Over het forum Over het forum

Over het forum

Functie moderator?

Zo verscheen in een draad een reactie van iemand die tevens moderator is. Ik ben bekend met mensen die als forumbeheerder in een draad kunnen reageren als beheerder. Maar kan een moderator ook als forummer in een draad mee reageren? Het voelt wat onwennig; straks is jou mening averechts op die van de moderator. Kan je dan een persoonlijke waarschuwing verwachten.
Als forummers, zijn we allen ‘gelijk’; wanneer een forummer tevens moderator is, voelt dat scheef. Ben ik hierin de enige die dit zo ervaart?
Misschien kan forumbeheer iets meer over die positie toelichten.


ik ben geen moderator, maar bemoei me er toch even mee. Op OO hadden we altijd moderators die onder een andere nick ook gewoon meeschreven. Als je niet wist wat de nick was (zoals ik meestal ), wist je ook niet dat dat een moderator was. 
met Viafora erbij  zijn er nieuwe moderators gekomen die onder hun eigen naam schrijven en modereren. 
ik heb in meer dan 15 jaar op OO nog nooit te horen gekregen dat ik iets deed wat niet mocht, dus ik maak me er niet zo druk om. Ik vind het wel leuk dat ze nu wat zichtbaarder zijn. En ik kan me niet voorstellen dat je aangesproken gaat worden op een afwijkende mening (voor zover dat binnen de forumregels past uiteraard, dus geen racisme en schelden enzo)

Ik dus wel. En ik denk eerlijk gezegd dat het wel genoeg is geweest. Het was gezellig jongens!

Flanagan

Flanagan

27-07-2021 om 21:43 Topicstarter

Net als Tijgeroog, geen moeite met moderator, alleen liever iets minder herkenbaar in het profiel.🙂

Flanagan

Flanagan

27-07-2021 om 21:45 Topicstarter

(Ot) AnneJ, wat bedoel je met ‘ Het was gezellig jongens!’ je gaat ons toch niet verlaten???

Ik vind dit juist prettiger. Het is nu transparanter.

En ik geloof niet dat een afwijkende mening je een waarschuwing gaat opleveren. Zo snel loop je die hier ook niet op volgens mij.

Flanagan schreef op 27-07-2021 om 21:45:

(Ot) AnneJ, wat bedoel je met ‘ Het was gezellig jongens!’ je gaat ons toch niet verlaten???

Ik heb gekeken, maar ik heb geen idee hoe ik een DM moet sturen, dus dan maar zo. Soms is het ineens over Flanagan. Ik ga mijn tijd anders besteden. 

Hier heb ik dus helemaal geen zin in. Tijd om ouders aan de jongeren over te laten.

Ik heb net een discussie gehad met een nieuwe moderator en natuurlijk kun je elkaar weer vinden, maar ik heb geen zin om gebanned te worden omdat ik mijn gebruikelijke waarschuwing in de ether gooi. Daar schrikken de dames maar van.

Prima, elke generatie moet weer opnieuw het wiel uitvinden. Ineens is het genoeg geweest. Ik heb genoeg andere dingen te doen. Het was me echt een waar genoegen. Misschien piep ik nog eens stiekum naar binnen om te kijken, maar ik ben er ineens helemaal klaar mee. Het ga je goed Flanagan. 

Jeetje AnneJ! 
Jij bent een constante. Vreemd: iemand online die je een klein beetje denkt te kennen, die nu weer oplost in het niets. Jammer.
Veel geluk Anne! Ook met je zoon en dochter

Ach AnneJ, wat ontzettend jammer! Ik zal je missen hier. Het ga je goed. Ook veel geluk voor je kinderen 🍀


"Zo verscheen in een draad een reactie van iemand die tevens moderator is. Ik ben bekend met mensen die als forumbeheerder in een draad kunnen reageren als beheerder. Maar kan een moderator ook als forummer in een draad mee reageren? Het voelt wat onwennig; straks is jou mening averechts op die van de moderator. Kan je dan een persoonlijke waarschuwing verwachten. Als forummers, zijn we allen ‘gelijk’; wanneer een forummer tevens moderator is, voelt dat scheef. Ben ik hierin de enige die dit zo ervaart? Misschien kan forumbeheer iets meer over die positie toelichten"

