Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
matriarch

matriarch

13-03-2009 om 10:31

Zielige juf


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-03-2009 om 14:42

Vragen

"Inmiddels gehoord dat ook de ouderraad (gedeeltelijk) het niet met Mieke eens is en dat er een brief naar de directeur gestuurd wordt met een waarom dit gepubliceerd is vraag."

Wat een rare actie. Hoezo is de OR 'het niet eens met Mieke'? Het gaat toch om de mening van Mieke? En ieder mens is vrij om een mening te hebben. En waarom wil de OR weten waarom het gepubliceerd is? Ook daar is Mieke vrij in geweest.
Neemt niet weg dat ik als OR wel degelijk vragen zou hebben aan Mieke (of aan de directie), maar benoem dan wat je werkelijk wilt weten. Nu stellen ze een vraag die er niet toe doet.
Wat ik zou willen weten, zijn dingen als: Kunnen we als ouders nog wel vertrouwen hebben in een juf die openlijk dit soort uitspraken doet? Hoe belangrijk vindt deze school de betrokkenheid van ouders nu werkelijk?

shali

shali

30-03-2009 om 15:00

Pelle

Sorry, ik had het misschien iets duidelijker moeten uitleggen. Het was op maandagochtend en er was nog geen behandeling gestart met de krentenbaard. De vraag aan de juf was dus of ze er voor kon zorgen dat het betreffende kind apart kon zitten en een beetje uit de buurt van anderen want 's middags kon ze pas naar de huisarts.

Natuurlijk is het niet de bedoeling een kind thuis te houden als het niet nodig is, maar naar school met zoiets omdat je moet werken is ook niet oké.

Ik moet toch zeggen dat ik vind dat er weinig steun is voor de juf. Op zijn minst moet ze niet als zeurpiet behandeld worden, maar zeer serieus genomen! Ze zal vast niet alleen staan hierin en misschien zijn we als ouders wel een beetje doorgeslagen in onze mondigheid.

Nogmaals, er mag best iets van leerkrachten verwacht worden, maar er is wel een limiet aan wat mogelijk is. Een goede verstandhouding met de leerkracht van je kind is belangrijk maar dan moet er wel wederzijds respect zijn.

Hopelijk zorgt deze discussie ervoor dat zowel leerkrachten als ouders eens goed nadenken over onze wederzijdse verwachtingen. Misschien kan dan een informatieavond aan het begin van het jaar al veel duidelijkheid scheppen.

En even anoniem, als dit op jullie school speelt is dat natuurlijk niet bevorderlijk voor de rust, dat begrijp ik heel goed! Ik prijs mezelf gelukkig, in ieder geval dit jaar, met voor allebei de kinderen superduo's van juffen maar ik denk zelf ook dat ik nooit zeur )

matriarch

matriarch

30-03-2009 om 20:51

Shali

"Op zijn minst moet ze niet als zeurpiet behandeld worden, maar zeer serieus genomen!" Deze juf kan op zijn minst ouders serieus nemen in plaats van zo'n karikatuur in de krant te gooien. Wie serieus genomen wil worden moet de zaak ook serieus aankaarten. Heb je het stuk wel gelezen Shali?

shali

shali

30-03-2009 om 22:57

Matriarch

Ik heb het stuk zeker gelezen en ik heb er ook wel dubbele gevoelens over. Het is echter wel zo dat bij haar deze dingen spelen, dus heeft het zijn weerslag op haar functioneren op school. Op zijn minst moet er dus serieus naar gekeken worden of er misschien te hoge eisen gesteld worden, of dat nou alleen voor deze juf geldt of ook voor anderen.

Het onderwijs is al moeilijk genoeg en er is in verhouding tot vroeger bij ons veel meer aandacht voor de sociaal/emotionele ontwikkeling. Als er echt dingen gebeuren zoals beschreven worden, ligt hier ook een taak voor ouders om na te denken wat ze verwachten.

Dingen die belangrijk zijn voor het functioneren van je kind moeten natuurlijk altijd bespreekbaar zijn. Andere dingen zijn misschien niet altijd nodig om door te geven. Ik heb respect voor de manier waarop de meeste leerkrachten hun beroep uitoefenen en er zullen zoals in elk beroep best figuren zijn die beter niet met kinderen zouden moet werken maar het gros doet het prima.

Elk verhaal heeft 2 kanten en er moet op zijn minst gekeken worden waarom iemand tot zo'n openbare ontboezeming komt. Persoonlijk had ik het anoniem gedaan, toch een discussie aangezwengeld, je verhaal kwijt maar niet zo op de man, of liever gezegd op de vrouw gespeeld.

Ik ga hier verder niet meer over in discussie, ik vond alleen dat ouders ook weleens na mogen denken wat ze verlangen. Als die wensen redelijk zijn en er is wederzijds begrip dan staat niets een goed contact met de leerkracht in de weg.

