Relaties Relaties

Relaties

Betaald logeren bij opa en oma

Dag allemaal, ik ben nieuw op het forum. Eigenlijk ben ik niet eens zo heel erg van de fora maar ik heb een vraag over het logeren van kleinkinderen bij hun grootouders, waarvan ik graag eens tips/advies van onafhankelijke andere ouders en/of opa's/oma's zou horen. Ook je mening erover is welkom. Ik heb een aantal berichten gelezen en zal proberen zo compleet mogelijk te zijn:

Het zit zo, ik ben opgegroeid in een fijn en gezellig gezin met vader, moeder en zusje die 2 jaar ouder is en geen kinderwens heeft. Tot zover niets afwijkends, op het gegeven na dat ik hun enige kind met kinderen ben. Mijn ouders respecteren de keuze van mijn zus om geen kinderen te willen, ze is wel een ontzettend leuke en lieve tante. Mijn man is 100% afgekeurd en ontvangt Wajong, ik werk parttime, ben ook deels afgekeurd vanwege reuma, maar verdien niet gigantisch veel. We hoeven niet naar de voedselbank, maar we letten wel op de uitgaven zeg maar.

Mijn man en ik kregen dus twee kinderen, een zoon (op dit moment 10 jaar) en een dochter (op dit moment 8 jaar). Het zijn twee fijne kinderen, met net als alle andere kinderen hun streken maar zonder bijzonderheden waarbij specifiek rekening moet worden gehouden. Een goede vriendin heeft bijvoorbeeld een zoontje met autisme, afhankelijk van het kind en de grootouders is een logeerpartij dan misschien niet altijd gemakkelijk of vanzelfsprekend. Maar mijn ouders gaven en geven juist geregeld aan dat zij het leuk zouden vinden als de kleinkinderen af en toe eens komen logeren.

Het contact is altijd goed geweest, we wonen niet ver van elkaar af en komen regelmatig even voor de gezelligheid bij elkaar langs. Omdat mijn ouders nog vrij jong zijn (oma is 63 en opa 64) en ook gezond begrijp ik dat zij ook hun eigen leven hebben, ze zijn best ondernemend en gaan er graag op uit. Daarnaast houden ze er ook van om lekker in en om het huis te rommelen, dus op zich geen probleem toch? De kinderen komen op verzoek logeren, zodat ik weet dat opa en oma er zelf zin in hebben en de kinderen ook. Ze komen er graag en zien elkaar graag, hebben echt een leuke band. Desondanks logeren ze er 'maar' 1-2 keer per jaar, en dan niet tegelijkertijd omdat ze dat toch wat teveel vonden. Prima, dit leek goed te gaan tot ineens die mededeling kwam, voor mij toch wel uit het niets...

Mijn moeder heeft letterlijk aangegeven dat zij graag betaald willen worden voor de logeerweekendjes. Het gaat altijd om 1 nachtje, we halen en brengen de kinderen zelf (ze hebben geen auto en ach, het is voor ons weinig moeite) na de lunch en halen ze dan de dag erna weer op voor het avondeten. In totaal pak hem beet zo'n 27 uur. De bedoeling is dat wij per kind (ze komen nooit tegelijkertijd logeren) 7,50 gaan betalen, in de nacht zou dit 'tarief' ook van kracht zijn. Dat zou dan dus zo'n ruime 200 euro per kind per weekend kosten, uitgaande van 2 logeerpartijtjes per jaar per kind kom ik dan toch al gauw op zo'n 800 euro. Dat is het leeuwendeel van ons vakantiegeld, daar komt het op neer.

