bij het leren van Spaans en Portugees. Verder ging het haar vooral om de uitdaging die de school biedt. Er zijn beslist VWO + klassen die iets soortgelijks bieden maar de regionale middelbare school hier komt niet veel verder dan wat extra lessen latijn en filosofie.

Ik heb zelf het VWO met 2 vingers in de neus gedaan en heb nooit leren werken - bij haar zie ik dat ze hard heeft leren werken juist door alle extra's en dat ze daardoor prima is voorbereid op de studie die ze hierna gaat doen. Voor die studie moet ze toegelaten worden op basis van haar schoolloopbaan, cijfers en motivatie.
Bij de voorlichting is haar verteld dat gymnasium zeker een streepje voor heeft op gewoon VWO.

Hard werken wil niet direct zeggen dat ze uren aan haar huiswerk zit trouwens. In de eerste klas gemiddeld een 45 minuten per dag. De laatste 2 jaar wat meer maar dat heeft vooral te maken met haar wens cum laude te slagen (ook ivm toelating universiteit) .

Kortom, als je dochter dit graag wil en ze krijgt dit advies mee, dan zou ik niet aarzelen.

andersom

andersom

17-03-2014 om 15:32

strobreed

Wendy, ik zou je kind geen strobreed in de weg leggen ! Een kind dat gemotiveerd is, ik benijd je.
Jouw vraag heeft me wel aan het denken gezet, met name de reacties die je gekregen hebt wat het toe zou kunnen voegen, dat wist ik niet. Een nadeel vind ik wel dat je voor het diploma dit dan wel als vreemde taal moet hebben.. ( Op de school waar mijn kind naar toe gaat mag je volgens mij niet nog een extra vak kiezen). Mijn zoon heeft een prima vwo advies (groep 8), maar wil echt niet naar het gymnasium....Tijdens de open dag/proeflessen wou hij ook echt niet kijken/ proberen. De reacties van leerlingen in zijn omgeving die het oersaai vinden en balen dat ze sommige lessen missen, helpt ook niet. Hier geen aparte gymklas, maar alleen een havo/vwo combi waar de gymleerlingen af en toe uit gaan voor latijn ( en dus wat lessen missen). Hem dwingen zal zeer averechts werken, maar als ik dit lees krijg ik wel het idee dat ik hem/ hij zichzelf tekort doet.
( VWO+ heb ik ook geopperd, maar dan mist hij een les LO.. tja en je gaat toch zeker niet harder werken en daarvoor een sportles missen!)

Jaina

Jaina

17-03-2014 om 15:44

Verschilt

Een van mijn kinderen was minder dan een half uur per dag kwijt aan huiswerk maken. Hij hoefde eigenlijk niet te leren dus alleen maak werk. Een van onze andere kinderen deed ook gymnasium maar zat gemiddeld twee uur per dag aan het huiswerk. Ook geen probleem verder. Gymnasium is echt niet alleen voor super intelligente en begaafde kinderen die nooit wat hoeven te doen. Daarmee maak je het veel specialer dan het eigenlijk is. Ook met een gemiddelde intelligentie en wat motivatie is het gymnasium prima te doen.

Yura

Yura

17-03-2014 om 15:51

2 uur

Ik denk dat mijn dochter (3 gym) wel 2 uur per dag gemiddeld aan haar huiswerk besteed. Maar goed, ze neemt ook geen genoegen met zesjes.

Evanlyn

Evanlyn

17-03-2014 om 15:52

jaina

Klopt. Als je hard werkte haalde je hoge cijfers, als je minder hard werkte zessen. Prima te doen.

Angela

Het klopt wel dat zoon bezig is met het vertalen van teksten, maar voor het schoolonderzoek moet hij de teksten vlot kunnen vertalen. Hij heeft niet de tijd om het eens rustig uit te puzzelen. Dat betekent dat hij de vertaling, die in de klas al gemaakt is, min of meer paraat moet hebben voor het schoolonderzoek. Gevolg is dat wij (zoon en ik) hele lappen Nederlandse vertaling uit het hoofd hebben zitten leren. Nou, ik kan je zeggen, dat is ongelofelijk boring en ik kreeg plotseling veel medelijden met kind.
Voor het eindexamen krijgen ze een nieuwe tekst en meer tijd om dus echt te vertalen met woordenboek erbij inderdaad.