Nu anoniem

Nu anoniem

31-03-2009 om 09:59

Antwoord

Ijsvogeltje: "Wat een rare actie. Hoezo is de OR \'het niet eens met Mieke\'? Het gaat toch om de mening van Mieke? En ieder mens is vrij om een mening te hebben. En waarom wil de OR weten waarom het gepubliceerd is? Ook daar is Mieke vrij in geweest"

Er is een heftige discussie geweest in de OR over welke mening zij hebben tov die van Mieke en dat is op zich prima, actie-reactie. Zij is zéker vrij om die mening te hebben, maar de ouderraad heeft dus een andere mening en zou daar graag over in discussie willen gaan met Mieke. Of dat ooit gaat gebeuren betwijfel ik, maar dat is wat ik bedoelde met hetgeen ik schreef.

En ja, Mieke is vrij geweest om 't te publiceren, maar ze werkt op onze school en daarom mag een ouderraad best zijn vragen hebben waarom een directie het een strak plan vond óm dit te publiceren, en of zij al school hier achter staan.

Dat zou in principe de vraag dus zijn richting directeur.

Ware het niet dat ik vanochtend heb gehoord dat alles onder het tapijt geveegd gaat worden, hoe verrassend...

En ja, tuurlijk heeft iedereen zijn vertrouwen in Mieke nu niet meer hoog zitten, maar dat wás al niet hoog, gezien het aantal leerlingen dat van school weggaat, helaas.

Gelukkig zijn er ook nog veel betrokken leerkrachten, types zoals Shali hier denk ik, die het echt niet erg vinden als er eens wat is en die ook de nieuwe schoenen van een groep1-kind even bewonderen als dat kind daar staat te stralen.

Helaas zijn er niet veel gegadigden om directeur te worden, de directeur die we nu hebben is een grote flop, dat blijkt keer op keer.

Groet,
Nu anoniem

Nu anoniem

Nu anoniem

31-03-2009 om 10:01

Shali

De reden waarom we niet en masse weglopen bij deze school vanwege een dergelijke mening van ene Mieke is gelukkig ook dat er ook wél betrokken leerkrachten rondlopen, waar ik ook zéker respect voor en vertrouwen in heb.

Groet,
Nu anoniem

roanne

roanne

01-04-2009 om 22:16

Aan juf groenendijk

Lieve juf van Emma
In de Libelle van januari las ik een artikel dat me aan het denken heeft gezet. Sorry dat ik u hiermee lastigval. Ik schrijf het op zodat ik niet alles hoef te vertellen. U heeft het vaak zo druk en kijkt ook vaak zo ontoegankelijk, ik hoop niet dat u het erg vindt dat ik dat zeg. Vandaar dat ik nooit iets durfde te vertellen maar het artikel in de Libelle heeft me aan het denken gezet.

Daar stond iets in over ouderparticipatie. Ik typ het woord maar letterlijk over, het is wel een moeilijk woord. In de Libelle stond dat het belangrijk is dat je als ouder je laat zien op school, en meedenkt over school. Het is belangrijk dat school ook op de hoogte is van thuis. Wat heeft die Libelle toch altijd goede artikelen.

Nu wil ik mijn excuses aanbieden, ik heb dat eigenlijk nooit gedaan want ik was dat niet gewend. Mijn moeder zette me bij het hek af en kwam me daar ook weer ophalen, dertig jaar geleden. Soms moest ik dan wel huilen. Vooral die keer toen mijn opa was overleden. En toen mijn lievelingstante zo ziek was. Of toen mijn cavia doodging. Eigenlijk vond ik dat nog het ergst. Maar mijn moeder zei dat juffen daar geen tijd voor hebben. Stel je voor dat er dertig ouders zulke dingen komen vertellen. Of vijfendertig, want zoveel kinderen hadden we toen in de klas. Ook moest ik thuis vaak huilen als ik weer gepest werd in mijn groepje. Ik zat bij een paar kinderen die me altijd moesten hebben als de juf het niet zag. Mijn moeder zei dan thuis dat ik het zelf maar moest oplossen. Maar ja. Dat vond ik best moeilijk want ik was nogal verlegen.

Ook moest ik vaak huilen omdat ik school zo saai vond. Mijn vader gaf me dan thuis moeilijke sommetjes en dat vond ik wel leuk. Maar wat was ik ongelukkig op school. In klas 6, dat is groep 8 nu mocht ik gelukkig andere kinderen helpen, maar ja, zelf leerde ik niet zoveel meer bij. Daarom ben ik zo blij dat ik dat artikel las want ik had eigenlijk niet door dat er in die dertig jaar zoveel is veranderd!

