Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Over het forum Over het forum

Over het forum

Viafora vs OO

ik merk dat ik steeds vaker inlog bij viafora. T is daar best gezellig. Levendig, drukker.  Ik zie bijna alle oo discussies  daar en een hoop nieuwe. Zat me zelfs af te vragen of er dingen zijn die ik mis als ik alleen via viafora inlog ipv via OO.  Ben ik  de enige?  

Peiling

Hoe ga jij om met viafora?
63 stemmen
44%
11%
44%

Ik vind er niet zoveel van hoor, het is wat het is. De reacties heb je sowieso nooit in de hand. Ik was hier 20+ jaar geleden ook wel eens en toen was OO een grote community met veel vaste forumleden die ik waardeerde, vooral vanwege het respect waarmee ze reageerden. Ik vind het jammer dat veel van die vaste forumleden weg lijken te zijn {sinds de nieuwe stij?), maar ik moet zelf ook wennen aan die nieuwe opzet... en Viafora is exact hetzelfde opgezet! De grotere groep deelnemers snap ik niet zo, want je ziet op Viafora niet dat het bericht oorspronkelijk op OO is geplaatst, toch?

Ik begrijp dus dat Viafora in het leven is geroepen voor het Viva-forum. Dat zou inderdaad samen met het tijdschrift stoppen... maar het forum gaat nu toch gewoon verder.
Lijkt mij dat de groep forumbezoekers alleen maar over meer forums wordt verspreid.

Hannemeike schreef op 25-07-2021 om 10:55:

Inmiddels staat wel - in viaforastijl en daardoor niet erg zichtbaar - bij de openingspost van een gedeeld topic 'lees ook op viafora'. Bij viafora staat er in dat soort gevallen in ouders.nl-stijl rood te vloeken tussen al het roze en dus een stuk zichtbaarder 'lees ook op ouders nl.'

Deze had ik nog niet gelezen... ja, het staat er dus wel. Zelfs met een link. Dus dan krijg je gewoon twee draadjes... Misschien als mensen lid zijn van beide communities? Anders kun je als topic starter maar op één platform reageren.

Ik was hier idd eventjes niet geweest... kan me voorstellen dat er is gemeld dat dit opgestart ging worden. Net zoals op Viva duidelijk is gecommuniceerd dat ze gingen stoppen (en nu toch weer niet).

Leanne,
Een gedeeld draadje is één draadje en op beide fora te zien. Dus als jij op OO een reactie typt, is die reactie ook op Viafora te zien.

Leanne schreef op 25-07-2021 om 11:07:

[..]

Deze had ik nog niet gelezen... ja, het staat er dus wel. Zelfs met een link. Dus dan krijg je gewoon twee draadjes... Misschien als mensen lid zijn van beide communities? Anders kun je als topic starter maar op één platform reageren.

Nee, je hebt 1 draadje die je zowel vanaf OO als Viafora kunt bereiken. 

Je kunt met je inloggegevens ook op beide fora inloggen

IngridT

IngridT

26-07-2021 om 14:50 Topicstarter

T is  een beetje fiftyfifty zie ik. De  mensen die (ook) meedoen bij viafora vs degenen die het naast zich neer leggen.

als gebruiker van beide fora merk ik dat ik het opeens een stuk levendiger en actiever vind, het forumgebeuren. Leuk! Ik merk wel dat ik soms amper het verschil meer merk. Op welk forum ik aan t typen ben… 

maar ik vraag me wel af wat de mensen die alleen OO gebruiken nu zien en merken. Want de typische ouder en kind draadjes ( die dus gedeeld worden  met viafora)  die ontploffen  volgens mij. Opeens weer allerlei zwangerschapsdraadjes, en allerlei nieuwe namen die net doen alsof ze al helemaal gesetteld zijn en elkaar al kennen ( en dat klopt vast, maar dan wel via viafora). En ik vraag me af of het rustiger aan t worden is in de niet- ouder gerelateerde rubrieken..want zoals ik bij viafora las… als je iets algemeens wilt vragen (of het nou gaat over de voordelen van vloerisolatie of over de leukste kroegjes in haarlem) krijg je bij viafora wsch meer respons dan bij OO….

IK ben ook viafora fan, vind dat de opvolgers van H en J in een korte tijd een berg werk verzet hebben en alle lof verdienen. Eerlijk gezegd kwam ik al lang niet meer zo veel op OOL, af en toe bij vlagen en dan vooral uit nostalgische overwegingen. SInds de laatste Wende zijn er ook een hoop mensen uit mijn blikveld verdwenen. Mijn kinderen zijn het huis uit, de directe links met het ouderschap is er niet meer ..en om nou op een ouderforum nog Oma weet Raad te spelen trekt me ook niet. EEn overstap naar een wat algemener forum ligt wel voor de hand. Ben nog even aan het wikken of ik me dan ook maar een nieuwe nick aan ga meten voor een frisse start. Moet dan wel voor eeuwig en altijd mijn snavel houden over keukenvrienden natuurlijk, wil dat kans van slagen hebben. En ik ga wat pijlers uitzetten om er niet helemaal in te verzuipen.