Ilva

Ilva

17-03-2014 om 15:54

Gymnasium

Ik heb begrepen dat je op het Gymnasium Latijn of Grieks als twee taal kan doen. Ik weet niet zeker of dat waar is maar dit hoorde ik. Op het Atheneum moet je naast Engels nog een andere taal (Frans, Duits of Spaans) doen. Mijn zoon doet nu atheneum met Latijn als keuzevak. En dat is naast Engels zijn beste vak (van de talen). Als hij nu Gymnasium had gedaan had hij uiteindelijk de andere talen kunnen laten vallen en Latijn kunnen kiezen als tweede taal. Voor hem is het Atheneum dus moeilijker. Kiest hij in het examenjaar voor Latijn dat heeft hij dus drie talen ipv twee.

Latijn vindt hij ook gewoon heel erg leuk en heeft er mede voor gezorgd dat hij voor deze school koos. De andere talen vind hij helemaal niets, het is echt een beta kind.

gym-vader

gym-vader

17-03-2014 om 16:11

Andersom

Andersom, de situatie zoals jij beschrijft zou ik ook allerminst wenselijk vinden. Dan mist een aantal kinderen een bepaalde lessen. terwijl de rest die les wel volgt. Dat lijkt mij vragen om moeilijkheden. Op een zelfstandig gymnasium maar ook op veel scholengemeenschappen is dat toch echt anders georganiseerd. Op de school van mijn kinderen zeggen ze altijd: een gymnasium is veel meer dan alleen een paar uurtjes Latijn en Grieks in de week. En zo ervaren wij dat inderdaad ook. Het is eerst en vooral een school waar onderwijs op een hoog niveau wordt gegeven en er echt wordt geprobeerd het maximale uit de leerlingen te halen. Waar je slimme kind geen uitzondering is, maar (eindelijk) is omringd met 'soortgenoten'.

Hadewich

Hadewich

17-03-2014 om 16:19

Ilva

Inderdaad kun je op het gymnasium Latijn zien als de tweede vreemde taal die nu eenmaal moet volgen op het vwo. De school van mijn dochter raadde aan om daarnaast toch ook nog Frans of Duits te kiezen, mocht ze Latijn nog laten vallen. Anders mis je in dat geval een taal.

wendy12

wendy12

17-03-2014 om 16:38 Topicstarter

de cijfers van mijn dochter

Gym-vader vroeg naar de cijfers van mijn dochter. Nou, die zijn wel heel goed volgens mij. Ik heb haar rapport van deze maand er even bij gepakt en er staat;

Rekenen A+, toetsscore 94 vd 96
Begrijpend lezen A+, toetsscore 55 vd 55
Spelling A+, toetsscore 59 vd 60
Woordenschat A+, toetsscore 68 vd 70

Ik ga ervan uit dat dit de Cito scores zijn maar dat staat er niet expliciet bij.

Verder bij de zaakvakken, 3 x een 10 voor topo, aardrijkskunde, geschiedenis en 1 x een 9,7 voor natuurkunde.

Werkhouding etc is goed.
Handschrift is het enige wat op voldoende staat.

Verder wat losse opmerkingen van de leraar.

Dalarna

Dalarna

17-03-2014 om 16:48

Tja

Kijk ook rond naar de anderen VWO+ mogelijkheden. Je hebt science, technasium, TTO en nog wel meer hier in de buurt.

Verder hoort ieder kind wat op het goede niveau zit 1 uur per dag aan hij huiswerk te besteden, dus 7 uur per week, ook in de korte vakanties. Dat is dus een gemiddelde.

