Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom Gymnasium??

Ik heb een kind in groep 7. Nu zal ze zeer waarschijnlijk een VWO advies krijgen volgend jaar. Mijn voorkeur gaat uit naar het Atheneum. Dochter geeft echter aan wellicht naar het Gymnasium te willen. Ik ben hier op tegen omdat ik denk dat het zwaar genoeg gaat worden op het VWO. Waarom zou je Grieks en Latijn doen als je er op den duur toch niks aan hebt? Hiernaast geeft een Atheneum diploma ook toegang tot de Universiteit. Ik snap de keuze voor het Gymnasium dus niet. Kan iemand uitleggen waarom je voor het Gymnasium zou kiezen? Vind het echt zo een onzin om eerlijk te zijn.


Hadewich

Hadewich

17-03-2014 om 10:00

Juist leuk!

Mijn dochter doet gymnasium, niet dat ze Latijn nodig heeft voor haar vervolgopleiding, maar ze vindt het gewoon leuk. Het is haar lievelingsvak. Grieks heeft ze een jaar gehad, maar dat vond ze minder. Latijn schijnt trouwens ook goed te zijn voor wiskunde, i.v.m. de manier van denken bij Latijn.

Ik snap niet goed waarom je er zo op tegen bent. Je kind wil het graag, laat haar dan lekker gymnasium doen! Mocht het toch te zwaar zijn, dan kan ze altijd nog overstappen naar atheneum.

dochters wens

Hoe relevant is jouw voorkeur. Als je dochter het wil en de capaciteiten heeft, want immers VWO advies, waarom zou je dan tegen zijn? Respecteer haar keuze.

Voor mijzelf zou Atheneum of Gymnasium ook om het even zijn. Dus ik zou mijn kind zijn voorkeur de doorslag laten geven. Interesse in klassieke talen of juist niet, etc. Je hebt ook andere VWO plus klassen, zoals tweetalig of scienceklassen. Het is zeker niet zo dat je niets aan klassieke talen hebt, maar er zijn nuttigere vakken IMO. Maar nogmaals, als mijn kind het per se zou willen: prima!

Melle

Melle

17-03-2014 om 10:16

Dochter

Je dochter wil graag gymnasium doen. Prima toch? Ongeveer de helft van de vakken waarmee je in de eerste begint doe je uiteindelijk geen eindexamen in of heb je niet nodig voor je vervolgopleiding, ze voegen alleen wat toe aan je algemene ontwikkeling. Grieks en Latijn zijn daarin dus geen uitzondering.

En er zijn verschillende redenen om gymnasium te gaan doen: de keuze voor een specifieke school, de sfeer in de klas, vriendinnen die ook gymnasium gaan doen, interesse in de klassieke vakken(!), de mogelijkheid Latijn of Grieks te kiezen voor je eindexamen ipv moderne talen, meer uitdaging.. noem maar op. Waarom kiest je dochter voor gymnasium?

Hoogst haalbare

Gymnasium is de hoogst haalbare, zwaarste opleiding. Althans, dat is de perceptie. Of dat meer objectief gezien ook zo is, doet er niet toe.
Dat hoogst haalbare telt. Het is mogelijk dat er selectie plaats heeft of gaat hebben op dat hoogst haalbare. Dat was in het verleden zo (geen geneeskunde zonder grieks en latijn), dat kan in de toekomst weer zo worden.
En die toekomst ligt dichterbij dan je denkt.
Ik zou niet (meer) durven beweren dat je met Atheneum dezelfde toelatingskansen hebt als met gymnasium. Jouw dochter doet op zijn vroegst over 6 jaar examen. In die tussentijd kan er veel veranderd zijn.
Voor het overige zou ik je dochter stimuleren voor de moedige keuze die zij wil maken en haar plechtig beloven dat je wilt helpen met woordjes leren.

wendy12

wendy12

17-03-2014 om 10:25 Topicstarter

Dochter

ze wilde altijd naar het Atheneum. Nu zegt de leraar weleens tegen haar dat ze zo naar het Gymnasium kan. Hij zegt het als grapje weleens. Ze krijgt zowel Spaans als Frans als extra vakken nu in groep 7. Ook de kinderen in haar klas zeggen tegen haar dat zij toch zeker wel naar Gymnasium zal gaan he?! Dus zo begon het idee bij haar te groeien.

Ik heb liever dat ze naar het Atheneum gaat. Latijn en Grieks zijn nou niet vakken die je nog ooit gaat gebruiken lijkt mij.

