Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom Gymnasium??


Yura

Yura

18-03-2014 om 16:14

Meer beta

Hierboven werd geschreven dat op iemands gymnasium 70% een beta-profiel kiest. Dat schijnt sowieso een maatschappelijke tendens te zijn. 70% is misschien wat veel, maar momenteel kiest ca. 55% van de vwo-leerlingen een N-profiel. Bij zoon in vwo klopt dat wel, er zijn 2 stamklassen, de ene heeft natuurkunde de andere niet, die met natuurkunde heeft 32 leerlingen, de andere 26.

Annet

Annet

18-03-2014 om 17:18

Heel wisselend

Wij keken voor jongste naar een VO (vorig schooljaar), bijvoorbeeld waar ze zouden starten met een Technasium. Het percentage betaprofielen op die school was voor vwo-niveau 35%. Voor ons reden om weinig vertrouwen te hebben in het zijn van proefkonijn van een startend technasium.
Ik heb toen uit interesse wat zelfstandige gymnasia bekeken. Die zaten allemaal erg hoog in het percentage beta, 70% kwam veel voor.
De trend van meer beta zie ik ook. Vroeger was het heel speciaal als je een volledig B-pakket had, zeker als meisje. Nu is het vrij normaal.

alfa - beta

wij zijn allebei beta, en dochter (1e van gymnasium) lijkt heel erg alfa te worden. Sterk in frans, latijn, engels en nederlands, 'gewone' cijfers op wiskunde. bij een intelligentietoets die ze in het begin van het 1e jaar krijgen, bleek al dat haar 3d-vaardigheden matig zullen zijn. heel vreemd om die taal-kunsten, die bij mij volledig ontbreken, bij je eigen dochter te zien.

dochter heeft voor het gym gekozen omdat het bij ons een kleine school is (650ll) in plaats van de grote scholengemeenschap (1700ll). dochter is introvert, rustig, en veel meer op haar plek bij deze school. op de grote school zou ze 'verzuipen' in de massaliteit.
daarnaast is ze erg geïnteresseerd in China, en vindt ze tekenen ontzettend leuk. Op het gym geven ze veel extra vakken, waaronder chinees en kunst. dit kan ze dus doen tijdens andere lessen, als extra uitdaging. dat heeft de grote scholengemeenschap niet.

net als de rest zou ik ook zeggen: laat haar kiezen wat voor haar zelf het beste voelt. als zij naar het gym wil, prima. ze klinkt gemotiveerd, en gecombineerd met een hoge cito moet dat goed komen!

Yura

Yura

18-03-2014 om 22:22

Gruffalo

Dat hebben wij net andersom, beiden nooit iets begrepen van natuurkunde, nu 2 kinderen van wie het hun favoriete vak is. Volgens mij is de docent ook nogal bepalend hoor. Ze hebben beide dezelfde docent en dat schijnt nogal een kei in zijn vak te zijn.

Ilva

Ilva

18-03-2014 om 22:39

Atheneum

Het Atheneum kan ook veel talen hebben hoor. Mijn zoon heeft Nederlands, Engels, Duits (dit heeft hij net mogen laten vallen), Frans, Spaans en Latijn. Alleen Latijn is niet verplicht. Dit verschilt natuurlijk wel per school, niet alle Atheneums geven Spaans en Latijn. Maar behalve de keuze tussen het Gymnasium of Atheneum moet ze misschien kiezen voor de school die ze het leukste vindt. Het Gymnasium is vaak zelfstandig en het Atheneum zit meestal bij een scholengemeenschap. Dus wat wil ze. En als dat het Gymnasium is, lekker laten gaan. Zij moet er 6 jaar zitten.

Greta

Greta

19-03-2014 om 02:19

heel blij met gymnasium

Ik heb zelf gymnasium gedaan, al lang geleden, en ben nog steeds heel blij met die basis. Omdat ik bèta deed, moest ik vanaf de vierde klas kiezen voor één oude taal, en dat werd Grieks.