Annet

Annet

17-03-2014 om 16:50

Ik snap die leerkracht wel

Dit zijn erg goede scores (inderdaad cito). Je dochter heeft maar 5 fouten totaal gemaakt. Voor de eindcito in groep 8 zou dat een score zijn van 550. Hoger kan niet.
Ik zou inderdaad insteken op gymnasium en dan voor een school kiezen waar ze extra uitdaging kunnen bieden. Dat zou wel eens nodig kunnen zijn om de hersenen van je dochter aan het werk te houden.

gym-vader

gym-vader

17-03-2014 om 16:56

inderdaad

Wendy, de meeste kinderen dromen van dit soort scores. En als je dan ook nog schrijft dat ze er levelwerk, Frans, Spaans en nog wat extra's bij doet, dan mag je echt concluderen dat je een buitengewoon slimme dochter hebt. Die het misschien best moeilijk gaat krijgen op de middelbare school. Maar niet omdat het cognitief te veel is is, maar omdat ze waarschijnlijk gewend is dat alles haar komt aanwaaien Mijn kinderen op het gymnasium hebben op de basisschool nooit dit soort nagenoeg foutloze scores gehaald hoor.
Ik zou zeggen: oriënteer je goed op de middelbare scholen en bekijk wat de VWO+ mogelijkheden zijn. Natuurlijk is een gewoon VWO ook prima maar bereid je er op voor dat ze daar te weinig uitdaging vindt. Vraag dus goed door wat de mogelijkheden zijn. Tweetalig, technasium, extra talen etc. En informeer naar de mogelijkheden om ook in de bovenbouw extra's te doen. Niet alle scholen zijn daar flexibel in.

Mussie

Mussie

17-03-2014 om 17:47

Hard werken

Hier een zoon in 3 Gym die hard moet werken voor zevens en zessen. Het komt hem niet aanwaaien. Maar wat is daar mis mee? Hij vindt het enorm leuk en hij realiseert zich ook dat dit de hoogste opleiding is. En dat vindt hij ook belangrijk want hij is nogal ambitieus. Volgens jaar moet hij tot zijn grote spijt of Grieks of Latijn laten vallen. Hij vindt dat echt jammer. Realiseer je dus dat er niet alleen bollebozen op het gymnasium zitten. Er zitten ook genoeg kinderen zoals mijn zoon die er echt wel hun best voor moeten doen. Maar ik denk juist dat hij nu hard leert werken. Daar zal hij in z'n verdere leven baat bij hebben denk ik.
Verder snap ik het argument dat je niets aan Latijn of Grieks hebt nooit zo goed. Ik heb zelf eindexamen Frans en Duits gedaan, nee daar heb ik veel aan! Voor die ene croissant die ik in de zomervakantie bestel, heb ik geen VWO Frans nodig. En bovendien spreken ze zelfs in Frankrijk steeds vaker Engels. Maar talen zijn volgens mij wel nuttig en ook leuk. Het geeft je wat inzicht in cultuur en dat is interessant. Maar dat geldt dus net zo goed voor Grieks als voor Duits.

dc

dc

17-03-2014 om 18:09

goed idee

Als ik je zo over je dochter hoor, dan moet je vooral voorkomen dat ze zich gaat vervelen. Niet dat ze te hard moet werken.

Ik zou juist inzetten voor iets waar ze haar best voor moet doen. Anders gaat ze misschien mentaal lui worden. En dat kan trouwens ook op het gymnasium. De enige vakken waar ik wat voor moest doen waren grieks en latijn, en dat vond ik echt leuk.

Dalarna

Dalarna

17-03-2014 om 18:12

Mussie

Er zijn hier heel veel mensen die maar blijven roepen dat een tweede taal op het VWO zo verschrikkelijk belangrijk is omdat je wellicht Duitstalige boeken op HBO of universiteit moet kunnen lezen. Het is mij dan vervolgens nog steeds een raadsel waarom je dan nog steeds Latijn of Grieks mag kiezen terwijl Duits (of Frans) zo belangrijk is. Als het alleen maar wat inzicht in de cultuur zou verschaffen snap ik nog steeds niet waarom die tweede taal nou belangrijker is dan een ander vak.

Belangrijker dan Grieks en Latijn

Is denk ik dat ze een grotere kans heeft om (ook) in de klas te komen met kinderen die net zo slim en/of gemotiveerd zijn als zij, zo niet nog slimmer en gemotiveerder. Dat stimuleert en motiveert. Dat zorgt dat ze niet als 'nerd' wordt gezien. Dat ze het niet (te) hoog in de bol krijgt. Dat ze leert werken. Dat ze kortom op haar plaats is.

