Relaties Relaties

Relaties

Communicatieproblemen sinds enkele maanden. Hoe komt dat zo ineens?

Wat mij opvalt in je verhaal: 
1 hij wilt ondersteuning; JIJ belt de huisarts.
2 Excuses voor het sluiten van de rekening, maar niet voor het stelen van je geld. En teruggeven ? Ho maar. Tel uit je winst!
3 Mooi weer spelen naar zijn ouders; alsof de relatie met jou nog gaande is: rode vlag. Die openheid naar jou heeft een doel: relatieherstel. Maar de openheid en eerlijkheid zit niet in hem zelf anders had hij wel eerlijk geweest naar zijn ouders.

Mijn tip voor jou: Blijf kritisch en bovenal: hou je eigen woning aan; zeker de komende jaren. (Hoewel ik je huidige woonsituatie eerlijkgezegd niet zo goed begrijp. Ik begreep eerder dat je echt zelfstandige woonruimte had?)

Mutsje1982

Mutsje1982

25-10-2025 om 12:03 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 25-10-2025 om 11:24:

Heeft hij je eigenlijk al terugbetaald? Zo niet, rode vlag, dan waren zijn woorden over spijt over het sluiten van de rekening al niet oprecht!

Als hij oprecht spijt heeft, heeft hij je al vóór dat gesprek met jou terugbetaald, zodra hij zich realiseerde dat hij te snel gehandeld had. Dat is wat een oprechte persoon doet.

Hoewel dat idd is opgelost heb ik de huisarts waar hij bij was dat ook verteld. Volgens huisarts kwam dit vaker voor en betekende dit niet het einde. Nou ja, het zal  🙈 

Mutsje1982

Mutsje1982

25-10-2025 om 12:04 Topicstarter

Pippeltje schreef op 25-10-2025 om 12:00:

Wat mij opvalt in je verhaal:
1 hij wilt ondersteuning; JIJ belt de huisarts.
2 Excuses voor het sluiten van de rekening, maar niet voor het stelen van je geld. En teruggeven ? Ho maar. Tel uit je winst!
3 Mooi weer spelen naar zijn ouders; alsof de relatie met jou nog gaande is: rode vlag. Die openheid naar jou heeft een doel: relatieherstel. Maar de openheid en eerlijkheid zit niet in hem zelf anders had hij wel eerlijk geweest naar zijn ouders.

Mijn tip voor jou: Blijf kritisch en bovenal: hou je eigen woning aan; zeker de komende jaren. (Hoewel ik je huidige woonsituatie eerlijkgezegd niet zo goed begrijp. Ik begreep eerder dat je echt zelfstandige woonruimte had?)

Ik houd ook zeker mijn woning aan, het is hier mooi wonen, alles bij de hand, en toch dicht bij het bos. 3 slaapkamers en grote garage. Ik deel een woning met iemand anders. Huurcontract staat op beide namen. Ik wil de komende jaren niet samenwonen maar een plek voor mezelf. Liefste waar ik nu woon en dat huisgenoot iets anders vindt met 15 jaar inschrijfduur.

Ik heb eerlijk gezegd mijn moeder ook nog niets verteld🤧 Scheelt ook wel dat ze aan de andere kant van het land woont en ik, net als ex vriend met moeder, een oppervlakkig contact met haar heb.

Dat zou echt heel mooi voor je zijn als je huisgenoot iets anders zou gaan zoeken. Denk je dat je dat af zou kunnen eisen? Zal wel een vervelende situatie worden. 

Mutsje1982 schreef op 25-10-2025 om 12:04:

[..]

Ik houd ook zeker mijn woning aan, het is hier mooi wonen, alles bij de hand, en toch dicht bij het bos. Ik deel een woning met iemand anders. Huurcontract staat op beide namen. Ik wil de komende jaren niet samenwonen maar een plek voor mezelf. Liefste waar ik nu woon en dat huisgenoot iets anders vindt met 15 jaar inschrijfduur.

Ik heb eerlijk gezegd mijn moeder ook nog niets verteld🤧 Scheelt ook wel dat ze aan de andere kant van het land woont en ik, net als ex vriend met moeder, een oppervlakkig contact met haar heb.

Maar je zegt niet dat het geld is terug is gegeven. Je zegt dat het is "opgelost". Laat me raden: hij heeft je uitgelegd waarom hij vindt dat hij er recht op heeft dat geld te houden en jij hebt dat geaccepteerd. Waar of niet waar?

Mutsje1982 schreef op 25-10-2025 om 12:04:

[..]

Je bent niet verplicht om iedereen nu alles te vertellen. Ik zou me vooral focussen op mensen die constructief mee kunnen denken.

Mutsje1982

Mutsje1982

25-10-2025 om 12:31 Topicstarter

Thera schreef op 25-10-2025 om 12:22:

[..]

