Relaties Relaties

Relaties

Zevenenvijftig

Zevenenvijftig

27-03-2020 om 21:20

Blijf thuis- en hoe nu verder?


Achtenvijftig

Achtenvijftig

29-03-2020 om 13:01

Keuze

Maar TS is toch niet een kwetsbare oudere?

Mariana

Mariana

29-03-2020 om 13:04

Overigens

ken ik iemand die er ook zo van baalt dat ze niet haar kan kinderen kan helpen met de kleinkinderen. Ze is eigenlijk pislink erover.
Kinderen zeggen het te tricky voor haar te vinden wat ook zo zal zijn want ook boven de zestig met gezondheidsproblemen.
Maar... ik weet ook dat het nogal een bemoeizuchtige oma kan zijn. En iets in mij kan niet helpen te denken dat het die kinderen ook wel goed uitkomt even van die bemoeizucht verlost te zijn...

Zonne

Zonne

29-03-2020 om 13:28

Kwetsbare oudere

70 is een arbitraire grens. Met 69 ben je natuurlijk niets veiliger of gezonder dan met 70, en het kan zijn dat iemand van 80 gezonder is dan iemand van 65. Ook is niet ouder

Zonne

Zonne

29-03-2020 om 13:32

....

Ook is niet oudere een oma. Het lijkt me de bedoeling dat je zelf nadenkt. Als de kinderen van TO er anders over denken is dat pech, maar wie weet hebben ze gewoon een punt. Er zullen ook genoeg mensen zich gezond vinden die dat niet zijn. Of idd mensen die zich heel nodig vinden die dat niet zijn, kan ook nog.

Het telefoongesprek

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/denk-na-of-je-op-de-intensive-care-wil-bij-corona-vragen-huisartsen-aan-ouderen/

Huisartsen bellen de kwetsbare ouderen in hun praktijk over de mogelijkheid dat ze bij de Coronaziekte niet naar de IC gaan.

Uiteraard is dat heftig. De mensen die in beeld zijn, zijn het er ook duidelijk niet mee eens.

Voorheen zal dat meer in overleg zijn gegaan en kreeg men bij twijfel de kans en werd 'het gesprek' mogelijk pas op de IC gehouden.

Echter als je weet hoe ingrijpend de longziekte bij het Coronavirus is en hoe het proces van langdurige beademing verloopt, dan is dat een verstandige zaak.

Een gang naar de IC kun je altijd al niet afdwingen. Artsen maken altijd al een beoordeling of het medisch haalbaar is en zullen dat voorleggen. Nu wordt de keuze eerder dwingend opgelegd en dat doet pijn. Want zo hard is dat namelijk niet. Het blijft een zaak van kansen. Een kwetsbare ouder heeft heel weinig kans om het te overleven maar niet duidelijk is of je geen kans hebt. Het is maar net ook hoe de ziekte zich per persoon ontwikkelt.

Men is nu alternatieve zorghuizen aan het oprichten waar de zorg, wel zuurstof en zonodig palliatieve zorg, maar zonder IC, geleverd kan worden.

Guera

Guera

29-03-2020 om 13:55

Achtenvijftig

Het gaat er niet om of je kwetsbaar bent. Ook niet risico groepen kunnen het krijgen zonder te overlijden maar wel met mogelijk een ziekenhuisopname.
Dus je neemt dan wel het risico het te krijgen en de zorg te belasten.
Een grote groep zieken is tussen 55 en 59
https://www.parool.nl/nederland/cijfers-rivm-meeste-patienten-tussen-55-59-jaar-oud~b06453055/

Het is niet perse erg het te krijgen maar de zorg moet het wel aankunnen. Daarom flatten the curve

Heftig

'Huisartsen bellen de kwetsbare ouderen in hun praktijk over de mogelijkheid dat ze bij de Coronaziekte niet naar de IC gaan.'

Oh, dat is heftig. Ik hoop dat mijn schoonouders dit soort telefoontjes niet krijgen. Het zou mijn schoonmoeder van 81 helemaal overstuur maken.

Zevenvijftig

Zevenvijftig

29-03-2020 om 16:06

Geen keus.

Guera, er is voor niemand een eigen afweging? Jij mag ZELF afwegen of je jezelf in volledige isolatie plaatst of niet. Je mag spaarzaam bezoek ontvangen, boodschappen doen etc. Maar je hoeft dat niet. Afweging en keus.
Mariana, ook jij maakt ZELF die afweging. Je mag naar buiten, maar weegt zelf af dat dat in jouw situatie niet verstandig is en maakt de keus dat niet te doen.
MLavell, ik trek dit nu breder, voor de ouderen in verzorgings en verpleeghuizen is het wel degelijk een regel en geen keus.
Annet, voor die groep is er, itt tot de rest van de bevolking, juist GEEN keus.

intelligente lockdown

noemde Rutte dat. Dat vond ik wel mooi: algemene regels en afspraken, zodat iedereen in hetzelfde kader leeft; maar je moet er intelligent mee omgaan, dat wil zeggen dat je in jouw individuele situatie moet kiezen hoe je die algemene regel het beste toepast, met afweging van alle elementen en factoren.
Net iets anders dan de politie erop afsturen.
Als je ervan uitgaat dat je dat zelf intelligent toepast, en je gaat ervan uit dat iemand anders dat ook doet, ook al handelt die persoon net iets anders dan jij, dan kom je al een heel eind.
De politie kan zich dan beperken tot het ingrijpen bij feestjes.

