Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Over het forum Over het forum

Over het forum

Viafora vs OO

ik merk dat ik steeds vaker inlog bij viafora. T is daar best gezellig. Levendig, drukker.  Ik zie bijna alle oo discussies  daar en een hoop nieuwe. Zat me zelfs af te vragen of er dingen zijn die ik mis als ik alleen via viafora inlog ipv via OO.  Ben ik  de enige?  

Peiling

Hoe ga jij om met viafora?
63 stemmen
44%
11%
44%

mut

mut

28-07-2021 om 10:47

In België hangt ervan af in welke graad je lesgeeft. Dat betekent dat in klas 1 en 2 een voltijds baan 22 uur, in klas 3 en 4 21 en in las 5 en 6 20. Nou wordt daar niet heel erg streng naar gekeken omdat velen in meerdere graden lesgeven. Zo heb ik komend jaar (mogelijk) 22 uur maar geef wel les in alle jaren, zelfs een zevende. En van een collega weet ik dat die tijdelijk zelfs 26 uur had. 
Naast die uren moet je bij een voltijdsbaan ook minimaal 1 uur vervanging doen (aanwezig zijn op school om klassen waarvan de leerkracht afwezig op te vangen (in niet corona tijd mag dat in een lokaal zodat ze de tijd kunnen gebruiken voor ( idealiter) schoolwerk. Verder ongeveer 45 minuten aan pleinwacht/ poorttoezicht of oid. Is dat in NL eigenlijk ook? Ik kan van vroeger op mijn middelbare school namelijk niet herinneren dat er ergens leerkrachten stonden de boel in de gaten te houden. Personeelsvergadering/ vakgroepvergadering/ studiedag/ vergaderingen rond rapporten zullen wel vergelijkbaar zijn.

Ik ben alweer gestopt met Viafora lezen. Ik heb een paar dagen een beetje rondgekeken maar vandaag zag ik zoveel draadjes staan waar ik echt niets mee heb, over dikke lippen, singles, tegeltuinen etc. dat ik meteen heb besloten te stoppen. Ik houd het lekker bij Ouders.nl, de draadjes die ik interessant vind staan op beide fora, dus heeft het geen zin om op Via te kijken. 

IngridT

IngridT

01-08-2021 om 08:50 Topicstarter

tango..,moet wel zeggen dat het aantal   ‘fun’ draadjes over series/ memes/kleren en weet ik veel de laatste week idd wel erg groot wordt. Daar haak ik ook een beetje af. Je HOEFT ze natuurlijk niet te lezen, maar t is idd wel zoeken. Hoop dat er  een beetje balans gaat ontstaan tussen zeg maar ‘ inhoud’ en ‘ongein’. 

Ik heb de afgelopen dagen een beetje op viafora rond gekeken en meegepraat. Mijn hemel wat een cultuurverschil. Het voelt een beetje alsof OO een oude bruine kroeg is, vol stamgasten en met een gevarieerde leestafel versus Jantjes Verjaardag vlak voor sluitingstijd.

De stroom aan meningen maakt me oprecht boos. En verdrietig waardoor ik het niet nalaten te reageren. Ook de reden waarom ik ooit Facebook heb verwijderd en nooit meer op nu.nl kom.  Ik kan het gebrek aan verdraagzaamheid, oprechte interesse en afwezigheid van de dialoog van de mensen die de boventoon voeren gewoon niet aan. En het haalt ook nog eens het slechtste in me naar boven. Poeh ..

Het is een goede ontwikkeling je merkt dat er meer jong bloed bij is gekomen, ool dreigde ook langzaam richting gool (grootouders online) te gaan.

Ik vond het op Viafora eerlijk gezegd ook tegenvallen. En ook al kun je alle draadjes overslaan die je niet wil, dan nog is het niet leuk als je eerst langs allerlei onzin moet scrollen om iets interessants tegen te komen. 

Phoe, mijn eerdere enthousiasme begint wel behoorlijk af te nemen. Ik vind het toch een te hoog gehalte gepiep en gezeur. En topics verlopen vaak op dezelfde manier, die oeverloze herhaling ook, iedereen moet zijn/haar zegje doen. Not my cup of tea.

Libertine schreef op 01-08-2021 om 09:16:

Ik heb de afgelopen dagen een beetje op viafora rond gekeken en meegepraat. Mijn hemel wat een cultuurverschil. Het voelt een beetje alsof OO een oude bruine kroeg is, vol stamgasten en met een gevarieerde leestafel versus Jantjes Verjaardag vlak voor sluitingstijd.

