Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zindelijkheid en groep 1

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

21-12-2008 om 12:35

Gossie

Miriam:
"Nu nog invulling op detailniveau. Hoe dat gaat werken, hangt mede af van wat leerkrachten kenbaar maken. "Ik wil niet" zal niet veel succes boeken. "Kan het niet zo" heeft meer succus. Ik zou zeggen: vraag om die extra ondersteuning. Het budget is er voor binnenkort."
En daarna:
"Ja. Maar zie Geerke, ze heeft een bestuur boven zich. Zie de uitwerking van de wetswijziging Lom scholen en je ziet dat leerkrachten op dit punt niet zoveel te willen hadden."
Hee, eerst moeten leerkrachten iets kenbaar maken en daarna hebben ze niets te willen. Gossie, ik proef een tegenstrijdigheid.

Dat ligt aan jou

tinus:"Hee, eerst moeten leerkrachten iets kenbaar maken en daarna hebben ze niets te willen. Gossie, ik proef een tegenstrijdigheid."
Ach, er is nu eenmaal een riant verschil tussen elke verandering dwars willen zitten, of constructief meedenken en er het beste uit halen wat er in zit.
De uitkomst is het verschil tussen nog minder geld voor het regulier onderwijs (leerkrachten willen nog meer speciaal onderwijs dan er al is), of juist meer geld voor het regulier onderwijs (ze nemen genoegen met minder verwijzingen in ruil voor extra hulp op school).
Het is een kwestie van je bestuur (MR, GMR) op de juiste ideëen brengen, of gaan zitten mokken dat het allemaal zo erg en vreselijk is.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

21-12-2008 om 13:24

Gossie2

Miriam:
"Ach, er is nu eenmaal een riant verschil tussen elke verandering dwars willen zitten, of constructief meedenken en er het beste uit halen wat er in zit."
Maar dan kun je je afvragen waarom conservatisme zo populair is onder leerkrachten, en er zo weinig constructief wordt meegedacht. Ik heb daar wel zo mijn ideeën over, waarom dat zo begrijpelijk is.

Verder, je eigen uitspraken waren toch echt tegenstrijdig. Vooral omdat je je eerst je eigen interpretatie als de waarheid verkondigde. Mss dat die gedachtegang iets te maken heeft met het conservatisme onder de beroepssgroep leerkrachten.

Succeservaringen

Vanwaar die kop gossie? Vind je leerkrachten zielig?
tinus:"Maar dan kun je je afvragen waarom conservatisme zo populair is onder leerkrachten,"
Lijkt me een volstrekt overbodige vraag. De meeste mensen zijn conservatief. In het onderwijs levert dat ook nog eens succes op: we doen het gewoon niet, dus gebeurt het niet (zie kleuterverlengen).
Soms gaat veranderen ineens heel makkelijk: Zie de vlucht van het nieuwe leren. De verklaring daarvoor is te vinden in de geldstromen (zelfstandig leren scheelt geld). De maatgevende verandering aan passendonderwijs is te vinden in de verandering van financiering. Die verandering maakt van het budget voor zorgleerlingen en gewone leerlingen, communicerende vaten. Hoe meer zorgleerlingen, hoe minder geld voor gewone. Er komt geen geld meer bij.
tinus:"Vooral omdat je je eerst je eigen interpretatie als de waarheid verkondigde."
Dat ligt aan jou. Jij las het als natuurwet en haalde elke nuance die ik aanbracht onderuit.
Groet,
Miriam Lavell

Dwalen een beetje af

We dwalen wel een beetje af.
Ik vind gewoon dat de leerkracht ongelukjes bij kinderen altijd moet verschonen. Wat betreft structurele ongelukjes bij een kind (elke dag of zo): ga in overleg met ouders. Sta allebei een beetje open voor een goede oplossing.
En leerkrachten zijn helemaal niet zo onwillig als hier soms gesuggereerd wordt. Mijn ervaring is dat heel veel veranderingen geen problemen opleveren. Wij hebben o.a. een volledig blind kind in inmiddels groep 3 en dat gaat supergoed. Er is een breed draagvlak binnen het team. Het is niet eerlijk te zeggen dat leerkrachten liever altijd alles bij het oude willen laten.