Hadewich

Hadewich

17-03-2014 om 10:33

Wendy12, heb je de reacties wel gelezen? Er zijn toch wel dingen genoemd die pleiten vóór gymnasium. En als je dochter altijd atheneum wilde doen, maar nu toch wel naar het gymnasium wil door opmerkingen van haar leerkracht, dat kan toch? Een mens kan van mening en inzicht veranderen tenslotte.

Melle

Melle

17-03-2014 om 10:35

Grapje

Waarom zou het een grapje zijn als de leraar zegt dat ze wel gymnasium kan gaan doen?

Yura

Yura

17-03-2014 om 11:09

Moeilijker

In de eerste 3 jaar is het zeker wel moeilijker, omdat je 2 extra vakken hebt. Vaak heb je voor een aantal andere vakken een uurtje minder les, maar je moet wel dezelfde stof afronden. Mijn dochter zit nu in 3 gymnasium. Ze zit op een scholengemeenschap en waarom heeft ze ervoor gekozen na de brugklas? Nou heel simpel, omdat haar vriendinnen het deden. Ik heb zelf gymnasium gedaan op en zelfstandig gymnasium en dan is je motivatie vooral dat het een leuke (kleine) school is en dat je daarop wilt blijven.
Dochter moet nu een profiel kiezen voordat ze naar de 4e gaat en dan is het verschil tussen gymnasium en atheneum veel kleiner. Als je als tweede vreemde taal Latijn of Grieks kiest ipv Duits of Frans dan staat er dus een gymnasium aantekening op je diploma. Dochter kiest dus voor Latijn. Ik vraag me in alle oprechtheid af of ze niet meer aan Duits had gehad in praktische zin. Maar zij gaat puur voor het prestige, ze merkt dat mensen toch opkijken tegen gymnasium en dat dat over het algemeen wordt gezien als "hoger", ze is nogal ambitieus (heeft al uitgezocht hoe je Harvard komt ). Daarnaast vindt ze Latijn wel gewoon erg leuk om te doen. Ook een voordeel kan zijn dat veel beta's wel goed in Grieks en Latijn zijn en niet in Duits en Frans, omdat die talen meer exact zijn.

Jaina

Jaina

17-03-2014 om 11:17

Wendy

Bij het leren van Latijn en Grieks gaat het niet om de directe toepasbaarheid in je latere loopbaan (want die is er niet) maar om het aanleren van een bepaalde manier van denken en analyse methodes. Daarnaast bieden Latijn en Grieks je toegang tot een groot deel van de fundamenten van onze cultuur doordat je zelf de oorspronkelijke teksten kan bestuderen. Dat zal niet voor iedereen even interessant zijn maar het helpt uiteraard bij je culturele ontwikkeling.
Bij schoolvakken gaat het niet om de directe toepasbaarheid of nut voor je carrière of zo. Althans het is niet het enige en in mijn ogen ook niet het meest belangrijke. School gaat over het vormen van jonge geesten, de algemene cultuur uitbreiden van jonge mensen en hun leren kritisch te denken en te analyseren. Dat kan ook best met andere vakken dan Grieks/Latijn worden bereikt maar Grieks/Latijn zijn daar wel degelijk uitstekende vakken voor.

Hombre

Hombre

17-03-2014 om 11:38

Doen!

Als je kind het aan kan en wil zou ik daar geen seconde over twijfelen. Ook het leren van op het oog nutteloze dingen werkt vormend op je hersenen. Je wordt er gewoon slimmer en wijzer van. Hoe meer eisen er aan je gesteld worden hoe beter het is. (zolang je het aankunt tenminste)

Blijkbaar hebben jij en je dochter een verschillende instelling. Ik zou haar lekker de vrijheid geven om zichzelf op haar manier te ontplooien. Zo te zien kan ze dat prima aan. Veel ouders zullen jaloers op je zijn. Mijn grootvader vond het destijds maar onzin dat mijn moeder naar de HBS wilde (wat heb je aan HBS als voor je kinderen zorgt?), gelukkig heeft mijn grootmoeder gezorgd dat dat toch gebeurde.

Mijn zoon wilde zomaar ineens op vioolles. Wat een onzin, dacht ik, waarom niet gewoon gitaar of piano? Maar ik zou het toch niet in mijn hoofd halen om hem tegen te houden in iets wat hij zelf wil.

