Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dees

Dees

13-09-2016 om 11:33

Zorgen bij Dekker over zittenblijvende kleuters


Triva

Triva

21-09-2016 om 14:14

Ginny

Volgens mij is iemand die jarig is op 31 december en toen 15 werd in het examenjaar van het vmbo op 22 augustus (dit jaar de eerste dag na de schoolvakantie in een deel van nl) toch echt 15,64 jaar De meeste leerlingen zijn dus nog veel ouder dan dat.

Verder zijn die herfstkinderen dus maar een paar weken/maanden jonger dan de 'normaal bevonden' kinderen dus wat maakt dat uit als je 15 bent. Dat het wat uitmaakt als je 4 bent is weer een ander verhaal.

Nogmaals; het MBO zal zijn opleiding zo moeten organiseren dat iedereen stage kan lopen en ik heb al laten zien dat een herfstkind niet meer nadelen ondervindt daarin dan een lente/zomerkind. Extra modules aanbieden dus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2016 om 14:26

Nou vooruit 15,64 dan

Ik ging uit van 1 augustus.
En tuurlijk maakt die paar weken niet uit, maar dan kun je wel bezig blijven.

Ik persoonlijk ben in ieder geval blij dat mijn oudste niet op ruim 15 jarige leeftijd voor die keuze heeft gestaan.
En toen ie 4 was konden wij nog niet voorzien hoe dit zou uitpakken.
En ja dat zou mbo misschien wel moeten doen, maar zolang dat niet het geval is zul je zelf ook alert moeten zijn.

Triva

Triva

21-09-2016 om 15:02

Ginny

Ik heb het gevoel dat we met details bezig zijn.

Als een MBO problemen heeft met het vinden van stageplekken dan geldt dat voor leerlingen die in de herfst jarig zijn en 'versneld' zijn of 'niet bleven zitten' maar ook voor de zomer en lentekinderen die gewoon na twee jaar naar groep 3 gingen. Het heeft allemaal niets te maken met waar we het hier over hebben. Het probleem op het MBO geldt voor alle leerlingen daar die zonder vertraging door hun basisschool en VMBO zijn gegaan.

bieb63

bieb63

21-09-2016 om 15:19

Ginny en Triva

Ginny: Helemaal eens met je stelling.

Triva: Het MBO kan wel zoveel willen, maar zijn afhankelijk van de bedrijven die stages willen. Of eigenlijk beter gezegd: daar zijn de leerlingen dus afhankelijk van.... Daarbij moet de leerling zélf die stage zoeken.

Manja

Manja

21-09-2016 om 15:55

Triva

Het mbo had tot voor kort nooit met dit probleem te maken. Er kwamen geen 15 jarigen op het mbo, op die enkeling na die nog in september 16 moest worden en onvertraagd het PO en Vmbo had doorlopen.
Pas de laatste paar jaar komen er leerlingen van het vmbo die op de basisschool allemaal door moesten stromen ook al waren ze in okt nov of december jarig. Dat begon zo'n 12 jaar terug ineens de norm te worden: niet overal even sterk maar in sommige regios werd het standaard. En dat zijn de leerlingen die nu van vmbo naar mbo moeten op hun 15e. Daar is het mbo nog niet op ingesteld en de stagebedrijven ook niet.
En waarom zou je de het feit dat leerlingen nog geen 18 zijn in hun stagejaar daar niet in mogen betrekken? Het 1 is het gevolg van het ander.
Ik zie nog steeds alleen maar nadelen aan het snelle doorstromen van kinderen die uiteindeljjk op het vbmo komen: te vroege beroepskeuze, uitsluiting van bepaalde mbo- opleidingen, geen stageplek wegens jonge leeftijd.
En zomaar een tussenjaar op je 15e of net 16e is niet zomaar te regelen zonder startkwalificatie en te jong om een wereldreis te maken.

bieb

Je kan als piepjonge vmbo-diplomabezitter beter eerst een mbo-opleiding doen waarbij je geen lastig te vinden stageplek nodig hebt. Ook al is dat niet de opleiding van je dromen. Van dat jaar steek je meer op dan van een jaar onnodig kleuteren op je vijfde of zesde.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2016 om 16:13

Kan Skik

Maar zie jij die 15 of 16 jarige daar maar eens voor te motiveren.
Ik heb er hier eentje rondlopen die daar echt niet blij van zou worden.