Beste Flanagan en anderen,

met de start van ons kleine zusje Viafora hebben we wat veranderingen doorgevoerd. Zo zijn er een aantal nieuwe moderators erbij gekomen, kunnen we nu persoonlijke berichten sturen en proberen we als forumbeheer inderdaad wat zichtbaarder en transparanter te zijn.
Een manier is om herkenbaar mee te schrijven op het forum zodat bezoekers weten wie de moderator is en deze hopelijk ook meteen aanspreken bij vragen of problemen.
Ook proberen we uit te leggen wat we doen en waarom we bepaalde beslissingen nemen. Voorheen kwam daar wel eens kritiek op omdat niet duidelijk was wat de reden was om iets wel of juist niet te verwijderen.
Het modereren staat uitdrukkelijk los van de persoonlijke voorkeuren en opvattingen van de moderator. Uiteraard is de moderator ook maar eens mens maar we zijn ons heel bewust van de scheiding tussen onze eigen opvattingen en ons werk wat we aan de hand van de forumregels doen https://www.ouders.nl/huisregels / https://www.viafora.nl/huisregels
Dus geen waarschuwing tenzij je je niet aan de forumregels houdt 

Over AnneJ, ik was er niet toen dit allemaal gebeurde en ik moet het even laten bezinken maar ik stuur haar een persoonlijk bericht.

Tjonge, AnneJ! Ik zal je missen en wens jou en je kinderen het beste.

Imi

Imi

28-07-2021 om 08:53

Ah nee toch AnneJ! Kun je niet gewoon op OO blijven en VF links laten liggen? Doe ik ook. Ik ben het niet altijd met je eens, naar je levert bijzonder nuttige bijdragen en zou je erg missen als je weg zou gaan. 

Flanagan

Flanagan

28-07-2021 om 09:44 Topicstarter

Heidi, bedankt voor je toelichting. Het viel mij opeens op en ik vroeg mij af of het nodig was zo herkenbaar mee te schrijven.
Net als je op een feestje iemand veel bier ziet drinken terwijl je weet dat die persoon bij de politie werkt. Het brein gaat dan toch anders werken. Dat is niet eerlijk en dat moet  ik ook niet doen. Geval beren op de weg.

Imi schreef op 28-07-2021 om 08:53:

Ah nee toch AnneJ! Kun je niet gewoon op OO blijven en VF links laten liggen? Doe ik ook. Ik ben het niet altijd met je eens, naar je levert bijzonder nuttige bijdragen en zou je erg missen als je weg zou gaan.

Maar je kunt VF toch niet links laten liggen als je op OO blijft? Of je moet je tot de niet-ouderrubrieken beperken.

Ik vind het wel verfrissend dat oude stokpaardjes die we accepteren omdat we mensen kennen nu opeens een ander publiek krijgen en dus ook andere respons. Daar zouden we ook van kunnen leren.
Ben ook heel benieuwd naar het eerste kleuterverlengdraadje met vivaforummers.

Oude stokpaardjes, nieuwe stokpaardjes, lood om oud ijzer. Vasthoudend en aanvallend zijn twee verschillende dingen. AnneJ heeft een eigen stijl van communiceren waar ik ook wel eens moeite mee heb, maar ik heb me nooit persoonlijk door haar aangevallen gevoeld en je kunt wat ze zegt zo naast je neerleggen als je het niks vindt. No hard feelings. Ik vind dat waardevol op een forum. Nu laat ze eens wat ergernis zien en loopt het zo af. Ik hoef daar niet per se over te discussiëren. Als forumbeheer het beter vindt om deze post te verwijderen: so be it. Maar ik wil in ieder geval een keer gezegd hebben dat het me dwars zit dat dit zo loopt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.