Tsjor

Niet doen

'Ik trek dit nu breder, voor de ouderen in verzorgings en verpleeghuizen is het wel degelijk een regel en geen keus'
Dat moet je niet doen, tenzij je de direktrice van het verzorgingshuis bent en beslist: hier mag iedereen binnenkomen. De bewoners kunnen wellicht voor zichzelf beslissen, maar aangezien mensen dicht op elkaar wonen, vaak gebruik maken van dezelfde voorzieningen, zorg krijgen van personeel, eventueel ook medische zorg moeten krijgen van dat personeel, en het nemen van beschermingsmaatregelen tegen verspreiding een gigantische, dure ingreep is kun je dat niet in je eentje beslissen.
Mocht je directrice zijn van zo'n verzorgingshuis en zo'n maatregel willen nemen, geef dan de bewoners wel de kans om uit je huis weg te gaan en ben ervan overtuigd dat degenen die dat willen ook het risico willen lopen.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

29-03-2020 om 16:44

Nog eentje

https://www.ad.nl/rotterdam/uitbraak-corona-in-ouderencomplex-sommelsdijk-drie-doden-minstens-dertien-besmettingen~a4d01ffe/

Bij een kerkdienst opgelopen.

Oppersmurf Rutte schoot zowat in een kramp toen het over kerkdiensten sluiten ging. De grondwet! De grondwet! Vrijheid van godsdienst!

Is wat waard, natuurlijk...

Zonne

Zonne

29-03-2020 om 16:50

Wat tsjor zegt

Je kunt wel fijn als verzorgingstehuisbewoner je familie op bezoek krijgen omdat jij dat dan belangrijker vindt, maar als via jouw bezoek ook jouw medebewoners besmet raken, en het personeel, dan gaan er medebewoners dood die daar niet voor gekozen hebben, dan wordt het personeel ziek en komt het jou niet meer verzorgen.

En als je makkelijk op jezelf kon wonen en jezelf verzorgen zat je daar waarschijnlijk niet, dus gauw nog vertrekken is ook niet echt mogelijk. Je kunt alleen maar daar blijven en de invloed van buiten beperken, want je zit daar niet alleen.

vingerhoedje

vingerhoedje

29-03-2020 om 16:56

57 het is dubbel

Ik snap je wel. Wij hebben een moeder met dementie die we wel bezoeken. Anders gaat het niet goed, houdt ze zich helemaal niet aan de hygiëne regels en gaat ze vier keer per dag boodschappen doen.
Onze bezoeken kanaliseren dit. We poetsen met haar het huis, helpen met allerlei klussen. Het is een beetje dubbel, want als de thuiszorg geen tijd meer heeft zijn mensen aangewezen op mantelzorgers en wordt er verwacht dat je naar je ouder toegaat.
Ik vind de beschrijving van Tjor wel goed. Er zijn kaders en daar kunnen wij intelligent en wel overwogen mee omgaan.

Mariana

Mariana

29-03-2020 om 17:07

zevenvijftig

"Mariana, ook jij maakt ZELF die afweging. Je mag naar buiten, maar weegt zelf af dat dat in jouw situatie niet verstandig is en maakt de keus dat niet te doen."

Dat ben ik met je eens maar wat dan met mijn argument dat het ook een kwestie van generationele solidariteit is: overheid kan ook zeggen: "we laten het virus uitwoeden, ja kost een paar ouderen en zwakken maar dan hebben ze wel de keus gehad en dan hebben we meer kans op immuniteit van de kudde" Zou je dat dan een goede invalshoek vinden?

@Emma

@Emma

29-03-2020 om 17:36

"De grondwet! Vrijheid van godsdienst!"

De grondwet is ook vrijheid van vereniging en vergadering. Hoor je niemand over want kan ook allemaal online, net als godsdienst.

Zevenenvijftig

Zevenenvijftig

29-03-2020 om 19:31

Helemaal gelijk natuurlijk, vanuit het oogpunt van verspreidingsbeperking. Maar ZEG dat dan als overheid, doe net niet alsof deze maatregel genomen wordt omdat de mensen die daar zitten in persoon beschermd moeten worden (‘we moeten deze oudere en zwakkere mensen beschermen’).

En dan nog, verzorgenden gaan naar huis, hebben contacten, doen boodschappen, komen hun volgende dienst weer binnen en komen bij de verzorging heel dichtbij. En door naar de volgende kamer.
Mensen die nog thuis wonen krijgen meerdere keren per dag bezoek van de thuiszorg die ook elders over de vloer komt en ontvangen zelf ook bezoek.

