Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Als je man nog sturing nodig heeft


Kleine kinderen hebben ten opzichte van hun lichaamsinhoud een relatief groot lichaamsoppervlak. Daarom koelen ze snel af. Ze hebben nog een slabje om en moeten nog gevoerd worden, dus ze zijn waarschijnlijk nog niet zelfstandig genoeg om zelf te bedenken dat een jas wel handig is of om aan te geven dat ze het koud hebben.
Zouden jullie het echt oké vinden als je partner je baby/dreumes/peuter zonder jas de vrieskou in stuurt?

MamaE schreef op 06-11-2023 om 10:37:

Kleine kinderen hebben ten opzichte van hun lichaamsinhoud een relatief groot lichaamsoppervlak. Daarom koelen ze snel af. Ze hebben nog een slabje om en moeten nog gevoerd worden, dus ze zijn waarschijnlijk nog niet zelfstandig genoeg om zelf te bedenken dat een jas wel handig is of om aan te geven dat ze het koud hebben.
Zouden jullie het echt oké vinden als je partner je baby/dreumes/peuter zonder jas de vrieskou in stuurt?

Nee maar je krijgt geen longontsteking van zonder jas naar buiten gaan. Zoek het maar op.

MamaE schreef op 06-11-2023 om 10:37:

Kleine kinderen hebben ten opzichte van hun lichaamsinhoud een relatief groot lichaamsoppervlak. Daarom koelen ze snel af. Ze hebben nog een slabje om en moeten nog gevoerd worden, dus ze zijn waarschijnlijk nog niet zelfstandig genoeg om zelf te bedenken dat een jas wel handig is of om aan te geven dat ze het koud hebben.
Zouden jullie het echt oké vinden als je partner je baby/dreumes/peuter zonder jas de vrieskou in stuurt?

Kinderen hebben het minder snel koud juist, omdat zij in verhouding meer bruin vet hebben. (bruin vet zet energie om in warmte, je 'kweekt bruin vet als je juist in koudere omgeving bent, of koud afdoucht). 

Ik zou kinderen wel een jas aandoen als het koud is buiten. Ze kunnen dan weliswaar niet ziek worden van kou, maar een lichaam gebruikt energie om te strijden tegen ziektekiemen. Als deze verbruikt worden voor het lichaam warm houden, houd je minder energie over. 

MamaE schreef op 06-11-2023 om 10:37:

Kleine kinderen hebben ten opzichte van hun lichaamsinhoud een relatief groot lichaamsoppervlak. Daarom koelen ze snel af. Ze hebben nog een slabje om en moeten nog gevoerd worden, dus ze zijn waarschijnlijk nog niet zelfstandig genoeg om zelf te bedenken dat een jas wel handig is of om aan te geven dat ze het koud hebben.
Zouden jullie het echt oké vinden als je partner je baby/dreumes/peuter zonder jas de vrieskou in stuurt?

Te dik gekleed zijn en dan tijdens het spelen gaan zweten en oververhit raken lijkt me veel schadelijker. Mijn zoon had altijd ruzie met de BSO leiding omdat hij zijn jas niet aan wilde buiten, dus daar moesten wij steeds gesprekken over voeren dat dat van ons niet hoeft. Er zit een groot verschil tussen stilzitten in de kou en bewegen in de kou. Als vader de kinderen in hun shirtje in de vrieskou in de buggy vervoert lijkt me dat niet zo verstandig. Maar als een kleuter het heet heeft, laat hem lekker zijn jas uit doen, die bewaar je dan voor als hij moegespeeld het koud begint te krijgen. Alles draait toch om kijken wat het kind nodig heeft. Mijn schoonmoeder had van haar schoonmoeder geleerd “als moeder het koud heeft moet het kind een jas aan” oftewel ouders projecteren hun eigen behoefte op het kind maar kijken niet wat het kind zelf nodig heeft.

Overigens hebben mijn man en ik al 25 jaar discussies over hoe je kinderen moet grootbrengen (en over hoeveel water er bij de aardappels moet en hoe je de vaatwasser het beste inruimt…) maar het woord “sturing” zouden we geen van beiden gebruiken, je kunt het ook oneens zijn zonder die ander als een onwetende sufferd weg te zetten.

