Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom Gymnasium??


Goh

Ik heb 1 kind die het gymnasium heeft afgerond, eentje die nu in de 6e zit en dan nog 2 kinderen op het atheneum.

Het is ècht niet hetzelfde. Maar ik zal mij ongetwijfeld vergissen want Lanza zegt dat het wel zo is....

Laura

Laura

20-09-2019 om 19:53

discussie ging niet over het niveau of de waarde van het diploma (die zijn gelijk), maar over de extra vakken en eventueel uren in de onderbouw.

vlinder72

vlinder72

20-09-2019 om 19:57

Jippox

Ja. Mijn zoon stelt zich ook aan.en als ouder zie ik het blijkbaar allemaal verkeerd. Mijn neef zit nu in 6 vwo en is in de eerste overgestapt van 1 gymnasium naar het vwo omdat hij het gymnasium in de 1e te zwaar vond. Onzin natuurlijk.

Jammer dat lanza mensen met daadwerkelijk kinderen op zowel het gymnasium als het vwo niet gelooft.

Er is een onder- en bovenbouw. Uiteindelijk halen ze hetzelfde examen. Dus inderdaad op hetzelfde nivesu. De weg naar de bovenbouw is op het gymnasium zwaarder dan die via het vwo

Lanza

Lanza

20-09-2019 om 19:57

Alle vakken zijn

letterlijk hetzelfde. De vakinhoud staat vast voor alle leerjaren van het vwo en is niet gespecificeerd voor atheneum/ gymnasium, omdat er 0 verschil inzit.

De eindexamens zijn hetzelfde. De docenten hebben dezelfde opleiding gehad en geven dezelfde lessen aan klassen waar zowel atheneum als gymnasiasten inzitten. Het einddiploma heeft dezelfde waarde en geeft recht op doorstroming naar dezelfde universiteiten.

Het enige verschil is dat het gymnasium klassieke talen aanbiedt en het atheneum tegenwoordig een ander extra vak aanbiedt. Wederom aangeboden op hetzelfde niveau.

vlinder72

vlinder72

20-09-2019 om 20:10

Lanza

Onderbouw en bovenbouw .......

Niemand zegt dat het eindexamen anders is. Helemaal niemand

De weg ernaar toe is op het gymnasium moeilijker.

Maar dan geloof je het niet. Stuur over een een x aantal jaren maar je ene kind naar een catergoraal gymnasium en de ander naar het vwo. Dan merk je zelf de verschillen wel op. Als je kinderen dat niveau aankunnen natuurlijk

Oproep

Zullen we allemaal Lanza in alle mogelijke draadjes gaan negeren? Ze is hier duidelijk alleen om te rellen, en daar is een term voor. Don't feed, dus...

Hangkous

Hangkous

20-09-2019 om 20:22

yes I'm in

Maar dan is er binnenkort geen forum meer.
Die overkill aan berichten volledig negeren laat alle draadjes stoppen.

Hangkous

Ik denk dat dat wel meevalt. Ik merk zelf dat ik minder reageer omdat ik geen zin heb in de volgende betweterige reactie. Dus als dat wegvalt kunnen we gewoon weer een normaal 'gesprek' hebben!

extra vak

Maar hoe kom je erbij dat het atheneum een extra vak moet aanbieden in de onderbouw? Dat is gewoon niet zo.

Mijn kinderen op het gymnasium hadden in de onderbouw alle vakken precies gelijk met hun nicht op het atheneum + Latijn/Grieks. Dus dat was gewoon extra.

Het diploma is evenveel waard maar dat is de vraag niet.

Lanza

Lanza

20-09-2019 om 20:51

Nog een keer:

Het vwo bestaat uit het atheneum en het gymnasium. Het is allebei vwo = voortgezet wetenschappelijk onderwijs.

Nagekeken

Gymnasium onderbouw

NL, Frans (vanaf klas 1), Duits (vanaf Klas 2), Engels (vanaf Klas 1), Latijn/Grieks (vanaf Klas 1 allebei, ik weet dat de meeste gymnasia pas beginnen met Grieks in klas 2), geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, muziek, tekenen,gym (vanaf klas 1), biologie (klas 1 en 2), scheikunde en economie (klas 3), natuurkunde (vanaf klas 2)

Atheneum onderbouw:

Nl, Frans, Engels, (vanaf klas 1), Duits (vanaf klas 2), aardrijkskunde, geschiedenis , wiskunde (vanaf klas 1), economie, scheikunde (vanaf klas 3), natuurkunde (vanaf klas 2), biologie (vanaf klas 1), tekenen, gym, muziek, handvaardigheid (vanaf klas 1)

Enige extra vak is dus handvaardigheid maar dat wordt afwisselend aangeboden met tekenen dus het is in feite niet extra.

