Over het forum Over het forum

Over het forum

Forumredactie OO

Forumredactie OO

06-09-2013 om 12:31

Opmerkingen over de nieuwe site en het forum


witregels

Ach, je moet er nu ook zelf witregels russen gooien. Da's een beetje wennen, maar wel een verbetering bij het plaatsen van bijvoorbeeld recepten en liedteksten.

hortensia

hortensia

07-09-2013 om 09:44

juist wel een editknop!

Ik weet dat er fora zijn waar je voor een beperkte tijd je reactie kan editten. Als koningin van het "over fouten heen lezen" vind ik dat ideaal! Je kan dan alleen gedurende korte tijd aanpassen, daarna niet meer, dus ook geen postings verwijderen of zo.

Verder moet ik ook wel behoorlijk wennen, maar ik zie het ook als een uitdaging.

Nu nog een android-app

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-09-2013 om 10:59

Ik mis wel dingen

Er is wel wat in de ether blijven 'hangen': gisteren heb ik heel sentimenteel allerlei oude berichten terug gelezen. Er komt dan een reactie op iemand in de draad maar het bericht van die persoon staat er niet. Wanneer je op je eigen naam zoekt, zie je alleen de draadjes die je hebt gestart, niet die waar je een bijdrage aan de discussie hebt geleverd. Dat is wel jammer, denk alleen al aan de draadjes in verlies en verdriet of leuke kinderuitspraken.
Ik was met een uurtje lezen klaar terwijl ik al meer dan 10 jaar hier dagelijks kom. Ik schrijf niet altijd, maar ik weet zeker dat er meer moet zijn en van sommige onderwerpen weet ik dat ik er over heb gepost.
Dat je in één keer alle rubrieken kunt doorzoeken vind ik wel top.

o hee, en nog iets

Bij onze dierbare antiquiteit was je automatisch uitgelogd als je het forum verliet, en nu blijf je ingelogd. Tijd om mezelf aan te leren om consequent uit te loggen als ik wegga.

Tigress

Tigress

07-09-2013 om 12:32

Ik zie

Dat de blokjes met eerste, vorige, 1,2 etc nu veranderd zijn. Zijn er ondertussen aanpassingen die worden uitgevoerd?

Kari1

Kari1

07-09-2013 om 13:05

eerste reactie

is nog even: jammerjammerjammer. Zoals al meer is opgemerkt, ik vind de overzichtelijkheid er behoorlijk op achteruit gegaan. De enige verbetering die ik tot nu toe kan ontdekken, is dat je tijdens het geven van een reactie het bericht waarop je reageert in het oog kunt houden, dat is fijn. Voor de rest.... ALLE berichten voluit in beeld waardoor veel scrollwerk, niet nodig. Dat maakte de oude configuratie een stuk overzichtelijker. Zeker met draadjes waarin in korte tijd veel reacties komen.
Zal het nog eens rustig bekijken, maar ik heb nu het gevoel dat dit voor mij het eind van een tijdperk wordt.
Kari

Kari1

Kari1

07-09-2013 om 13:08

O genista

Ik deed het net als jij, inloggen alleen als ik wilde reageren en dat was lang niet altijd. Om het nu een béétje te l;aten werken moet je eigenlijk altijd inloggen ook als je alleen even snel een blik wilt werpen. Dat je automatisch ingelogd blijft staan is dan wel handig, waarom is het belangrijk om consequent uit te loggen?

En die profielen, dat snap ik ook niet. Niemand kan ze zien behalve jijzelf, maar ik weet wel hoe ik heet en hoeveel kinderen ik heb. Dussss?
Kari

kari

Kari: "Dat je automatisch ingelogd blijft staan is dan wel handig, waarom is het belangrijk om consequent uit te loggen?" Als je de enige bent die op die computer werkt, dan wellicht wel. Maar ik log ook bij bijvoorbeeld mijn webmail altijd uit. Als ik er niet ben, ben ik niet ingelogd, ook om misbruik van mijn accounts tegen te gaan (wie herinnert zich de discussie rond UZI-pasjes en inloggen bij de commotie rond het EPD?)