Het leuke aan Grieks vond ik dat het een ander tekensysteem, een ander alfabet, is dan het onze. Dat vond ik een kick om te leren (in de tweede klas). Je bent dan al zo gewend aan je eigen taal en alfabet, dat het spannend is om opnieuw een ander soort te gaan leren lezen. Je moet echt opnieuw "leren lezen". Heel goed, zo'n ervaring, lijkt mij. (Je kunt hiervoor natuurlijk ook Russisch, Arabisch, Chinees of Japans gaan leren.)

Ik ben erg blij dat ik een aantal klassieke teksten, van Plato, Homerus en Sophokles, zelf heb gelezen in de originele taal. Dat is gewoon prachtig en heel interessant.
Dat lezen/vertalen gebeurde klassikaal, met heel veel uitleg en achtergrondinformatie, ook over de dubbelzinnigheden en geraffineerde toespelingen in de taal.
Overigens vind ik het jammer dat ik in het Latijn nauwelijks klassieke teksten heb gelezen (lag ook aan de methode), Ovidius bijv. is prachtig en heel interessant.

Ik ben het er niet mee eens trouwens dat je van de Latijnse grammatica meer zou leren dan van de Griekse... Voor het leren van grammaticale "logica" zijn beide talen heel nuttig.

Die klassieke teksten hebben een enorme invloed op allerlei literatuur, filosofie, kunst en muziek, tot aan het heden aan toe.

Overigens hadden we op ons categoraal gymnasium veel extra vakken verplicht t/m de vierde of vijfde klas, en zo een veelzijdiger en zwaardere opleiding dan wanneer het alleen gericht zou zijn op het eindexamen. Ook waren bij ons de schoolonderzoeken moeilijker dan het Centraal Schriftelijk eindexamen. Op de opleiding leerde je dus meer dan nodig was voor het halen van je diploma - als je alleen gericht bent op het halen van het papiertje kun je zeggen dat je dat "niet nodig" had, maar ik heb zowel in de schoolperiode als in de rest van mijn leven daarna heel veel aan gehad.

En inderdaad hoefde in je in de bovenbouw van het gymnasium niet veel meer te stampen. Je moest bijv. wel bepaalde klassieke teksten leren vertalen, maar dat deed je niet door "stampen", maar door doen en begrijpen (en het woordenboek erbij).

Veel leerlingen deden trouwens nog van alles er bij, muziekinstrument of sport bijv., ook op hoog niveau.

Gym-moeder

Gym-moeder

19-03-2014 om 08:32

Wat k nu niet snap

Je man heeft zelf vroeger het Atheneum met 2 vingers in de neus gedaan. Je dochter heeft uitmuntende resultaten op de basisschool en krijgt extra vakken om haar bezig te houden/uit te dagen.
Waarom denk je dan dat 'gewoon' VWO zwaar voor haar is? Ze is gewoon echt heel slim en extra voordeel is dat ze een meisje is, die hebben gemiddeld genomen een betere werkhouding op het VO.

Zelf heb ik vroeger VWO gedaan, eerste klassen met 2 vingers in de neus . Er was niet echt een schoolkeuze en de school had alleen 'gewoon' VWO. Ik had het leuk gevonden als ik Latijn had geleerd. Latijn komt in zoveel talen terug!
Zoon zit nu in 2 Gym, Gymnasium was gewoon zijn keuze. Hij is wel beta (NaS en Wiskunde gaan nog vanzelf), maar ook de talen gaan hem prima af. Hij is niet heel technisch georienteerd. Hij heeft een zesjesmentaliteit (zijn vader had vroeger een zevenmentaliteit: alles hoger dan een zeven, daar heb je teveel tijd in gestoken). Huiswerk? Af en toe vraag ik me wel eens af of hij wel eens huiswerk maakt. In periodes komen er wat onvoldoendes voorbij en dan werk hij weer even wat harder om de gemiddelden voldoende te houden.
Hij komt zeker niet aan een uur per dag, alleen als er speciale opdrachten zijn of er opeens veel toetsen zijn.