Verder eens met Miriam (verdacht vaak, eigenlijk).

gym-vader

gym-vader

17-03-2014 om 11:41

zwaar

Je schrijft dat ze het al zwaar genoeg gaat krijgen op het VWO. Maar je schrijft ook dat ze op de basisschool Frans, Spaans en andere extra vakken krijgt. Ik denk dat je je er op moet voorbereiden dat het VWO voor jouw dochter wel eens allerminst zwaar zou kunnen zijn. En dat ze straks nog steeds extra uitdaging wil hebben. Latijn en Grieks kunnen die extra uitdaging bieden. Ik denk dat je de waarde van Grieks en Latijn sterk onderschat. Zeker Latijn helpt kinderen om een taal en de grammatica echt te doorgronden. Daar hebben leerlingen bij andere talen baat bij. Bovendien gaat het bij die vakken nadrukkelijk niet alleen om de taal, maar ook om geschiedenis en cultuur. Uitstekend voor de algemene ontwikkeling dus.
Kan ik uit jouw houding ('grapje', 'ik ben tegen') opmaken dat je überhaupt niet zo bekend met het het fenomeen gymnasium?

creabea

creabea

17-03-2014 om 12:15

wel nuttig

ik heb zelf gymnasium gedaan; ik heb er zeker profijt van dat ik Latijn en Grieks heb geleerd. De meeste dingen zijn wel genoemd, zoals de culturele bagage die je erbij krijgt enzo. Zelf heb ik Grieks laten vallen in de 4e, dus daar kan ik niet heel veel over zeggen, maar Latijn is echt wel nuttig. Heel veel begrippen in onze taal en cultuur komen van het Latijn. Alle moderne romaanse talen zijn gebaseerd op het latijn, zelfs Engels heeft veel Latijn in zich. De grammatica van klassieke talen (het gebruik van naamvallen bv) zie je ook in veel talen terug, het is gewoon goed voor je taalgevoel. Het heeft mij echt geholpen met het leren van vreemde talen dat ik ook Latijn had op school en ook nu nog kom ik regelmatig nieuwe dingen tegen waarvan je meteen weet waar het over gaat, door de kennis van het Latijn. Het zit overal, zelfs in iets triviaals als Talpa, de tv-zender van John de Mol (talpa=mol in het latijn).

wendy12

wendy12

17-03-2014 om 12:53 Topicstarter

bedankt

voor alle reakties.
Zowel ik als mijn partner hebben het Atheneum + de TU voltooid. We zijn inderdaad niet zo thuis in het Gymnasium gebeuren, vandaar mijn vraag hier.
Nu heeft mijn man het Atheneum met 2 vingers in de neus voltooid. Ik heb zelf wel hard moeten werken in de bovenbouw. Ik ben gewoon bang dat het allemaal te moeilijk is voor haar. Een Atheneum diploma is toch net zo hoog als een Gymnasium diploma? Waarom zou je het jezelf moeilijk maken door ook nog 2 extra taalvakken erbij te doen?

Ik heb inderdaad het idee dat het een prestigekwestie is voor mijn dochter. "Als ik het Gymnasium ga doen dan kijkt iedereen tegen me op". Ook omdat ze de beste levelwerker is van de klas, denkt iedereen bij haar dat ze dan maar Gymnasium moet gaan doen.

Als ze er echt achter staat dan steun ik haar uiteraard in haar keuze maar als moeder moet ik haar ook beschermen tegen een te zwaar studieprogramma.

Aiselle

Aiselle

17-03-2014 om 12:54

nuttig

Wat Jaina, gym-vader en Creabea zeggen!

De vaardigheden die je leert om de grammatica van het Latijn en Grieks te doorgronden zijn gewoon erg nuttig en geven je zeker een voordeel ten opzichte van mensen die het niet gehad hebben. Stammen, veranderende vormen, zinnen ontleden met een aparte woordvolgorde, enz. Of meteen weten wat voor jou nieuwe begrippen betekenen omdat je de componenten kunt herleiden.

Als je denkt dat het VWO op zich al zwaar genoeg gaat worden, dan heb je het zelf waarschijnlijk niet gedaan en er dus geen ervaring mee? VWO is helemaal niet zwaar als je dochter dat niveau heeft. Gymnasium gaat ook niet zwaarder zijn als je dochter dat niveau heeft.

Ik had vroeger niet zoals iemand hierboven schreef minder uren van andere vakken, maar minder uren vrij. Langer dan een uur per dag heb ik nooit huiswerk gedaan hoor.

