Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zindelijkheid en groep 1

Hallo mensen,

Ons zoontje wordt begin maart vier en is helaas sinds twee maanden door obstipatie en kloofjes niet meer poepzindelijk (hier lopen we voor bij de huisarts) en soms als hij heel heftig aan het spelen is met vriendjes of aan het gymen dan plast hij een enkele keer nog in zijn broek. Nu gaat hij in februari oefenen op school en is de bedoeling dat hij natuurlijk in maart naar school gaat. Ik maak me best zorgen over dat zindelijkheids gebeuren want ze gaan me dus iedere keer bellen als hij zich bevuild heeft zodat ik hem om kan kleden (erg fijn want meneer hangt erg aan mij dus dit werkt juist het gedrag in de hand onder het motto "als ik in mijn broek poep dan komt mijn moeder lekker naar school" Ik kan hierdoor dus ook niet overdag weer gaan werken, want moet in de buurt blijven. Nu is het dus afwachten we hebben nog even een paar maanden maar mijn vraag is hoe is dat bij jullie geregeld op school ? Ik ga er van uit dat mijn zoon niet de enige is met dit probleem....toch ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Meena

Meena

12-12-2008 om 13:45

Dewatte?

De school belt jou om je kind te verschonen en daarom kun je niet gaan werken? Die school moet zich heel diep schamen, ook moeders moeten de kans krijgen geld te verdienen, juist in onze kwijnende economie. En als jouw werk toevallig op een uur reisafstand ligt, dan kun je niet "even" komen voor een schone broek. In wat voor tijd leeft die school zeg? Gelukkig worden de kids op onze school wel gewoon even verschoond als dat nodig is.

Mamvantwee

Mamvantwee

12-12-2008 om 13:47

Ja, bij ons ook

Onze dochter had ook wel wat ongelukjes in het begin (wel alleen plas) en kreeg ook netjes een droge broek. Ik ga ook schone kleding mee, plus een plastic zak, voor het geval dat het mis ging.

Ik hoor ook wel eens dat kleuters toch nog een luier om krijgen, maar niet alle kinderen zijn daar van gediend natuurlijk (je bent tenslotte al groot als je naar groep 1 gaat).

Z0nnetje

Z0nnetje

12-12-2008 om 14:14

Hier op school

verschonen ze de kinderen als het nodig is.

Onze zoon heeft een jaar lang bijna dagelijks in zijn broek gepoept (gr 1/2). We werden op een goed moment op ons werk gebeld met de vraag hem te komen verschonen. Nou, ik dacht het niet!

Ik ben direct de discussie aangegaan met de vraag of ze dit ook deden bij spugende kinderen? Nee dus, die werden wel verschoond 'want die kunnen er niets aan doen'. Nou, toevallig mijn zoon ook niet.

Naar aanleiding van die discussie is besloten dat ze kinderen wel verschonen. Onze zoon was gelukkig voor hij naar gr3 ging van zijn probleem af (zit nu in gr 4). Dit hebben we opgelost met een srak poep/plasschema. Werkte perfect!

Enne... over werkende moeders... volgens mij bedoel je te zeggen dat ouders beiden kunnen/mogen werken, zie niet in waarom alleen de moeder naar school zou moeten voor een akkefietje maar dit terzijde... een dergelijk probleem wordt vaak stilzwijgend een probleem van de werkende moeder...

Rafelkap

Rafelkap

12-12-2008 om 14:33

Iets medisch

Ik denk inderdaad ook dat dit niet een normaal zindelijkheidsprobleem is, maar iets medisch. Je kind loopt tenslotte bij de huisarts hiervoor. Ga erover praten en in overleg luier/schone kleren. Laat ze de poepbroeken maar gewoon in een plastic zakje doen. Het is natuurlijk heel vervelend, maar ik vind het wel idioot om daarvoor de (wellicht in hun ogen "luie" ) ouders op te trommelen.
Plasongelukjes schijnen heel normaal te zijn.
maar je hebt nog even hoor, wie weet gaat het over een paar maanden beter.
succes
rafelkap (mijn oudste gaat eind februari voor het eerst naar school)

Gerry

Gerry

13-12-2008 om 16:40

Schamen?