In de categorie constructieve voorstellen:
- Een omhoog-knop zou buitengewoon handig zijn, zodat je snel terug naar boven kunt (en daardoor ook zonder veel extra handelingen naar andere draden en rubrieken kunt).
- De knoppen met paginanummers en "volgende", "vorige" enz zouden ook bovenaan de pagina moeten staan. Dat springt een stuk sneller.
- Snel naar het laatst gelezen bericht gaan heeft Rosa al uitgelegd, dat werkt in principe wel (zolang je consequent inlogt).
- Verder zie ik toch dat velen met mij de compactheid van het oude forum missen. Echt missen, dat is niet zomaar een kwestie van "even wennen". Ik weet niet of het technisch realiseerbaar is, maar een mogelijkheid om draden in te klappen zou wel veel oplossen voor mij. Dus in plaats van al die reacties zichtbaar op het scherm met al het gescroll dat erbij te pas komt, zie je dan alleen de titels van de reacties en je klikt open wat je lezen wilt.
- Tenslotte zou ik van een kortstondige editmogelijkheid ook wel vrolijk worden, maar ik ben ook gewoon gelukkig zonder deze knop.

Christel

Christel

07-09-2013 om 13:46

Nou

ik heb hier gisteren een paar uurtjes gekeken en nu vandaag weer en eerlijk gezegd denk ik snel af te haken.

Bij ons oude vertrouwde forum zette ik de dagteller vaak op 1 of op 0, nu is de knop nieuwste er wel, maar ik snap het nog niet helemaal. Stel er is een nieuwe draad en 25 berichten. Ik lees bericht 1 tot en met 10, zie ik dan een volgend keer ook die laatste 15 van de eerste dag die ik nog niet gelezen had?

Verder heb ik hetzelfde als Rosa (dacht ik), ik lees berichten van bepaalde mensen altijd, maakt niet uit in welke draadje die staan. Gewoon omdat ik het leuke mensen vind(of vind lijken), omdat ik hun bijdrage meestal zinvol vind, of omdat iemand me intrigeert, nu kan dat niet meer.

Dat rood en knalwit vind ik ook niet zo prettig, zeker dat hele witte vlak rechts niet.

Misschien worden we inderdaad te oud voor verandering. Het is viva-achtig geworden en daar hou ik ook niet van. Ik stem voor terug naar oranje en gewoon weer lekker "vandaag geplaatst".

en in de categorie bugs

Al eerder door iemand gemeld, maar ik heb het nu ook gemerkt: van gearchiveerde draden krijg je niet alle berichten te zien. Zo mis ik in een feuilleton ineens de eerste aflevering en zie ik iemand verontwaardigd bewijzen dat een niet-reagerend persoon ongelijk heeft...

Christel

Christel

07-09-2013 om 14:06

en in de categorie kleine ergernissen

ik ben nogal neurotisch van aard, ik hou van nette rijtjes, alles fijn geordend, het geeft mij rust in mijn hoofd. Ik wil helemaal niet weten hoeveel nieuwe berichten er zijn in draden die ik helemaal niet lees. Nu moet ik ze gewoon allemaal openen om dat "zoveel nieuwe" te laten verdwijnen. Dat moet ik nu iedere dag gaan doen om een mooi rijtje te krijgen. Ik weet wel dat dat mijn ergernis is, maar misschien zijn dit wel te veel veranderingen in één keer.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-09-2013 om 14:31

Rolmenuutje?

Kan er misschien net als bij de zoekfunctie een rolmenuutje komen? Nu moet je eerst omhoog, dan 'forum' aanklikken, dan omlaag scrollen tot je bij de categorie komt die je wil lezen, aanklikken en dan weer scrollen naar het draadje.
Hup omhoog (al is dat op de iPad natuurlijk makkelijk), rolmenuutje, categorie en klaar!
Dat zou echt wel heel erg lekker zijn.
O ja, en als ik een reactie toevoeg en ik klik op de vorige pagina, krijg ik letterlijk de vorige pagina. Die waar mijn reactie staat en waar ik dan nog van alles kan bijschrijven. Als ik een reactie heb gegeven en ik klik op vorige dan wil ik weer op het overzichtsscherm komen met alle draadjes.
We hebben wel veel commentaar hè, Forumredactie. Het is allemaal uit liefde en betrokkenheid )).
Het is al eerder gevraagd, wat kost zo'n app nou en kunnen we niet met zijn allen het geld bij elkaar krijgen?