Helaas, dat is gewoon te duur. Maar in plaats dat ik dat direct zeg zei ik oh, ja dat is goed. Ik was eigenlijk verbijsterd dat dit me gevraagd werd. Ze weten dat we het niet breed hebben en ik dacht ook altijd dat op een kleine vergoeding voor eten, drinken, uitjes ik prima voorzag in een financiële bijdrage. Mijn ouders werken allebei, mijn vader fulltime en mijn moeder parttime. Ze kunnen goed rondkomen, hebben een goedkoop huurhuis waar ze al heel lang wonen. Ik denk niet dat ze het geld echt nodig hebben maar mijn moeder gaf aan van wel, ze wil regelmatig nieuwe verf, meubels etc. Ze snapt blijkbaar niet goed dat dit een luxe is en niet iets waarbij je als je het niet kunt betalen er slecht voor staat.

Ik help veel mensen met hun financiën en hoewel ik niet in ieders portemonnee kan kijken begrijp ik niet dat ze dit van ons vraagt. Ze weten hoe we ervoor staan, dat we nog net niet naar de voedselbank hoeven, alleen een auto hebben omdat ik die via mijn werk deel, dat we geen clubjes of abonnementen hebben of gekke dure dingen. Dat missen we ook eigenlijk helemaal niet, we maken er gewoon zelf altijd een feestje van.

Daarnaast geef ik altijd wat lekkers mee, voor mijn ouders. Maar ik maak ook handwerk en ze gaf ook te kennen dat het gewaardeerd werd als ik voor elke logeerpartij ook nog iets moois voor haar maak. Het begon me allemaal een beetje te duizelen. Onlangs vertelde ik mijn ouders nog dat we maar net rondkomen, maar dat we de moed erin houden.

Stel ik me nu verschrikkelijk aan? Ik voel me echt een beetje in het nauw gedreven, begrijp totaal niet hoe ze er bij komen om geld te vragen voor die 1-2 keer per jaar en ik vind het een erg onprettige gedachte dat de kinderen nu nog minder kunnen logeren bij hun opa en oma omdat we het geld gewoon niet hebben.

Ik vind het lastig om aan te kaarten dat we het gewoon niet redden, wil daarin best nog een keer duidelijk over zijn en het eventueel zelfs aantonen maar is het redelijk? Is het überhaupt gangbaar om een uurtarief te betalen voor een jaarlijks tot tweejaarlijks logeerpartijtje? Graag jullie reactie, alvast erg bedankt voor het lezen van mijn dilemma.


Jaina

Jaina

17-11-2015 om 13:20

Idiotie

Dat is echt idioot van je ouders. Nee, je stelt je zeker niet aan. het is familie. Natuurlijk doe je dat gratis voor elkaar want je geniet van elkaars aanwezigheid. Ik zou je ouders bellen en meedelen dat je zeker niet gaat betalen en dat als ze de kinderen dan niet meer te logeren willen hebben dat dit heel jammer is voor alle partijen maar dat je zeker niet gaat betalen. Ik vind het echt belachelijk.

ps: ik ben zelf oma en mijn ene kleindochter logeert hier elke week wel een nacht. Ik geniet van de tijd die ik met haar heb en ik zou er geen seconde aan denken om geld te vragen.

absoluut niet

Ik zou er niet over piekeren om te gaan betalen voor logeren bij opa en oma (tenzij die het financieel zo slecht hebben dat het andere gewoon niet gaat, maar daar is hier helemaal geen sprake van). Als je ouders geen behoefte hebben om zo een band met hun kleinkinderen te onderhouden, dan is dat heel jammer, maar dan niet. Dat is trouwens ook vooral een gemis voor hen. En dat zou ik ze ook zo vertellen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-11-2015 om 13:21

Gesprek aan gaan

Nee, volgens mij is het allerminst gebruikelijk. Maar dat neemt niet weg dat mensen alle recht om dingen te doen die anderen niet doen natuurlijk.

Ik zou toch het gesprek weer aangaan met je ouders. En dan niet jouw financiën centraal stellen, maar om haar wens te bespreken. Je zou kunnen aangeven dat je er over hebt hebt nagedacht en dat het je toch niet lekker zit. Dat je niet goed begrijpt waarom ze geld willen voor een logeerpartij. Zoiets. En vooral doorvragen. Wat zit hier achter?