Ouders mogen heel blij zijn dat school de incidentele poepbroek wil verschonen, maar het lijkt mij dat zindelijkheidstraining de taak van de ouders is. Kinderen worden steeds later zindelijk door de goede luiers. Dus daar zullen wij ouders op moeten anticiperen. School is er om les te krijgen, het is geen pz of kinderdagverblijf. Een medisch probleem is iets anders, maar zindelijkheid is echt een taak van opvoeden.

Liesje: als je zoon zo aan jouw hangt, laat papa dan komen. Dan is dat probleem ook opgelost.

Jvo

Jvo

13-12-2008 om 21:39

Hier

..worden kinderen ook gewoon verschoond. Ook bij poep-ongelukjes. De juf van mijn jongste verontschuldigde zich nog dat ze de diarree-broek van mijn zoon niet had uitgespoeld, maar in een zakje had gestopt.

Hier is het geen probleem de klas 'n paar minuten alleen te laten. Tussen de lokalen kan een deur open als het langer duurt, maar de kinderen zijn al vanaf de kleuters gewend dat de juf niet altijd beschikbaar is (Montessori). Als ze een kopje thee haalt of zelf even een 'grote boodschap' moet doen is ze ook even weg uit de klas.

De WC zit op maximaal 2-lokaalbreedtes van de klas, daar liggen ook reserve kleertjes (maar kinderen die regelmatig ongelukjes hebben nemen hun eigen kleren mee).

Jvo

Gerry vergeet het kind

Gerry:"Ouders mogen heel blij zijn dat school de incidentele poepbroek wil verschonen,"
Hè? Blij zijn? Dat is gewoon het werk van de school hoor. Dat kind is daar. Je kunt het niet maken om dat kind de volle aanrijtijd die vader of moeder nodig hebben in die broek vol stront te laten zitten. Dat is misdadig.
Je knapt geen klusje voor de ouders op, maar levert zorg aan dat kind. Dat hoort tot de gewone zorgplicht als je kinderen onder je hoede hebt en laten scholen daar nu hun brood mee verdienen.
Groet,
Miriam Lavell

Gerry

Gerry

13-12-2008 om 22:55

4 jaar

Van kinderen van vier jaar mag je verwachten dat ze zindelijk zijn, als er geen medische reden is. Als ze dat niet zijn is dat omdat de ouders er te weinig werk in gestoken hebben. Dat is niet het probleem van school. Kind is nog niet leerrplichtig, hou het dan thuis tot het zindelijk is. Ik hoorde laatst van een leerkracht dat ze daar een klas hadden waar 18! kinderen niet zindelijk waren en/of zelf hun jas niet aan konden doen. Dat valt echt niet meer onder zorgplicht van school. Juf heeft wel wat beters te doen met haar tijd.

Incidenteel

Als er sprake is van een ongelukje wordt er hier wel verschoond en de ouders niet gebeld. Maar een kind dat chronisch (laten we zeggen iedere dag) in zijn/haar broek poept/plast is wel zeker een probleem.
Het lijkt me dan zeker zaak een luier om te doen. Het kind is dan niet zindelijk. En sorry, persoonlijk zou ik er ook echt niet blij mee zijn als leerkracht. En bellen naar de ouders is geen probleem, de telefoon op school is draadloos, dus er kan in de klas gebeld worden. Ik wil tijdens de overblijf wel eens een kind verschonen en ja, je bent er zo een kwartier zoet mee. De urine zit niet alleen in de onderbroek. Soms stromen de elegante laarsjes van de dame nog over....
Als je thuis zou zijn ging het kind onder de douche. Nu wordt er wat droog geschrobd en kind weer in reserve kleding gehesen. Schoenen bij de verwarming en klaar, school kan weer beginnen.
Dus ik zou iig een luier omdoen of thuishouden tot kind zindelijk is. Of leerplichtig. Als het een medisch probleem is zou ik zeker overleggen met school.Persoonlijk zou ik nl. niet willen dat mijn kind half schoongemaakt de hele dag in zijn/haar eigen vuil zit.Op de toiletten zie ik geen commodes,douches of zelfs natte doekjes. Het is idd geen psz of kinderdagverblijf. "Vroeger" moest je zindelijk zijn voordat je naar school mocht, zijn daar eigenlijk nog regeltjes voor?

