Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Over het forum Over het forum

Over het forum

Viafora vs OO

ik merk dat ik steeds vaker inlog bij viafora. T is daar best gezellig. Levendig, drukker.  Ik zie bijna alle oo discussies  daar en een hoop nieuwe. Zat me zelfs af te vragen of er dingen zijn die ik mis als ik alleen via viafora inlog ipv via OO.  Ben ik  de enige?  

Peiling

Hoe ga jij om met viafora?
63 stemmen
44%
11%
44%

Ik kwam op Viva voor de reuring en op OO omdat ik daar iedereen kende. Inmiddels is Viafora een soort Viva-kloon geworden en de Viva’ers zijn met zoveel binnengekomen dat ze in razend tempo voor een cultuuromslag zorgen.
Ik denk dat dat op een gegeven moment wel afloopt. Dan gaan ze weer richting Viva en blijven de meer gematigden over. Moet er gewoon flink gemodereerd blijven. Bij OO blijven dan hopelijk de jonge ouders.

Luchtige draadjes met humor miste ik de laatste jaren wel op OOL, maar VIafora is gewoon  verpletterend veel, en het is lastig schiften.  OOL was vroeger ook heel levendig maar In de oervorm ging  selectief lezen een stuk makkelijker: de OP in het goudgele veld, en daaronder de namen van degenen die reageerden.   Nu scroll je je een artroseduim. Ben ik het enige forumfossiel dat  nog met heimwee terugdenkt aan het goudgele veld, of zijn er meer liefhebbers voor een retroforum?  Ouders Online met dekt al jaren de lading niet meer, Oudjes Online is te confronterend, maar wat denken jullie van iets als  Golden Square ? Eerder genoemde omroep MaX, Tena Lady, Prostaforce, Kukident, Ymea , Pleegzuster Bloedwijn en Warninks advocaat staan ongetwijfeld al  te trappelen om te adverteren.  Een goudmijn. 

Dat de luchtigheid ontbrak is zeker waar. (Heel) vroeger, in de tijd van de banaan van Lidwientje, hadden we regelmatig grappige draadjes over kinderuitspraken e.d., maar de laatste jaren kwamen daar drie reacties op in vijf dagen. Sowieso was de respons vaak mager, tenzij Ad of Annej met een draadje aan de haal gingen.

IngridT

IngridT

01-08-2021 om 16:14 Topicstarter

kenfan schreef op 01-08-2021 om 15:30:

Luchtige draadjes met humor miste ik de laatste jaren wel op OOL, maar VIafora is gewoon verpletterend veel, en het is lastig schiften. OOL was vroeger ook heel levendig maar In de oervorm ging selectief lezen een stuk makkelijker: de OP in het goudgele veld, en daaronder de namen van degenen die reageerden. Nu scroll je je een artroseduim. Ben ik het enige forumfossiel dat nog met heimwee terugdenkt aan het goudgele veld, of zijn er meer liefhebbers voor een retroforum? Ouders Online met dekt al jaren de lading niet meer, Oudjes Online is te confronterend, maar wat denken jullie van iets als Golden Square ? Eerder genoemde omroep MaX, Tena Lady, Prostaforce, Kukident, Ymea , Pleegzuster Bloedwijn en Warninks advocaat staan ongetwijfeld al te trappelen om te adverteren. Een goudmijn.

Nee hoor Kenfan, je bent niet alleen. Ik was oprecht  heel blij met viafora, maar het wordt  me na een week al teveel van het goede. Heb  idd ook de indruk dat de balans  aan t schuiven is. Naar meer luchtigheid. En idd ook een hoop discussie die niet helemaal in mijn straatje is. En het stomme is…ik heb OOL heel lang superfijn gevonden juist OMDAT je er mensen trof die soms heel andere ideeën hadden, of anders in t leven stonden dan ikzelf. Vond dat altijd leerzaam. Interessant. Leuk. 
Maar op viafora voelen sommige gesprekken wel heel erg ver van mijn bed qua onderwerpkeuze / manier van reageren. 

Ik hoop dat t op een of andere manier uitkristalliseert. Zodat iedereen aan z’n trekken komt en zich ok voelt. 
Misschien  is je ‘golden square’ niet eens zo’n slecht plan. Wordt het kinder- deel van OO gewoon een subforum van  viafora, en komt  daarnaast die ‘ bruine kroeg ‘ met stamtafel terug voor de oude garde & evt Viva overlopers met wat minder behoefte aan vooral ongein. 