Vind ik ook

Geerke:"Het is niet eerlijk te zeggen dat leerkrachten liever altijd alles bij het oude willen laten."
Dat vind ik ook hoor. Hangen aan wat er is, is geen leerkrachtenkwaal maar een mensenkwaal. Je weet wat je hebt tenslotte en niet wat je krijgt.
Laten we wel wezen, er zijn ook hordes ouders die niet willen veranderen. Zie dit draadje.
Groet,
Miriam Lavell

Liesje74

Liesje74

23-12-2008 om 09:18 Topicstarter

Pfff heftig allemaal..

Ik zal kort tusendoor even wat antwoorden geven. Mijn zoon was al zindelijk toen hij nog geen drie was dus sprake van "geen zindelijkheidstraining" is er zeker niet bij. Hij heeft op een gegeven moment obstipatie gehad en kloofjes en daardoor van het ene op het andere moment op de peuterspeelzaal drie keer achter elkaar in zijn broek gepoept in 1 dag dus. Sindsdien is het helemaal mis, de juf was boos en stond tegen mij te foeteren dus sindsdien gaat hij naar de peuterspeelzaal met een luierbroek om anders mocht hij niet meer komen. Ik ben bang dat ze raar tegen Ron heeft gedaan want sindsdien is het mis maar ik kan mijn vinger hier niet opleggen, heb er zelfs over nagadacht hem van school te halen maar hij wil zo graag.
Tevens gaf de huisarts mij aan dat staand poepen minder zeer doet aan de kloofjes dus het een werkt het andere in de hand. Het gaat gelukkig weer iets beter en we zijn ook weer hard aan het trainen maar hij moet van die angst af, we hebben lactulose en een pijnstillende zalf.

Ik ben nog thuisblijfmoeder (werk drie avonden als mijn man in het land is) maar wilde weer overdag gaan werken zodra hij op school zit en dit gaat dus niet ivm het feit dat ook ik mijn kind zo snel mogelijk dan uit de poep wil hebben. Mijn man kan ik dit niet laten doen zal je begrijpen, ik zit thuis en hij een half uur rijden hier vandaan en vaak in het buitenland dus dat vind ik geen keuze (thuis is hij er echt wel voor zijn zoon hoor )

Ik heb zelf in de kinderopvang gewerkt en ook in het speciaal basisonderwijs en heb dus ook de meeste poep, plas en overgeef zaken wel meegemaakt.

Bij Ron op de peuterspeelzaal zijn veel inderen van bijna vier die nog helemaal niet zindelijk zijn, verbasingwekkend maar het consultatiebureau en de kinderarts hebben aangegeven dat dat eigenlijk toch wel normaal is.

Ik vind dat er best wat regels opgesteld mogen worden wat je kind hoort te kunnen voordat hij naar de basisschool gaat zodat de leerkerachten niet extra belast worden door zaken die de ouders makkelijk kunnen opvangen en zo weten ouders ook een beetje waar ze op moeten letten en wat ze kunnen trainen. UIteraard weet ik dat wel aardig dus heb mijn zoon netjes geleerd schoenen zelf aan en uit te trekken , zichzelf aan te kleden en zijn jas aan te trekken en alleen naar de wc te gaan en zijn spullen allemaal zelf op te ruimen en ook mijn zoon moet in bad als hij gepoept heeft zelf zijn vieze kleding uittrekken met een beetje hulp natuurlijk dat hij er niet helemaal onder zit.

Het gaat hier beter met het poepen maar nog lange niet goed genoeg dat hij het op school ook zo zou doen. Hij gaat de tweede week van februari naar school en dan de eerste drie weken twee ochtenden en dan drie weken alle ochtenden en daarna volledig. Gelukkig mag ik daarin zelf sturen en nu poept hij s'avonds gelukkig dus dan zou het allemaal wel kunnen...hoop ik. Ik hoop dan toch echt na de zomervakantie weer te kunnen gaan werken.