AnnaPollewop schreef op 06-11-2023 om 13:22:

[..]

Te dik gekleed zijn en dan tijdens het spelen gaan zweten en oververhit raken lijkt me veel schadelijker. Mijn zoon had altijd ruzie met de BSO leiding omdat hij zijn jas niet aan wilde buiten, dus daar moesten wij steeds gesprekken over voeren dat dat van ons niet hoeft. Er zit een groot verschil tussen stilzitten in de kou en bewegen in de kou. Als vader de kinderen in hun shirtje in de vrieskou in de buggy vervoert lijkt me dat niet zo verstandig. Maar als een kleuter het heet heeft, laat hem lekker zijn jas uit doen, die bewaar je dan voor als hij moegespeeld het koud begint te krijgen. Alles draait toch om kijken wat het kind nodig heeft. Mijn schoonmoeder had van haar schoonmoeder geleerd “als moeder het koud heeft moet het kind een jas aan” oftewel ouders projecteren hun eigen behoefte op het kind maar kijken niet wat het kind zelf nodig heeft.

Overigens hebben mijn man en ik al 25 jaar discussies over hoe je kinderen moet grootbrengen (en over hoeveel water er bij de aardappels moet en hoe je de vaatwasser het beste inruimt…) maar het woord “sturing” zouden we geen van beiden gebruiken, je kunt het ook oneens zijn zonder die ander als een onwetende sufferd weg te zetten.

Precies dat. 
Ik ben ook wel vaker overtuigd van mijn eigen gelijk, en soms heb ik dat ook echt wel. Maar meestal gaat het om verschillende kanten aan een situatie en verschillende zienswijzen. En soms sla ik zelf volledig de plank mis.

En juist over wat een kind nu zelf nodig heeft kun je ook flink verschillen van mening. 

AnnaPollewop schreef op 06-11-2023 om 13:22:

[..]

Te dik gekleed zijn en dan tijdens het spelen gaan zweten en oververhit raken lijkt me veel schadelijker. Mijn zoon had altijd ruzie met de BSO leiding omdat hij zijn jas niet aan wilde buiten, dus daar moesten wij steeds gesprekken over voeren dat dat van ons niet hoeft. Er zit een groot verschil tussen stilzitten in de kou en bewegen in de kou. Als vader de kinderen in hun shirtje in de vrieskou in de buggy vervoert lijkt me dat niet zo verstandig. Maar als een kleuter het heet heeft, laat hem lekker zijn jas uit doen, die bewaar je dan voor als hij moegespeeld het koud begint te krijgen. Alles draait toch om kijken wat het kind nodig heeft. Mijn schoonmoeder had van haar schoonmoeder geleerd “als moeder het koud heeft moet het kind een jas aan” oftewel ouders projecteren hun eigen behoefte op het kind maar kijken niet wat het kind zelf nodig heeft.

Overigens hebben mijn man en ik al 25 jaar discussies over hoe je kinderen moet grootbrengen (en over hoeveel water er bij de aardappels moet en hoe je de vaatwasser het beste inruimt…) maar het woord “sturing” zouden we geen van beiden gebruiken, je kunt het ook oneens zijn zonder die ander als een onwetende sufferd weg te zetten.

Ik heb 1x een baby met een koortsstuip moeten behandelen omdat het 1,5 uur in een skipakje in de maxicosi in de auto had gezeten. Te warm is (oha) echt schadelijker dan te koud! Maar dit is natuurlijk geheel off topic.

Als ik TO was zou ik eens informeren naar opvoedbegeleiding, of video thuistraining. Want ik denk dat een buitenstaander wel helder kan krijgen wat er precies gebeurt tussen TO en haar man, of daar iets van een diagnose onder zou kunnen zitten en/of hoe ze beter kunnen communiceren. Vanaf hier vind ik het heel lastig in te schatten hoe ‘erg’ de situatie is.