De stroom aan meningen maakt me oprecht boos. En verdrietig waardoor ik het niet nalaten te reageren. Ook de reden waarom ik ooit Facebook heb verwijderd en nooit meer op nu.nl kom. Ik kan het gebrek aan verdraagzaamheid, oprechte interesse en afwezigheid van de dialoog van de mensen die de boventoon voeren gewoon niet aan. En het haalt ook nog eens het slechtste in me naar boven. Poeh ..

Herkenbaar. Ik vind de kletsdraadjes prima. Daar voel ik me in verreweg de meeste gevallen gewoon niet toe aangetrokken. Maar de meningen-draadjes die binnen de kortste keren kort door de bocht en zonder veel onderscheidingsvermogen ontaarden in provoceren, zich wentelen in eigen gelijk, sneren, mopperen en klagen, zijn niet te harden. Ik heb zelf bepaalde opvattingen maar volgens mij ben ik ‘politiek’ genoeg om de discussie aan te gaan met mensen. Maar dit is geen discussie. Er wordt niet echt aan beeldvorming gedaan. Men weet gewoon al hoe het zit. Feiten, meningen en gevoelens lopen volledig in elkaar over. Er is geen echte interesse hoe anderen over dingen zouden kunnen denken. Als er tegenspraak komt, volgt een aanval of de slachtoffer-rol. Domineren, linksom of rechtsom. Ik begin eerlijk gezegd ook de neiging te krijgen daar huis- tuin- en keuken diagnostiek op los te laten maar dat voegt niks toe aan de discussie. Het is vooral een heel vervelende manier van omgaan met elkaar. Ik moet ook enorm op mezelf passen dat ik niet heel venijnig word. Het is best wel eens lekker een keer een pittige verbale klapper te maken maar dat hoort bij een debat, waarbij mensen dat incalculeren, ook weten te incasseren en er creatief en sportief in zitten. niet bij een gewone uitwisseling. Het is nu vlees noch vis, geen prettig gesprek tussen interessante, open mensen die verbinding leggen en geen debat met sterke, sportieve tegenstanders. En de inhoud en de kwaliteit van het gesprek spoelen door het putje weg. 

Ik hoop nog dat forumbeheer hier grip op krijgt maar ik vrees het ergste. Met argumenten ga je het hier de oorlog niet winnen, is mijn inschatting. Want het lijkt gewoon een machtsstrijd: wie bepaalt hier? Ik ga daar niet aan meedoen, als dat betekent dat ik niet anders kan dan meedoen in de agressieve, retorische boksring. Dat kost teveel en levert niks op. Ook als je zogenaamd wint, heb je verloren want je kunt alleen winnen als je vecht zonder grenzen en ‘spelregels’. Terwijl mijn punt is dat er grenzen en ‘spelregels’ moeten zijn. Het is alsof je met je vechtsporttechnieken en -moraal tegenover paar gasten met messen staat. Wat doe je? Nou, wegwezen dan maar. 

Of echt niet begrepen wordt dat er in dat stadium wordt gemeld bij forumbeheer of dat het gewoon een van de retorische straatvechterstrucs is om daarover te jammeren, weet ik niet. Ik sta ook dubbel tegenover melden, heb het ook nog niet gedaan. Loop eerder zelf weg. 

En tegelijkertijd vind ik het ook akelig dat dit kennelijk is hoe het gaat. De messentrekkers winnen, gewoon omdat ze het verst willen gaan. De waarde van in verbinding blijven ondanks inhoudelijke verschillen raakt schokkend makkelijk verloren. De intentie om elkaar te blijven zien, raakt snel uit beeld in dit soort draadjes. Het lukt mij zelf ook steeds minder. Het voelt ook steeds zinlozer om het te proberen. Triest vind ik dat wel. 

Heel herkenbaar. Aan de andere kant wil ik soms bewust uit m’n eigen bubbel. Want dat zorgt ook voor tunnelvisie van mijn kant.  Ik hoopte dat het viafora daar invulling aan kon geven. Maar het blijkt een soort afvoerputje te zijn waar geen ruimte is voor nuance. Kan wel weer oefenen met m’n schouders op halen en me niet uit de tent laten lokken. Lukt niet heel best vooralsnog

Ook ik kom een soort van 'terug' naar OOL. Precies om wat Mija schrijft. Nu ben ik meer een meelezer dan een meeschrijver, maar meelezen doet op Viafora soms pijn aan mijn ogen 

Wel blij ben ik met de vele aanpassingen, zoals draadjes als favoriet aan kunnen merken. En ik vind de Maaike-smileys leuk

Mija schreef op 01-08-2021 om 11:47:

[..]