Zwarte inborst

Gery:"Van kinderen van vier jaar mag je verwachten dat ze zindelijk zijn, als er geen medische reden is."
Daar valt heftig over te twisten maar bovendien doet dat er helemaal niet toe. Van kinderen kun je verwachten dat ze wel eens een ongeluk hebben.
Gerry:"Dat is niet het probleem van school. Kind is nog niet leerrplichtig, hou het dan thuis tot het zindelijk is."
Nee. Vader en moeder moeten werken en kinderen kunnen vanaf vier jaar niet meer terecht op het kdv. Ze moeten naar school.
Gerry:"Ik hoorde laatst van een leerkracht dat ze daar een klas hadden waar 18! kinderen niet zindelijk waren en/of zelf hun jas niet aan konden doen."
Oh kijk! Jas aan doen is ook al te veel werk.
Gerry:"Dat valt echt niet meer onder zorgplicht van school."
Wel als je ze toelaat tot de school. Ik vrees dat het weigeren van leerlingen op die gronden geen stand houdt. Nogmaals: bij een KDV kunnen ze ook niet terecht.
Ik vind de manier waarop je hierover klaagt nogal wrokkig en diep donker overkomen. Ben je zelf een juf? Misschien is een andere baan toch een betere keus als je zo'n hekel hebt aan kinderen, of eigenlijk: als je zo'n hekel hebt aan ouders dat je wraak op de kinderen uitoefent.
Groet,
Miriam Lavell

Zielig

Wil:"Als je thuis zou zijn ging het kind onder de douche."
Je kunt zoveel drempels opwerpen als je wil en dan wordt alles onmogelijk. Zie de discussie in algemeen over allergie en een kind weigeren.
Wil:"Vroeger" moest je zindelijk zijn voordat je naar school mocht, zijn daar eigenlijk nog regeltjes voor?"
Volgens mij heeft die regel formeel nooit bestaan. 'Vroeger' moest je pas naar school als je zes was en hoefde moeders meestal niet ook te werken. Maar ook op die leeftijd gaat er nog wel eens wat mis.
Scholen willen ook de PSZ onder hun vleugels. Dan verschijnen de kinderen al vanaf 2,5. Dat is pas zielig, voor de leerkrachten. Eh.. voor de Nederlandse leerkrachten althans. In het buitenland doen ze niet zo moeilijk.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

14-12-2008 om 10:26

Vies.......

Tja, ik lees hier ook wel eens over ouders die vies zijn van 'ongelukjes' van kinderen, bijvoorbeeld als ze overgeven. Dat zal voor leerkrachten die met andermans kinderen te maken hebben, niet anders zijn.
Zelf weleens meegemaakt dat iemand om vijf over drie, terwijl overal handvaardigheidknipseltjes lagen, ging overgeven, dwars over al die zooi heen. Het betrof een groep 6, trouwens. Dan rest je niets anders dan koelbloedig alle heftig reagerende kinderen negeren, de zieke geruststellen en tot actie over te gaan. Maar da's nou niet echt iets wat je op de PABO leert

Ouders bellen om een poepbroek te verschonen - natuurlijk niet, dat doe je zelf, het is voor een kind enorm vervelend zo te moeten rondlopen. Maar als het erg vaak voorkomt, wordt het vervelend.