Je bent niet verplicht om iedereen nu alles te vertellen. Ik zou me vooral focussen op mensen die constructief mee kunnen denken.

Precies dat. En de praktijkondersteuner, en evt verdere hulpverlening, want ik ervaar relatie met huisgenoot als meer een probleem; daar had/heb ik jaren mee te maken gehad. En veel reacties beïnvloeden toch tot gevolg, al is het onbewust. Zowel irl als op een forum.

Toch weet ik dat het goed bedoelend is van de rest. En ja, dames, ik werk eraan, het is een proces, en ik houd zeker mijn kop erbij Wat ik wil is een plek 100% voor mijzelf, dat is mijn hoofddoel naast het aanpakken van mijn codependentie☺️

En ja, ik heb ook weer genoeg leuke dingen met vrienden gepland staan en een snorkelvakantie geboekt tegen een bodemprijs. En ja, zonder ex vriend 🙈 

Als jij nu zelf therapie krijgt, kun je dealen met huisgenoot wel perfect gebruiken als oefenmateriaal! Zonder dat daar een relatie van af hangt. 

Mutsje1982

Mutsje1982

25-10-2025 om 13:03 Topicstarter

Pippeltje schreef op 25-10-2025 om 12:13:

[..]

Maar je zegt niet dat het geld is terug is gegeven. Je zegt dat het is "opgelost". Laat me raden: hij heeft je uitgelegd waarom hij vindt dat hij er recht op heeft dat geld te houden en jij hebt dat geaccepteerd. Waar of niet waar?

Daar heb je gelijk in Laat ik het zo zeggen, we hebben het verrekend. Ik had nog wat rekeningen die hij voor mij betaald heeft open staan, waar ik hier destijds niets over heb vermeld. Het is mens eigen om je toch (uit schaamte? bescherming?) beter voor te doen, zelfs op een forum, dat geef ik toe. Er bleef iets van 20 euro over. En toen zei ik dat ik niet moeilijk ga doen om een paar euro’s. Hij wilde het desondanks terugbetalen, maar van mij hoefde dat niet.  Ik heb belangrijkere zaken om op te lossen zoals onderstaande

Ik wil mij vooral op gesprekken met praktijkondersteuner en evt verdere hulp richten. Ook mbt mijn woonsituatie met huisgenoot. Ik wil in dit huis blijven wonen, mijn leven leiden zonder zijn bemoeienis. Sta gewoon bij op het huurcontract. En dat er een oplossing komt met huisgenoot dat hij wat anders gaat huren, aangezien hij veel langer ingeschreven staat en door een hoger inkomen al sneller iets anders kan gaan huren. Ik kan dat als chronisch zieke niet. Ik kan deze woning alleen betalen met wat huurtoeslag. Daar is huisgenoot niet van afhankelijk. Ik wil een huis voor mij alleen, relatie of niet.

Mutsje1982

Mutsje1982

25-10-2025 om 13:06 Topicstarter

Thera schreef op 25-10-2025 om 12:57:

Als jij nu zelf therapie krijgt, kun je dealen met huisgenoot wel perfect gebruiken als oefenmateriaal! Zonder dat daar een relatie van af hangt.

Precies. Zo kun je het ook zien. Dat ik zaken bij mijn huisgenoot laat. En zo gaat dat in een relatie ook; dat ik het bij de ander laat. Maar het liefst heb ik dat hij eruit gaat, gezien 15 jaar inschrijfduur en dat ik mijn eigen woning helemaal voor mijzelf heb.

Mutsje, je schreef over die cursus of Robin Norwood groep. Volg je die inmiddels? Want met alle tranen en emoties van je ex-vriend (je benoemt hem nog steeds als 'mijn vriend') staat zijn geluk centraal. Dat jij veel pijn en angst heb ervaren in deze relatie wil niet zeggen dat deze relatie ware liefde is. Dat hij jouw nodig heeft wil niet zeggen dat dit liefde is. Dat hij zich rot heeft gevoeld wil niet zeggen dat dit liefde is. Dat hij verder wil, wil niet zeggen dat jij verder met hem moet. 
Dat jij uit de ene onvrije relatie met die huisgenoot in een andere onvrije relatie bent overgestapt wil zeggen dat er meer aan werk aan de winkel is, dan je tot nu toe hier hebt laten zien. 
Misschien is jouw weg om nog een aantal jaren aan te modderen in deze relatie totdat je toe bent, na een tijd alleen te zijn, aan een heerlijke rustige vrije volwassen relatie, die met jezelf confronteert; vrij al een vogel zelf mag bedenken wat je wil met je leven, wie je bent, waar er niet geklust hoeft te worden aan de ander, of aangepast of gelukkig gemaakt. Zee van ruimte en tijd, die je aankunt. 

