Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dees

Dees

13-09-2016 om 11:33

Zorgen bij Dekker over zittenblijvende kleuters


Triva

Triva

19-09-2016 om 14:40

aha

Het zelfde probleem speelt rond de VOG hoorde ik vorige week op radio 1. Mensen die nu geen VOG krijgen maar over 2 jaar bijv wel worden niet aangenomen op een opleiding. Waarom niet? Omdat ze bij het begin van de opleiding een VOG moeten overhandigen ivm een stage in bijv het derde jaar. Tegen die tijd krijgen ze wel een VOG maar ze mogen niet beginnen.

bieb63

bieb63

19-09-2016 om 21:31

precies

Allemaal gedoe. En zeker voor latere VMBO'ers, die dan nog geen startkwalificatie hebben (prima op zich, want die Havisten die dat wél hebben en geen zin of niet weten over een vervolgopleiding én geen stok achter de duur ofwel een moeten, want ze hoeven off. niks meer, is ook niet bepaald een geweldig scenario als ze dan gewoon niks gaan doen) en met 15 naar het MBO gaan, lopen ook tegen allerlei gedoe aan wbt hun jonge leeftijd, zoals stages. Nog los van het feit dat ze met hun 15 jaar maar moeten weten wat ze willen voor vervolgopleiding. Dus voordeel zie ik hier helemaal niet in. Geen voordeel in het jong verlaten van de bs en het jong verlaten van het vo.
Wél zou er m.i. meer aandacht moeten zijn in het aanbieden van leerstof. Dus ook in de kleuterklassen. Anderzijds kan dat ook thuis..... Ikzelf (jaren 60) had interesse in lezen. Dat heeft m'n oma me geleerd toen ik 5 was. Op die leeftijd kon ik gewoon lezen. Toen was het in de eerste klas ook even wat saai wbt lezen (maar dat trok snel bij), maar voor alle andere vaardigheden had ik al m'n aandacht nodig.

Dus?

Moeten we herfstkleuters allemaal langer laten kleuteren omdat ze anders niet twee jaar voor hun stage een VOG kunnen krijgen? Of zou het handig zijn mbo's die VOG handiger regelen?

skik

Ik denk dat het van het MBO af hangt

Twee jonge leerlingen die vanaf het 1e jaar stage lopen en eigenlijk makkelijk een plek vinden, als ze bereid zijn om de trein te pakken.

Lentekind start vanaf het 3e jaar met de stage. Veel moeite om een plek te vinden, ondanks leeftijd, goede resultaten en instelling. Het is gewoon te druk, de buitenlandse stageplekken zijn ook vergeven. MBO lost dit op door het programma aan te passen voor de groep die nog geen plek heeft kunnen vinden. Die groep krijgt later voorrang bij het verdelen van de stageplaatsen.

VOG zou geen probleem mogen zijn, minderjarigen kunnen die aanvragen. Staat netjes uitgelegd op de website van het ministerie en diverse gemeenten.

Kleuter verlengen normaal vinden en pubers desnoods via huiswerkbegeleiding naar het volgende leerjaar jagen, grappig dat dit in dezelfde rubriek steeds naar voren komt. Maar dat terzijde...

Manja

Manja

20-09-2016 om 06:56

Gaat niet om die vog

Je mag als je nog geen 18 bent geen stages lopen in buitenlands hotel bijvoorbeeld. En dat is wat op de hotelsxhool wel gebruikelijk is. Op Shiphol moet je 18 zijn. Dat zikn ze nog moet in de loop van 2e jaar mbo s de stage begint. Zeker nu de opleidingen veelal 3 jaar zijn geworden begint de stage nog eerder.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Geen enkele reden om zo snel en jong van het vmbo te komen

Manja

Manja

20-09-2016 om 07:04

Dat bepaalt het hotel in het buitenland dan he. Willen geen 17 jarigen hebben.
En luchtvaartdienstverleners op Schiphol idem. Geen 17 jarigen.
Dat het in het algemeen moeilijk is om stageplekken te vinden is een andere discussie. Maar op de meeste bedrijven zitten ze niet te wachten op piepjonge stagiaires.