Het is prettig als ouders en leerkrachten goed samenwerken. Ouders die hun dochter op de zwemlesdag een panty en een bewerkelijk kledingstuk met veel knoopjes aantrekken, zijn even de link met de realiteit kwijt.

Ook is het prettig als kinderen al jong worden gestimuleerd zelf jassen aan te trekken en dicht te maken - kies daarom jassen die niet al te ingewikkeld zijn. Natuurlijk zal een leerkracht voor het buitenspelen ieder kind in zijn/haar jasje heisen, maar het is voor de rest van de klas gewoon erg saai en vervelend lang te moeten wachten.

tonny

Grondige hekel

tonny:"Tja, ik lees hier ook wel eens over ouders die vies zijn van \'ongelukjes\' van kinderen, bijvoorbeeld als ze overgeven. Dat zal voor leerkrachten die met andermans kinderen te maken hebben, niet anders zijn."
Maar je moet wel een grondige hekel aan kinderen hebben als je dat niet op wilt ruimen. Juf zet Piet in het 'vieze hoekje' in afwachting van de vraag of vader dan wel moeder calamiteitenverlof bij de baas kan organiseren.
Ik begrijp werkelijk niet hoe dit soort omgang in je op kan komen.
Tonny:"Het is prettig als ouders en leerkrachten goed samenwerken. Ouders die hun dochter op de zwemlesdag een panty en een bewerkelijk kledingstuk met veel knoopjes aantrekken, zijn even de link met de realiteit kwijt."
Ja. Dat kun je dus gewoon vragen. Bij herhaling in een nieuwsbrief. En dan zul je altijd zien: er is er steeds weer een waar men thuis vergeten is dat er gym is of wat ook. Van een leerkracht moet je kunnen verwachten dat hij/zij enige ergernis daaraan niet op het kind projecteert.
Leerkrachten die zich niet kunnen beheersen op dit punt, zouden er goed aan doen zich eens na te laten kijken. Daar is iets mis met de sociaal emotionele ontwikkeling. Een cursus anger management zou misschien wat zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Dat zie je verkeerd

Knurf:"Het werk van de school is om mijn kind (en andere kinderen) iets te leren. Niet om poepbroeken te verschonen."
Dus als jouw kind om iets in snikken uitbarst, dan belt de juf jou om het te troosten?
Ik begrijp niet hoe je de meekomende zorg los kunt zien van de verantwoordelijkheid die scholen/leerkrachten hebben. Als het alleen om leren gaat, kunnen we beter digitaal onderwijs gaan organiseren.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

14-12-2008 om 11:18

Meekomende zorg...

hoort erbij, dat ben ik met Miriam eens.

Tot hoever? Waar zijn de grenzen? Bepaalt ieder dat voor zich op grond van de eigen levenservaring? Is er beleid voor?

tonny

Daar is beleid voor

Ouders die hun kind een kwartier of langer in de poep laten zitten in afwachting van de komst van een ingehuurde poep, pis, kots of bloedassistent (of van hun ex: het is jouw dag dus jij knapt het maar op), die lopen de kans om hun kind kwijt te raken. Je hoeft niet heel formeel te doen om te weten dat dit soort omgang met kinderen tot verwaarlozing hoort.
Dat doe je kinderen dus niet aan. Die zorg hoort er bij.
Een kind van vier dat op school (in die paar uurtjes dus) meer malen per dag in de broek poept, verdient extra zorg. Bijvoorbeeld ook eens een onderzoek of er niet iets vreselijk mis is met dat kind. De school moet dat bespreken met de ouders en kan in dat geval in de tussentijd een luier om (laten) doen. Kwestie van overleg dus. Weigeren de ouders pertinent, dan moet dat haast wel leiden tot overleg met jeugdzorg, want ook het negeren van dat soort signalen is een vorm van verwaarlozing.
Scholen die het laten bij het naar huis sturen van dit kind met een fijnzinnig 'kom maar terug als het over is' verwaarlozen dat kind ook.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere

