Relaties Relaties

Relaties

Band met je broer/zus

Ik heb één broer (3 jaar ouder) en één half broer (18 jaar jonger) en als ik de broers en zussen om mij heen zie, dan hebben ze echt een vriendschapsband ontwikkeld. Ik vraag mij af of jullie dat ook hebben en of dat normaal is?

Mijn broer zie ik hooguit 1 x in de 3 maanden en daar is de band nogal zakelijk mee. We overleggen over cadeautjes en uitjes die wij met moeders kant met de familie doen en meer eigenlijk niet. Hij is wel een vriendelijke man, maar hij is zo druk met zijn eigen gezin (ik ook trouwens) dat wij nauwelijks een band hebben. Het voelt zo koud en onpersoonlijk.

Mijn halfbroer is bijna 20 jaar jonger en die zie ik hem meer als mijn jongere neefje. Daar is de band warmer mee, zie hem ook wel om de week omdat we dichtbij elkaar wonen. Maar door het leeftijdsverschil mis ik weer de gelijkwaardigheid. Zie hem ook meer als een jongere dan een volwassen man. 

Al met al, zijn de banden met die twee niet slecht, maar ook niet zo goed dat ik ze als vrienden kan zien. Het is gewoon erg oppervlakkig, te minste zo voelt het. 

Kent iemand dit gevoel?

Dus ik vraag mij af, hoe ziet jullie band met je broers/zussen eruit? 


Ik heb éen broer, die inmiddels in het buitenland woont. Ik heb amper contact met hem. Nieuwjaarswensen en verjaardagsfelicitaties over en weer, dat is het wel. En toen hij nog in Nederland woonde was het eigenlijk niet anders. Over en weer zijn we altijd bereid de ander te helpen als dat nodig zou zijn, maar we zijn gewoon tamelijk verschillende persoonlijkheden en we hebben niet echt de behoefte aan nauwer contact. Dus de band is losjes, maar daar hebben we geen problemen mee. 

Mijn partner heeft 2 broers en 2 zussen die op 1 na ook in diverse buitenlanden wonen, en hun onderlinge band is heel hartelijk, met regelmatig geapp over en weer. Met de in Nederland wonende broer hebben we zeer regelmatig contact. Dat ziet er dus heel anders uit dan tussen mijn broer en mij. 

Mona-xxx

Mona-xxx

11-08-2022 om 15:43 Topicstarter

Temet schreef op 11-08-2022 om 15:33:

Ik heb éen broer, die inmiddels in het buitenland woont. Ik heb amper contact met hem. Nieuwjaarswensen en verjaardagsfelicitaties over en weer, dat is het wel. En toen hij nog in Nederland woonde was het eigenlijk niet anders. Over en weer zijn we altijd bereid de ander te helpen als dat nodig zou zijn, maar we zijn gewoon tamelijk verschillende persoonlijkheden en we hebben niet echt de behoefte aan nauwer contact. Dus de band is losjes, maar daar hebben we geen problemen mee.

Mijn partner heeft 2 broers en 2 zussen die op 1 na ook in diverse buitenlanden wonen, en hun onderlinge band is heel hartelijk, met regelmatig geapp over en weer. Met de in Nederland wonende broer hebben we zeer regelmatig contact. Dat ziet er dus heel anders uit dan tussen mijn broer en mij.

Wat jij met je broer heb, heb ik ook met mijn broer. Alleen het praktische hoognodige contact is er. Maar dan houdt het ook op. Ik word er altijd best jaloers van als andere een beter band hebben, maar ja, het is wat het is.

Herkenbaar. Dat heb ik ook met mijn 3-jaar oudere broer. Ik heb het echt geprobeerd, maar onze levens zijn zo anders. Ik houd van hem, maar spreek hem weinig.

Mona-xxx

Mona-xxx

11-08-2022 om 16:53 Topicstarter

Fruitijsje schreef op 11-08-2022 om 15:54:

Herkenbaar. Dat heb ik ook met mijn 3-jaar oudere broer. Ik heb het echt geprobeerd, maar onze levens zijn zo anders. Ik houd van hem, maar spreek hem weinig.

