Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zelf groepjes laten maken


Ik vind het wel een groot verschil maken of het nu gaat om volwassen studenten of kinderen op de basisschool en middelbare school. Kinderen zelf laten kiezen vind ik een no go (gelet op hun jonge kwetsbare leeftijd en gym enzo), terwijl dat bij studenten weer wat anders ligt.

MamaE schreef op 04-12-2023 om 13:07:

Ja als je weet dat niemand wat doet, kun je daar op anticiperen. Maar vaak hoop je toch dat mensen iets gaan inleveren en zit je de dag voor de deadline nog tot middernacht te ploeteren om toch alles af te krijgen.

Hier op de basisschool proberen ze kinderen een beetje per thema te clusteren en te sturen. Bijvoorbeeld met een spreekbeurt, dat je dat dan samen doet met iemand die dezelfde hobby heeft of sport doet. Of hetzelfde huisdier heeft. Of wat je onderwerp ook maar mag zijn.

Vraag me af hoe je daarop kunt anticiperen? Groepjes werden gemaakt tijdens mijn studie, en docenten trokken verder hun handen er vanaf. Inleveren dienden als groep te gebeuren,alleen je eigen werk inleveren mocht niet. Ik heb tot op de dag van vandaag een hekel aan die 'meelifters'. Heb wel urenlang in de mediatheek andere studenten geholpen met vraagstukken, spelling, uitleg enz. Ik ben erg behulpzaam, als de ander verantwoordelijkheid neemt en wil leren. Maar dat meeliften vind ik zo onvolwassen. 

Apiejapie schreef op 04-12-2023 om 13:15:

[..]

Vraag me af hoe je daarop kunt anticiperen? Groepjes werden gemaakt tijdens mijn studie, en docenten trokken verder hun handen er vanaf. Inleveren dienden als groep te gebeuren,alleen je eigen werk inleveren mocht niet. Ik heb tot op de dag van vandaag een hekel aan die 'meelifters'. Heb wel urenlang in de mediatheek andere studenten geholpen met vraagstukken, spelling, uitleg enz. Ik ben erg behulpzaam, als de ander verantwoordelijkheid neemt en wil leren. Maar dat meeliften vind ik zo onvolwassen.

En het is echt sneu voor de mensen die er wel hard voor willen werken. Bij studenten vind ik het wel anders. Die zouden meer zelf moeten kiezen (of nog beter zo weinig mogelijk in groepjes dingen moeten doen). 

Dymo schreef op 04-12-2023 om 13:12:

Ik heb een tijd lesgegeven op een hbo opleiding met het woord 'management' in de titel. Meestal deelde ik de groepjes in. Natuurlijk kwamen er vervolgens wel eens studenten klagen dat Pietje of Marietje helemaal niks deed. Dan zei ik: "Als je later manager bent, hoe zou je dat dan aanpakken?" Meestal was het antwoord: "Eerst aanspreken en als er niks verandert, ontslaan." Nou, doe dat dan maar. En dan bleek dat ze het heel lastig vonden om degene die niets deed aan te spreken. Jammer, dan blijf je er maar mee zitten. Of ze zeiden dat Pietje of Marietje dan dus geen opdracht in zou leveren. Nou, dat was dan mijn probleem als docent, niet het probleem van de hardwerkende studenten. En zo kreeg ik uiteindelijk meestal een groepje slampampers bij elkaar, die ik een vervangende opdracht gaf, die net zo zwaar was als de oorspronkelijke. En dan kijken of een compleet groepje luilakken wél tot iets kon komen. Spoiler: vaak niet
Uiteraard keek ik wel naar de omstandigheden van zo'n niet werkende student. Ik had er ooit eentje die vaak naar het ziekenhuis moest. Dan zei ik tegen de rest: "Hoe zou je willen dat er met JOU werd omgegaan als dat bij jou aan de hand was?" Meestal waren de anderen dan wel bereid een stapje harder te lopen.

Fijn dat jij naar de situaties kijkt, de studenten verantwoordelijkheid laat nemen (aanspreken maar óók mogen bepalen zo'n student te 'ontslaan'). Doe je goed! Had ik jou maar als docent gehad. 