Mutsje1982

Mutsje1982

25-10-2025 om 13:29 Topicstarter

Labyrinth schreef op 25-10-2025 om 13:16:

Mutsje, je schreef over die cursus of Robin Norwood groep. Volg je die inmiddels? Want met alle tranen en emoties van je ex-vriend (je benoemt hem nog steeds als 'mijn vriend') staat zijn geluk centraal. Dat jij veel pijn en angst heb ervaren in deze relatie wil niet zeggen dat deze relatie ware liefde is. Dat hij jouw nodig heeft wil niet zeggen dat dit liefde is. Dat hij zich rot heeft gevoeld wil niet zeggen dat dit liefde is. Dat hij verder wil, wil niet zeggen dat jij verder met hem moet.
Dat jij uit de ene onvrije relatie met die huisgenoot in een andere onvrije relatie bent overgestapt wil zeggen dat er meer aan werk aan de winkel is, dan je tot nu toe hier hebt laten zien.
Misschien is jouw weg om nog een aantal jaren aan te modderen in deze relatie totdat je toe bent, na een tijd alleen te zijn, aan een heerlijke rustige vrije volwassen relatie, die met jezelf confronteert; vrij al een vogel zelf mag bedenken wat je wil met je leven, wie je bent, waar er niet geklust hoeft te worden aan de ander, of aangepast of gelukkig gemaakt. Zee van ruimte en tijd, die je aankunt.

Mijn hoofdprioriteit is hulp van de praktijkondersteuner icm die huisgenoot. Ik wil hier blijven wonen, het is ook mijn huis. Ik wil niet samen wonen, dat is mijn bewuste keuze. Lekker vrij zijn. Maar dat wordt lastig als huisgenoot niet wil vertrekken. Want zelf heb ik niet zo snel een woning. Tenzij ik 10-15 jaar ingeschreven sta helaas. Ik kan geluk hebben met een enkele woning die op loting gaat. Dat hou ik ook erg goed in de gaten. Terug naar mijn moeder is geen optie. Met vader al jaren geen contact, en contact met moeder is oppervlakkig en stroef.

Ik moet dan steeds denken aan de woorden van die goede vriend uit mijn geboorteplaats, dat er veel in hetzelfde schuitje zitten als ik, exen die noodgedwongen jaren onder één dak leven. Ik moet er niet aan denken. Maar is helaas wel de realiteit.

Enige wat ik kan doen is de dingen gaan doen die ik leuk vind, waar ik al een poosje aan bezig ben. Ik heb het eea aan leuke dingen in het verschiet. Daar kijk ik wel naar uit.  Kan alleen mezelf veranderen. En nu denk ik aan mezelf. In december kan ik fijn snorkelen in de Rode zee. Ben sowieso al, ook icm die praatgroep mondiger aan het worden richting huisgenoot, die zich nu steeds meer gedeisd houdt.

En ja, ik heb heel veel pijn. Maar die gaat veel verder terug dan ex vriend. Ik voel ook veel pijn/boosheid tov mijn huisgenoot die zichzelf als mijn beste vriend presenteerde, maar mij amper vrijheid gaf. Tenzij het uitjes met hem waren. En dat de hel los brak wanneer ik eens ging logeren bij vrienden of met iemand anders op vakantie wilde. Alsof ik zijn bezit was. Daar ben ik erg kwaad over. Dit overheerst zelfs het gevoel mbt ex vriend. Daar woon ik niet mee, dus meer afstand. Wat dat betreft had huisgenoot meer ‘macht’.

Huisgenoot zei zelfs dat als ik een relatie krijg, ik kan vertrekken. Alsof hij bedrogen wordt of zo. Terwijl ik niets met hem deel behalve een woning. Huisarts vond zijn gedrag vergiftigend. Maar ik vertrek niet. Wellicht komt er ook een woonoplossing en dat huisarts etc hier beweging in kan krijgen. Ik wil niet onder een regime leven.

Mutsje1982

Mutsje1982

25-10-2025 om 13:45 Topicstarter

Misschien moet ik praktijk ondersteuner ook maar meedelen dat ik van mij afschrijf op een forum. En n.a. daarvan ben ik benieuwd of hij/zij dit afraadt☺️

Heb je dat wel eens tegen jouw huisgenoot gezegd; dat hij zelf mag vertrekken als jouw gedrag hem niet aanstaat? Dat hij je huisgenoot is, niet je huistiran?

Mutsje1982

Mutsje1982

25-10-2025 om 14:43 Topicstarter

Pippeltje schreef op 25-10-2025 om 14:12:

Heb je dat wel eens tegen jouw huisgenoot gezegd; dat hij zelf mag vertrekken als jouw gedrag hem niet aanstaat? Dat hij je huisgenoot is, niet je huistiran?

Ja, dat heb ik gezegd, alleen niet het woord huistiran vermeld. Sindsdien hoor ik hem niet echt meer. Ben benieuwd of dit zo blijft. Hij mag geen macht over mij hebben, daarvoor krijg ik nu hulp. En hem uit de woning zou nog beter zijn 🙈 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.