Ik merk in mijn omgeving en ook hier aan jullie reacties dat het erg wisselend is hoe de school ermee om gaat. Lastig ook voor de school zou ik zeggen.

Jeetje wat wordt het allemaal zwaar gemaakt

Even voor mensen die vinden dat ik maar moet solliciteren: nee dank je voorlopig is het onderwijs nog best leuk, maar dan moeten niet al te veel mensen van buitenaf gaan lopen bepalen wat er naast het gewone leren (daar is een school wat mij betreft voor bedoeld) nog allemaal moet gebeuren.
Als ik als een halve nanny moet gaan ronddraven, dan ben ik weg. Nanny-en is namelijk niet mijn ambitie en gelukkig bezit ik naast het jufferen ook nog over andere vaardigheden.
Het is heel simpel: ik ben nog nooit een school tegengekomen waar zomaar zonder meer verschoond wordt. PSZ wel, school niet.

En waar ging het om: een jochie met een vervelende pijnlijke aandoening (kan er over meepraten) die TIJDELIJK last heeft van poepbroeken. Over zo'n knulletje ga je gewoon in overleg met de ouders. Vooral omdat het mannetje nog niet eens op school zit! De aandoening is niet eeuwigdurend en waarschijnlijk is er met het jochie op z'n gemak laten voelen en z'n ouders te verzekeren dat er gewoon een oplossing gevonden kan worden al een oplossing voor het probleem.

Wat me in deze hele discussie enorm irriteert is het gemak waarmee wordt gezegd 'dat lost de school maar op' - scholen ZIJN er niet voor om dit soort zaken allemaal maar op zich te nemen. Kinderen gaan naar school omdat dat verplicht is. Het is de bedoeling dat ze daar leren lezen, schrijven, rekenen en nog wat zaken die ze tot brave burgers maakt. Meer niet. Wat mij betreft.

Guinevere

Guinevere

23-12-2008 om 14:42

Dirksmama

1. Van een kleuterleerkracht verwacht ik een zekere zorgzaamheid. Als je dat niet hebt, dan moet je geen kleutergroep nemen. Kleine kinderen zijn nog niet helemaal zelfredzaam, hoe je het ook wendt of keert.
2. Je zegt: "kinderen gaan naar school omdat dat verplicht is". Nou, nee, kinderen gaan naar school om van alles te leren. En toevallig is het vanaf 5 jaar óók verplicht.

Guinevere

Guinevere

23-12-2008 om 14:45

Liesje

Wat een naar mens die juf van de psz, en moet je kijken wat dat voor een gevolgen heeft! Heb je dat met het bestuur of de leidinggevende van die juf besproken? Ik vind het echt niet kunnen.
Mooi dat er vooruitgang in zit bij je zoon, wie weet komt het helemaal in orde voordat hij naar school gaat!

Katrien

Katrien

23-12-2008 om 15:59

Wie maakt het zo zwaar?

Wie maakt het zo zwaar? De ouders die vinden dat de school op het moment dat het kind onder hun toezicht is, dan ook maar moeten verschonen, net zoals alle andere vormen van zorg die er nu eenmaal bij kunnen horen als je kinderen van die leeftijd onder je hoede hebt.

Of de scholen die voor het verschonen van een poepbroek ouders op hun werk (of thuis) bellen om hun kind te komen verschonen, daarvoor verondersteld worden om hun bezigheden maar onmiddellijk te laten vallen of een heel netwerk op te bouwen om toch maar iemand te kunnen sturen.

Me dunkt dat het de scholen zijn die het allemaal zo zwaar en ingewikkeld maken.