Jaina

Jaina

17-11-2015 om 13:22

En verder

Ik zou zelf geen enkele vergoeding waarvoor dan ook willen. Als ik mijn kleinkinderen mee neem naar het pretpark of ergens wat eten of wat dan ook dan betaal ik uiteraard. Het is familie. Binnen je familie vraag je toch geen geld voor logeerpartijtjes.

Gesprek aangaan

Ik zou me ook vreselijk overrompeld voelen maar er wel op terug komen.
Precies zoals je het hier ook zegt. Je hebt dat geld niet en je gunt opa en oma en de kleinkinderen elkaar wel, maar als dat geld gaat kosten wordt dat het niet meer. Maar bovendien is het je ook koud op je dak gevallen dat de familierelatie in geld uitgedrukt moet worden, dat is toch niet normaal?
Zit er niet iets achter? Dat ze weleens geld gegeven of uitgeleend hebben en daar nu wat van terug zouden willen zien, achteraf?
Anders vind ik het wel een vreemd gebaar om ineens geld te gaan vragen.

Dees

Dees

17-11-2015 om 13:26

Ik zou bedanken

Sorry hoor maar als ze voor een logeerpartijtje betaald willen hebben zou ik zeggen laat maar zitten. De kinderen gaan toch op hun verzoek uit logeren? Ze worden toch uitgenodigd?

Nee, je stelt je niet aan

Dit is werkelijk het raarste dat ik ooit gehoord heb.

skik

Heel vreemd

Ik zou heel graag willen weten waar dit vandaan komt, want het is inderdaad op zijn zachtst gezegd niet gebruikelijk! Dus ga het gesprek aan, en geef aan dat je voor je ja of nee zegt (die eerste ja telt dus niet mee, die trek je in, was alleen omdat je je overrompeld voelde) eerst wil weten wat de reden is. En hoe komt ze aan zo'n raar tarief? Dat is als oppastarief voor de nacht echt heel erg hoog, ervan uitgaande dat iedereen gewoon slaapt.

De kleinkinderen van mijn ouders logeren met regelmaat bij opa en oma, en soms is dat gewoon voor het gezellig, vaker is dat omdat de ouders een avond/weekend weg willen. Het zou echt bij niemand opkomen om daarvoor te betalen. Opa en oma vinden het gewoon heel erg gezellig. En als het niet uitkomt (je geeft aan dat je ouders nog heel actief zijn) dan kunnen ze dat gewoon zeggen, toch? Dan prik je een ander moment, zeker omdat het alleen maar voor de gezelligheid is.

Schiet me ineens iets te binnen. Maken jullie dan soms van de gelegenheid gebruik om zelf een nachtje weg te gaan? Zou het daar vandaan kunnen komen? Dan nog vind ik het vreemd hoor, je gunt je kind en schoonkind toch een lekker nachtje weg??

Raar verhaal hoor, dit.

Hadewich

Hadewich

17-11-2015 om 13:36

Heel vreemd

Dit is echt heel vreemd! Ze zijn toch geen oppas die je betaalt, ze zijn opa en oma en de kinderen gaan daar voor de lol logeren! Ik kan me voorstellen dat je per kind per nacht 5 à 10 euro betaalt (voor eten/drinken/extra kamertje moeten verwarmen) als opa en oma heel krap zitten. Maar 7,50 per uur is belachelijk. En dan ook nog iedere keer handwerk van jou willen krijgen? Heel raar!

Inderdaad zoals de anderen al zeggen: ga het gesprek aan, zeg dat je je overvallen voelde door het voorstel en als ze voet bij stuk houden, dan geen logeerpartijtjes meer?

Pirata

Pirata

17-11-2015 om 13:40

meen je dit nou

Zoiets heb ik van mijn leven nog niet gehoord. Alleen wel eens dat opa en oma als gastouder ingezet werden, maar dat is hier niet zo.
Ik zou er niet aan meewerken, zijn ze gek geworden ofzo?
Als mijn zoon heeft gelogeerd nemen we oma vaak mee naar een restaurant, omdat dat leuk en gezellig is, maar dat is van een andere orde.