Nick90 schreef op 06-11-2023 om 11:06:

[..]

Nee maar je krijgt geen longontsteking van zonder jas naar buiten gaan. Zoek het maar op.

Ach, onderkoeld raken is ook niet het probleem? 

Pinokkio schreef op 06-11-2023 om 14:41:

[..]

Precies dat.
Ik ben ook wel vaker overtuigd van mijn eigen gelijk, en soms heb ik dat ook echt wel. Maar meestal gaat het om verschillende kanten aan een situatie en verschillende zienswijzen. En soms sla ik zelf volledig de plank mis.

En juist over wat een kind nu zelf nodig heeft kun je ook flink verschillen van mening.

En heb je daar dan ook discussies over of je een jas aan moet, in de winter, als je naar buiten gaat? Als je daar al iemand aan moet herinneren omdat je die context niet ziet en dat kennelijk ook niet snel leert.. dan gaan basale dingen niet vanzelf. Wat gaat er nog meer niet vanzelf, denk ik dan. Dat betekent dat je dus de hele dag alert gaat zijn. 

De mensen die opmerken dat je geen longontsteking krijgt van buiten zonder jas lopen, sturen die hun kinderen dan naar buiten zonder jas? Gaan ze zelf zonder jas op pad? Hebben die winterjas van hun kooplijstjes geschrapt want zoiets heb je niet nodig? En dan geen extra trui of sjaal. Dàt zou pas stoer zijn ipv aan de zijlijn iets te roepen als je het zelf niet toepast thuis. 

Philou schreef op 06-11-2023 om 20:18:

[..]

En heb je daar dan ook discussies over of je een jas aan moet, in de winter, als je naar buiten gaat? Als je daar al iemand aan moet herinneren omdat je die context niet ziet en dat kennelijk ook niet snel leert.. dan gaan basale dingen niet vanzelf. Wat gaat er nog meer niet vanzelf, denk ik dan. Dat betekent dat je dus de hele dag alert gaat zijn.

De mensen die opmerken dat je geen longontsteking krijgt van buiten zonder jas lopen, sturen die hun kinderen dan naar buiten zonder jas? Gaan ze zelf zonder jas op pad? Hebben die winterjas van hun kooplijstjes geschrapt want zoiets heb je niet nodig? En dan geen extra trui of sjaal. Dàt zou pas stoer zijn ipv aan de zijlijn iets te roepen als je het zelf niet toepast thuis.

Ik heb geen idee hoe oud de kinderen van TO zijn. In haar openingspost schrijft ze dat 2 van haar kinderen erg moeilijk zijn in de omgang. Misschien is haar man wel makkelijker om heftig gedrag te voorkomen? Of stuurt hij ze zonder jas naar buiten en staan ze daar te bibberen en te huilen van de kou? Ik vind daar nogal verschil in zitten.

In Het voorbeeld winterjas vind ik het wel uitmaken of je het over een baby of peuter hebt of een ouder kind. Mijn kinderen hebben het zelden koud, ook in de winter nauwelijk of het moet ver onder nul zijn, maar zo vaak komt dat niet voor,  dus gingen ook weleens zonder jas naar buiten ( waren ze dus geen peuter meer), kregen ze niks van. Van mij moesten ze het eerst altijd wel maar dan deden ze het toch meestal uit. Zelf loop ik sinds mei ofzo zonder jas en heb toevallig van het weekend een jas uit de kast gepakt met name voor de regen, maar daarvoor droeg ik ook nog geen jas hoor, ik vind het nog helemaal niet koud. 

Zoals TO het beschrijft is haar man wellicht wat chaotisch en nonchalant en zij er pietje precies. En dat kan in de praktijk flink botsen.

Gingergirl schreef op 06-11-2023 om 21:18:

[..]

Ik heb geen idee hoe oud de kinderen van TO zijn. In haar openingspost schrijft ze dat 2 van haar kinderen erg moeilijk zijn in de omgang. Misschien is haar man wel makkelijker om heftig gedrag te voorkomen? Of stuurt hij ze zonder jas naar buiten en staan ze daar te bibberen en te huilen van de kou? Ik vind daar nogal verschil in zitten.