Katrien

Gezond verstand

Dirksmama:"Het is heel simpel: ik ben nog nooit een school tegengekomen waar zomaar zonder meer verschoond wordt."
Tijden veranderen. Overigens bevestigt deze ervaring meer de onwil dan dat jouw ervaring een bewijs is van hoe het hoort. Nog wat: Het werkelijke aantal ongelukjes of onzindelijkheid is klein. Het is goed mogelijk dat je er jaren lang weinig van merkt.
Dat gaat ook op voor brand, diefstal, ongeval of dood. Ik hoop werkelijk dat je over die zaken niet dezelfde houding aanneemt (dat heb ik nog nooit hoeven doen) en gewoon je gezonde verstand gebruikt.
Dirksmama:"En waar ging het om: een jochie met een vervelende pijnlijke aandoening (kan er over meepraten) die TIJDELIJK last heeft van poepbroeken. Over zo\'n knulletje ga je gewoon in overleg met de ouders."
En wie maakte daar zo'n opgeblazen probleem van? Precies, de school van Liesje.
Dirksmama:"Wat me in deze hele discussie enorm irriteert is het gemak waarmee wordt gezegd \'dat lost de school maar op\'"
Wat mij blijft verbazen is het gemak waarmee jij en veel scholen/leerkrachten weigeren om tot een oplossing te komen. Of in ieder geval dat heftig en intimiderend communiceren.
Dirksmama:"scholen ZIJN er niet voor om dit soort zaken allemaal maar op zich te nemen."
Je snapt het kennelijk nog steeds niet. Scholen zijn er voor kinderen vanaf vier jaar. In die leeftijdsgroep zijn ongelukjes normaal en komt onzindelijkheid in beperkte mate voor. Het hoort er bij.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere je maakt me heel boos

Ik heb jaren ervaring en ik vind mezelf zorgzaam genoeg.

Forget it verder maar.

Poepbroeken zijn niet normaal zijn geen juffentaak en als ze het ooit worden: bye-bye

Tinus_p

Tinus_p

24-12-2008 om 15:03

Gossie3

Miriam:
"Vanwaar die kop gossie? Vind je leerkrachten zielig?"
Gossie sloeg niet op de leerkrachten, en ik vind leerkrachten ook niet zielig.
Ik heb begrip voor de soms lastige situatie van leerkrachten, met name waar het gaat om het feit dat ze structureel overwerkt zijn. Dat betekent niet dat ik het met alles eens ben.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

25-12-2008 om 13:46

Drukmiddel

Voor mij staat buiten kijf dat je kinderen die onder jouw zorg vallen, verschoont als dat nodig is.

Los daarvan: er bestaan ouders die vrijwel niks aan zindelijkheidstraining doen (ik ken in elk geval één stel van nabij dat gewoon geen idee heeft hoe het moet en geen tijd ervoor wil nemen), om allerlei redenen en zie het eerder genoemde voorbeeld van ouders die dat graag aan de juf overlaten.
Ik kan me voorstellen dat een school een soort van pressiemiddel wil hebben om dat te voorkomen. Een school is er wel om ongelukjes op te ruimen, maar niet om from scratch een kind zindelijk te leren worden.

Daar mag het kind niet het slachtoffer van worden dus een kind in de poep laten zitten is niet aan de orde.
Het zou me niks verbazen als scholen in dat opzicht een stuk redelijker zouden worden, als iemand een andere creatieve oplossing weet om te zorgen dat kinderen wel zindelijkheidstraining krijgen voor ze naar school gaan.