Toen ze 4 was, was dat heel anders.

V@@s

V@@s

21-09-2016 om 16:15

en bovendien

Eerst een andere MBO opleiding doen, betekent dat het MBO dat je eigenlijk wilt straks minder geld voor jou krijgt. Dus je wordt door eerst een andere MBO opleiding te doen straks minder aantrekkelijk voor de MBO opleiding die je eigenlijk wilt doen.

Triva

Triva

21-09-2016 om 16:22

Manja

Ben ik nu echt zo onduidelijk?

'Het mbo had tot voor kort nooit met dit probleem te maken. Er kwamen geen 15 jarigen op het mbo, op die enkeling na die nog in september 16 moest worden en onvertraagd het PO en Vmbo had doorlopen.
Pas de laatste paar jaar komen er leerlingen van het vmbo die op de basisschool allemaal door moesten stromen ook al waren ze in okt nov of december jarig. Dat begon zo'n 12 jaar terug ineens de norm te worden: niet overal even sterk maar in sommige regios werd het standaard. En dat zijn de leerlingen die nu van vmbo naar mbo moeten op hun 15e. Daar is het mbo nog niet op ingesteld en de stagebedrijven ook niet.
En waarom zou je de het feit dat leerlingen nog geen 18 zijn in hun stagejaar daar niet in mogen betrekken? Het 1 is het gevolg van het ander.'

Schets nu even het verschil in leeftijd in het stagejaar tussen iemand die in sept 15 wordt, iemand die in nov 15 wordt of iemand die in april al 15 werd? Na nov zijn ze allemaal toch echt EVEN OUD! Alleen als de stage in sept begint heb je een probleem. Stages zijn vaak ook maar een half jaar toch?

Triva

Triva

21-09-2016 om 16:26

als de stage al een jaar is hadden die septleerlingen toch ook een probleem? Dat zullen er meer zijn dan al die okt/nov/dec leerlingen bij elkaar op dit moment.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-09-2016 om 16:27

niet op ingesteld?

"En dat zijn de leerlingen die nu van vmbo naar mbo moeten op hun 15e. Daar is het mbo nog niet op ingesteld en de stagebedrijven ook niet."

Jeetje. De jongste leerlingen zijn nu soms (ja, soms, het blijven uitzonderingen, na jaren OOL weet ik dat 1 okt. veel vaker wordt gehanteerd van 1 jan) 1, 2 of 3 maanden jonger dan 'vroeger'. En daar zijn de MBO-scholen 'nog niet op ingesteld'? En dat gebruiken ouders hier als argument om lang kleuteren goed te praten? Ik vind dat eerlijk gezegd wel triest hoor.

Ik begrijp überhaupt niet wat een school moet aanpassen voor leerlingen die 1 of 2 maanden jonger waren dan voorheen.

Vrijwel alle kinderen die op het MBO starten zijn jong. Of je nu 15,5 of 15,8 of 16,1 jaar bent. Ik geloof dat ik eerder voorstander zou zijn van een 5-jarige VMBO, dat wil de VO-raad graag. Dan hoeven kinderen ook niet zo absurd jong voor een vak te kiezen. Maar goed, dat zal er voorlopig vast niet gaan komen. Dat vraagt enorme aanpassingen, zowel bij het VO als het MBO. En als het MBO niet al niet eens in staat is om zich in te stellen op leerlingen die een maandje jonger zijn, dan vraagt dit natuurlijk veel te veel. (ja, ik ben wat cynisch)

Triva

Triva

21-09-2016 om 16:27

en

als de stage echt een jaar duurt moet je een paar weken later beginnen, om daar leerlingen die gemotiveerd zijn op af te wijzen kan echt niet.

Triva

Triva

21-09-2016 om 16:30

precies ijsvogeltje

Jij snapt wat ik bedoel, als er nu een probleem IS, WAS er altijd al een probleem.

'Ik geloof dat ik eerder voorstander zou zijn van een 5-jarige VMBO, dat wil de VO-raad graag. Dan hoeven kinderen ook niet zo absurd jong voor een vak te kiezen.'