Tineke

Tineke

07-09-2013 om 17:49

poehpoeh

En nu begin ik me echt antiek te voelen Dit is echt wel ff wennen zeg, hoewel home er echt wel mooi uitziet nu!
Begrijp ik goed dat ik alle ooit gearchiveerde draadjes gewoon weer nieuw leven in kan blazen? Daar zitten we toch niet op te wachten?
Ik zal vreselijk hard mijn best gaan doen om te wennen, maar ja, of het echt zo vertrouwd gaat voelen als het oude forum...

Ely

Ely

07-09-2013 om 18:34

Ook ik

Moet wennen. Ik lees op iPhone en word kriegel van het naar beneden scrollen om te zoeken waar ik ook al weer was gebleven met lezen. Ook moet ik inzoomen om lekker te kunnen lezen en dat vind ik ook niet handig.

En wat las ik nou? Kun je niet meer in het ene draadje onder de ene nick reageren en in het andere onder de andere? Springt dan alles naar die ene Nick?

Nick

Nick

07-09-2013 om 18:45

Jawel

Ik bedoel, ja je kunt makkelijk je nick veranderen in het balkje waar je nick staat, dat doe ik nu ook

Ely

Ely

07-09-2013 om 18:49

Ook ik

Moet wennen. Ik lees op iPhone en word kriegel van het naar beneden scrollen om te zoeken waar ik ook al weer was gebleven met lezen. Ook moet ik inzoomen om lekker te kunnen lezen en dat vind ik ook niet handig.

En wat las ik nou? Kun je niet meer in het ene draadje onder de ene nick reageren en in het andere onder de andere? Springt dan alles naar die ene Nick?

mirreke

mirreke

07-09-2013 om 19:11

Scrollen

Bovengenoemde ergernissen deel ik vrijwel allemaal ook.
Wat ik zelf onnoemelijk irritant vind is het helemaal naar beneden moeten scrollen, of naar boven, om de knop volgende in beeld te krijgen. Superirritant met de ipad.
Wat ik ook erg vervelend vind is dat elke bijdrage een minimumvlak krijgt toebedeeld, ook al is de reactie bv slechts een regel. Veel wit is het gevolg.

Wensenlijstje:
Een edit mogelijkheid van bv een kwartier, zodat je je tekst kunt bijwerken. Een mogelijkheid om te reageren op een specifieke bijdrage van iemand, of een quote mogelijkheid. Zodat in een oogopslag duidelijk wordt waarop je reageert.

Beide is terug te vinden in de discussie/forumafdeling van linkedin. Erg handig.

Verder een mogelijkheid om idd draadjes in te klappen, het liefst in het linkerdeel, en dan de mogelijkheid om in het rechterdeel wat nu leeg blijft op het bovenstukje na, de berichten te zien verschijnen, zoals in de app. Veeeel overzichtelijker.

Ik wil graag dat draadjes op volgorde van binnenkomst blijven staan, en niet haasje over springen als er recente berichtjes in staan. Ik onthou vaak niet de naam vh draadje, maar van de plaatser, en die zie ik nu (nog?) niet.

Ik mis nu de naam van de topicstarter. Misschien een bug, of bij het omzetten niet mogelijk? Maar wel zeer gewenst!

Verder.... Tja, ik weet het niet. Ik heb mezelf gedwongen een profiel aan te maken wat ik uit principe echter nooit doe. Kinderen ed niet ingevuld, geslacht v mezelf ook niet. Omdat ik toch constructief wilde meedoen. Wat is het nut ervan, ik ga dan toch aan reclame denken...
Ik merk dat ik graag even wil kijken op het forum, en dan me herinner dat het veranderd is, en dat ik dan denk, "ach, laat ook maar". Dat voorspelt niet veel goeds.
Ik keek vroeger ook vaak even zonder in te loggen, wil nu ook niet ingelogd blijven... Om al die nieuwe berichten te zien, hoeveel het er zijn... Dat hoeft ook niet perse. Je kunt bv ook de naam vh draadje vet maken bij nieuwe berichten.

Dat het forum verouderde zag ik ook, en dat dringend nieuw bloed nodig was begrijp ik. Maar zelf vind ik het geloof ik niet zo bijster prettig.