Guinevere

14-12-2008 om 11:58

Kind zelf

Kun je een kind van 4 jaar dat veel ongelukjes heeft, niet beter proberen aan te leren zichzelf wat op te poetsen en de vieze spullen in een tasje te stoppen? Natuurlijk met assistentie. Maar het probleem wordt zo al een stuk beter te behappen voor de leerkracht. "Oh, is je broek vies? Wat jammer. Ga jij 'm alvast uitdoen bij de w.c.'s, ik kom er zó aan om je te helpen."
En dan mag je wel van de ouders verwachten dat het kind gemakkelijke kleding aankrijgt natuurlijk.
Zo'n kind kan dan wel een zindelijkheidsprobleem hebben, maar het is toch niet volledig hulpeloos?
Van mijn zoon verwachtte ik ook dat ie zijn billen kon afvegen en zelf zijn kleren aan en uit kon trekken met 4 jaar.
En een kind dat meerdere malen per dag in zijn broek poept: daarbij kun je ook een soort inlegluier in zijn onderbroek stoppen lijkt mij, totdat het probleem over is. Scheelt een hoop rommel.

Rancuneus spel over de rug van de kinderen

Zie je het verband, tonny?
Het gemopper over poepende en piesende kinderen in dit draadje is werkelijk gelijk aan de ruzie tussen exen over de rug van hun kind. 'Jow taak, mijn taak' alsof die kinderen ondertussen emotieloos dit soort strijd ondergaan.
Ik begrijp helemaal niet hoe leerkrachten op het idee kunnen komen dat het niet hun taak is om bij dat kind de schade van schaamte en viezigheid te beperken. Hoe ze het in hun hoofd halen om met dat kind om te gaan als een vies ding dat ze niet aan willen raken:"Dat moeten de ouders maar doen" of "daar word ik niet voor betaald".
Dat is op zijn minst emotionele mishandeling die de klas ook nog eens aanzet tot het doen van dat wat juist kleuters zo goed kunnen: "ga weg, jij bent vies"
Juf doet het keurig voor.
Vervolgens gaat ze haar ontwikkelingslijstjes maar eens bijwerken. Vinkjes voor sociaal-emotionele ontwikkeling bij de kleuters. De klas moest maar eens meedoen aan een kanjertraining, want het gaat allemaal niet zo goed.
Groet,
Miriam Lavell

Hulpeloos en afhankelijk

Guinnever:"Kun je een kind van 4 jaar dat veel ongelukjes heeft, niet beter proberen aan te leren zichzelf wat op te poetsen en de vieze spullen in een tasje te stoppen?"
In werkelijkheid kan dat ook gewoon. Het gejammer van juffen 'dan moet ik alles...' is de overdrijving die men nodig heeft om te laten zien hoe zwaar juffen wel belast worden door dit soort akkefietjes.
Het valt allemaal wel mee, het duurt bovendien vaak maar even (binnen een paar weken is het over) en kinderen kunnen zelf ook een heleboel.
Maar niet als juf zelf zich hulpeloos en afhankelijk ter aarde stort natuurlijk. Dan denken kinderen dat dat normaal is.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

14-12-2008 om 12:07

Halloooo miriam!

Ik krijg het gevoel dat jij denkt dat ik zo'n soort afschuifjuf ben. Onjuist!

En ik kan eraan toevoegen dat het niet-afschuiven van minder frisse zorgtaken me misschien iets makkelijk afgaat omdat ik zelf moeder ben en al heel wat viezigheid heb meegemaakt.