Herkenbaar. Ik vind de kletsdraadjes prima. Daar voel ik me in verreweg de meeste gevallen gewoon niet toe aangetrokken. Maar de meningen-draadjes die binnen de kortste keren kort door de bocht en zonder veel onderscheidingsvermogen ontaarden in provoceren, zich wentelen in eigen gelijk, sneren, mopperen en klagen, zijn niet te harden. Ik heb zelf bepaalde opvattingen maar volgens mij ben ik ‘politiek’ genoeg om de discussie aan te gaan met mensen. Maar dit is geen discussie. Er wordt niet echt aan beeldvorming gedaan. Men weet gewoon al hoe het zit. Feiten, meningen en gevoelens lopen volledig in elkaar over. Er is geen echte interesse hoe anderen over dingen zouden kunnen denken. Als er tegenspraak komt, volgt een aanval of de slachtoffer-rol. Domineren, linksom of rechtsom. Ik begin eerlijk gezegd ook de neiging te krijgen daar huis- tuin- en keuken diagnostiek op los te laten maar dat voegt niks toe aan de discussie. Het is vooral een heel vervelende manier van omgaan met elkaar. Ik moet ook enorm op mezelf passen dat ik niet heel venijnig word. Het is best wel eens lekker een keer een pittige verbale klapper te maken maar dat hoort bij een debat, waarbij mensen dat incalculeren, ook weten te incasseren en er creatief en sportief in zitten. niet bij een gewone uitwisseling. Het is nu vlees noch vis, geen prettig gesprek tussen interessante, open mensen die verbinding leggen en geen debat met sterke, sportieve tegenstanders. En de inhoud en de kwaliteit van het gesprek spoelen door het putje weg.

Ik hoop nog dat forumbeheer hier grip op krijgt maar ik vrees het ergste. Met argumenten ga je het hier de oorlog niet winnen, is mijn inschatting. Want het lijkt gewoon een machtsstrijd: wie bepaalt hier? Ik ga daar niet aan meedoen, als dat betekent dat ik niet anders kan dan meedoen in de agressieve, retorische boksring. Dat kost teveel en levert niks op. Ook als je zogenaamd wint, heb je verloren want je kunt alleen winnen als je vecht zonder grenzen en ‘spelregels’. Terwijl mijn punt is dat er grenzen en ‘spelregels’ moeten zijn. Het is alsof je met je vechtsporttechnieken en -moraal tegenover paar gasten met messen staat. Wat doe je? Nou, wegwezen dan maar.

Of echt niet begrepen wordt dat er in dat stadium wordt gemeld bij forumbeheer of dat het gewoon een van de retorische straatvechterstrucs is om daarover te jammeren, weet ik niet. Ik sta ook dubbel tegenover melden, heb het ook nog niet gedaan. Loop eerder zelf weg.

En tegelijkertijd vind ik het ook akelig dat dit kennelijk is hoe het gaat. De messentrekkers winnen, gewoon omdat ze het verst willen gaan. De waarde van in verbinding blijven ondanks inhoudelijke verschillen raakt schokkend makkelijk verloren. De intentie om elkaar te blijven zien, raakt snel uit beeld in dit soort draadjes. Het lukt mij zelf ook steeds minder. Het voelt ook steeds zinlozer om het te proberen. Triest vind ik dat wel.


ik heb je post al geliked, en nu ook nog zo: je slaat echt de spijker op zijn kop. Echt iedere zin die je schrijft ervaar ik ook zo. Dank voor het opschrijven en zo helder verwoorden. 

Libertine schreef op 01-08-2021 om 12:20:

Heel herkenbaar. Aan de andere kant wil ik soms bewust uit m’n eigen bubbel. Want dat zorgt ook voor tunnelvisie van mijn kant. Ik hoopte dat het viafora daar invulling aan kon geven. Maar het blijkt een soort afvoerputje te zijn waar geen ruimte is voor nuance. Kan wel weer oefenen met m’n schouders op halen en me niet uit de tent laten lokken. Lukt niet heel best vooralsnog

Ik hou ook helemaal niet zo van politiek correct gezwatel en leg graag vingers op zere plekken. Ik hoor ook graag van mensen als ze anders aankijken tegen dingen die ogenschijnlijk voor vanzelfsprekend worden gehouden. Maar ik hecht wel aan onderbouwing en argumenten. Woke is stom maar onbeargumenterde anti woke vind ik net zo stom 🤯. Ik heb steeds maar de indruk dat het niet gaat over waar het ogenschijnlijk over gaat. Dat er iets heel anders wordt uitgevochten. Er komt zoveel slachtofferschap bovendrijven. Daar kun je het natuurlijk best over hebben maar niet als het zonder onderbouwing wordt gepresenteerd als ‘de feiten’.