Goh, dat zit dieper dan ik dacht! Kreeg al buikpijn toen ik de titel las. Op de basisschool altijd de laatste of een na laatste met gym. Ik had op de Middelbare school geen klasgenoten van de basisschool in de klas en haalde ineens ruime voldoendes voor gym. Gewoon 7-7,5. Maar idd, het heeft voor mij ook de basis gelegd om nooit een teamsport te gaan doen en ik doe ook geen groepsleden op de sportschool. Op de scholen van mijn kinderen werd het niet meer zo gedaan.

Facy66 schreef op 04-12-2023 om 13:15:

Ik vind het wel een groot verschil maken of het nu gaat om volwassen studenten of kinderen op de basisschool en middelbare school. Kinderen zelf laten kiezen vind ik een no go (gelet op hun jonge kwetsbare leeftijd en gym enzo), terwijl dat bij studenten weer wat anders ligt.

Dit inderdaad. Daarnaast, niet iedereen kan even goed meekomen. Dat wil dan niet altijd zeggen dat ze lui zijn en/of niet willen. Als je kind degene is die altijd als eerste wordt gekozen in een groepje en de capaciteiten heeft om de opdracht te doen dan vind ik dat je je kind moet leren om deze zegeningen te tellen en zwakkeren daarmee te helpen. 

Poezie schreef op 04-12-2023 om 14:01:

[..]

Dit inderdaad. Daarnaast, niet iedereen kan even goed meekomen. Dat wil dan niet altijd zeggen dat ze lui zijn en/of niet willen. Als je kind degene is die altijd als eerste wordt gekozen in een groepje en de capaciteiten heeft om de opdracht te doen dan vind ik dat je je kind moet leren om deze zegeningen te tellen en zwakkeren daarmee te helpen.

Ik denk dat de meeste de intentie ook wel hebben om anderen te helpen. 

Apiejapie schreef op 04-12-2023 om 13:15:

[..]

Vraag me af hoe je daarop kunt anticiperen? Groepjes werden gemaakt tijdens mijn studie, en docenten trokken verder hun handen er vanaf. Inleveren dienden als groep te gebeuren,alleen je eigen werk inleveren mocht niet. Ik heb tot op de dag van vandaag een hekel aan die 'meelifters'. Heb wel urenlang in de mediatheek andere studenten geholpen met vraagstukken, spelling, uitleg enz. Ik ben erg behulpzaam, als de ander verantwoordelijkheid neemt en wil leren. Maar dat meeliften vind ik zo onvolwassen.

Nou als ik met Pietje moet en ik weet dat Pietje nooit wat uitvoert of prutswerk aflevert, dan doe ik dat deel erbij, maar begin ik daar al eerder mee dan een paar uur voor de deadline. Ik heb vaak de hoop gehad dat mensen toch iets zouden aanleveren, wat dan niet gebeurde. 

Dochter zit op de middelbare en daar is het groepswerk ook steeds knudde. Docenten maken de groepjes om eenlingen te voorkomen. Dat is prima. Alleen heb je dan nog steeds dat mensen dingen niet of te laat aanleveren. Of niet het juiste, of maar half, of zich niet aan de opdracht hebben gehouden. Dochterlief werkt hard maar heeft hierdoor op 1 vak nu een slecht cijfer. Bij dat vak doen ze alleen maar groepswerk, dus ze gaat hierover met de docent in gesprek. Ze zit in 4 Havo en aanspreken doet ze al maar dat werkt niet. Vraagt ook al een paar dagen voor de deadline om spullen maar ook dat helpt niet. 

even over de leerlingen die er zogenaamd met de pet naar gooien of niks willen doen in een groepje: mensen nemen hun rol wel in waar het mogelijk is. Als er al zo'n strebertje of baasje in de groep zit gaat een ander misschien wat achterover leunen omdat hij daar niet tegenop kan. Zet je alle leerlingen die er zogenaamd met de pet naar gooien bij elkaar neemt iemand van hen misschien weer het voortouw en komt er ook gewoon een voldoende uit. 
 