'Ben ik het enige forumfossiel dat nog met heimwee terugdenkt aan het
goudgele veld, of zijn er meer liefhebbers voor een retroforum?'

Hier ook nog een.

Ik heb niet op viafora gekeken, maar de invloed van mensen die reageren is wel merkbaar op het forum van Ouders Online. Wat is zo lees van anderen mis ik er niet zoveel aan. Een mening geven en dan denken dat alles gezegd is, dat spreekt mij niet zo erg aan. Ik zit daarom ook nauwelijks op facebook, instagram etc. Dus als internet 'ontploft' heb ik nergens last van. Wel zo gemakkelijk. Maar blijkbaar is dit voor de jongere generatie een betere plek dat het 'oude' Ouders Online.

Ik houd wel van Ouders Online, dus ik zou het missen als het zou verdwijnen. Ik denk dat er nog steeds een plek is voor Ouders Online, omdat ik denk dat er toch wel mensen zijn die wat serieuzer willen nadenken en vragen hebben. Ik lees net een stukje van Etty Hillesum: 'Ik denk, dat er vele onbeantwoorde en hulpeloze vragen door het luchtruim zweven, tussen de mensen heen en weer en wanneer iedereen op zijn eigen wijze en naar eigen vermogen beginnen zou die vragen uit hun zoek en hulpeloosheid te verlossen, waarvoor hij een antwoord, een onderdak heeft, dan zouden er niet zo vreselijk veel dakloze vragen zijn.'

Tsjor

Haaknaald schreef op 01-08-2021 om 13:56:

Maar dames met de nieuwe mogelijkheden op beide fora kan je toch je recente inhoud overzichtelijk houden door het blokkeren van complete pijlers.
Ik heb gewoon sexualiteit en echtscheiding geblokkeerd, pijlers wat ik niet mee wil schrijven of kan schrijven, omdat ik er geen ervaring mee heb.
Ik heb 2 inlogcodes 1op oo en 1 op via, als al die draadjes die er nu kopen in huiskamer me gaan vervelen zet ik die pijler ook "uit" probleem opgelost!

Hoi Haaknaald, ik heb dit al een aantal malen gezegd: ik wil niet de complete rubrieken blokkeren. Inhoudelijke vragen, daar kan ik nog wel wat mee. Het zou ook sneu zijn als iedereen die uit de baby's is de baby-rubriek zou blokkeren, want dan mis je juist reacties van mensen die er ervaring mee hebben.

Als ik alle ouder-relateerde rubrieken zou blokkeren, kan ik net zo goed meteen stoppen hier.

Het golden square lijkt me top! Zowel serieuze zaken als wat gezelligheid, maar niet zo nietszeggend als Viafora. Maar ja, het is inderdaad wel behoorlijk rustig geworden op OO, dus dan zou iedereen wat fanatieker moeten meeschrijven

En de oude opzet was inderdaad ideaal, met titel en naam van de schrijvers onder elkaar.

RosaMontana schreef op 01-08-2021 om 16:41:

Het golden square lijkt me top! Zowel serieuze zaken als wat gezelligheid, maar niet zo nietszeggend als Viafora. Maar ja, het is inderdaad wel behoorlijk rustig geworden op OO, dus dan zou iedereen wat fanatieker moeten meeschrijven

En de oude opzet was inderdaad ideaal, met titel en naam van de schrijvers onder elkaar.

Mee eens wat betreft de opzet, was inderdaad veel overzichtelijker. Maar of dit terug gaat komen, ik ben bang van niet. Maar laten we in ieder geval proberen OO nieuw leven in te blazen. 

mut

mut

01-08-2021 om 16:48

Iets meer luchtigheid zou wel leuk zijn op OOL. Een boekendraadje waar wel ingeschreven wordt bijvoorbeeld of toch iets als een Grand Café waar iedereen eens langskomt om even dag te zeggen en zo nodig hun hart te luchten.  

Viafora begint steeds meer op het vivaforum te lijken. Niet zo gek omdat er steeds meer viva- mensen meeschrijven. Zelf vind ik het ook al minder worden dan in het begin. De toon is gewoon minder prettig. Ik houd wel van een flinke discussie, maar wel graag inhoudelijk en niet op de man. Nu gebeurt dat op OO ook wel eens, maar wel veel minder dan op Viafora of op Viva.