Verschil is dat ze op het atheneum wat extra uren hebben voor al deze vakken.

Overigens, zullen er vast wel scholen zijn die wel extra vakken aanbieden voor de atheneum kinderen maar het is dus niet verplicht.

Lydia

Lydia

20-09-2019 om 21:42

Lanza heeft gelijk, nou ja, een beetje dan

De normen voor alle vakken zijn hetzelfde. Zowel in onderbouw als bovenbouw.
Maar daar houdt haar gelijk op. De praktijk is namelijk anders, hoewel ze allemaal dezelfde minimale wettelijke norm aanhouden per vak.

Het gymnasium heeft wettelijk twee vakken meer. Het atheneum mag meer vakken aanbieden maar heeft die verplichting niet. Latijn en Grieks in de onderbouw kan betekenen dat er meer lesuren zijn. Het betekent in ieder geval dat de leerlingen meer vakken moeten afronden, soms in minder lesuren per vak en/of in meer huiswerk per vak,

In de bovenbouw valt dat verschil weg. Maar in de praktijk hebben leerlingen op het gymnasium (vooral de categorale gymnasia) vaker een extra vak of meerdere extra vakken. Dat is wettelijk mogelijk. Dat geeft een hogere studielast. Wat deze leerlingen overigens prima aankunnen, ze kiezen er niet voor niets vrijwillig voor.
Daarnaast is het examenniveau op zowel gym als atheneum niet zomaar hetzelfde als het niveau dat de school biedt. Gelukkig zijn er scholen die verder kijken dan het eindexamen en de eisen daarvoor. Zij bieden meer stof, extra’s binnen het vak of bieden extra vakken buiten het normale programma om.
Dat de minimum normen hetzelfde zijn, zegt niet dat het uitstroomniveau en de geleverde inzet/tijd overal gelijk is.

vlinder72

vlinder72

20-09-2019 om 22:01

Precies Lydia

Goed uitgelegd. Dat is ook precies wat wij zien bij mijn zoon en dochter. De een op het gymnasium en de ander op het vwo.

Ze hebben vaak dezelfde boeken. Zoon werkt ze elk jaar helemaal door. Dochter slaat hoofdstukken over. Dochter krijgt toetsen over 1 hoofdstuk. Zoon over 3. Etc

Er zit een niveauverschil in de hoeveelheid, de snelheid waarmee ze door de stof gaan, het toetsniveau. Mijn zoon kan zelf teksten schrijven in het frans . Mijn dochter niet. Zij hoeft ook nog geen teksten in het frans te schrijven behalve af en toe een zin. En hoewel ze exact dezelfde boeken hebben onstaat er daardoor een niveauverschil.

Beertje37

Beertje37

20-09-2019 om 22:17

Melden bij forumbeheer

Kunnen we naast het negeren van Lanza haar ook melden bij forumbeheer? Ik word zo moe van steeds dezelfde spam.

Beertje37

Beertje37

20-09-2019 om 22:21

Nu on topic

Dochter, brugklas gymnasium, 35 uur met Grieks en Latijn en les in klassieke cultuur. Moet overige vakken inderdaad in minder uur doen dan kinderen op andere scholen. Ook de niet klassieke lessen linken naar de klassieke oudheid. Een categoraal gymnasium is echt een ander type school dan een atheneum. Het uiteindelijke diploma is wel hetzelfde, over eventuele verschillen in waarde heb ik geen oordeel.

Triva

Triva

20-09-2019 om 23:02

Lanza

Als je nu geen antwoord geeft op de volgende vraag ben je een trol

Zit je nu expres bovenbouw en onderbouw door elkaar te halen?