Heb trouwens een dochter in de gehandicaptenzorg die nergens van opkijkt. Het is maar net wat je gewend bent.

tonny

Jeetje

Tonny, als ik jou bedoel dan zeg ik dat gewoon. Heus, ik ben niet verlegen.
Zou je inhoudelijk in kunnen gaan op wat ik zeg? Zie je het verband? Zie je hoe raar het is om zo met kinderen om te gaan? Ik vraag jou en niemand niet om strontruimen een prettige bezigheid te vinden. Het enige wat ik vraag is oog voor dat kind dat in de stront zit en dat ook niet fijn vindt.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

14-12-2008 om 12:18

Terug naar liesje

die deze draad startte.

Heeft school je inderdaad laten weten dat je kind wegens dit zindelijkheidsprobleem (waarmee je aan de slag bent gegaan met mensen die er verstand van hebbem) niet naar school kan komen omdat men niet van plan is hem te verschonen als dat nodig is?
Of veronderstel je dat je het zelf moet komen doen?

tonny

abc

abc

14-12-2008 om 18:29

Tja

Altijd een moeilijke kwestie. IN de broek geplast: dat is zo verholpen ;nieuw broekje enz. Wassen kan thuis ook.Kinderen kunnen vaak zelf al veel doen dus juf hoeft maar even de klas uit of het kan even in een hoekje van de klas.
In de broek poepen is een ander verhaal: dat is veel werk; je moet wassen enz. De klas zit alleen of is bv alleen buiten of in de gymzaal. Als er dan iets gebeurt met een van de kinderen in de klas heb je een probleem! Je bent verantwoordelijk als juf. Je had in de gymzaal/buiten moeten zijn.Spreek ik nog niet over "zorgkinderen "die in de klas kunnen zitten en die bv niet zonder toezicht kunnen. Niet alle scholen hebben heel de dag iemand over om de klas even over te nemen of om even een kind te verschonen. Dat er dus naar ouders gebeld wordt kan ik wel begrijpen.OUders kunnen evt ook even iemand anders regelen.
Wb overgeven : zo'n kind is ziek en hoort niet op school maar lekker thuis.

Katrien

Katrien

14-12-2008 om 19:13

Ik begrijp het niet

Ik kan echt niet begrijpen hoe iemand een kind met een vuile broek kan laten zitten wachten tot er iemand komt om te verschonen. Dat moet toch vernederend zijn voor dat kind om in de klas te zitten tussen alle andere kinderen met een vuile broek.

Ik begrijp ook niet waarom er gedaan wordt alsof het zo'n verschrikkelijk gedoe is om te verschonen en de juf daarvoor de klas lange tijd moet verlaten.

Als je er nu eens rekening mee houdt dat kinderen in de kleuterleeftijd nu eenmaal ongelukjes kunnen hebben, dan zorg je dat in je klas er een hoekje is waar dat verschonen kan gebeuren. Een hoekje dat kan afgeschermd worden door een gordijn of kamerscherm. Een pak keukenrol en een pak babydoekjes kunnen al heel erg helpen. Een paar plastiek zakken om de vuile kleren in te doen.

Als een kind dan een ongelukje heeft, is het verschonen snel gebeurd. Eventueel een extra wasbeurt indien nodig tijdens de pauze.

De realiteit is dat kinderen van die leeftijd nu eenmaal ongelukjes kunnen hebben. Als je dan juf wil zijn van zo'n leeftijdsgroep ga je daar nu eenmaal mee te maken hebben.

Katrien

Slakje

Slakje

14-12-2008 om 20:01

Naam schrijven

Ik constateer dat sommige kinderen in groep 1 al wel hun naam kunnen schrijven, maar zichzelf nog niet kunnen aankleden.
Dan denk ik toch echt dat er iets niet helemaal goed is gegaan...