Ik ken zat ouders die hun echte vmbo kind zo nodig naar het havo willen pushen. Dat vind ik sneu. Maar een kind met zulke resultaten het Gym onthouden omdat je bang bent dat ze faalt vind ik ook sneu.

Plus het signaal wat je daarmee af geeft over falen. Alsof het tot alle macht vermeden moet worden. Ik vind het knapper als mijn kind iets probeert wat niet lukt, dan dat ze het vermijd. Op de snuit gaan is ook leerzaam. Dan merk je dat de wereld niet vergaat, dat je (overwogen) risico's kunt en mag nemen.

Nu wil ze het vanwege de meester. Laat haar rondkijken op scholen en zelf kiezen wat zij denkt wat bij haar past (binnen grenzen).

Loes

Horta

Horta

17-03-2014 om 22:07

Dalarna

Is ook zo. Ik heb TU gedaan en de meeste boeken waren in technisch Duits. Best pittig voor iemand die geen Duits in het examenpakket had gedaan. Het zou beter zijn als gymnasium zou bestaan uit VWO + Latijn/Grieks als extra vak. Nu is het niet per se moeilijker dan Atheneum, want Latijn/Grieks wordt door velen toch ook wel beschouwd als pretvak.

Neemt niet weg dat als dochter van TS graag gymnasium wil doen je haar dit moet laten doen. Bang voor hard werken? Het moet niet gekker worden...

rode krullenbol

rode krullenbol

17-03-2014 om 23:19

Aude audenda (i.e.: Waag wat gewaagd moet worden)!

Het had niet veel gescheeld, of vrijwel alle geneugten van het leven waren linea recta aan mijn neus voorbij gegaan. Serieus! Als ik braaf naar mijn moeder was blijven luisteren, dan zat ik nu (indien nog in leven) gevangen in een loodzware, ziekmakende, slecht betaalde, voltijds (sic!) baan met een rechtspositie zo wankel als een ei. Niet alleen mijn levensgeluk en dat van mijn naasten waren dan danig in de verdrukking gekomen, maar allicht ook mijn gezondheid en levensverwachting.

¨Hoezo dat¨?, zullen jullie je misschien stante pede afvragen. Welnu; op grond van haar credo ´hou je adem in en stik niet´ vond mijn moeder het per se ongepast om optimaal gebruik te maken van ons moderne onderwijsstelsel. Een meisje van katholieke huize zou slechts bonafide zijn, indien zij haar plaats kende en (ergo) eenvoud en nederigheid betrachtte. Te veel ambitie ten aanzien van de schoolcarrière maakte zo´n schepsel daarentegen acuut malafide; een onbetrouwbaar sujet. Streven naar een glansrijke schoolcarrière was in andere woorden vragen om problemen.

Zodra mijn scholengemeenschap mij naar haar afdeling ´Gymnasium' stuurde, vielen bij mij thuis opvallend vaak de woorden: ¨Nou, ik geloof wel, dat je nogal op je teentjes moet lopen, daar op dat gymnasium¨. De klemtoon lag dan altijd op dat laatste woord. Meer in het bijzonder: op de tweede lettergreep van dit woord. Het werd door mijn moeder overdreven nadrukkelijk, langgerekt en met meer dan een zweem van spot uitgesproken. Het werd dan zoiets als: ´gym-NAAA-sium´.

Enfin; op niet mis te verstane wijze prentte zij mij in, dat dit schooltype wat haar betreft veel te hoog gegrepen was voor mij. Het was haar om het even, dat mijn docenten daar op basis van mijn schoolprestaties heel anders over dachten. Zij hadden eens moeten weten, hoezeer hun keuze om mij gymnasium te laten doen, mij in conflict bracht met mijn sociale achtergrond.

Je adem inhouden en niet stikken; dat is overigens nog een hele kunst! Hebben jullie het, nolens volens, ooit geprobeerd? Ik zou zeggen: begin er (als het even kan) niet aan, want een dergelijke morbide exercitie is nota bene nergens goed voor!