Adelaide

Adelaide

20-09-2019 om 23:28

Oproep Beertje

Wat Lanza doet is geen spam volgens mij en wat moet je melden bij forumbeheer? Dat iemand niet aanneemt wat anderen zeggen? Lijkt me geen misdaad. Ze scheldt niet, zoals we al eens eerder hebben meegemaakt met ene heer die ons allemaal domme dozen vond, maar wel steeds terugkwam, ze zegt af en toe de dingen wat hooghartig, maar blijft verder wel beleefd.
De enige manier om van dit soort postings af te komen is niet op de provocatie in te gaan. Zij beweert A, we weten allemaal dat het B is, maar gaan dat dan niet in 20 postings uitleggen, steeds wanhopiger omdat ze niet overtuigd willen worden. Nee, we zeggen gewoon, ja, inderdaad het is A.

Ik denk dat Lanza best wat zinnigs te zeggen zou kunnen hebben als ze ook zou luisteren naar andere meningen. Want dat maakt het hier voor mij zo interessant, dat ik een andere mening lees en denk, ja zo kan het ook.

oud-gymnasiast

oud-gymnasiast

21-09-2019 om 01:20

categoraal gymnasium zwaardere onder- en bovenbouw

Vroeger op bij mij op het categorale gymnasium, en nu bij mijn kind, waren er veel meer vakken langer verplicht dan wettelijk vereist werd. Als bèta had ik verplicht t/m de vierde geschiedenis en frans, t/m de vijfde Duits en scheikunde, etc., onafhankelijk van het vakkenpakket dat ik uiteindelijk koos. Heel precies weet ik het niet meer, maar ook veel andere vakken waren verplicht t/m de vierde of vijfde, ook al deed je er geen eindexamen in. Met als gevolg dat je meer vakken bijna op eindexamenniveau beheerste dan waarin je eindexamen had gedaan. Ik had geen eindexamen in scheikunde gedaan omdat ik een hekel had aan de leraar, maar later staatsexamen gedaan via een avondschool omdat ik het papiertje toch wilde hebben. Het was echt een makkie. We leerden op die avondschool veel minder dan ik al had geleerd t/m de vijfde klas. Mijn oude school was er trouwens trots op dat de schoolexamens ("schoolonderzoeken") zwaarder waren dan de centrale examens ("centraal schriftelijk"). Op veel scholen is dat andersom.

En dan werden er nog allerlei extra vakken en activiteiten aangeboden.

Het zelfde zie ik nu op het categoraal gymnasium van mijn kind. Eerste klas, 33 lesuren van 50 min. per week, vakken: Nederlands, Engels, Frans, Latijn, wiskunde, natuurkunde, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, programmeren, beeldende vorming, muziek, gymnastiek, mentoruur.

En tja, het papiertje "vwo" is dan na afloop hetzelfde, maar daar gaat het toch niet alleen om, het gaat toch vooral om wat je leert?

Lanza

Lanza

21-09-2019 om 06:49

Gymnasium

kun je ook doen op een grote schoolgemeenschap, daar zitten atheneum en gymnasiumleerlingen bij alle vakken door elkaar. Dat je bij Frans moet schrijven op het gymnasium en op het atheneum niet, klopt echt niet. Toevallig kiest de docent Frans daarvoor bij jouw zoon op school, maar over het algemeen wordt één lijn getrokken, omdat het nu eenmaal om hetzelfde onderwijsniveau gaat, namelijk vwo. Docenten hebben heel wat vrijheid om zelf invulling te geven aan hoe zij hun onderwijs inrichten.

vlinder72

vlinder72

21-09-2019 om 07:54

Lanza

"kun je ook doen op een grote schoolgemeenschap, daar zitten atheneum en gymnasiumleerlingen bij alle vakken door elkaar."

Ik ken geen enkele scholengemeenschap waar atheneum en gymnasium kinderen bij elkaar zitten in de klas.

Maar ja. Jij weet dat soort dingen. Ik niet. Ik heb alleen 3 kinderen die daadwerkelijk op het voortgezet onderwijs zitten. En nog 1 in groep 7 die ook een keuze moet gaan maken volgend schooljaar. Dus wat weet ik nou? Alle scholen in de stad van binnen gezien. Docenten gesproken. Vrienden, teamgenoten en andere ouders gesproken over de school van hun keuze. Maar ja, dat zegt niks. Nee, als je geen kinderen hebt op het voortgezet dan weet je wel precies hoe het eraan toe gaat.

Lanza

Lanza

21-09-2019 om 08:15

Je kunt

ook op andere manieren betrokken zijn bij scholen. Daarvoor hoef je geen kinderen in de puberleeftijd te hebben.

