Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zelf groepjes laten maken


Facy66 schreef op 04-12-2023 om 15:03:

[..]

Ik denk dat de docent daar dan rekening mee moet houden bij het maken van groepjes. Gewoon de lapzwanzen bij elkaar zetten, dan leren ze het vanzelf af. Ik denk dat een docent wel weet wie dat zijn.

Precies! Dat had me megaveel irritatie, tijd en energie gescheeld

Poezie schreef op 04-12-2023 om 14:01:

[..]

Dit inderdaad. Daarnaast, niet iedereen kan even goed meekomen. Dat wil dan niet altijd zeggen dat ze lui zijn en/of niet willen. Als je kind degene is die altijd als eerste wordt gekozen in een groepje en de capaciteiten heeft om de opdracht te doen dan vind ik dat je je kind moet leren om deze zegeningen te tellen en zwakkeren daarmee te helpen.

Als het om de basisschool gaat ben ik het met je eens maar bij een vervolg opleiding verwacht je toch dat de meesten het niveau hebben om een opdracht uit te voeren. Dan nog is het niet erg als iemand bij een vak dat hij echt heel moeilijk vindt minder of een makkelijk deel doet, maar het zijn vaak dezelfde die bij geen enkele opdracht een stapje extra willen zetten en lekker meeliften.

Poezie schreef op 04-12-2023 om 14:01:

[..]

Dit inderdaad. Daarnaast, niet iedereen kan even goed meekomen. Dat wil dan niet altijd zeggen dat ze lui zijn en/of niet willen. Als je kind degene is die altijd als eerste wordt gekozen in een groepje en de capaciteiten heeft om de opdracht te doen dan vind ik dat je je kind moet leren om deze zegeningen te tellen en zwakkeren daarmee te helpen.

Mijn kind heeft de capaciteiten en ze heeft ook zeker wel geleerd dat ze daarmee zwakkeren kan helpen.  Maar ook aan de mogelijkheden van kinderen met capaciteiten zit een grens.  Soms loopt er, vooral op de middelbare,  zoveel tegelijkertijd dat er niet 3 karren met opdrachten getrokken kunnen worden.

En de chef van de laboratoriumopdracht zijn, de regisseur van het filmpje voor Frans en iedereen achter de vodden zitten voor een verslag van museumbezoek voor ckv is soms ook teveel voor kinderen die "het allemaal wel kunnen". Dan krijg je dat dus als ouder van de 16 jarige op je bordje om je kind te helpen met overzicht bewaren en knopen door te hakken.

Dit weekend dus iets in te leveren waarvan alleen haar deel af was. De anderen hebben twee blanco dia's in een PowerPoint waar alleen hun naam op staat. Iedereen zou 2 dia's maken met uitleg van iets en dochter zou de PowerPoint in elkaar zetten. 4 uur voor de deadline leek haar en mooi punt om nog tijd te hebben die PP te maken.  Er was niks en er is dus bijna niks ingeleverd. 

Moederkareltje schreef op 04-12-2023 om 14:52:

even over de leerlingen die er zogenaamd met de pet naar gooien of niks willen doen in een groepje: mensen nemen hun rol wel in waar het mogelijk is. Als er al zo'n strebertje of baasje in de groep zit gaat een ander misschien wat achterover leunen omdat hij daar niet tegenop kan. Zet je alle leerlingen die er zogenaamd met de pet naar gooien bij elkaar neemt iemand van hen misschien weer het voortouw en komt er ook gewoon een voldoende uit.

Wat een onaardige benaming. 

Als een kind zijn/ haar best wil doen, school serieus neemt is het toch niet meteen een streber?

Ik snap hoe best hoe frustrerend het kan zijn als je samen moet werken voor een cijfer met iemand die het allemaal geen reet interesseert. Dan moet je dus dubbel zo hard aan de bak.

Hier ook altijd de laatste met gym of "voor spek en bonen" mee mogen doen.

Zilver_gray schreef op 04-12-2023 om 15:09:

[..]

Wat een onaardige benaming.

Als een kind zijn/ haar best wil doen, school serieus neemt is het toch niet meteen een streber?

Ik snap hoe best hoe frustrerend het kan zijn als je samen moet werken voor een cijfer met iemand die het allemaal geen reet interesseert. Dan moet je dus dubbel zo hard aan de bak.