Zelf vond ik het een hele beproeving om thuis een soort van alter ego te moeten neerzetten. Voor zover ik op school onder mijn kunnen (d.w.z. sub optimaal) heb gepresteerd, lag dat voornamelijk aan mijn afkomst; zo kan ik concluderen op basis van mijn verdere levensloop. Eenmaal op kamers kon meer en meer gewoon mezelf zijn. Stoutmoedig ben ik op academisch terrein allerlei uitdagingen aangegaan, die in de ogen van velen nogal groot leken, maar voor mij nogal in het niet vielen bij de complicaties in de omgang met mijn moeder.

De valse start in mijn leven deed mij – blij toe – niet buiten ´het vrije spel der maatschappelijke krachten´ vallen; om het maar eens in sporttermen te vatten.

Zoals ik het zie, zijn angsten er om te overwinnen, problemen om op te lossen en vooroordelen om te beslechten. En wie het spreekwoord ¨Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje¨ al te serieus neemt, doet de facto niet alleen zichzelf en/of zijn medemens te kort, maar ook de samenleving.

Rode krullenbol

Tihama

Tihama

17-03-2014 om 23:40

Sociale omgeving

"Zowel ik als mijn partner hebben het Atheneum + de TU voltooid. We zijn inderdaad niet zo thuis in het Gymnasium gebeuren, vandaar mijn vraag hier."

knip
"Waarom zou je het jezelf moeilijk maken door ook nog 2 extra taalvakken erbij te doen?"

Dit triggert me. Kan het misschien zo zijn dat jij en je man een aversie hadden tegen de talen die je moest doen, waardoor je extra talen associeert met veel extra inspanning?

Ik ken vrij veel beta's en die zijn regelmatig niet zo van de talen. Een soort noodzakelijk kwaad

Je dochter doet nu uit vrije wil al Frans en Spaans. Blijkbaar vindt ze het leuk. Latijn en Grieks hebben niet zo'n enorm toegevoegde waarde, maar zelfs als je een betarichting kiest, dan heb je ongemerkt toch het nodige aan die talen. Heel veel 'moeilijke' woorden komen namelijk uit die talen. Je leest dan gewoon letterlijk op je gevoel die teksten gemakkelijker. Je begrijpt het ook sneller.

Maar het voornaamste lijkt me eigenlijk dat je slimme dochter gewoon in haar eigen sociale omgeving terecht komt. Ze zal gewoon meer gemeen hebben met haar klasgenoten en dat lijkt mij de allergrootste winst.

wendy12

wendy12

18-03-2014 om 09:08 Topicstarter

aversie

@Tihama, we hebben inderdaad een aversie tegen talen. Ik vooral, mijn man minder. Ik vond de talen wel moeilijker dan de Beta vakken. Op mijn eindlijst Atheneum op wiskunde A en B een 9 en op nat, bio en schei een 8. Voor Engels en Nederlands echter een 6.

Wellicht dat ik daardoor het gevoel heb dat ze echt hard moet werken op het Gymnasium.

creabea

creabea

18-03-2014 om 09:34

rodekrullebol !

mooi stukje hoor! (herkenbaar ook wel)

wendy12

wendy12

18-03-2014 om 09:57 Topicstarter

@rode krullenbol

Mooi geschreven.
Echter heb ik niet het idee dat het Gymnasium zulke slimme kinderen aantrekt. Wel hardwerkend maar niet slimmer dan een Atheneum leerling.