Poezie schreef op 04-12-2023 om 14:01:

[..]

Dit inderdaad. Daarnaast, niet iedereen kan even goed meekomen. Dat wil dan niet altijd zeggen dat ze lui zijn en/of niet willen. Als je kind degene is die altijd als eerste wordt gekozen in een groepje en de capaciteiten heeft om de opdracht te doen dan vind ik dat je je kind moet leren om deze zegeningen te tellen en zwakkeren daarmee te helpen.

Een kind wil gewoon liever met gelijken een opdracht doen, lijkt mij, en niet iedere keer een slecht product afleveren omdat het moet 'helpen'. 

De betere kinderen worden op school al genoeg ingezet om te helpen en uit te leggen. Dat hoeft wat mij betreft niet ook nog eens als ze ergens een cijfer voor krijgen.

MamaE schreef op 04-12-2023 om 14:19:

[..]

Nou als ik met Pietje moet en ik weet dat Pietje nooit wat uitvoert of prutswerk aflevert, dan doe ik dat deel erbij, maar begin ik daar al eerder mee dan een paar uur voor de deadline. Ik heb vaak de hoop gehad dat mensen toch iets zouden aanleveren, wat dan niet gebeurde.

Oh in die zin. Ja dat was dus wat ik ook al die jaren gedaan heb. Maar voelt toch hartstikke oneerlijk om het werk van een ander te doen en dat die ander wel de credits ervoor krijgt? Alsof ik twee (of drie of vier) banen had maar maar 1 salaris daarvoor kreeg. 

Apiejapie schreef op 04-12-2023 om 15:00:

[..]

Oh in die zin. Ja dat was dus wat ik ook al die jaren gedaan heb. Maar voelt toch hartstikke oneerlijk om het werk van een ander te doen en dat die ander wel de credits ervoor krijgt? Alsof ik twee (of drie of vier) banen had maar maar 1 salaris daarvoor kreeg.

Ik denk dat de docent daar dan rekening mee moet houden bij het maken van groepjes. Gewoon de lapzwanzen bij elkaar zetten, dan leren ze het vanzelf af. Ik denk dat een docent wel weet wie dat zijn. 

Moederkareltje schreef op 04-12-2023 om 14:52:

even over de leerlingen die er zogenaamd met de pet naar gooien of niks willen doen in een groepje: mensen nemen hun rol wel in waar het mogelijk is. Als er al zo'n strebertje of baasje in de groep zit gaat een ander misschien wat achterover leunen omdat hij daar niet tegenop kan. Zet je alle leerlingen die er zogenaamd met de pet naar gooien bij elkaar neemt iemand van hen misschien weer het voortouw en komt er ook gewoon een voldoende uit.

En daar heb je dus voor nodig dat leerlingen/studenten zelf groepjes mogen maken. Of dat docenten maatregelen nemen (alleen 3/4 van het werkstuk beoordelen als één van de 4 er met de pet naar gooit en die persoon zelf een onvoldoende geven), of juist de oplossing vanuit leerlingen/studenten laten komen (zoals hierboven al was beschreven dat je zo iemand zou mogen 'ontslaan'). Maar als docent groepjes maken en daar als student niks verder mee kunnen is ronduit oneerlijk. 

Valeria schreef op 04-12-2023 om 14:54:

[..]

Een kind wil gewoon liever met gelijken een opdracht doen, lijkt mij, en niet iedere keer een slecht product afleveren omdat het moet 'helpen'.

De betere kinderen worden op school al genoeg ingezet om te helpen en uit te leggen. Dat hoeft wat mij betreft niet ook nog eens als ze ergens een cijfer voor krijgen.

Zeker, voor een kind wat niet goed kan meekomen is het ook niet fijn om bij een groep te zitten met kinderen die alles al hebben afgemaakt al voordat zo'n kind de opdracht heeft begrepen. Maar zo werkt het nou eenmaal ook in het werkende leven, soms moet je op iemand wachten en soms moet je een tandje bijzetten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.