Groet, Ellen

Het komt vanzelf wel

Ellen:"Het zou me niks verbazen als scholen in dat opzicht een stuk redelijker zouden worden, als iemand een andere creatieve oplossing weet om te zorgen dat kinderen wel zindelijkheidstraining krijgen voor ze naar school gaan."
Ik vrees dat je gelijk hebt, maar het is een kinderachtig standpunt. Het lost het schoolprobleem namelijk niet op: Ook als alle kinderen zeker en vast een zindelijkheidstraining zouden krijgen, dan nog is 10% nog niet zindelijk met 4 jaar. Zindelijkheid is voor een belangrijk deel lichamelijke ontwikkeling (aanleg en ontwikkeling van spieren en zenuwstelsel) en ook nog op een andere manier biologie: mensen zijn net als varkens zindelijke beesten. Ook al doe je niks, dan nog gaan ze op enig moment niet meer in hun eigen poep liggen.
Dat laatste, het komt vanzelf, is dan ook al jaren het door CB's, HA's en KA's gegeven advies: ga niet moeilijk doen als het lastig wordt, het komt vanzelf.
De stelling is dat verkeerd of onmachtig proberen tot grotere problemen leidt dan laat zindelijk zijn (van urologische problemen tot mishandeling bij falen). Omgekeerd: Kinderen die fysiek al toe zijn aan zindelijkheid zullen het in de kleuterklas ook snel worden. Al is het maar om dat vierjarigen al schaamte kennen en verdomt snel in de gaten hebben dat ze iets doen wat bijna niemand doet en de meeste klasgenoten uitgesproken vies en gek vinden. Nog simpeler eigenlijk: al is het maar omdat schooldagen gestructureerde dagen zijn en dat is wel zo handig bij het zindelijk worden.
Ik kan je opmerking volgen en zie ook dat daar inderdaad het pijnpunt zit. Wat ik niet kan volgen is hoe het onderwijsveld hier in zijn eentje een met betrekking tot zindelijkheid een zo tegendraads standpunt kan vasthouden. Ik mag toch aannemen dat leerkrachten en schoolhoofden de standpunten van de CB-arts, HA, KA kennen?
Bovendien regent het 'dat komt vanzelf wel' en nog scherper zelfs 'je mag niet pushen' over al die andere zaken waarbij vroeg beginnen, structuur aanbieden en vol geduld blijven aanbieden ook helpt: zie de discussies over kleuterverlengen. Trainen is een beetje een vies woord in relatie tot kleuters.
Het is volgens mij dan ook niet zo dat scholen hardop zouden durven zeggen dat eerder of beter trainen een oplossing zou zijn. Ik vrees dat ze gewoon menen dat kinderen die het niet droog houden niet 'toe zijn aan school'. Die moeten nog een jaartje wachten tot het vanzelf gekomen is. Net als kleuterzittenblijven.
Precies dat botst met de tijdgeest. Vierjarigen moeten naar school. Om allerlei hoogdravende opvoed- en grootbrengmotieven, maar ook omdat pa en moe werken en die kinderen toch ergens heen moeten.
Groet,
Miriam Lavell

Ben blij

dat dirksmama geen juf is op onze school, van een juf met een hbo opleiding, maar je toch wel wat meer communicatieve vaardigheden verwachten. Trouwens daar hebben we hier op school ook wel wat last van hoor, juffen die nog niet helemaal precies weten hoe je het beste met ouders van deze tijd kunt/moet communiceren.

Tirza G.

Tirza G.

25-12-2008 om 22:46

Baby op het potje

Met twee jaar zindelijk is helemaal niet moeilijk. Ik ken diverse kinderen die het zijn.
http://www.ouders.nl/moff2006-boucke.htm

Tirza

Liesje74

Liesje74

25-12-2008 om 23:40 Topicstarter

Zindelijk met twee?

(Ja toen was onze zoon ook voor het eerst zindelijk met 1 jaar en 10 maanden, uit zichzelf maar dat stopte toen hij net twee was en met drie was hij het weer heel netjes. Maar het is geen wedstrijd wiens kind hier het eerst zindelijk is, er zijn ook mensen die beweren dat ze een baby direct zindelijk hebben want als goede moeder moet je kunnen voelen wanneer je kind moet plassen of poepen........zo ken ik nog wel meer verhalen.)

Ik heb het niet over een kind of kinderen die niet getraind zijn maar over kinderen met een probleempje. De basisschool waar mijn zoon heen gaat daar zit ook een meisje op met een tijdelijk darmprobleem (medicatie is nog niet goed afgestemd) en ook deze moeder wordt iedere dag opgeroepen, geen uitzonderingen dus. Ik snap dat de juf het geen leuk karwei vind, ze heeft niet gestudeerd om poepbroeken te verschonen maar bv bij mijn zoon die zeer aan zijn moeder hangt kan het een leuke manier gaan worden om zijn moeder op school te "bestellen"

Maar gelukkig gaat het hier nu al een week goed ! ben blij maar juig nog niet te vroeg, de kloofjes genezen langzaam en hij is heel bang voor de pijn.