Lente

Lente

20-09-2016 om 08:19

De 18 jaar grens geldt ook voor vrijwilligerswerk in buitenland

Volgens mij kan een organisatie dat niet zelf bedenken maar heeft het iets met verantwoordelijkheden voor een minderjarige te maken.
Het zou mij niet verbazen als een Nederlands hotel ook geen buitenlandse minderjarigen in dienst mag hebben of als stagiaire.

Triva

Triva

20-09-2016 om 08:43

de VOG

Sorry, het VOG verhaal ging een eigen leven leiden. Het ging natuurlijk om mensen die ergens in hun jonge leven iets hebben uitgehaald waardoor ze nu nog geen VOG kunnen ontvangen maar dat wel voor dat hun stage aanvangt. Helaas worden ze dan niet aangenomen op de opleiding omdat dat VOG voor het begin van de opleiding gegeven moet worden. Dus: geen opleiding en waarschijnlijk nog dieper de criminaliteit in.

Het ging er dus om dat er een oplossing moet komen voor beide gevallen. Meer theorie naar voren halen en de stage naar achteren, of een korte stage waar je wel jong mag zijn en een andere korte stage op leeftijd later.

Manja

Manja

20-09-2016 om 19:41

Triva

Nog beter lijkt mij te zorgen dat er geen 15,5 jarigen van vmbo komen .

V@@s

V@@s

20-09-2016 om 19:53

dat kun je ook op een andere manier oplossen

Door het doorstromen tussen middelbare scholen drempelloos te maken. Die VMBO-basis leerling kan nu in principe al stapelen en eerst een VMBO-kader diploma halen voor hij begint aan het MBO.Er zijn alleen veel te weinig middelbare scholen die die optie bieden aan alle leerlingen.

Een jonge VMBO-t leerling kan eerst havo doen en daarna door naar het HBO.

louise

louise

20-09-2016 om 20:00

v@@s

Klopt, middelbare scholen werken niet heel erg mee aan doorstromen. Onze jonge VMBO-t_leerling heeft niet op de school waar hij examen tl heeft gedaan verder kunnen gaan met havo, ondanks het feit dat hij hoger dan een 7 gemiddeld stond. De school had als aanvullende eis (net als bij overgangsrapporten) dat de vergadering moest beslissen of ze hem geschikt vonden voor havo. Dat vonden ze niet. We hebben hem op een andere school aangemeld, daar werd hij zonder enig probleem aangenomen en nu staat hij in h5 weer gemiddeld hoger dan een 7. Gemiste kans voor school nummer 1.

Triva

Triva

20-09-2016 om 21:23

Louise

V@@s heeft het over de overstap van basis naar kader of van kader naar vmbot. Dat is iets heel anders dan van mavo naar havo. Die laatste is nog een gewone route en gaat richting een startkwalificatie, die eerste twee niet dus dat is niet de bedoeling.

Overigens wil natuurlijk niet elke basisleerling naar kader, mijn zoon kan niet wachten tot hij naar het MBO mag en zo ook met die andere overstappen. Niet iedere mavo leerling wil naar het HBO!

Triva

Triva

20-09-2016 om 21:24

Manja

Bij de start van het MBO zullen er geen leerlingen zijn van 15,5 (dat zijn leerlingen die in februari 15 zijn geworden in de examenklas VMBO). Het gaat dus om weken, hoogstens een maand of 2/3

bieb63

bieb63

20-09-2016 om 21:39

hoe bedoel je dat Triva?

Het gaat er toch niet om of je 15 jaar en 2 maanden bent of 6 maanden? Het gaat erom dat die 15 jarigen vaak nog te jong zijn voor het MBO (zoals bijv. voor de stages).
Als je volgens het zgn, evt. nieuwe concept na de zomervakantie sowieso door moet naar groep 2, dan ben je aan het eind van het VMBO (of je nou in jan of mei jarig bent) 15. En dus 15 en een paar maanden als je op het MBO start.