In Het voorbeeld winterjas vind ik het wel uitmaken of je het over een baby of peuter hebt of een ouder kind. Mijn kinderen hebben het zelden koud, ook in de winter nauwelijk of het moet ver onder nul zijn, maar zo vaak komt dat niet voor, dus gingen ook weleens zonder jas naar buiten ( waren ze dus geen peuter meer), kregen ze niks van. Van mij moesten ze het eerst altijd wel maar dan deden ze het toch meestal uit. Zelf loop ik sinds mei ofzo zonder jas en heb toevallig van het weekend een jas uit de kast gepakt met name voor de regen, maar daarvoor droeg ik ook nog geen jas hoor, ik vind het nog helemaal niet koud.

Zoals TO het beschrijft is haar man wellicht wat chaotisch en nonchalant en zij er pietje precies. En dat kan in de praktijk flink botsen.

Nou het kan zijn dat zij pietje precies is en hij nonchalant maar om dat op basis van het wel of niet aandoen van wen winterjas te bepalen? Het euvel lijkt mij eerder te maken hebben met zijn gebrek aan contekst te zien. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord van iemand die zei, ach heeft de vader de kinderen naar buiten gestuurd zonder jas, in de kou ? Nou prima hoor! En die zouden dan allemaal precies wel hier zitten? En zeker als er iadh kinderen bij zitten wil je niet ook nog een ouder erbij die niet op zulke dingen let. Misschien let hij er wel op maar ziet hij het niet. Dat kan. En wat voor toevoeging is dat aan het geheel? Niet bevordelijk voor een gezellig en ontspannen gezin. 

Het is heel makkelijk tegen iemand te zeggen dat x of y geen probleem is of diegene nu eenmaal pietje precies is (gevalletje accepteren dat hij het niet is) maar hoe stoer ben jijzelf in zo‘n situatie? Ik wed dat in de praktijk het heel anders ligt. 

Wat een hoop posts over die jas en wel of niet ziek worden. Het gaat om het totaalplaatje waarin het sterk klinkt alsof deze man weinig benul heeft van waar hij mee bezig is. 
Een klein kind voeren zonder slab is toch gewoon dom en het laten spelen in een draaiende auto al helemaal. Of contact onderhouden met andere vrouwen omdat je denkt dat dat hoort? Dat is vrij wereldvreemd. 
Ik ben ook wel benieuwd wat voor werk deze man doet en of hij dat dan wel kan. 

SJSL schreef op 06-11-2023 om 21:59:

Wat een hoop posts over die jas en wel of niet ziek worden. Het gaat om het totaalplaatje waarin het sterk klinkt alsof deze man weinig benul heeft van waar hij mee bezig is.
Een klein kind voeren zonder slab is toch gewoon dom en het laten spelen in een draaiende auto al helemaal. Of contact onderhouden met andere vrouwen omdat je denkt dat dat hoort? Dat is vrij wereldvreemd.
Ik ben ook wel benieuwd wat voor werk deze man doet en of hij dat dan wel kan.

Je leest ook maar één kant van het verhaal uiteraard. Ik zie de dingen die TO omschrijft niet direct als een fatale fout ofzo. Ik vind schelden omdat het niet gaat zoals je wil ook niet heel bevorderlijk. 

Philou schreef op 06-11-2023 om 21:31:

[..]

Nou het kan zijn dat zij pietje precies is en hij nonchalant maar om dat op basis van het wel of niet aandoen van wen winterjas te bepalen? Het euvel lijkt mij eerder te maken hebben met zijn gebrek aan contekst te zien. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord van iemand die zei, ach heeft de vader de kinderen naar buiten gestuurd zonder jas, in de kou ? Nou prima hoor! En die zouden dan allemaal precies wel hier zitten? En zeker als er iadh kinderen bij zitten wil je niet ook nog een ouder erbij die niet op zulke dingen let. Misschien let hij er wel op maar ziet hij het niet. Dat kan. En wat voor toevoeging is dat aan het geheel? Niet bevordelijk voor een gezellig en ontspannen gezin.