Daarom wil ik u vertellen over mijn dochter Emma. Haar nichtje is ziek en daar maakt Emma zich bezorgd om. Ik zal u het morgen komen vertellen hoe het zit. Ook is Emma soms wat van slag als ze geplaagd wordt, maar ik begrijp dat daar nu wat aan gedaan kan worden. Wat zal dat uw vak hebben verrijkt, nu u weet wat er in de kinderen omgaat, wat er thuis speelt en hoe de ouders hun kinderen zien. Het lijkt me ook wel lastig voor u. Zijn er tijden waarop we dit soort zaken aan u kunnen vertellen? Emma zelf durft dat nog niet zo goed, tja, ze lijkt wat op haar moeder.

Goed, ik kom morgen voor schooltijd even met u praten nu ik weet dat school dat ook belangrijk vind. Tot morgen!

De moeder van Emma

matriarch

matriarch

02-04-2009 om 11:10

Hi hi (o.t.)

Bassie deugt ook niet, schijnt het. Tilt de belasting. Ruziet met zijn broer. Je had vroeger zo'n serie over een Engels vakantiepark met hilarisch personeel en een Oxfordgeleerde als directeur. Daar liep een poppenkastspeler rond en die HAATTE kinderen. Deze juf is inderdaad net zo'n hilarisch type, het is jammer dat ze echt is waardoor je ouders en kinderen van de school waar ze rondloopt (ze is IB'er!!) moet beklagen.

Nu anoniem

Nu anoniem

02-04-2009 om 13:38

Roanne

Zou ik het uitprinten en in haar postvakje doen? Ik vind 'm briljant !

Overigens schijnt het dat er in het geheime circuit (niet openbaar voor opdringerige ouders) toch iets aan het gebeuren is, althans er worden vragen gesteld aan derden over vragen die ouders wel mogen stellen over deze kwestie aan directeur of aan Mieke zelf.

Het zal mij benieuwen ...

Groet,
Nu anoniem

roanne

roanne

02-04-2009 om 15:09

Nu anoniem

Weet je,toen ik het voor het eerst las (stukje van juf) had ik zoiets van oei, ze heeft gelijk. Wat zijn we toch ook een lastige wezens. Want de vragen die er in staan stel ik ook. Ik wil ook graag dat mijn kind zich veilig en vetrouwd voelt en daarnaast ook nog eens goede scholing krijgt (in willekeurige volgorde)
Maar daarna las ik het nog eens goed door en werd ik echt wel kwaad. Het stukje is zo denigrerend ten opzichte van zowel de ouders als de kinderen dat ik wel moest schrijven, haha. Ik heb soms van die opwellingen.
Ik zit zelf in de MR en zou dit niet zomaar voorbij laten gaan.

roanne

roanne

07-04-2009 om 16:43

Daarom jessica

ben jij waarschijnlijk geen juf geworden. Iemand met echte interesse in de kinderen die aan haar worden toevertrouwd wil het echt wel weten dat de cavia is overleden en dat Pietje niet lekker in zijn vel zit.
En een goede juf weet die informatiestroom heus wel in goede banen te leiden zodat de rust 's ochtends gegarandeerd blijft. Ik werk wel op een school (niet als leerkracht overigens) en informeer zelfs al uit mezelf hoe het met de rug van Jantje is en hoe de voetbalwedstrijd van Pietje is gegaan.

Er bestaan ook briefjes, er is mail enz. enz.

Bij ons gaat het gelukkig anders er aan toe op school en kunnen ouders en kinderen wel met grote en kleine zorgen terecht zonder geirriteerde norse juffen voor zich te krijgen.

Massi Nissa

Massi Nissa

07-04-2009 om 17:38

Mail

Jessica, ik ben als juf vreselijk blij met de computerdichtheid in Nederlandse huishoudens. Ik krijg steeds vaker allerlei informatie van ouders via de mail, varierend van een aankondiging van een afspraak bij de ortho tot complete dossiers in pdf van psychiaters. Heel fijn. Ik heb trouwens een geheugen als een zeef (ik vermoed al jaren dat ik zelf ADD heb, maar zie het nut van laten testen niet zo in), en toch komt het allemaal wel weer goed. Als ik iets vergeet, herinnert de leerling me er wel weer aan en dan gaat er meestal toch wel een lichtje branden: o ja, is waar ook.
Heel heel belangrijke dingen zet ik meteen in het klassenboek zodat het onder mijn aandacht blijft.
Groetjes
Massi

roanne

roanne

07-04-2009 om 22:44

O.k.

Ik heb gereageerd op je titel, je werd er ziek van en gek van als je ouders te spreken krijgt, vandaar mijn conclusie dat juf geen juiste beroepskeuze voor je zou zijn. Ik had niet door dat je bedoeling was juffen te vragen hoe zij dat doen.
Ik ben niet zo goed in nuances denk ik!

Wilma

Wilma

12-04-2009 om 19:12

Hier ook in het klassenboek

Hier schrijven de juffen de echt belangrijke dingen (afspraken, overlijden, ziekte etc) op in het klassenboek. De kleinere dingen worden óf meteen besproken of er wordt later op teruggekomen. Mocht ze het eens een keertje vergeten, is dat ook niet erg.

Groetjes,
Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.