Liesje74

Liesje74

25-12-2008 om 23:48 Topicstarter

Guinevere

Ik heb wel gesproken met de juf en met mijn zoon en er zijn al andere mensen die een klacht hebben ingediend blijkt achteraf. Er is ook een enorme vertrouwensbreuk die niet meer weg gaat , ik voel me erg opgelaten als ik Ron haal en breng en die juf zelf ook volgens mij. Ik wilde mijn zoon van school halen en heb hem zelf laten kiezen ook wat de luierbroek betreft maar hij heeft het zo naar zijn zin hij wilde wel gaan ondanks hi jzich schaamt voor zijn luierbroek. Het had zelfs een vervolg, hij gaat alleen naar de wc maar kreeg op een gegeven moment zijn luierbroek niet omhoog en heeft weet ik het hoe lang huilend in de wc staan wachten totdat de juf eindelijk kwam want hij wilde niet in zijn blootje met zijn luierbroek op zijn knieen de klas inlopen. Dus maar weer een gesprek met de juf want toen wilde hij voor het eerst niet meer naar school. Nu gaat er toch iedere keer weer een juf mee om evt te helpen als het niet gaat. Maar goed de PSZ is opgezegt en nu heeft hij kerstvakantie dus de luierbroeken liggen in de kast. Hij gaat nog een keer of vijf en dan is het afgelopen en dan zien we wel even hoe het gaat op de basisschool maar het blijft een zorg. Iets wat een blij iets zou moeten zijn krijgt een negatieve bijsmaak want wat als hij door het spelen toch in zijn broek plast of poept.....zucht.

Joh liesje

Als hij op de kleuterschool tijdens het spelen een ongelukje heeft, dan is het gewoon een ongelukje.
En als het goed is wordt het op school ook zo behandeld: ongelukje.
We hebben niet voor niets in onze klassen altijd een doos met reservekleren staan hoor!

Telebubbie

Ik ben dan ook heel erg dolblij dat jij geen moeder op een school bent waar ik kom.

Waar HAAL je het vandaan om zo over mij te oordelen???

Je KENT me niet, je WEET niet eens hoe ik als juf ben.

Andere opvatting

Tirza:"Met twee jaar zindelijk is helemaal niet moeilijk. Ik ken diverse kinderen die het zijn."
Dat blijft een beetje een flauwe stelling. De Chineze doen zoveel meer anders dan wij. Ze hebben een totaal andere opvatting over kinderen en grootbrengen. Daar zit helemaal niks 'dat komt vanzelf wel' in.
Onze opvatting over zindelijkheid is er werkelijk eentje waarbij je helemaal niet op hoeft te letten en kind de pies en poep vanzelf regelt. Op de basisschool (en PSZ) komt daar nog eens bij dat ze én geen vaste momenten krijgen aangeboden (we gaan nu allemaal plassen) én hun plas op moeten houden totdat juf het een geschikt moment vindt (ze mogen juist niet allemaal tegelijk). De juf/leidster, let niet op of er eentje moet.
Die vorm van zindelijkheid die verwacht wordt, stelt hogere eisen aan de ontwikkeling van spieren en zenuwstelsel. Ook als je thuis wel een zo hoge plas in pot gradatie hebt bereikt dat kind al 2 jaar geen luier meer draagt, dan kunnen de aanvullende eisen die het naar school gaan aan zindelijkheid stelt, te hoog zijn. Botweg om dat het kind lichamelijk niet zo ver is.
Zie dat onderzoek: users.pandora.be/voorzitter.urobel/the1.pdf Die hoge gradatie van zindelijkheid bereik je niet alleen met een bepaalde omgang met pies en poep, maar ook met voldoende drinken en naar de wc kunnen als het moet. Dat vereist systematische omgang met wat er in gaat en eruit komt dus. Scholen bieden dat ook niet. Het is niet eens onderwerp van gesprek, overigens ook niet in opvoedboekjes.
De wens is dat kinderen volledig zindelijk zijn met 4 jaar en het liefst zonder daar ook maar iets aan te hoeven doen, zelfs niet letten op dat er genoeg gedronken wordt of op gezette tijden een wc aanbieden.
En dat kan, voor het grootste deel van de kinderen. Maar voor een deel kan dat niet. Die blijft dus laten zien wat ze zijn: nog niet helemaal zindelijk.
Chinezen doen dat anders. Maar nogmaals: die doen zoveel anders. Het op zijn Chinees doen, vraagt om een totale verandering van opvatting over kinderen en groot brengen.
Groet,
Miriam Lavell

Niet naar school

Ik ken een jongetje van 4 jaar dat ook een poepprobleem heeft,(iets met zn darmen)en die mag niet naar school daardoor.De school weigert hem want niemand wil hem schoonmaken 1 a 2 keer per dag................