V@@s

V@@s

20-09-2016 om 21:43

de wet is juist gewijzigd

Een aantal jaren is de wet juist gewijzigd om stapelen in het VMBO weer mogelijk te maken. Het is dus wel degelijk de bedoeling dat scholen de stap van basis naar kader mogelijk maken.

Het stelt voor jonge scholieren ook de beroepskeuze uit èn geeft de mogelijkheid om op een hoger niveau in te stromen op het MBO.

Geen stage vanwege leeftijd

Is vooral een bedrijven ding. MBO instelling moet dan dus moeite doen om toch een plek te vinden of vervangend onderwijs bieden.

Ik moet bedrijven soms ook overtuigen een 'jonkie' aan te nemen, bedrijven kijken soms alleen naar leeftijd terwijl de ene 15 jarige de ander niet is.

Daarnaast op mbo2 lopen ze al heel snel stage, ook als ze jong z8jn, daar hoor je het probleem niet, dus waar ligt het dan aan?

Te jong voor stage of vervolgopleiding

Moeten alle kleuters dan maar langer kleuteren om te voorkomen dat ze te jong van het vmbo komen? Terwijl 40% niet eens naar het vmbo gaat? Mocht de aansluiting op het mbo door te jonge leeftijd problemen geven, dan kan je beter dán een jaar iets anders gaan doen ter overbrugging dan standaard lang kleuteren.

skik

Manja

Manja

20-09-2016 om 22:31

Mbo2

Misschien heeft okk met soort baan te maken. Een mbo4 stage als juridisch medewerker of als management assistent of een luchtvaartdienstverlener is toch iemand die iets ouder is. De opleidingen zijn ook nog eens allemaal korter geworden. Dus al eind 2e jaar op stage.
Het gaat niet alleen om een 15 jarige die aan de opleiding begint, maar ook om de grote stage als je nog geen 18 bent. En in toerisme en hotelwezen vaak in buitenland.

bieb63

bieb63

20-09-2016 om 23:22

Skik

En wat moeten ze dan gaan doen als tussenjaar... ? Ze zijn leerplichtig! . En dus moeten! ze zich inschrijven op een mbo, niks geen backpacken of even een baantje. En weet je dan als jonkie welke opleiding je wilt gaan doen?

bieb63

bieb63

20-09-2016 om 23:26

Manja

Hier op de mbo4 opleiding al halverwege klas 1 een stage van 2 maanden..... Vindt die maar eens als 15 of net 16 jariige... En ja de opleiding gereduceerd tot 3 jaar, dus stages moeten van her begin af aan, anders gaan ze het niet redden.

Manja

Manja

20-09-2016 om 23:46

Bieb

Extra reden om niet alle leerlingen binnen 8 jaar door de basisschool te jagen.
Misschien alleen de superslimmen waarvan al duidelijk is dat ze niet naar vmbo gaan

Triva

Triva

21-09-2016 om 08:19

Bieb

Het was een reactie op Manja's: 'Nog beter lijkt mij te zorgen dat er geen 15,5 jarigen van vmbo komen'

Ik geloof niet dat er een probleem is met leerlingen die in sept/okt 16 worden omdat er dan ook een probleem zou moeten zijn met leerlingen die tussen apr-aug 16 zijn geworden. Tot aan april is die groep even oud, dus allemaal wel 17 of allemaal niet 17. Daarbij zijn er dus nooit leerlingen die echt precies 15,5 zijn als ze met het MBO beginnen. Ze worden allemaal binnen 1-3 maanden 16 dus ze zijn minstens 15,75 jaar.

Triva

Triva

21-09-2016 om 08:27

maar Bieb

'Hier op de mbo4 opleiding al halverwege klas 1 een stage van 2 maanden..... Vindt die maar eens als 15 of net 16 jariige...'

Of iemand nu NET 16 is of al bijna 17, ze zijn even oud. Verder kan er niemand halverwege de eerste klas nog 15 zijn. Als dat zo is is die leerling versneld en had die nooit naar het VMBO mogen gaan in mijn ogen.