Gym-moeder

Gym-moeder

19-03-2014 om 08:36

Voor de statistieken; onze zoon is wel bovengemiddeld intelligent (entreetoets 100 en 97 perc, CITO 550). Ik wil zeker niet zeggen dat alle kinderen die VWO advies krijgen dit met nog geen uur huiswerk per dag afkunnen! Alleen dat voor een bovengemiddeld intelligent kind, zeker de eerste klassen van het VO gewoon niet echt moeilijk zijn, zolang je niet struikelt over bepaalde vakken (bv echt geen wiskunde begrijpen).

Hombre

Hombre

19-03-2014 om 08:55

O.T. @Gym-moeder

Kan die onsmakelijke uitdrukking met die twee vingers in je neus niet eens een keer in de la met uitgekauwde cliche's?? Ergens naast 'ophoesten'?

Van die al gymnasiasten hier zou je toch een hogere mate van originaliteit verwachten. Die 'vingers' waren al zes keer in dit draadje langsgekomen en dan gooi jij er nog eens een dubbele portie overheen.

Alternatieve suggesties:
- Met gemak
- Fluitend
- Op zijn (of haar) sokken
- ???

Sloffen

Sloffen Hombre, niet sokken.

skik

JanetEE

JanetEE

19-03-2014 om 09:06

gymnasium

Bij dochter op school kies je voor:
Technasium
Gymnasium
Kunst en Kultuur
In alle gevallen in 2e en 3e 4 tot 5 uur aan de stroming die je kiest.

Kan er allemaal best bij.

Hombre

Hombre

19-03-2014 om 09:50

@skik

"Sloffen Hombre, niet sokken."

Allesbehalve vingers en neuzen is wat mij betreft prima.

Evanlyn

Evanlyn

19-03-2014 om 10:28

vingers en neuzen

Vind ik juist wel grappig, ik zie daar direct het beeld bij (boven de opengeslagen boeken). Maar misschien is dat juist ook jouw probleem...

Hombre

Hombre

19-03-2014 om 10:36

@evanlyn

Mijn probleem is waarschijnlijk vooral dat ik grappige dingen vaak maar een of twee keer leuk vind, daarna gaan ze snel vervelen. Sleurhut voor caravan, ook zo een die de eerste keer leuk was. Maar nu zijn er hele volksstammen die alleen nog maar 'sleurhut' zeggen en dan nog om zich heen kijken of iedereen wel merkt dat ze iets heel grappigs hebben gezegd.

Gym-moeder

Gym-moeder

19-03-2014 om 12:00

@Hombre

Ik gebruikte juist de 'vingers in de neus' omdat de topic starter dit genoemd had over haar man. Misschien had ik beter het citaat zelf over kunnen nemen voor de duidelijkheid.

En ik ben zelf dus geen (oud-)gymnasiast, dus hoef ook niet origineel te zijn

69er

69er

19-03-2014 om 12:22

haha

:"En ik ben zelf dus geen (oud-)gymnasiast, dus hoef ook niet origineel te zijn ".

Die vind ik wel leuk....

Evanlyn

Evanlyn

19-03-2014 om 12:28

ik wel...

...maar anders dan Hombre ben ik dol op clichés. Sleurhut vind ik ook nog steeds grappig. Erger nog: ik neem tienertaal over en roep dus de hele dag hashtag yolo.

Nou ja, gelukkig hoeft Hombre mij in het echt niet aan te horen, digitaal is het vast nog wel te doen.

Hombre

Hombre

19-03-2014 om 17:43

@evanlyn (XOT warning)

Nou, speciaal voor jou dan maar:


https://www.youtube.com/watch?v=CvFbL2iGAUw

(XOT - eXtremely Off Topic)

krin

krin

20-03-2014 om 12:56

Dan deze ook:

De 21ste-eeuwse variant:


http://www.youtube.com/watch?v=57dzaMaouXA

LOLOLOLOLOLOL #classic

Evanlyn

Evanlyn

20-03-2014 om 15:26

dank!

Allebei prachtig, # LOL !