Het is een raar gevoel, hé. Van iemand houden die je niet veel spreekt of zelfs leuk vindt. Soms wil ik gewoon een andere band met hem, maar wij hebben ieder een eigen leven en onze band is niet de eerste of zelfs tiende prioriteit. En het is al zo lang verwaterd...

ik heb 3 broers, allen ouder dan ik. 
De jongste hiervan woont in Canada. Ik zie en spreek hem helaas niet vaak, ga zo eens per 5 jaar enkele weken op vakantie in zijn regio en zie hem dan een flink aantal keren en neem daarna met pijn in het hart afscheid. 
De andere 2 broers zijn flink ouder dan ik. Het rare is dat ik met de oudste ongeveer 2 decennia geleden veel contact had en met de middelste bijna niet. 
Nu is het omgedraaid: ik ga komend weekend met de middelste primitief kamperen (omdat onze beide partners daar niet van houden), oudste broer zie ik maar zelden. Maar ALS we elkaar zien, bv. bij het kerstdiner is het altijd wel erg gezellig. Hoewel ik de positie van jongste nog steeds wel voel (dat ze soms doen alsof ik met zaken minder ervaring heb omdat ik de jongst ben - ze staan soms te versteld van wat ik weet ). Vooral afstand (3 uur rijden) en leeftijds/levensfaseverschil maken dat ik momenteel weinig contact met oudste heb. 


overigens hebben we via de familie-app wel regelmatig contact, worden hoogtepunten gedeeld of discussies gevoerd over actuele onderwerpen/nieuws/artikelen. Samenvattend, ik spreek ze niet frequent maar de verhoudingen zijn (zeer) goed. Ik koester het.

Bijtje82

Bijtje82

11-08-2022 om 17:17

Ik heb 2 zusjes, 2 broertjes en een oudere broer. Hoor ze alleen met verjaardagen en een van de zusjes tussendoor wat vaker. 
Heb eigenlijk helemaal geen band met ze. Kan goed met ze, behalve een van de broertjes. Daar heeft niemand contact mee. 
Maar kan ook prima zonder ze. 
Ik mis wel het echte familie gevoel.

Ik heb maar 1 broer, 13 jaar niet gezien, daarvoor af en toe op mijn initiatief. Zijn vrouw heeft nogal wat invloed gehad op de onderlinge relaties helaas. Ik heb nooit ruzie met ze gehad.

Bijtje82

Bijtje82

11-08-2022 om 18:14

Fer13 schreef op 11-08-2022 om 17:20:

Ik heb maar 1 broer, 13 jaar niet gezien, daarvoor af en toe op mijn initiatief. Zijn vrouw heeft nogal wat invloed gehad op de onderlinge relaties helaas. Ik heb nooit ruzie met ze gehad.

Bij mijn ene broertje ook idd de vrouw waardoor het contact stopte.

Hoe zou dat komen? Je hoort vaker dat mannen gebroken hebben met familie waar de vrouw dan een hand in heeft gehad, dan andersom. 

Het is bijna altijd..Sinds broer of andere man een nieuwe vriendin/vrouw heeft... 

Ik heb twee broers en twee zussen, maar ik heb weinig contact met ze, alleen als we toevallig samen bij onze ouders zijn. Wel app contact, maar dan vooral zakelijk over onze ouders die af en toe hulp nodig hebben. Ik ben de jongste en word nog steeds zo gezien en behandeld. Verder werd en word ik ook niet echt gezien of gehoord door hen, wat ik soms best moeilijk vindt. De andere vier hebben overigens ook geen hechte band, maar zien elkaar wel vaker voor zover ik weet. Ok ik ben weleens jaloers op hechte broer-en zusrelaties, maar ik weet intussen ook dat het gras bij de buren echt niet groener is...

Mona-xxx

Mona-xxx

12-08-2022 om 07:18 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 11-08-2022 om 18:14:

[..]

Bij mijn ene broertje ook idd de vrouw waardoor het contact stopte.

Hoe zou dat komen? Je hoort vaker dat mannen gebroken hebben met familie waar de vrouw dan een hand in heeft gehad, dan andersom.

Het is bijna altijd..Sinds broer of andere man een nieuwe vriendin/vrouw heeft...