Zelf ben ik hier al bijna 17 jaar...

Mirjam

mirreke

mirreke

07-09-2013 om 19:48

Als je iets na wilt zoeken, is het scrollen geblazen...

Het hele draadje door. En de titel heef teen maximaal aantal tekens, merk ik net.
Vaak zoek (zocht... Snif) ik in een draadje nog eens terug op een bepaalde titel, bijv. als iemand een link heeft geplaatst, en ik die snel wil vinden, of. Ik weet nog wie dat was. Nu moet ik daarvoor het gele draadje weer langs. Veeeel te tijdrovend. Dat is 1x niet zo erg, maar wel als het vaker moet! Dus echt graag een inklapmenu met de titels van de bijdragen (waarom anders een titel) en de namen van de posters.

In het overzichtsscherm van de rubriek algemeen zie je wel de lijst met draadjes, maar niet wie die draadjes is begonnen, ook niet van de nieuwe draadjes. Dit vind ik heel erg vervelend. Ik wil dat graag weten, en niet eerst op die discussie moeten klikken om dat te zien.

Dat is wel een echt dringende wens!

En als je een draadje opent zonder dat er nieuwe bijdragen zijn, zoals nu voor mij, moet ik op,de eerste pagina eerst helemaal naar onderen scrollen om de knop laatste of volgende te vinden. Graag die knop ook bovenaan.

Ik kijk vaak even snel, of wil iets aanvullen, zoals nu, en dan moet ik alles weer langs scrollen. Lijkt kort en snel, maar elke keer kort en snel wordt lastig.en dat ga ik vermijden!!!

En jullie schreven dat je zelf kunt kiezen voor oudste of juist nieuwste berichten eerst. Maar hoe dan? Bij mij staat de oudste eerst, en ik zie niet hoe ik dat kan veranderen?

Ik ben bang dat het te tijdrovend en onoverzichtelijk voor mij wordt.

En dat je nick bij al je eerdere bijdragen meewisselt als je die in je profiel verandert vind ik erg raar. Ik ben zelf nog nooit van nick gewisseld, maar het doel lijkt mij juist te zijn dat je fris en anders verdergaat. En niet dat prompt je nick onder al je eerdere berichten ook meewisselt zodat je nog steeds te volgen bent. Zeker als je een stalker hebt, is dat heel erg. En bovendien slaan de reacties in die draadjes die op die eerdere nick reageren ook nergens meer op trouwens.
Dat moeten jullie echt veranderen!!

De zoekfunctie moet ik nog bekijken. Ik meen te begrijpen dat je niet meer in de namen van de olaatsers zelf kunt zoeken, dus niet meer op je eigen naam als je een draadje bent gestart, of juist andersom ? Ik weet niet meer hoe het er stond, moet ik naar boven scrollen nu, maar dat kan alleen maar tot het eind vande pagina. Blijft dan je berichtje dat je aan het typen bent wel staan? Antwoord: nee dus, dan verdwijnt je bericht, gelukkig had ik het voor de zekerheid gesaved, wel de titel kwijt.

Enne, al die enorme aantallen draadjes... Ik wil kunnen instellen vanaf wanneer ik ze niet meer zie.

Wat ik eigenlijk had gehoopt bij deze transitie is de handige functionaliteit van het oude forum met uitgebreid een aantal nieuwere dingen. Ik vond de app echt behoorlijk handig, heel snel en overzichtelijk in gebruik. Het is nu niet snel en overzichtelijk. Volgens mij geen kwestie van wennen. De app had ik direct in mn vingers, daar was geen wennen bij, het handige ervan was meteen duidelijk en het liep vanzelf.

Ik hoop echt dat jullie luisteren naar onze opmerkingen!

Mirjam

mirreke

mirreke

07-09-2013 om 19:56

Over zoeken!

Als ik zoek op mijn eigen naam, mirreke, krijg ik welgeteld twee! resultaten.

Ik baal echt heel erg. De hele archieffunctie van het forum is wat mij betreft verloren gegaan!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-09-2013 om 20:04

wel mooi

Ik vind het mooi geworden en inmiddels ben ik ook al best gewend.
Mijn enige irritatie is dat als ik wil reageren dat ik dan eerst helemaal naar beneden moet.
Als er aan de zijkant een mogelijkheid tot reageren wat meehobbelt naar beneden komt ben ik blij.