Omdat er ook naar wordt gesproken over leerlingen die er zogenaamd met de pet naar gooien. Toen ik in een groepje zat met iemand die meteen de leiding nam en dat altijd doet had ik er ook geen zin meer in. Het voelde niet meer als mijn werkstuk dus dan deed ik ook het minimale. Het zou helpen als er in geloten groepjes ook een voorzitter of leider zou worden gekozen zodat ook anderen een kans krijgen om zich te ontplooien

Poezie schreef op 04-12-2023 om 11:30:

[..]

Het was ook heel pijnlijk, maar na die huilbui toen ik 30er was heb ik het nooit meer zo diep gevoeld. Wel grappig is dat een collega 10 jaar later aangaf dat ik op school vroeger "vast heel populair" was want ik kwam zo leuk en communicatief over.

De oplossing voor het indelen van groepjes zou kunnen zijn dat de leerkracht iedereen op een rijtje zet en het aantal groepjes die gevormd moeten worden een naam of nummer geeft en dan op volgorde wisselend toewijst. (1,2,3,4,1,2,3,4 enz)

Dat hebben de slimmerikjes ook zo door, dan ga je plannen waar je staat. En dus naast de gene waar je niet mee in het team wil komen. 

Moederkareltje schreef op 04-12-2023 om 15:13:

[..]

Omdat er ook naar wordt gesproken over leerlingen die er zogenaamd met de pet naar gooien. Toen ik in een groepje zat met iemand die meteen de leiding nam en dat altijd doet had ik er ook geen zin meer in. Het voelde niet meer als mijn werkstuk dus dan deed ik ook het minimale. Het zou helpen als er in geloten groepjes ook een voorzitter of leider zou worden gekozen zodat ook anderen een kans krijgen om zich te ontplooien

Heb je het gemeld bij de leerkracht of mentor? Daar lijkt mij dan een taak weg gelegd om er iets mee te doen. Iedereen zou een taak opgelegd moeten krijgen in zo'n groepje, gebeurde dat dan niet?

Ysenda schreef op 04-12-2023 om 15:15:

[..]

Dat hebben de slimmerikjes ook zo door, dan ga je plannen waar je staat. En dus naast de gene waar je niet mee in het team wil komen.

Dan kun je als leraar zijnde de volgorde omdraaien: 2134,2134 enz of 1423, 1423 ofzo.

Zilver_gray schreef op 04-12-2023 om 15:21:

[..]

Heb je het gemeld bij de leerkracht of mentor? Daar lijkt mij dan een taak weg gelegd om er iets mee te doen. Iedereen zou een taak opgelegd moeten krijgen in zo'n groepje, gebeurde dat dan niet?

Ja door de "leider" werd het wel verdeeld ja de taken en die hield de regie waar het heen liep Iedereen kent heus wel dit fenomeen tenzij je zelf de streber was natuurlijk. Dan waren er ineens veel luie mensen die er met de pet naar gooiden in de klas. Of die niet goed luisteren naar de baas. 

Facy66 schreef op 04-12-2023 om 15:03:

[..]

Ik denk dat de docent daar dan rekening mee moet houden bij het maken van groepjes. Gewoon de lapzwanzen bij elkaar zetten, dan leren ze het vanzelf af. Ik denk dat een docent wel weet wie dat zijn.

maar omdat te kunnen doen moet je je studenten dus wel regelmatig zien en dat is op HBO en WO niet meer het geval. Op de middelbare zou het nog kunnen. Op het MBO merk je dat er enorm veel gespijbeld en geskipt wordt.

Zoon had op de middelbare al een handige truc voor presentaties. Die bereidde hij gewoon helemaal voor, gaf de genen die niets gedaan hadden een aangepaste presentatie: de door hun in te leveren stukken waren leeg en hij startte de presentatie wel op op de laptop. 2x gedaan in de klas en toen hadden de anderen door dat je gewoon wel moest doen wat je moest doen als je bij zoon in de groep zat. En bij de docent leverde hij de complete presentatie met alleen de namen van de genen die echt bijgedragen hadden in.

ik wil niet voorbij gaan aan het verdriet dat sommige kinderen ervaren wanneer ze niet gekozen worden. Maar: zit er in het zelf groepjes kiezen geen element waar kinderen iets van leren?

voor de kiezers: nadenken op basis van welke eigenschappen je een team samenstelt 
Voor zij die gekozen worden: hoe je ervoor zorgt dat mensen je in hun team willen hebben en omgaan met niet gekozen worden.

gewoon een vraag, maar kan me gezien de nare ervaringen van forummers voorstellen dat dit verkeerd valt. Is niet de bedoeling. 



Moederkareltje schreef op 04-12-2023 om 15:13:

[..]