Viafora heb ik totaal een kwartiertje bekeken toen het er een weekje was. Maar het was teveel van alles. Het is luchtig een tijdschrift doorbladeren, hier en daar een opmerking achterlaten en reactie's daarop heb je geen zin om te lezen. Er staan een dag later zoveel opmerkingen bij, kost teveel tijd. 
Dus ik was er al snel klaar mee. Ouders online werd wel wat stiller de laatste jaren, minder geplaatste topics en minder reactie's, vaak van dezelfde forumleden, logisch als er steeds minder zijn. Als ik een nieuwe topic zie staan weet ik al wie er waarschijnlijk heeft gereageerd. 
Ik loop qua fora dus wat met mijn ziel onder de arm. Misschien is het én hier én zeker op Viafora een afgesloten hoofdstuk voor mij. Ligt niet aan de forums, ligt aan mij. 

Amsterdamse schreef op 01-08-2021 om 11:26:

Phoe, mijn eerdere enthousiasme begint wel behoorlijk af te nemen. Ik vind het toch een te hoog gehalte gepiep en gezeur. En topics verlopen vaak op dezelfde manier, die oeverloze herhaling ook, iedereen moet zijn/haar zegje doen. Not my cup of tea.

Hallo OO-ers. Ik was eens aan het rondsneupen op OO en ik kwam dit topic tegen. Als echte Viva-er, wilde ik toch even reageren. Ik heb mij bij Via aangemeld, omdat natuurlijk in eerste instantie Viva zou stoppen. En Via leek mij een heel goed alternatief. Toen Viva wel door ging, heb ik toch  het besluit genomen om daar te stoppen. Ik was wel klaar met het gezeur en gezeik daar. Ook de manier hoe de mods de laatste tijd te werk gingen, vond ik niet fijn. 

Ik moet bekennen dat ik een aantal dingen die jullie schrijven wel herken. Maar ik wil ook zeggen, dat het maar een klein groepje is, die zich zo gedraagt. En dat vind ik jammer, omdat zij het, wederom, voor een grotere groep verpesten. 

Nou ja, dat dus, hoop dat jullie ook zien, dat er genoeg dames zijn, die op een normale manier schrijven en reageren. 

Eens hoor Friezinnetje. Ik heb het afgelopen jaar genoeg op viva meegelezen om te merken dat de meeste  Vivaforummers  weliswaar directer en bondiger reageren dan hier gebruikelijk is (vind ik eigenlijk wel een pre), maar  niet allemaal gierend de bocht uitvliegen.  Als niet zo aan mijn ouwe forummakkers hing was ik misschien wel overgestapt: sneller antwoord op praktische vragen, genoeg empathische schrijvers om ook wat gevoeliger zaken aan de orde durven te stellen en meer humor dan hier de laatste jaren. Topics als  ¨gierige acties" of ¨verschrikkelijke bruiloften" vind ik onderhoudender dan de 100 and counting overspel - en jeugdzorgdraadjes

Maar ja, het is wel een vloedgolf ineens na al die magere OOLjaren. Misschien toch een kwestie van kennismaken en de negeerknoppen gebruiken. Een ouderforum in de lucht houden waar de harde kern inmiddels rond de 50 is wordt lastig.

Wat ik trouwens echt heel positief vind is de nieuwe openheid van forumbeheer/mods en de snelheid waarmee ze reageren in plaats van dat vragen en kritiek direct afgekapt worden.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

02-08-2021 om 14:04

Pief schreef op 01-08-2021 om 18:06:

Viafora begint steeds meer op het vivaforum te lijken. Niet zo gek omdat er steeds meer viva- mensen meeschrijven. Zelf vind ik het ook al minder worden dan in het begin. De toon is gewoon minder prettig. Ik houd wel van een flinke discussie, maar wel graag inhoudelijk en niet op de man. Nu gebeurt dat op OO ook wel eens, maar wel veel minder dan op Viafora of op Viva.

Zo jammer vind ik dit! Ik kom ook van viva, maar vond het juist zo'n verademing om op viva onderwerpen nu eens inhoudelijke reacties in de sfeer van OO te lezen. Dat houdt een topic voor mij veel langer interessant. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.