Dendy

neteret mut

neteret mut

07-09-2013 om 20:26

wennen begint al

home en end knop op mijn laptop gevonden (er zitten nog steeds veel knoppen die ik niet "ken").
Kleuren heb ik geen problemen mee, vind het wel lekker rustig dat vele wit en goed te lezen.
Per rubriek even vlug kijken wat de datum is van het laatste nieuwe bericht (wel onthouden wanneer ikzelf voor het laatst was), meteen duidelijk of ik items moet aanklikken of niet (is wel wennen want toch minder snel dan bij dagteller op 0 of 1 bv.).
Zoeken op reacties van bepaalde mensen deed ik nooit

Ely

Ely: "En wat las ik nou? Kun je niet meer in het ene draadje onder de ene nick reageren en in het andere onder de andere? Springt dan alles naar die ene Nick?" Waar las je dat? Als dat zo is, moet ik kennelijk mijn huidige account opheffen en een nieuw aan,aken om te zorgen dat mijn oude bijdrage onder mijn oude nicks blijven. Dat hoop ik toch niet...

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-09-2013 om 21:40

Kan het niet meer terug vinden

Het stond volgens mij bij de startpagina onder welkom.

Tink

Tink

07-09-2013 om 21:40

even een titel verzinnen

Oh nee, asjeblieft géén knop om alle bijdragen van 1 bepaalde forummer te zien! Dat maakt het anonieme gevoel direct een heel stuk minder. Please, niet doen.

Dat je de naam van de draadstarter niet meer ziet is jammer. Ik filter toch ook wel vaak op namen, bekeek in sommige draden ook alleen de berichtjes van bepaalde personen (of sloeg andere juist over) en dat kan niet meer.

Ely

Ja, daar had ik ook al gezocht. Justine of Henk? Kunnen jullie hier uitsluitsel over geven? Het gaat dus om een definitieve aliaswissel, niet om de incidentele.

Tink

Volledi met je eens, alsjeblieft géén kmop om alle bijdrage van een bepaalde forummer te zien. Het was een van de redenen om bij oa het viva-forum alleen af en toe mee te lezen en geen account aan te maken. Met dat profiel van nu voel ik me ook al zo bekeken.

Tink

Tink

07-09-2013 om 21:45

nickwissels?

Dat van die nickwissels is me nog niet duidelijk. Ik begrijp dat als ik in mijn *profiel* mijn nick verander in iets anders, de nick boven ál mijn bijdragen in het verleden verandert? Dus ook als ik in 1 draad als Jantje heb gereageerd en in de andere als Pietje, en ik zet Keesje in mijn profiel, dan wordt alles Keesje?

Ik hoop dat dat niet gebeurt wanneer ik hier in het reactieveld mijn naam aanpas? Want in dat geval kun je nooit meer even 'onderduiken'.

Hé, dat is dan wel weer leuk.

Ik ben nog steeds niet gewend en vind al dat gescroll behoorlijk irritant. Ook ik vermoed dat ik wel eens veel minder op het forum zou kunnen gaan zitten, maar dat is eigenlijk alleen maar goed...

Ik vind het rood en wit wel mooi. Aan dat oranje had ik geen hekel trouwens.

Maar wat me nu ineens opvalt: in het oude forum kreeg de titel van je bericht automatisch een hoofdletter aan het begin en alle verdere hoofdletters vielen weg en werden kleine letters. Ook dubbele leestekens (??? bijvoorbeeld) vielen weg. Volgens mij is dat nu niet meer zo. Dat is dan wel weer leuk.

Groeten,

Temet

Tink

Tink

07-09-2013 om 22:09

Temet

Nu moet ik er dus zélf aan denken om mijn titel met een hoofdletter te beginnen.... )

Nickwissel

Maar ook na al mijn zoeken kan ik niet terugvinden wat er nu gebeurt na aanapssing van je alias in je profiel. En ik durf het niet goed te proberen, in verband met wat Tink schetst. Dus ik wacht wel even tot ons gekgemailde en sufgebugjaagde forumbeheer kans ziet te reageren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.