Lees anders even het nieuwe topic over extra's op het vwo, daar staan tal van voorbeelden wat leerlingen op het atheneum allemaal voor extra's doen als de gymnasiasten klassieke talen leren.

Rixt

Rixt

21-09-2019 om 08:31

Vlinder72

Dat je ze niet kent betekent niet dat het niet bestaat, bij mijn kinderen zijn de klassen atheneum en gymnasium gemengd. Dochter heeft één klas met de helft gymnasium leerlingen en de helft atheneum leerlingen. Zoon heeft 3/4e gymnasium en 1/4e atheneum in de klas.

Laura

Laura

21-09-2019 om 08:33

Hier ook

vier scholengemeenschapen waar je gymnasium kunt doen. Drie daarvan hebben aparte gymnasiumbrugklassen. Bij een van de scholen kies je na de brugklas of je gymnasium wilt doen. Ik weet eigenlijk niet hoe het dan georganiseerd is.

vlinder72

vlinder72

21-09-2019 om 08:35

Lanza

Daar heb ik al op gereageerd.

die extras kunnen ze doen. Net zoals dat leerlingen op het gymnasium van mijn zoon ook nog allemaal extra's kunnen doen. Ja, ook het categoraal gymnasium biedt plus klassen en allerlei andere extra's. Op de havo kan je ook extra dingen doen. Op het vmbo op ook.

Dat kan. Vrije keuze.

Doe je dat niet zoals mijn dochter op het vwo. Mijn neven op het vwo. Vrienden van mijn kinderen die op het vwo zitten dan is het basis gymnasium moeilijke dan het vwo Het is namelijk geen vwo plus een extra vak als latijn of grieks. Heel veel leerlingen op het vwo doen namelijk helemaal niks extra.

Maar geloof het vooral niet. Jij weet het toch beter dan ouders met kinderen op zowel het vwo als het gymnasium.

Hangkous

Hangkous

21-09-2019 om 09:04

O nee toch he

===Je kunt ook op andere manieren betrokken zijn bij scholen. Daarvoor hoef je geen kinderen in de puberleeftijd te hebben.===

Ik hoop oprecht dat je geen docent bent.
Wat een verkeerd voorbeeld staat er dan voor de klas.
Dat doordrammen om je gelijk te krijgen vindt ik zo niet leerzaam voor pubers. Die kunnen dat al heel goed die leren juist van mensen die eens een keer toegeven dat ze het fout gezien hebben.

Maar goed, dat zal ik wel verkeerd zien.
Ik was eigenlijk van plan niet meer op jou te reageren maar deze gedachte kronkel wilde ik nog even met de anderen delen.

Lanza

Lanza

21-09-2019 om 09:19

Iedere leerling

die atheneum doet moet 'extra' vakken kiezen, dat is onderdeel van het curriculum. Deze extra vakken komen bovenop de kern- en profielvakken en zijn verplicht voor iedere vwo-leerling.

Lanza

Lanza

21-09-2019 om 09:25

Hier staat het nog eens duidelijk uitgelegd:

Op het vwo (atheneum/gymnasium) bestaat het vakkenpakket uit 3 delen. Het algemene deel, de vakken die gevolgd moeten worden ongeacht de gekozen richting en het vrije deel, dat zelf ingevuld mag worden. Daarnaast moeten de leerlingen een van de vier profielen kiezen en de daarbij verplichte vakken volgen, het profieldeel.

Bij elk vak wordt aangegeven hoeveel uur er minstens aan besteed moet worden, de studielasturen. Leerlingen moeten gemiddeld 40 studielasturen per week hebben. Een schooljaar telt 40 weken, een vwo-leerling (atheneum/gymnasium), zal dus in 3 jaar tijd 4800 studielasturen moeten vervullen.

Laura

Laura

21-09-2019 om 10:23

Nog

steeds bovenbouw.

Lydia

Lydia

21-09-2019 om 11:13

Zucht .......

Lanza, we hebben het erover dat de onderbouw gymnasium zwaarder is dan onderbouw VWO.

Voor bovenbouw geldt voor beide richtingen dezelfde studielast als minimum. Niemand zegt hier iets anders. Jij bent de enige die daar maar over doorgaat.

Adelaide

Adelaide

21-09-2019 om 11:23

Lydia

Niet op reageren, dan houdt het vanzelf op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.