Dat zou ik leuk vinden, als je hier weer regelmatig komt. Ik las je altijd graag en heb mijn geliefde Kenny aan jou te danken. Jouw advies heeft me destijds over de streep getrokken om zoveel geld aan hem uit te geven.
Ik vergeet mijn nicknames altijd dus ik weet niet meer welke ik toen had maar ons pad heeft zich de afgelopen 20 jaar vaak genoeg gekruist.
Nu maar hopen dat er meer van de oude garde hier komen neuzen en vooral blijven. 

Ik schrijf hier sporadisch mee en schrijf nu ook soms mee op viafora. Merk wel dat ik eerder op Viafora kijk dan op OO omdat het hier al langer  wat stiller is. Maar dat ligt ook aan mijzelf want ben geen fervente schrijver.

IngridT

IngridT

27-07-2021 om 12:59 Topicstarter

kenfan schreef op 26-07-2021 om 22:27:

IK ben ook viafora fan, vind dat de opvolgers van H en J in een korte tijd een berg werk verzet hebben en alle lof verdienen. Eerlijk gezegd kwam ik al lang niet meer zo veel op OOL, af en toe bij vlagen en dan vooral uit nostalgische overwegingen. SInds de laatste Wende zijn er ook een hoop mensen uit mijn blikveld verdwenen. Mijn kinderen zijn het huis uit, de directe links met het ouderschap is er niet meer ..en om nou op een ouderforum nog Oma weet Raad te spelen trekt me ook niet. EEn overstap naar een wat algemener forum ligt wel voor de hand. Ben nog even aan het wikken of ik me dan ook maar een nieuwe nick aan ga meten voor een frisse start. Moet dan wel voor eeuwig en altijd mijn snavel houden over keukenvrienden natuurlijk, wil dat kans van slagen hebben. En ik ga wat pijlers uitzetten om er niet helemaal in te verzuipen.

Gezellig kenfan!  Vraag me af of t je lukt om de banden met t verleden volledig te verbreken met een nieuwe nick…maar we gaan het zien….

Ik vind het forum ineens zo druk dat ik het allemaal niet meer kan volgen. Kijk je even niet dan zijn er meer dan 100 reacties in een draadje, dat kost me dan teveel tijd om bij te lezen. Wel jammer, want daardoor doe ik veel minder mee dan eerst. Ik lees vooral de serieuzere niet-kindgerelateerde topics, maar die worden nu steeds minder en op viaforum is het me nog teveel zoeken tussen alle lolligheid. Nou ja, we gaan zien wat er van komt!

RosaMontana schreef op 27-07-2021 om 16:47:

Ik vind het forum ineens zo druk dat ik het allemaal niet meer kan volgen. Kijk je even niet dan zijn er meer dan 100 reacties in een draadje, dat kost me dan teveel tijd om bij te lezen. 

Je kunt een aantal rubrieken die je blokkeren vanuit je account. Ik zie nu geen rubrieken meer over zwanger worden tot en met kleutertijd. Daarmee vallen de andere rubrieken meer op als je bij recente topics kijkt

mut

mut

27-07-2021 om 17:55

Ik heb eens rondgekeken op viaforum en denk dat ik daar wel vaker ga lezen. Ga geen moeite doen voor een nieuwe nick. Net als Kenfan was er steeds minder op OOL. Niet dat bij alle kinderen de deur uit zijn (helaas) maar er zit schot in. 

Ik merkte ook dat ik de laatste tijd (jaar?) meer meelas dan schreef. Kinderen worden groter, dus de kindgerelateerde onderwerpen trokken me niet meer zo. 
Ik vind het leuk om te lezen dat een aantal oude rotten van hier meeverhuisd zijn naar Viafora. Ik mis daar namelijk wel nog een beetje het wij-gevoel, dat ik hier toch wel had en bij Viva absoluut niet.

Enne Kenfan: I dare you, jouw schrijfstijl is zo markant, ik geloof niet dat een nickwissel dan heel veel nut heeft. 

mut

mut

27-07-2021 om 23:37

O.T vraagje aan ingridT. Uit nieuwsgierigheid: als je als fulltime leerkracht aan het werk bent in het middelbaar onderwijs, hoeveel uur sta je dan effectief voor de klas? Simpelweg omdat ikzelf nu werk als leerkracht (in België) en daarvan weet ik hoeveel uren ik voor de klas sta (en hoeveel als standby/ schoolpleinwacht/ poortwacht). 

IngridT

IngridT

28-07-2021 om 00:03 Topicstarter

In Nederland is een volle baan ongeveer 25 lesuren (van 50 minuten) per week. En in België? ( staat me bij dat NL in verhouding tot de rest  v Europa/ wereld erg hoog zit que keiharde lestijd per week)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.