Omdat er ook naar wordt gesproken over leerlingen die er zogenaamd met de pet naar gooien. Toen ik in een groepje zat met iemand die meteen de leiding nam en dat altijd doet had ik er ook geen zin meer in. Het voelde niet meer als mijn werkstuk dus dan deed ik ook het minimale. Het zou helpen als er in geloten groepjes ook een voorzitter of leider zou worden gekozen zodat ook anderen een kans krijgen om zich te ontplooien

Niet alle leerlingen/studenten die er zogenaamd met de pet naar gooien zijn over 1 kam te scheren.

Er zullen kinderen zijn die het niet kunnen en daar alle hulp bij verdienen. Dat soort kinderen werden en worden, zeker door mijn oudste, liefdevol op sleeptouw genomen en begeleid naar een goed werkstuk. Daarbij vindt dochter het dan echt niet erg dat zij meer moet doen dan de ander.

De kinderen/studenten die niet willen daar is dochter nu na 15 jaar binnen diverse soorten onderwijs wel klaar mee. Kinderen die ervoor uitkomen dat ze graag bij dochter Bakblik in een groepje zitten, omdat er dan aan het eind een vormvast en strak verslag ligt dat kan dochter wel hebben die studenten laten zich ook sturen en doen wel wat.

Met studenten die, vanaf het moment van groepjes maken, in de afwachtende stand gaan en ook na aansporing niets doen is ze echt wel klaar. Die worden hier thuis de profiteurs genoemd, studenten die met minimale inspanning hun bachelor willen halen. En dat zijn dan geen studenten die helemaal niks kunnen, want voor individuele opdrachten scoren ze vaak prima cijfers.

BritgetJones007

BritgetJones007

04-12-2023 om 16:08 Topicstarter

Ginevra schreef op 04-12-2023 om 13:04:

[..]


Hangt er van af wat je als "les" definieert. Vraag het maar eens aan studenten hoeveel uur zij in de week hebben dat ze in een lokaal zitten en dat een docent een vakinhoudelijk verhaal vertelt waarbij zij aantekeningen kunnen/moeten maken. Dat is waarschijnlijk waar jij aan denkt bij "les".

Wat de hbo's ook allemaal "les" noemen:

- spreekuren waarbij studenten met vakinhoudelijke vragen kunnen binnenlopen

- werkcolleges waarbij studenten geacht worden de stof thuis al te hebben gelezen en nu aan de slag moeten met opdrachten waarbij een docent rondloopt

- coachingsuren waarbij studenten groepsgewijs of individueel begeleiding kunnen krijgen op de studievoortgang

- coachingsuren waarbij studenten uitleg krijgen over basale levensvaardigheden als "hoe vul je een agenda in en hoe maak je een planning"

- responsiecolleges waarbij een docent alleen uitleg geeft op basis van vragen uit de groep

- begeleiding van intervisiegroepen voor studenten op stage of in het afstuderen

- werkcolleges waarbij studenten elkaar feedback moeten geven op gemaakt werk en de docent er alleen is om het proces te sturen of te helpen met dingen als "leervragen formuleren".

Die dingen kunnen allemaal vreselijk nuttig zijn, maar het is geen les in de zin van dat de docent kennis overdraagt aan de studenten, en het is vaak ook niet verplicht. Dus de actieve goed functionerende studenten zitten daar, de rest is buiten beeld.

Dankzij de kamernood gaan veel hbo-ers ook niet op kamers, dus hebben veel reistijd, dus komen ook niet naar de les als het alleen een coachingsuurtje oid is.

Ik weet wat een hoop studie inhoud, maar ik ben inderdaad van mening dat les krijgen, in de zin van kennisoverdracht van theorie en kennis over de praktijk wel enorm belangrijk is en dat dat niet alleen vraaggestuurd moet zijn.

Juist die stukjes die jij benoemd,zou wat mij betreft 1/4 ,moeten zijn van de opleiding en kennisoverdracht van verschillende vakken 3/4 de van de opleiding.

Maar nogmaals mijn mening

Lieveheersbeest schreef op 04-12-2023 om 15:43:

voor de kiezers: nadenken op basis van welke eigenschappen je een team samenstelt

Op het hbo doen we dat ook. Dan geven we ook uitleg over teamrollen, dat het bv handig is om iemand te hebben die de leiding neemt, iemand die het leuk vindt om uitzoekwerk te doen, iemand die de puntjes op de i zet etc. 
Dat horen ze over het algemeen braaf aan, waarna ze meteen met vriendinnen weer in een groepje gaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.