Mijntje

Mijntje

17-11-2015 om 13:53

Heel raar

Heel raar dit. Ik zou onmiddelijk stoppen met die logeerpartijtjes.
Je antwoord klopt wel: ja dat is goed, maar dat betekent dus dat de logeerpartijtjes niet meer kunnen, ook niet als het 2.50 per uur was.
Kan me voorstellen dat je danig teleurgesteld en in de war bent.

Ik geloof het bijna niet

Het is dat je zo'n uitgebreid, genuanceerd bericht plaatst, anders zou ik het gewoon niet geloven.
Ik vraag me af of er niet toch iets achter zit. Ik heb natuurlijk geen idee wat. Maar voor een zelf gekozen logeerweekendje geld vragen (en dan zo ontzettend véél). Ik kan er met mijn verstand niet bij.

Enfin, wat ik zou doen. Dat je hebt toegezegd, kun je natuurlijk herroepen. Je was compleet overdonderd. Ik zou erop terugkomen, misschien in een gesprek met zijn vieren (dus je man erbij). Rustig blijven en vragen waaróm ze opeens geld vragen. Dat je zo krap zit, is een akelige bijkomstigheid. Maar zou je het, als je ruim in het geld zat, wél willen betalen? Het voelt ook dan waarschijnlijk niet zo fijn, toch? Betalen voor een logeerpartijtje bij opa en oma. Dus misschien hoef je jullie financiële situatie niet erbij te betrekken. Het gaat om het principe (tenminste, daar zou het mij om gaan).

lieverdje

lieverdje

17-11-2015 om 14:34

echt waar?!

ik zou bijna denken dat dit een trol is. Vooral omdat MerleMelissa het voorgestelde logeertarief ook nog een soort van serieus neemt.

Dees

Dees

17-11-2015 om 14:35

Precies wat Anneque zegt

het gaat om een logeerpartijtje voor de leuk. En daar komt nog bij dat de kids worden uitgenodigd door opa en oma, en dan hanteren ze nog een opvangtarief wat niet eens in de buurt komt voor wat geadviseerd wordt door het Nibud. Maar een opvangtarief is niet van toepassing voor voor de leuk oppassen.

Mijn ouders passen 2 dagdelen op onze kleine man, ze willen er geen geld voor hebben maar ik zou het in deze situatie nog best kunnen begrijpen (zeker als ze het niet breed zouden hebben). Maar als je voor de leuk oppast kan ik dat totaal niet begrijpen.

Nickje

Nickje

17-11-2015 om 14:40

Ongehoord

Ik zou heel duidelijk aangeven dat je hun voorstel hebt doorgerekend en dat je dat niet kunt betalen, en dat de kinderen dus niet meer kunnen komen logeren als ze dit eisen. Ook zou ik aangeven hoe ontzettend jammer je dat zou vinden. ik zou ook vragen waarom ze dit eigenlijk vragen, dat je niet begrijpt waar dit vandaan komt.

Het "tarief" dat ze vragen is trouwens veel hoger dan een oppastarief. Ik vind het onbegrijpelijk.

Mijn twee kinderen gaan af en toe een week bij mijn ouders logeren en dan geef ik wat extra geld mee om wat leuks te kunnen doen. Maar dan heb ik het over 50 euro ofzo. Voor een hele week! Voor een ijsje en een paar pizza's o.i.d.
Soms gaan mijn ouders op mijn verzoek met de kinderen winkelen omdat ze wel wat nieuwe kleding kunnen gebruiken. Dan krijg ik wel de rekening gepresenteerd, maar dat vind ik ook normaal. Zij hoeven mijn kinderen niet te kleden.

Als mijn ouders speciaal op mijn verzoek komen om op te passen (vrij ver, meer dan 300 km enkele reis), dan betaal ik hun benzinekosten. Maar dat doe ik omdat ik het financieel ruimer heb dan zij en ik doe het geheel vrijwillig. Komen ze op verjaardagsbezoek, dan betaal ik niks.