Tirza G.

Tirza G.

26-12-2008 om 16:16

Niet helemaal miriam

De theorie bij baby-zindelijkheid is in feite hetzelfde als wat jij in een eerdere posting aanhaalt: mensen zijn van nature zindelijk en liggen niet graag in hun eigen "vuil". Vrijwel iedere baby plast en poept bewust, ouders applaudiseren daar zelfs bij en als je die momenten zou aangrijpen om hem/haar meteen op het potje te zetten zijn ze in no-time zindelijk. Volgens deze theorie leren wij onze kinderen eerst om de signalen van hun lichaam/instinct te negeren (doe maar gewoon in je luier) om ze later met veel pijn en moeite weer af te leren.

Tirza

En opnieuw dwalen we af - teletubbie

Teletubbie jij schrijft: "Trouwens daar hebben we hier op school ook wel wat last van hoor, juffen die nog niet helemaal precies weten hoe je het beste met ouders van deze tijd kunt/moet communiceren."
Dat is niet waar het hier om gaat, het gaat die school van Liesje volgens mij om een soort principe en het is niet een communicatiefoutje of zo.
Je hebt gelijk, natuurlijk zijn er juffen die niet weten hoe ze met ouders van deze tijd moeten communiceren, maar aiaiai er zijn ook zóveel ouders die bar slecht communiceren naar leerkrachten. Als we hier een discussie over gaan starten - lijkt me niet, weinig zinvol - moet dat niet in dit draadje volgens mij.

Zindelijke omgeving

Tirza:"De theorie bij baby-zindelijkheid is in feite hetzelfde als wat jij in een eerdere posting aanhaalt: mensen zijn van nature zindelijk en liggen niet graag in hun eigen "vuil"."
Maar ook andere zindelijke beesten doen dat wel degelijk de eerste periode van hun leven. Er is geen enkele zindelijke diersoort vanaf dag 1 zindelijk. En ja, het gedrag van (meestal) het moederdier heeft zeker invloed op het moment waarop het babydier uit zichzelf niet meer het nest bevuilt: Hoe schoner moeder is, hoe eerder de baby's uit bed klauteren om hun behoefte te doen.
Overigens is dat nog niet genoeg. Bijna alle zindelijke dieren hebben ook nog een poep- en piesritueel. Waar, hoe hoog (honden), hoe vaak en wel of niet bedekken (katten).
Die fijnslijperij komt veel later pas. De eisen die de schoolklas stelt aan zindelijkheid (je moet het ophouden totdat juf het moment geschikt vindt, er is geen aangewezen plasmoment elke 1,5 uur), zijn van dat hogere niveau. Veel kinderen zijn fysiek nog niet zo ver. Blaas te klein, zenuwstelsel nog niet ontwikkeld (sluitspieren: ophouden, volledig uitplassen). Het helpt hier niet om aan te komen met 'de Chinezen' want daar weten we te weinig van. Alle kans dat daar ook 10% van de kinderen niet aan het ideaalbeeld voldoet.
Tirza:"Volgens deze theorie leren wij onze kinderen eerst om de signalen van hun lichaam/instinct te negeren (doe maar gewoon in je luier) om ze later met veel pijn en moeite weer af te leren."
Dat is te kort door de bocht. Het is wellicht mogelijk dat baby's iets voelen op het moment dat het gebeurt, misschien zelfs iets aan voelen komen, maar dat wil niet zeggen dat ze ook in staat zijn om het gepland te laten lopen: pas als de broek uit is en het potje daar. Het niet meer in de broek plassen en poepen staat of valt daarom met wat de volwassenen in de omgeving met dat kind doen. Het is geen zindelijkheid van het kind (autonome kindeigenschap), maar zindelijkheid van de omgeving. En ja, het is mogelijk om voor kinderen van 2 (of jonger zelfs) een zo zindelijke omgeving te zijn dat het niet meer van broek doen komt. Maar daarmee heb je het moment van controle, de autonome kindeigenschap, niet dichterbij gebracht.
Je kunt uit het oogpunt van zindelijkheid, ook baby's en dreumessen zouden het van nature vervelend kunnen vinden om in hun eigen poep rond te lopen, voor zo'n zindelijke omgeving pleiten. Ik ben benieuwd hoeveel KDV's, Psz's en scholen dit idee wel zouden omarmen. Ik vrees dat ze dat ook teveel werk vinden.
Groet,
Miriam Lavell