Hombre

Hombre

20-03-2014 om 21:25

#Gawd #SSIA

#verplichtetekst

Eva

Eva

21-03-2014 om 18:09

Hier blij met Atheneum keuze

Hier hadden we vorig jaar een vergelijkbaar dilemma. Haar juf in groep 8, die ik hoog had zitten, vertelde ons: 'ze zal het gymnasium best aankunnen, maar ik zie haar niet als een gymkind, ik vind haar een echte VWO'er'. Ik was het met die observatie eens. Geen 'dorstige naar kennis'.

Maar het was in haar jaar 'hot' om het gym te kiezen, en de CITO resultaten waren hoger dan verwacht. Dus de twijfel sloeg toe. Want alle vriendinnen gingen naar gym. Ik heb haar dat ontraden, omdat ik ook de toegevoegde waarde niet zo 1-2-3 zie (maar als ik de reacties hierboven lees, ben ik eigenlijk zo 'om'), maar meer nog omdat de keuze meer kwam vanuit 'met de vriendinnen mee', dan vanuit 'ik wil echt graag naar gym'.

Nu zit ze in 1-Atheneum, prima rapporten gehaald, geen onvoldoendes, niveau zeventjes hoor, maar prima. Vriendinnen die op gym zitten hebben rapport met 3 onvoldoendes - en helaas op onze school kun je niet terugstromen van gym naar ath - dan moet je terug naar de brugklas HAVO/VWO.

Enfin, we hebben het er nog wel eens over, en iedere keer is ze weer blij met haar keuze.
Ben wel gevoelig voor de argumenten van 'het uiterste eruit halen' (weg met de zesjescultuur), maar zie in de praktijk dat het toch wel goed kan uitpakken. En ze heeft nog een leven naast school ook!

Succes met de keuze,
Eva

Dalarna

Dalarna

21-03-2014 om 19:32

Eva

Bedoel je dat als je gym2 niet haalt je weer naar de havo/vwo brugklas moet?

Lynn

Lynn

21-03-2014 om 22:40

Dalarna

Ik vermoed dat ze bedoelt dat de kinderen niet na 1 gymnasium door kunnen naar 2 atheneum. Dan moeten ze kennelijk naar 2 havo/vwo (kennelijk 2 jarige brugklas).

dc

dc

22-03-2014 om 08:34

terugstromen?

Het lijkt me dat je niet naar het Atheneum kunt "terugstomen" omdat het allebei hetzelfde niveau is (VWO). "een echte VWO'er" vind ik dan ook een echte rare uitspraak.

Hadewich

Hadewich

22-03-2014 om 08:42

Ik vond dat ook vreemd. Je kunt m.i. wel een echte vwo-er zijn, maar dan laat je open of het gymnasium of atheneum wordt. En anders ben je òf een echte gymnasiast òf een echte atheneumleerling (dat laatste heeft ook een naam, maar kan ik even niet terugvinden...).

gym-vader

gym-vader

22-03-2014 om 09:36

hokjes

Ik heb daar dus niets mee. 'een echte VWO'er' versus een 'echte gymnasium-leerling'. Snap eerlijk gezegd ook niet dat ouders meegaan in dat soort sentimenten en algemeenheden. Het lijkt de immer aanwezige neiging om kinderen in overzichtelijke hokjes te kunnen indelen. Was er hier laatst niet een topic over 'leerling kenmerken per schoolniveau'? Dat soort indelingen kun je toch niet serieus nemen?

mijk

mijk

22-03-2014 om 10:34

je moet het wel serieus nemen

Want scholen nemen het serieus en die bepalen....

mijk

mijk

22-03-2014 om 10:37

Betekent

Natuurlijk niet dat je het moet geloven maar om je er daarom maar niet in te verdienen kan lastig zijn. Als je met school in gesprek wil is het handig om te weten in wat voor termen scholen denken.

mijk

chantal van der veen

chantal van der veen

02-05-2014 om 09:19

gymnasium

mi bijde dochters zitten op gymnasium
tessa zusanne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.