Sterkte ermee,
Nickje

Nickje

"Ik zou heel duidelijk aangeven dat je hun voorstel hebt doorgerekend en dat je dat niet kunt betalen, en dat de kinderen dus niet meer kunnen komen logeren als ze dit eisen."

Ik vrees dat je dan in een situatie komt waarin gemarchandeerd kan gaan worden ("wat vind je dan wel een redelijk tarief?"). Stel dat TS de helft wel kan betalen, moet het dat dan worden?
Ik zou willen weten waarom ze überhaupt salaris willen voor hun opa- en omarol.

Mijntje

Mijntje

17-11-2015 om 15:29

salaris

Vind ik een goeie van Anneque.
Een oma en opa ter vervanging van de kinderopvang, die kan je betalen. Maar een logeerpartijtje voor de leuk, terwijl zij n.b. de kleinkinderen uitnodigen, daar vraag je niks voor. Ik stop mijn schoonmoeder wel eens wat toe (wat ze eigenlijk niet wil), maar dat is wat anders.

vlinder72

vlinder72

17-11-2015 om 15:33

niet doen

Ik zou je ouders bellen en zeggen dat je niet gaat betalen voor het logeren en dat dat betekent dat de kinderen niet meer zullen komen logeren.

En verder niet in discussie gaan. Het doet er allemaal niet toe.

Pirata

Pirata

17-11-2015 om 15:39

Als ze bij jou komen dineren...

Als ze bij jou komen dineren, betalen ze jou dan ook? Voor het eten zelf en voor de inspanningen in de keuken?

Moni

Moni

17-11-2015 om 15:46

Welke verhalen hebben zij gehoord

Het is mogelijk dat grootouders ook de oppas zijn. En dan is het niet vreemd als ze daarvoor betaald worden. Ik ken iemand die minder is gaan werken om op te kunnen passen op een vaste dag per week.

Misschien hebben ze in hun omgeving gehoord dat jullie zouden moeten betalen en dat jullie dat geld grotendeels terugkrijgen van de belastingdienst.

Of misschien vinden mensen in hun omgeving dat jullie van de grootouders profiteren. Domme mensen dus.

Profiteren doe je zeker niet. Je pakt het heel netjes aan, het gaat op verzoek en komt 2x per jaar voor.

bieb63

bieb63

17-11-2015 om 15:51

ongelooflijk

Inderdaad, zoals hier al door een paar gepost: vind ik dit zo'n ongelooflijk verhaal, dat ik het eigenlijk gewoon niet geloof....

maria

maria

17-11-2015 om 16:15

wat erg!

Jee, ik zou hier erg verdrietig van worden.
Ik ben vrij extreem, maar bij mij zou de deur dicht gaan. Ik zou beleefd blijven maar met veel meer afstand. Logeren zou er sowieso niet meer inzitten, al gaven ze geld toe. Mijn kinderen zijn geen handelswaar. Graag of niet.

Tsjonge.

Echt idioot. Helaas, geen logeerpartijtjes meer dan.
Voor mij zou de band ook op een laag pitje komen te staan na zo'n voorstel van mijn ouders.

Krullevaar

Krullevaar

17-11-2015 om 16:16

Pgb?

Kennen zij in hun omgeving kinderen die een PGB hebben? Daar zou het vandaan kunnen komen. Maar je zegt dat er met jouw kinderen niets aan de hand is. Misschien denken zij dat die mogelijkheid er voor iedereen is.

Jammer dat je ouders jullie relatie zo onder druk willen zetten.

tonny

tonny

17-11-2015 om 17:06

werkelijk heel eigenaardig

Een (financiële) vergoeding zou ik me kunnen voorstellen als grootouders wekelijks oppassen (en het niet zo ruim hebben, én die dag dus zelf niet kunnen werken terwijl ze dat gezien hun leeftijd anders wel zouden doen). Maar een vergoeding voor logeren?? Nog nooit van gehoord! Heel eigenaardig.