In mijn tijd hadden we in de bovenbouw gewoon les met de Gymnasium leerlingen. En ik kan je vertellen dat die Gymnasium leerlingen allemaal niet goed konden meekomen met de Beta vakken.
Gymnasium is anders, maar niet minder dan Atheneum. Je krijgt er naar mijn idee 2 talen bij die niet zoveel extra toevoegen. Wellicht alleen status.

neteret mut

neteret mut

18-03-2014 om 10:56

wendy12

Iedereen praat vanuit zijn eigen ervaringen en niemand kan volledig objectief zijn ook al probeert hij het wel.
Een atheneum beta richting vergelijken met een gymnasium alpha richting is appels met peren vergelijken. Inmiddels zijn die scheidingen toch minder sterk denk ik (ben er wat uit hoe het zit met profielen en wat er gekozen kan worden, zal ook nog wel wat per school verschillen). Als je een richting kiest die bij jou past dan valt de moeilijkheid mee, ik zou atheneum beta niet gekund hebben, was al lang blij dat ik wiskunde kon laten vallen (zoals de meesten in mijn klas toen) Moeilijk ? veel huiswerk? met 5 talen (latijn, grieks, nederlands, duits en frans)en dan aardrijkskunde en geschiedenis viel dat wel mee. Ja , boeken lezen voor de lijst en buitenschoolse activiteiten. Als ik 1 schooljaar moet noemen waar ik echt problemen gehad heb dan is het klas 3 geweest toen ik nog natuurkunde, wiskunde, biologie en scheikunde had.
Wat wil ik nu eigenlijk zeggen? luister naar je dochter en respecteer haar wens, laat je niet in de valkuil vallen om haar volledig te vergelijken met jezelf en je eigen ervaringen. Zij is zichzelf en de scholen (en maatschappij) zijn toch wel iets veranderd. Sterkte met kiezen, er komen nog veel meer kiesmomenten

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

18-03-2014 om 11:38

maar wat mis ik nou.....

Je dochter gaat VWO advies krijgen en nu zet je een discussie op of ze naar het atheneum gaat of naar ht gymnasium?

wendy12

wendy12

18-03-2014 om 12:53 Topicstarter

Tjah..

@Polletje lol

Ik weet het gewoon niet, ben wat verbaasd door mijn dochter die de laatste tijd roept dat ze naar het Gymnasium wil. Huh? Dachten mijn man en ik? Gymnasium, dat is toch niks voor haar? Maar als ze het echt wil dan zullen we haar uiteraard steunen.

Ik vond het zeer vervelend om die rijtjes met woorden uit mijn hoofd te leren op het VWO. Ik leerde het liefste niet eigenlijk Alles is logisch bij de Beta vakken en als je goed oplet bij de lessen dan kun je een goed cijfer halen bij de toetsen.

Ik zie wel degelijk dezelfde werkhouding bij mijn dochter. Ze is razend snel met haar schoolwerk en houdt daardoor veel tijd over. Ze had al Spaans (dit zit al in het levelwerk) en daar is nu sinds dit jaar Frans bijgekomen.

Annet

Annet

18-03-2014 om 13:44

Op gymnasium veel beta-profielen

Op Gym van oudste kiest ruim 70% van de leerlingen een beta-profiel.
Dat is (veel) hoger dan de vwo-klassen van VO-scholen in de omgeving.
Er zitten veel beta's op een gymnasium. Misschien was dat vroeger anders.

Al die talen heb je alleen in de onderbouw. Vanaf de vierde klas kun je dat flink afbouwen als je dat liever hebt.

Hanne.

Hanne.

18-03-2014 om 13:45

Beta vs Alfa

"Alles is logisch bij de Beta vakken en als je goed oplet bij de lessen dan kun je een goed cijfer halen bij de toetsen."

Echte Beta's zullen het met je eens zijn. Echte alfa's zullen het hier niet mee eens zijn

Ik vond het pakket van mijn beste vriendin (Nederlands, Engels, duits, latijn, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde A) echt loodzwaar klinken. Met dat vakkenpakket had ik mijn eindexamen niet of alleen met heel veel moeite gehaald.

Zij dacht het zelfde over mijn vakkenpakket (Nederlands, Engels, Latijn, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Wiskunde A, Wiskunde .