Dan blijf ik er moeite mee hebben dat de mensen daar geen enkel irl contact met hun familie mogen hebben. Toch wat buiten proportie.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

29-03-2020 om 20:00

@38

Niet naar de IC mogen gaan als je 81 bent - en daarvan zwaar overstuur raken...
Ik zal je vertellen Sydney, ik zal als ik in leven blijf die leeftijd pas over 20 jaar bereiken, Ik weet dus niet hoe het is om 81 te zijn. Maar ik weet wel hoe moeilijk het is om na een wat uit de hand gelopen zware operatie weer op te knappen.

Een eenzame (!!) IC opname met beademing van enkele weken is invaliderend, er volgt ( als het lukt je leven te redden) een lange moeizame weg om weer een beetje op orde te komen. Daar zou ik als tachtiger echt niet naar uitkijken. Dan verblijf ik liever in een hospice-achtige setting om in enige rust samen met mijn geliefden afscheid van het leven te nemen, hoe jammer ook... Mijn IC plek gun ik graag aan een jonger persoon die beslist nog niet gemist kan worden.

Ik hoor nu bij de mensen die worden opgeroepen voor de griepprik, ( hoe nuttig die prik zelf is, daarover lopen de meningen sterk uiteen, trouwens ) maar het geeft aan dat ik bij de risicogroep hoor. Ik ben bepaald niet levensmoe, heus niet,(klein)kinderen zullen me missen, maar ik ben geen onmisbaar middelpunt van hun leven. Op een dag is het leven voorbij. En dan beleef ik liever een goede dood dan een slechte, als er keuze is.
Mocht het echt zwaar weer worden, dan is mijn geliefde echtgenoot met wie ik deze weken meer optrek dan ooit, de belangrijkste persoon die hierin een doorslaggevende stem kan hebben.

Maar ik doe m’n best geen Corona op te lopen. Mensen, wat een wereld. Blegh.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

29-03-2020 om 20:04

Verpleeghuisbewoners zonder bezoek

Ontroerend vind ik de actie van een groep verzorgenden in Spanje die zich met de bejaarde bewoners hebben ingesloten. Geen wisselende diensten meer. Veel minder risico’s op besmetting Vanaf het balkon zwaaien naar familie ( die ook daar niet op bezoek komt). Ik vind het een heel dappere en liefdevolle actie. Ach - en als het kan. Als je op wereldreis gaat, ben je ook maanden van huis. Het is maar hoe je het bekijkt.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-03-2020 om 20:17

Wilgenkatje

Indrukwekkend te midden van alle 'oud en zwak' schouderophalerij.

rode krullenbol

rode krullenbol

29-03-2020 om 20:54

Licht eens toe, Ad Hombre

"alle 'oud en zwak' schouderophalerij" Wie, wat, waar en hoe?

Ad Hombre

Ad Hombre

29-03-2020 om 21:05

Waarom zou ik op vragen van jou antwoorden?

rode krullenbol

rode krullenbol

29-03-2020 om 21:15

Kom op ...

Wie a zegt, moet ook b zeggen!

Wilgenkatje

Bedoel je nu dat ik mijn schoonmoeder moet vertellen dat ze zich niet moet aanstellen en gewoon plaats moet maken voor de volgende generatie? Laten we dan meteen alle ouderen met een aandoening onthouden van alle zorg. Lost het woningtekort ook meteen op.

Mijn schoonvader associeert dit soort uitsluitingen helaas met de Tweede Wereldoorlog. Toen werden zijn beste vrienden ook uitgesloten van zo ongeveer alles (behalve van het dragen van een ster op hun jas). Dát is de reden dat zij er overstuur van raakt.
Maar inderdaad, de oorlog is al zo lang voorbij, ik zal zeggen dat ze daar nu maar eens mee moeten ophouden.

Angela67

Angela67

30-03-2020 om 11:14

sydney

doe eens normaal, wilgenkatje schrijft een genuanceerd beeld van hoe zij erin staat en wat haar beeld is en jij walst er even lekker op z'n sydneys overheen.
Ik daag je uit om op net zo'n genuanceerde manier jouw mening hierover op te schrijven. Je hebt tijd genoeg om te oefenen daarop.
gr Angela

Angela67

'Je hebt tijd genoeg om te oefenen daarop.'

Ik werk gewoon hoor.

Genuanceerd?

'Niet naar de IC mogen gaan als je 81 bent - en daarvan zwaar overstuur raken...
Daar zou ik als tachtiger echt niet naar uitkijken.'

Genuanceerd? Mijn reet.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-03-2020 om 11:55

Tsjonge Sydney

Jij doet er ondertussen echt alles om de dingen die anderen zeggen uit hun verband te rukken en ongenuanceerd op te pakken en weer te geven hè.

Wat een fanatisme om anderen onderuit te halen. Om wat te bereiken eigenlijk?

Chrono

Chrono

30-03-2020 om 12:08

Je wat?

Lekker taalgebruik Sydney... en nog nergens op gebaseerd ook. Doe je het expres?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-03-2020 om 12:17

Wilgenkatje #49

Mooie reflectie. Dank.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.