Vergoeding van benzine zou nog kunnen, als zij de kinderen zouden halen en brengen, maar dat is niet aan de orde zoals je schrijft.

Ik zou nu je het even hebt laten bezinken vragen waar dit zo ineens vandaan komt. Ben echt benieuwd naar het antwoord.

Lijkt me ook erg naar je kinderen te moeten uitleggen waarom ze niet meer gaan logeren bij opa en oma.

Emma

Emma

17-11-2015 om 17:14

Pgb

Klinkt ook bij mij alsof ze de vergelijking maken met grootouders die structureel oppassen en een kinderopvangvergoeding krijgen via een pgb.
Daar kun je van vinden wat je wil, maar ouders en grootouders zijn het dan wel met elkaar eens. Zo'n logeerpartij een paar keer per jaar is bizar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-11-2015 om 19:04

Geen haar op mijn hoofd

Vind jij dit echt 200 euro waard?
Ik zou het houden bij bezoekjes (of verwachten ze dan ook een bijdrage voor de koffie?). En die 800 euro besteden aan een lekkere vakantie. Daar hebben de kinderen minstens net zoveel plezier van.

7,50 per uur, dag en nacht is niet geloofwaardig.

Thomas

Thomas

17-11-2015 om 22:54

Bij mij

Als jij bereid bent voor een half weekend logeren voor één kind 200 euro te betalen, dan bied ik me hierbij ieder weekend aan als logeeropa.

Das natuurlijk een geintje. Natuurlijk ga je dat niet betalen. Dan maar niet logeren. Waar ze dat uurtarief vandaan halen is me een raadsel! Dat is echt veel geld. Zeker ook dat ze de nacht doorrekenen. Het is dat het geen eind maart is, anders zou je nog aan een 1-aprilgrap kunnen denken.

Wat iemand al schreef, niet in discussie gaan, want anders ga je nog discussiëren over wat wel een goed tarief is. Er is maar een goed tarief: nul euro!

Nastia

Nastia

17-11-2015 om 23:41

Nee

Natuurlijk is het niet gangbaar dat voor incidentele logeerpartijtjes moet worden betaald, ik ken geen enkele andere opa en oma die dat eisen. Natuurlijk zijn er wel grootouders die zeer regelmatig (elke week, of zelfs vaker) oppassen en die krijgen wél 'n vergoeding, maar dan is het natuurlijk ook meer werk dan voor de leuk. Misschien hebben je ouders daar iets over opgevangen? Want ik kan me anders niet voorstellen hoe het in ze op komt om geld te vragen voor het logeren van hun eigen kleinkinderen :S

Als er hier sprake van zou zijn dat de grootouders 200 euro per logeerbeurt zouden willen vangen, dan zou er HEEL weinig (zeg maar gerust: niet) gelogeerd worden. Ik zou het aan mijn kinderen ook niet kunnen verkopen: ja, je mag wel logeren, maar dan moet je wel even 200 euro meenemen om opa en oma te betalen voor hun diensten... Als mijn kinderen gaan logeren dan krijgen opa en oma 'n kind (of twee) en de bijbehorende logeertas. Verder mogen ze het zo duur/goedkoop maken als ze zelf willen.

maria

maria

18-11-2015 om 05:34

nog eens gelezen

Begrijp ik nu goed dát je altijd al een kleine vergoeding geeft?
Ik heb dat nooit gedaan, terwijl mijn kinderen wel vaker en soms langer gingen. Ook hadden wij er meer aan omdat de kinderen vaak samen gingen. (Wij gingen dan klussen oid)
Jullie 'hebben' er niets aan, want er gaat maar één kind. Het is dus sowieso geen oppas. Het is puur voor de band tussen grootouder en kind.
Ook lees ik bij beter lezen dat je wel wilt aantonen dat je het niet kunt betalen? Waarom zou je dat doen? In geen honderd jaar deed ik dat.
Maar ik zou nooit willen betalen voor dit soort uitjes, al was ik schatrijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.