CC

CC

27-12-2008 om 17:32

Niet helemaal gelezen maar

Froegah... voor mij 10 jaar geleden... werkte ik in een kindertehuis alwaar wij standaard vanaf 2,5 jarige leeftijd de kinderen proberen te helpen met zindelijk worden. En eigenlijk werkte het altijd.
Nu heb ik zelf kinderen en mijn oudste vond dat ze vlak voor haar derde geen luier meer nodig had. Zo van de ene op de andere dag. Maar zoonlief wil niets op het potje of op de wc. Hij is nu 3. Standaard zetten we hem smorgens uit bed op het toilet, smiddags een keertje en voor het slapen gaan. Hij heeft er geen angst voor. Maar voelt ook niet echt dat hij moet gaan. Ik weet niet wanneer ik me druk moet gaan maken.
Als onderwijs-assistente hoor ik heel vaak de juffen roepen dat ze daar niet voor zijn. Nee, hoeft ook niet, want daar ben ik voor. En heb ik ook geen problemen mee. De juf kan zo haar klas verder draaien en ik help het kind. (meestal is het een rugzak kind waar het bij voor komt, zodat ik extra uren in die klas draai) En wie wordt er straks wegbezuinigd... de onderwijs-assistente.
Wat voor oorzaak het ook is bij een kind, het is gewoon wat onhandig voor elke partij. Ipv beschuldigende vingertjes welke kant dan ook op, lijkt het me beter dat er een oplossing wordt gezocht voor het kind.
Wellicht dat het voor Liesjes zoon gewoon oplost zodra hij op school zit. Tuurlijk zullen er in het begin wel eens ongelukjes zijn. Geef genoeg reservekleding mee. Iets wat ik bij mijn dochter niet hoefde te doen, dacht ik. Totdat ze een keertje niet op het toilet kon omdat kereltjes de deuren op slot hadden gedraaid en zij een natte broek had. Geen reservekleding op school en toen werd zij in haar onderbroek, wel met jas aan, naar buiten gestuurd, naar mij. Nou ik ben nog nooit zooooo boos geweest. Ik heb de juf echt uitgescholden. Niet echt aardig en professioneel gedrag, maar zij had mij gewoon naar binnen moeten roepen, of mij moeten bellen. Ik spreek haar nu nog steeds niet aan. Dus ik hoop dat bij liesjes zoon een reservekist aanwezig is, zelf kleding in de tas meegeven en een juf met begrip aanwezig is.
Succes ermee.

Liesje74

Liesje74

27-12-2008 om 19:49 Topicstarter

Karinfe070

Oh wat zielig toch, dan ga ik direct denken aan een "rugzakje" iemand die er wel voor dat kindje kan zijn op school om te verschonen. Heb gelijk de neiging als vrijwillige "plas en poep geitebreier op school te gaan werken" ....zucht.

Liesje74

Liesje74

27-12-2008 om 19:53 Topicstarter

Wat erg voor je dochter ! kan er niet over uit. Ik geef Ron zeker reserve kleding mee in zijn tas en hoop er het beste van, we hebben nog een paar weken. Wij hebben geloof ik al geen klasseassistente meer helaas en toch hele grote klassen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.