Annet

Annet

17-03-2014 om 13:07

Ook het gymnasium kan te makkelijk zijn

Mijn oudste zit in 5 GYM, doet drie extra vakken. Ze hoeft er nog steeds weinig voor te doen. Ze is blij met het hogere tempo dat het gym biedt en de extra vakken. Ze is vooral blij met haar slimme klasgenoten.
De reden waarom wij voor het gym kozen, was dat ze dan in een klas terecht zou komen met kinderen die graag leren. Het alternatief was havo/vwo brugklas op scholengemeenschap.

denk goed na over eindexamen

Zoon hier zit nu in 6V en doet eindexamen Latijn. Wat valt me op? Latijn en Grieks zijn een prachtige uitdaging geweest tot en met klas 4. Zoon deed alles op zijn slofjes en dat gold ook voor de klassieke talen. Toch kreeg hij aan het eind van het vierde jaar een plusminadvies voor Latijn. De reden: Latijn is werken. Je kunt nog zo slim zijn maar als je niet wilt werken dan valt Latijn als eerste af. Iedereen moet leren voor Latijn, soms hele teksten, letterlijk uit je hoofd.
Hoewel zoon niet echt spijt heeft van zijn keuze heeft de leraar hem goed ingeschat: het stampwerk ligt hem niet. Hij staat net aan een zesje. Nou is dat in zijn geval niet zo'n probleem maar bij een achterneefje van ons werd het dat wel: hij stond ruim een 8 gemiddeld zonder Latijn en net geen 8 gemiddeld met Latijn. Hij wilde al sinds zijn vijfde jaar arts worden. Resultaat van de keuze voor Latijn is in zijn geval: met 16 jaar een VWO-diploma op zak maar al drie keer uitgeloot bij geneeskunde. Heel, heel erg zuur dus. (NB met een 8 gemiddeld hoef je niet te loten)

De moraal van dit verhaal zal wel helder zijn, ook al vinden we het nog zo leuk: Latijn.

groet, Jutta

Hombre

Hombre

17-03-2014 om 13:21

@Annet

"Ze is vooral blij met haar slimme klasgenoten."

Aha, een nieuw argument, en wat voor een. Dat zou uiteindelijk wel eens het grootste voordeel kunnen blijken te zijn geweest. Niet wat je leert, maar met wie je leert.

Evanlyn

Evanlyn

17-03-2014 om 13:24

niet nuttig,

wel heel leuk. Dat lijkt me de beste reden om het te doen.

Katniss

Katniss

17-03-2014 om 13:28

Kind zelf laten kiezen

Als het een prima school is en je kind wil erheen, zou ik de keuze gewoon aan je kind overlaten. Ze moet wel goed bedenken dat de klassieke talen behoorlijk wat werk vergen, leer- en stampwerk en je hebt weinig profijt van je 'aanwaaivermogen'. Mijn dochter heeft Latijn laten vallen omdat het teveel werk was en ze vond er weinig aan. Eerlijk gezegd vond ik dat wel jammer, maar zelf heb ik vroeger om diezelfde redenen Grieks (na een half jaar) en Latijn (na een jaar) laten vallen.

Atheneum

Het enige wat ik kan bedenken is dat je met gymnasium je keuze mogelijkheid in vakken beperkt omdat Grieks en Latijn verplichte vakken zijn.
Op het Atheneum en VWO kan je daar andere vakken invullen.
En zolang je geen talen gaat studeren of ouheidkundige geschriften, want dan heeft het enig nut, heb je verder weinig aan het leren van Latijns en Grieks.

gym-vader

gym-vader

17-03-2014 om 13:38

onderschat haar nou niet

Ik schreef het al eerder: onderschat haar nou niet.
Je schrijft in je laatste posting dat ze ook nog eens de beste levelwerker van de klas is. Ik hoop dat je je realiseert dat je een hele slimme dochter hebt. Ze is alles behalve gemiddeld, ze is niet zomaar een beetje slim. Gymnasia zijn er juist speciaal voor kinderen zoals zij. Sterker nog: ook al voor kinderen die een tandje minder slim zijn. Pas op dat je niet in de valkuil stapt dat je haar te veel wilt behoeden voor teleurstellingen of hard werken.

creabea

creabea

17-03-2014 om 13:44

jasam

ik weet niet hoe het nu is, maar op het gymnasium deed ik vroeger net zoveel vakken, plus latijn, als op het atheneum. De klassieke talen kwamen er extra bij. Verder heb ik geen talen gestudeerd, maar wel veel profijt van mijn klassieke opleiding. En buiten dat, het is best stoer en leuk bovendien om de klassieke talen te kennen

wendy12

wendy12

17-03-2014 om 14:00 Topicstarter

wat vragen

Hoeveel uur per dag moet een brugklasleerling Gymnasium aan zijn huiswerk besteden?