Sandra

Sandra

14-12-2008 om 21:10

Zorg nodig

Sommige kinderen hebben nu eenmaal extra zorg nodig. De een omdat het ADHD heeft, de ander omdat het astma heeft en pufjes nodig heeft, de derde heeft een hechtingsstoornis en hangt de hele dag aan juf's rokken. De vierde heeft een ontwikkelingsachterstand. En de vijfde: ja, die heeft obstipatie en daardoor soms een poepbroek. Waarom vinden we het heel normaal dat leerling 1, 2, 3 en 4 de meekomende zorg krijgen, en vinden sommigen dat leerling 5 die zorg niet verdient op school? Kan iemand mij het verschil uitleggen?!

Gerry

Gerry

14-12-2008 om 22:14

Opvoeden

@Mirjam: nee ik werk - gelukkig - niet in het onderwijs. Wel vind ik dat opvoeden een taak van de ouders is, en je kind leren zelf een jas aan te doen, zelf schoenen aan te doen, en zindelijk worden behoort tot het opvoeden. School is er ook niet voor het ontbijt. Ouders hebben een taak in het leven van hun kinderen, die hoeft niet door school overgenomen te worden. Zoals ik eerder al schreef, medische redenen zijn een uitzondering.

Andere kant...

Je kind heeft een broekpoepende klasgenoot. Juf is daarom elke dag een minuut of 8 uit de klas om te verschonen en te wassen.
Daar zou ik als ouder dus ECHT niet blij mee zijn.

Bij mijn weten is het op de meeste scholen policy om ongelukjes gewoon als ongelukjes te beschouwen: dan help je gewoon.
Bij structureel niet-zindelijk zijn wordt op de scholen die ik ken de ouders gebeld. En die hebben als ze werken dan meestal wel iets geregeld met oma, buurvrouw weet ik veel.
Ook als er een medische reden is, want broekpoepen is natuurlijk niet altijd luiheid van de ouder. Vies is het wel.

Wat mij als juf betreft ligt de grens toch echt bij poep hoor. Als ik dat leuk had gevonden was ik wel een kdv begonnen.

Chantelle

Chantelle

15-12-2008 om 09:20

Andere kant....

Nee, niet iedere ouder is wat te verwijten als het kind op zijn vierde verjaardag nog niet zindelijk is. Maar bij mijn zoontje in de klas zit een niet-zindelijk kind, ons buurjongentje. Ouders doen niets aan zindelijkheidstraining en zoontjelief vind de luier wel best. En zij vonden het ook geen probleem om hem niet-zindelijk naar school te sturen. Zij vinden het onder schooltijd ook een probleem van de juf. Vooral die instelling irriteert me. Bovendien erg sneu voor het jongentje, kinderen kunnen onderling hard zijn.

Ik kan me best voorstellen dat scholen ook het signaal af willen geven, dat het wel 'normaal' is dat je kind zindelijk is, zelfstandig naar de wc kan, etc. (Ook dat laatste vind ik dramatisch; het merendeel van de vierjarigen kan niet zelfstandig naar de wc en wast zijn of haar handen niet!) Dat is mijn inziens niets teveel gevraagd. En ja, het is natuurlijk erg onhygienisch etc. Indien er een structureel medische reden is, vind ik het verzoek om een luier geen probleem. Een kind met slechte ogen draagt een brilletje, een niet-zindelijk kind draagt een luier. Er blijven nog voldoende thuis-uren over om het kind wel zindelijk te maken.
Ongelukjes kunnen gebeuren; natuurlijk helpt een juf dan. Maar iedere dag een paar poepbroeken verschonen? Nee, dat vind ik geen taak van de juf.

Chantelle

Chantelle

15-12-2008 om 09:24

Pelle

"Kan ze mooi die tijd gebruiken door de hele klas collectief te leren hoe ze hun jas moeten aantrekken. Echt dat klusje kan ze ze in een week (elke dag 10 minuten) leren."

Dat vind ik dus onzinnig. De juffen hoeven je kinderen niet alles te leren. Sommige dingen leer je je kinderen zelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.