Ik hou mezelf heel goed in de gaten en als ik zo’n onrustig, verontwaardigd gevoel krijg, probeer ik het zo snel mogelijk op een voor mij goede manier af te ronden. Ik blijf wel wat onrustig, anders schreef ik het hier niet nog eens een keer uitgebreid van me af, maar ik probeer dat ook maar te aanvaarden. Ik vind het eigenlijk ook echt wel erg dat het zo moeilijk is gesprekken over grote verschillen ‘goed’ te voeren. Geeft me maatschappelijk ook een slecht gevoel. In een democratie als de onze is het toch belangrijk om onderling, ook als burgers, de verbinding blijven leggen om ‘m te laten functioneren. Ik heb er daarom ook een slecht gevoel over om gewoon maar af te haken. Maar het is niet anders. Als individu breng je hier geen verandering in een stief kwartiertje op een achternamiddag. 

Mija schreef op 01-08-2021 om 11:47:

[..]

Herkenbaar. Ik vind de kletsdraadjes prima. Daar voel ik me in verreweg de meeste gevallen gewoon niet toe aangetrokken. Maar de meningen-draadjes die binnen de kortste keren kort door de bocht en zonder veel onderscheidingsvermogen ontaarden in provoceren, zich wentelen in eigen gelijk, sneren, mopperen en klagen, zijn niet te harden. Ik heb zelf bepaalde opvattingen maar volgens mij ben ik ‘politiek’ genoeg om de discussie aan te gaan met mensen. Maar dit is geen discussie. Er wordt niet echt aan beeldvorming gedaan. Men weet gewoon al hoe het zit. Feiten, meningen en gevoelens lopen volledig in elkaar over. Er is geen echte interesse hoe anderen over dingen zouden kunnen denken. Als er tegenspraak komt, volgt een aanval of de slachtoffer-rol. Domineren, linksom of rechtsom. Ik begin eerlijk gezegd ook de neiging te krijgen daar huis- tuin- en keuken diagnostiek op los te laten maar dat voegt niks toe aan de discussie. Het is vooral een heel vervelende manier van omgaan met elkaar. Ik moet ook enorm op mezelf passen dat ik niet heel venijnig word. Het is best wel eens lekker een keer een pittige verbale klapper te maken maar dat hoort bij een debat, waarbij mensen dat incalculeren, ook weten te incasseren en er creatief en sportief in zitten. niet bij een gewone uitwisseling. Het is nu vlees noch vis, geen prettig gesprek tussen interessante, open mensen die verbinding leggen en geen debat met sterke, sportieve tegenstanders. En de inhoud en de kwaliteit van het gesprek spoelen door het putje weg.

Ik heb trouwens niets tegen kletsdraadjes, mocht dat zo overkomen in mijn bijdragen hier en in andere forum-draadjes, het is puur dat als je er geen deel van uitmaakt, dat ze dan een 'verstoring' veroorzaken in je overzicht bij recente topics. Omdat de voor mij zinnige topics dan ondersneeuwen.
Ik heb zelf vroeger veel geschreven in kletsdraadjes en dat was niet alleen leuk en zinvol, maar ik heb er ook erg leuke contacten aan overgehouden.

Maar dames met de nieuwe mogelijkheden op beide fora kan je toch je recente inhoud overzichtelijk houden door het blokkeren van complete pijlers. 
Ik heb gewoon sexualiteit en echtscheiding geblokkeerd, pijlers wat ik niet mee wil schrijven of kan schrijven, omdat ik er geen ervaring mee heb. 
Ik heb 2 inlogcodes 1op oo en 1 op via, als al die draadjes die er nu kopen in huiskamer me gaan vervelen zet ik die pijler ook "uit" probleem opgelost!

Ik begrijp nu uit jullie beschrijving van het Viafora waarom de moderatoren nu ineens zoveel meer van zich laten horen. Dat is blijkbaar daar veel meer nodig. Op OO hoorde je ze bijna niet, of tenminste, ik merkte er bijna niks van, behalve toen bij die man die ons steeds voor suffe dozen uitmaakte en weggestuurd is.
Het heeft er wel toe geleid dat iemand die in haar eentje OO volschreef nu weg is. Ben benieuwd of OO nu overleeft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.