Dat kiezen houd je niet tegen, leerlingen kiezen vaak toch al voor een bepaald vmbo, zeker op basis/kader met maar een beperkt aantal richtingen. Verder ben ik bang dat de onderbouw dan een jaar langer wordt en dat is een lastige periode voor de basis/kader leerlingen met veel vakken waar ze erg veel moeite mee hebben. Liever dan een jaar extra bij de bovenbouw maar ja dat snoep je dan weer af van het MBO dus dat scheelt weer niet zo veel. Als je het bij de bovenbouw doet moeten ze nog steeds in de tweede kiezen welke richting ze op willen. Lastig maar van mij mag het VMBO ook wel een jaar langer, meer beschermd dan dat MBO voor de kwetsbaarste leerlingen.

Dure grap

Een jaar extra bovenbouw omdat circa 20? leerlingen net te jong zijn voor een stage. Dan is een zinnig gesprek met het bedrijf waar iemand stage wilt lopen maar geweigerd wordt vanwege de leeftijd, een goedkopere oplossing. Bedenk dat sommige lln van 15,5 jaar oud serieuzer aan de slag gaan dan sommige van hun klasgenoten die de 17 hebben bereikt.

Manja

Manja

21-09-2016 om 17:06

Triva

Oke, ik probeer het nog een keer. Om stage te mogen lopen in een buitenlands hotel of op Schiphol moet je bij aanvang stage 18 zijn. Vroeger duurden de middelbare hotelschool, toerisme en de opleiding luchtvaart 4 jaar. Iedereen was dan in de loop van het derde jaar wel 18 geworden.
Tegenwoordig duren die opleidingen 3 jaar. Op last van het ministerie van onderwijs.
Tesamen met het feit dat leerlingen jonger van her vmbo afkomen maakt dat het organiseren van stages voor die groep erg lastig is geworden.

Triva

Triva

21-09-2016 om 17:06

Flanagan

Nee dat is niet de reden, er is al eerder geopperd dit jaar dat het een goed idee zou zijn om deze leerlingen niet te snel naar het MBO te jagen.

http://www.vo-raad.nl/themas/vmbo/gelijk-speelveld-in-vo-door-5-jarig-vmbo
http://www.nu.nl/politiek/4274466/kamer-overweegt-uitbreiding-vmbo-vijf-jaar.html

Manja

Manja

21-09-2016 om 17:08

Triva

Stage is 8 maand voor mbo4

Manja

Manja

21-09-2016 om 17:10

Triva

Soortgelijke problematiek speelt in de logistiek, vervoer en scheepvaart

Triva

Triva

21-09-2016 om 17:10

Manja

Dank je wel, dus gewoon de stage aan het eind van het jaar en alleen de nov/dec leerlingen zijn bij de start dan jonger dan de rest.

Manja

Manja

21-09-2016 om 17:22

Trouwens triva ijsvogel

Hebben jullie ervaring met 15 jarige op mbo? Ik wel. De jungle van het mbo is niet erg geschikt voor 15 en 16 jarigen. Vergeleken met havo en vwo moeten ze veel zelfstandiger dingen regelen en is de chaos veel groter ( ja ik hen ook kindeen op het vwo) Meeste klasgenoten zijn stuk ouder. reisafstand is hier ook nog eens behoorlijk, 50 minuten met trein en bus, elke maand 100 euro. ( ik weet het , dat verandert 1januari)
Al met al was ik niet echt blij met mijn in dit geval net 16 jarige op het mbo. Ze heeft het gered. Nu op het hbo.

Manja

Manja

21-09-2016 om 17:24

Triva

Wat fijn dat jij de lesschemas maakt voor het mbo. Nee alles aan het eind kan niet. Er moeten na de stage nog weer examens en proeves gedaan worden op school. Je ziet het allemaal wel erg simpel.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-09-2016 om 17:56

Manja

"Hebben jullie ervaring met 15 jarige op mbo? Ik wel."

Nee, ik niet. Geen kinderen op MBO. Maar ik vind een 15 jarige erg jong. Iemand die 16,1 jaar is ook. Of 16,3. Die paar maanden meer of minder maken het verschil niet.

Vandaar dat ik aangaf dat ik het idee van de VO-raad dus zo gek nog niet vind. Maar ik realiseer mij ook dat zoiets een enorme operatie is. Dat voer je niet zomaar in. Bovendien heeft het niet alleen voordelen, maar ongetwijfeld ook veel nadelen. Ik zit onvoldoende in de materie om daar iets over te vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.