(wat ik op school trouwens nooit geleerd heb is om ergens voor te werken. De beta vakken kwamen me als het ware aanvliegen. Achteraf gezien had ik graag een vak willen hebben wat me moeite kostte. Dan had ik ook leren werken en doorzetten voor een resultaat.)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-03-2014 om 14:55

Gymnasium

Gezien de cijfers, de interesse, de capaciteiten en vooral de wens van je dochter zou ik zeggen: natuurlijk Gymnasium! Geen twijfel over mogelijk. Laat je eigen angsten en ervaringen niet meespelen. Jullie zijn je dochter niet. Bovendien kan je geen koffiedik kijken. Hoe het zal gaan op de middelbare school is nu nog helemaal niet te voorspellen en als je moet kiezen, kan je het beste mikken op de meest brede opleiding met de meeste kans op uitdaging en gelijkgestemde kinderen. Zeker als je zo'n slimme, hardwerkende dochter hebt.

Ik spreek uit ervaring. Mijn zoon van 13 heeft op de basisschool twee groepen overgeslagen en zit nu in 3 Gym. Waar iedereen (ikzelf incluis) dacht dat hij een echt beta kind was, blijkt hij nu vooral meer te hebben met de talen. Met name Latijn en Grieks (o wonder). En op de basisschool was hij steengoed in rekenen, dus wiskunde zou hem echt liggen, toch? Absoluut niet dus; met veel pijn en moeite en bijlessen haalt hij vieren en vijven. Hij is en blijft erg geinteresseerd in de natuurwetenschappen maar zijn hoogste cijfers haalt hij bij de talen. Dat was wel even vreemd En toen hij economie kreeg, dacht hij dat hij het vreselijk zou vinden. Integendeel; hij vindt het erg interessant. Dus in plaats van het verwachte NT-profiel wordt het EM. Met Latijn of Grieks (waarschijnlijk Grieks omdat hij dit makkelijker en leuker vindt) en Duits als extra vreemde taal. Hij vindt het heel jammer dat hij Spaans niet kan blijven doen en een klassieke taal moet laten vallen maar tja, je kan niet alles hebben. En laten we eerlijk zijn, waar hij de basisschool met twee vingers in zijn neus deed, moet hij hier echt wel heel hard werken. Hoe goed te leren en te plannen is heel moeilijk voor hem, maar hij heeft dan ook ADHD. Dan kan je nog zo slim zijn, die ADHD zit in de weg. Toch vindt het het heerlijk op het Gym; eindelijk die broodnodige uitdaging, een leuke school, contact met "peers". Hij is opgebloeid. En dan houdt hij echt nog ruim genoeg tijd over voor zijn hobby's, sport en afspraken met vrienden. En er is niets mis mee met hard moeten werken en leren; integendeel. Dat is heel gezond. Net als leren dat niet alles perfect hoeft, dat fouten maken ok is en dat je ook dingen moet doen die je niet zo leuk vindt. That's life.

Overigens heb ik Gymnasium Alfa gedaan met alle talen; ik ben zelf absoluut geen beta (wat was ik blij toent ik wiskunde en al die andere ellendige exacte vakken kon laten vallen. Van de klassieke talen heb ik altijd profijt gehad, ook nu nog. Het is absoluut een meerwaarde, al was het maar vanwege andere talen maar ook als stuk algemene ontwikkeling. Mijn zoon ziet dit ook zo; hij legt continu de link met de klassieke talen en de moderne vreemde talen. We maken er bijna een spelletje van.
Ik heb het Gym trouwens fluitend gedaan maar ik ben dan ook heel anders dan mijn zoon. Dat is even wennen, zeker bij het hem helpen met school en huiswerk. En met zijn manier van leren. Maar al doende vinden we onze weg wel.

Weet je, kinderen veranderen zodra ze op de middelbare school zitten. Ze worden snel groter, komen erachter wie ze zijn, wat ze wel of niet kunnen en willen. En dat kan weleens iets heel anders zijn dan kort tevoren of wat jij verwachtte. Het is een open boek wat al doende wordt ingevuld. Soms met mindere ervaringen, soms met geweldige dingen. Stap er onbevangen en ruimdenkend in, rekening houdend met het onverwachte. Probeer je kind te helpen en te sturen maar zonder vooroordelen en onjuiste verwachtingen.

Moraal van het verhaal: ga voor het Gymnasium! En alsjeblieft je dochter blijven steunen. Ook als het even tegenzit op school, met bepaalde vakken of leren. Ga mee in die achtbaan en die wilde rit. En hou voor ogen dat ervaringen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.