Ik denk dat het komt omdat vrouwen verantwoordelijk worden gehouden voor het onderhouden van familiebanden en sociale contacten en als zij het niet doet, zijn er maar weinig mannen die het zelf willen onderhouden.

Mijn schoonzus is erg terug getrokken en niet erg sociaal, dus ik denk dat mijn broer ook niet gemotiveerd wordt om contact met mij te zoeken. Dus ik snap wat je zegt.

Bijtje82 schreef op 11-08-2022 om 18:14:

[..]

Bij mijn ene broertje ook idd de vrouw waardoor het contact stopte.

Hoe zou dat komen? Je hoort vaker dat mannen gebroken hebben met familie waar de vrouw dan een hand in heeft gehad, dan andersom.

Het is bijna altijd..Sinds broer of andere man een nieuwe vriendin/vrouw heeft...

Misschien omdat veel mannen het onderhouden van sociale contacten aan hun vrouw overlaten en het omgekeerde minder voorkomt. Net zoals het ook vaak de vrouw is die cadeaus namens het stel moet kopen en kaartjes namens het stel moet sturen.

Ik heb trouwens een oom die met de familie brak na aanzetten van zijn vrouw, dus dat past in het beeld

Mona-xxx

Mona-xxx

12-08-2022 om 07:20 Topicstarter

Yoja schreef op 11-08-2022 om 21:58:

Ik heb twee broers en twee zussen, maar ik heb weinig contact met ze, alleen als we toevallig samen bij onze ouders zijn. Wel app contact, maar dan vooral zakelijk over onze ouders die af en toe hulp nodig hebben. Ik ben de jongste en word nog steeds zo gezien en behandeld. Verder werd en word ik ook niet echt gezien of gehoord door hen, wat ik soms best moeilijk vindt. De andere vier hebben overigens ook geen hechte band, maar zien elkaar wel vaker voor zover ik weet. Ok ik ben weleens jaloers op hechte broer-en zusrelaties, maar ik weet intussen ook dat het gras bij de buren echt niet groener is...

Ja dat heb ik ook. Het contact is niet slecht en er is geen ruzie of zo, maar een goede band is het ook niet. Het zit in een grijs gebeid. Ik ben blij dat ik hier wat erkenning vind.

Mona-xxx

Mona-xxx

12-08-2022 om 07:21 Topicstarter

Temet schreef op 12-08-2022 om 07:19:

[..]

Misschien omdat veel mannen het onderhouden van sociale contacten aan hun vrouw overlaten en het omgekeerde minder voorkomt. Net zoals het ook vaak de vrouw is die cadeaus namens het stel moet kopen en kaartjes namens het stel moet sturen.

Ik heb trouwens een oom die met de familie brak na aanzetten van zijn vrouw, dus dat past in het beeld

Als de vrouw het niet wilt, kiest menig man voor het verbreken van familiecontacten omdat hij thuis dan gezeik krijgt als hij het niet doet.

Ik heb 1 zus zijn trekt nogal naar mijn ouders en daar heb ik moeite mee. Ze heeft een jaar of 6 geleden op een verjaardag trots zitten vertellen dat ze altijd naar haar kamer op zolder ging en vertelde dat ze huiswerk maakte en ondertussen ging zitten tv kijken enzo hierdoor was ik een soort van huisslaaf want mijn moeder kon wel op mijn verdieping komen maar niet op de zolder en mijn zus zat met haar 3 jaar ouder en 4 leerjaren hoger altijd op een school een niveau hoger. Dus toen ik op de basisschool zat was het "x kan niet helpen die zit op de middelbare dat is veel werk" en toen ik op de middelbare was het "x zit op het mbo en dag is veel werk dus jij moet meer helpen" mijn zus is dus tot ze het huis uit ging weggekomen met alleen kamer opruimen en de helft van de afwas. Ik deed zo'n beetje het hele huishouden incl. De strijk en dweil.

Maar toen zus dus heel duidelijk vertelde dat ze eigenlijk wel wist wat er gaande was en her tot jaar 23e bewust heeft doorgezet (daarna zijn we beiden uit huis gegaan) is onze relatie vreselijk bekoeld. 

Maar zeiken mannen dan niet over hun schoonfamilie?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.