Het is heel makkelijk tegen iemand te zeggen dat x of y geen probleem is of diegene nu eenmaal pietje precies is (gevalletje accepteren dat hij het niet is) maar hoe stoer ben jijzelf in zo‘n situatie? Ik wed dat in de praktijk het heel anders ligt.

TO schrijft zelf al dat zij ziet dat haar man zijn best doet, maar dat veel dingen hem niet lukken ook niet na veelvuldige herhaling. Dat komt op mij over dat hij het niet expres doet.

De vraag is dan meer; waar ligt dat aan? Wij kunnen van alles gaan suggereren; is het een nonchalant/ chaotisch karakter, iemand noemde al autisme ( dat zou onderzocht kunnen worden), iemand noemde hem dom ( ook dat kan uitgezocht worden, van iemand met een lage intelligentie moet je je verwachtingen bijstellen), is hij door zijn opvoeding wereldvreemd?;  heeft hem dan telkens uitschelden (zie openingspost) zin? Wordt hij geholpen / beter in taakjes door hem uit te schelden? Ik vermoed van niet. En dat uitschelden is ook niet echt bevorderlijk voor een gezellig en ontspannen gezin. En ook niet echt een goed voorbeeld voor de kinderen.

Ik snap de ergernis van TO heel goed in een aantal voorbeelden zoals dat spelen in een auto met draaiende motor, daar zou ik me ook aan ergeren. Maar ze noemt ook voorbeelden (zoals de jas) waarvan je, je kunt afvragen of het allemaal zo erg is als gesteld. Dat heeft niks met stoer te maken maar bij sommige dingen accepteren dat je partner het anders doet.

Gingergirl schreef op 06-11-2023 om 22:59:

[..]


Maar ze noemt ook voorbeelden (zoals de jas) waarvan je, je kunt afvragen of het allemaal zo erg is als gesteld. Dat heeft niks met stoer te maken maar bij sommige dingen accepteren dat je partner het anders doet.

Wat bedoel je daarmee te zeggen? 
Hat gaat er niet om of wij vinden dat het erg is en hoe erg dan wel.. zij vindt het erg moeilijk en daar heeft ze reden toe. Een vriendin van mij heeft een ex die altijd gelijk moet krijgen, Het lijkt mij vreselijk maar ik ben ook niet zijn vrouw (en nu dan ex) geworden. Zij vindt het geen probleem, zij geeft hem gelijk. Heeft een van ons nu recht van spreken of kunnen twee dingen naast elkaar bestaan en allebei gelijk hebben?  En als dat kan, waarom zouden we niet gewoon kunnen uitgaan van wat to (in het algemeen en deze specifiek) zegt en vindt, naast wat jezelf zou vinden als jouw man zo was. 

Philou schreef op 07-11-2023 om 02:15:

[..]

Wat bedoel je daarmee te zeggen?
Hat gaat er niet om of wij vinden dat het erg is en hoe erg dan wel.. zij vindt het erg moeilijk en daar heeft ze reden toe. Een vriendin van mij heeft een ex die altijd gelijk moet krijgen, Het lijkt mij vreselijk maar ik ben ook niet zijn vrouw (en nu dan ex) geworden. Zij vindt het geen probleem, zij geeft hem gelijk. Heeft een van ons nu recht van spreken of kunnen twee dingen naast elkaar bestaan en allebei gelijk hebben? En als dat kan, waarom zouden we niet gewoon kunnen uitgaan van wat to (in het algemeen en deze specifiek) zegt en vindt, naast wat jezelf zou vinden als jouw man zo was.

Zou je  ook zoveel begrip hebben als het een man betrof van wie de vrouw niet doet wat hij wil en hij haar daarop in bijzijn van de kinderen uitscheld? Als je het allemaal zo vervelend vindt vraag je een scheiding aan maar uitschelden omdat iemand niet doet wat jij wil vind ik absoluut niet kunnen en dit stelselmatig doen grenst voor mij wel aan huiselijk geweld. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.