Triva

Triva

21-09-2016 om 08:29

V@@s

'Een aantal jaren is de wet juist gewijzigd om stapelen in het VMBO weer mogelijk te maken. Het is dus wel degelijk de bedoeling dat scholen de stap van basis naar kader mogelijk maken.'

Ik heb laatst de percentages opgezocht, heb daar nu geen tijd voor maar het lag ergens rond de 1-3% De wet kan wel gewijzigd zijn maar de wet schrijft ook voor dat leerlingen zo snel mogelijk richting een startkwalificatie gaan en dat is niet van basis naar kader maar van basis naar mbo2. Er zijn maar weinig scholen die hier iets aan doen en dan voornamelijk met kinderen die duidelijk de kaderhersenen hebben maar door één of andere reden op basis zijn blijven steken.

Triva

Triva

21-09-2016 om 08:32

inderdaad skik

'Mocht de aansluiting op het mbo door te jonge leeftijd problemen geven, dan kan je beter dán een jaar iets anders gaan doen ter overbrugging dan standaard lang kleuteren'

Wat stel je voor dan om iets anders te doen aangezien die groep nog geen startkwalificatie heeft? Overigens denk ik nog steeds dat de soep niet zo heet gegeten wordt omdat er geen verschil is tussen kinderen die in sept/okt 16 worden en kinderen die dat in mei/juni/juli/aug al zijn geworden. Alleen als de stage aan het eind van een schooljaar is is er verschil in leeftijd in jaren. Anders niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2016 om 09:04

15,5 kan wel

Als scholen de 1 januari grens aanhouden.
Of nou ja das dan niet 15,5 maar 15,58333333.

Triva

Triva

21-09-2016 om 09:13

Ginny

Dan nog is een leerling bij de start van de MBO opleiding geen 15,5 maar iets ouder.

Daarnaast is die leerling dan vanaf 1 januari net zo oud als alle andere leerlingen die niet zijn blijven zitten dus als je een stage laat doen vanaf 1 januari in welke klas dan ook: de meeste leerlingen die niet zijn blijven zitten hebben dan dezelfde leeftijd dus waarom zou dat uitmaken?

Manja

Manja

21-09-2016 om 12:02

Trivia

Het gaat niet alleen om die 15,5. Of iets meer bij aanvang mbo. Het gaat er ook om dat deze leerlingen nog geen 18 zijn als ze in hun grote stage moeten lopen. Er zijn opleidingen genoeg waar de bedrijven gewoon meerderjarigen willen als stagair. Bijvoorbeeld in buitenland, bijvoorbeeld op Schiphol, bijvoorbeeld bij bepaalde juridische banen. Daar krijgen te jonge leerlingen een probleem en kunnen ze niet de stages doen die de beste kansen bieden op een waardevol diploma! DAT is heel jammer!

Triva

Triva

21-09-2016 om 13:14

Manja

We kwamen op dit topic omdat er een kleine 20 leerlingen niet zijn aangenomen op het MBO omdat ze te jong zijn. Als dat vanwege de stage is dan klopt dat dus niet. Zij hebben dezelfde leeftijd als leerlingen die vanaf mei-aug jarig waren. Dan moet je dus ook de leerlingen die normaal de basisschool en vmbo hebben doorlopen niet aannemen vanwege de stage of gewoon een andere oplossing verzinnen. Een extra module van een half jaar bijvoorbeeld geven.

Er lopen nu teveel zaken door elkaar heen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2016 om 13:56

Ja 15,58333333

En ik kan me dus goed voorstellen dat dat een nadeel van verkort kleuteren is.

16,5833333 is dan toch net weer anders. Het is nogal wat om als je net 15,5 bent al te gaan voor een beroepsopleiding. Een jaar kan veel verschil maken op die leeftijd.
Nog afgezien van het feit dat je dus bij sommige beroepen pas met 18 goed inzetbaar bent.

Kunnen we samenvatten dat zowel kort als lang kleuteren voor- en nadelen kan hebben en dat het een kindspecifiek gegeven is dat bepaalt wanneer het voordeel is en wanneer het een nadeel is?

En dat het op 4 of 5 jarige leeftijd van je kind best een uitdaging is om dan de juiste keuze te maken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.