Wanneer weet je of je kind goed genoeg is voor een Gymnasium opleiding? Wat voor cijfers haalden jullie kinderen op de basisschool?

wendy

De hoeveelheid huiswerk verschilt per kind. Gemiddeld hoor je voor het gymnasium vaak zeggen: 1 uur per dag. Mijn zoon (gym 2) haalt dat echt nooit, ik denk eerder iets richting de helft daarvan.
Een kind is goed genoeg als het een schooladvies heeft waarmee het toelaatbaar is voor het gymnasium èn het kind het zelf graag wil. Mijn zoon haalde voor de cito's altijd A/I maar verder niet bijzonder hoge cijfers.

hm

Dat staat er een beetje raar: niet de hoeveelheid huiswerk verschilt per kind, maar de tijd die het er mee kwijt is bedoel ik natuurlijk...

Hadewich

Hadewich

17-03-2014 om 14:12

Wendy

Mijn dochter had voor cito's altijd A-scores (niet eens A+), op haar eindcito een havo/vwo-score. Ze mocht op voorspraak van de leerkracht van groep 8 naar het gymnasium en nu zit ze in 5-gym.
Volgens mij is het normaal voor iedereen in het voortgezet onderwijs om 1 á 2 uur per dag aan huiswerk te besteden, maar mijn dochter is er gemiddeld 1/2 tot 1 uur mee bezig.

Melle

Melle

17-03-2014 om 14:19

Verschilt

De hoeveelheid werk verschilt per kind en per school. Zoon kreeg hier 5 uur gymnasium per week, maar had maar 2-3 contacturen. Dat leverde dus aardig wat extra huiswerk op. Het maakwerk was daar maar 'n deel van, de meeste tijd ging zitten in het stampen van woordjes (dat is niet anders, het zij nu eenmaal allemaal nieuwe woorden die je moet leren).

De leraar vindt je dochter geschikt voor het gymnasium. Ik ben het eens met gym-vader: je moet wat meer vertrouwen hebben in je kind. ZIJ moet het doen, niet jij. En er zijn talloze kinderen die gymnasium doen, dus het is heus haalbaar, zeker voor 'n ijverige en gemotiveerde slimme dame!

wendy12

wendy12

17-03-2014 om 14:37 Topicstarter

vertrouwen

Jullie hebben uiteraard gelijk als jullie zeggen dat ik wellicht meer vertrouwen moet hebben in haar. Ik weet niet zo goed waar het vandaan komt maar ik maak me er wel degelijk zorgen over dat het Gymnasium gewoon te hoog is. Uren en dagenlang studeren scenario´s in mijn hoofd en dat wil ik haar niet aandoen. Er moet toch ook wat tijd overblijven voor sport bv.

Wendy

Mijn zoon combineert het gymnasium met een topsportacademy. Dat wil zeggen dat hij 8 uur per week onder schooltijd sport (plus nog 2x per week 's avonds bij zijn club en meestal het grootste deel van de zaterdag toernooien). Voor het sporten krijgt hij een paar vrijstellingen en verder mist hij lessen die hij dan of in een andere klas inhaalt (zelden) of (meestal) zelf bijhoudt. Daarnaast heeft hij nog dagelijks ca. 2 en een half uur reistijd.
En dat gaat gewoon allemaal prima. Hij heeft er sinds kort zelfs nog 1x per week een krantenbezorgbaantje bij genomen. Leuk, geld verdienen. Dus overbelast is hij zeker niet
Natuurlijk zijn er kinderen die een kluif hebben aan het gymnasium, maar er zijn er ook zat die het met 2 vingers in de neus doen. Ik zou mij daar op voorhand niet te veel zorgen over maken. Laat je kind zelf ontdekken hoe het (voor haar) is, afstromen kan altijd nog.

Angela67

Angela67

17-03-2014 om 14:48

latijn stampen na de vierde?

da's raar; volgens mij zit de basis van Latijn juist in de eerste jaren qua woorden en grammatica. Het vertalen dat is het doel, en dat wordt pas interessant/haalbaar als je de eerste jaren de grammatica en basis-woorden leert. Vanaf vijfde klas mochten wij woordenboek erbij houden als we vertaaluren hadden.
Het kan zijn dat de methodes heel anders zijn natuurlijk, maar het einddoel is volgens mij toch echt het ontrafelen en analyseren van de originele teksten.
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.