Relaties

Ina333
31-08-2025 om 08:04
Eenzaamheid als ‘jongere’
ik ben een vrouw van 30. Door omstandigheden heb ik zo goed als geen sociaal netwerk. Ik heb enkel mijn ouders nog en zij zijn gescheiden. Ze zijn ook chronisch ziek, maar relatief stabiel. Ik ben enig kind dus veel tijd naast mijn werk gaat naar hen.
Ik doe 1x per week vrijwilligerswerk in het asiel. Dit is een halve dag in het weekend. Ik doe dit wel graag en heb hier voldoening van, maar omdat er geen vaste mensen zijn en ook vooral oudere mensen maak ik daar geen vrienden. Je werkt ook allemaal afzonderlijk in een ruimte dus moeilijk om vriendschappen te sluiten.
Ik ben dus op zoek naar een bijkomende hobby. Omwille van een kleine beperking kan ik bijna geen sporten doen. Daarom kijk ik naar andere mogelijkheden.
Ik twijfel nu tussen het leren van een muziekinstrument of keramiek. Ik heb 0 ervaring in beiden, kan ook geen noten lezen etc. Voor muziek twijfel ik tussen gitaar of piano. Keramiek spreekt me aan omdat dit met je handen werken is en heb zelf een kantoorjob en omdat je fysiek iets maakt en dus ook een eindresultaat hebt.
Muzieklessen duren 3 jaar 3 uren per week. Keramieklessen duurt 10 jaar (!) 4 uren per week (kan ook in 5 jaar met 8 uur per week maar niet haalbaar voor mij)
Maar mijn doel is vooral om nieuwe mensen en hopelijk min. 1 vriend/vriendin te leren kennen, ook buiten deze hobby.
Wat raden jullie aan? Of nog andere tips tegen eenzaamheid?

Mugs
31-08-2025 om 08:17
Als het vooral gaat om mensen leren kennen, kun je dan niet beter iets zoeken waar je wat intensiever met anderen bezig bent? Zoals bijvoorbeeld een leesclub, amateurtoneel, dansles...

Anoniemvoornu
31-08-2025 om 08:51
Je zoekt vrienden maar legt de focus op het hobby gedeelte en hebt zelfs al uitgezocht hoeveel jaren je nodig hebt iets te leren. Sporten zijn er in verschillende vormen ,ik weet niet wat voor aandoening je hebt maar bijv. Zwemmen in natuurwater wordt hier gedaan door een leuke groep en wandelen ook , als je druk bent nieuwe dingen te leren ben je minder druk met de mensen om je heen

EmmaT
31-08-2025 om 09:02
Een muziekinstrument leren spelen is, zeker in het begin, erg individueel. Je zou ook in een koor kunnen gaan. Samen zingen is erg leuk.
Keramiek doe ik ook. Is zeker aan te raden! Zorg voor een vaste club op een vaste cursustijd.
Ik begrijp die periodes van 10 en 5 jaren niet. Je begint toch gewoon en je betaalt dan voor een jaar ofzo?
Een groepsreis rondom een bepaald thema is ook een gelegenheid om mensen te leren kennen.
Een gespreksgroep in de kerk heeft mij ooit leuke contacten opgeleverd, maar het was dan wel bij een kerk die echt bij mij past.
Mijn ervaring: wat je ook doet, gewoon veel praatjes maken, interesse tonen en er zit altijd wel iemand bij waar het mee klikt. Of het daadwerkelijk vriendschappen worden ligt aan beide kanten.

Evaluna
31-08-2025 om 09:06
Heb je weleens aan een blaasorkest gedacht? Er zijn blaasorkesten die een beginnersorkest hebben waar iedereen zonder ervaring gelijk in een orkest leert spelen.
Dan heb je wel meer sociaal contact, de orkesten die ik ken zijn heel gezellig. Samen pauze, maar ook weleens een optreden elders of een vereningsuitje.
Dit is de link met adressen:

MRI
31-08-2025 om 11:06
Ik denk dat je niet de insteek moet hebben 'ik ga die en die hobby doen want dan leer ik mensen kennen'. Dat werkt minder goed dan 'ik ben dol op zingen en daarom ga ik in een koor' Dus eerst voelen waar je passie ligt en dat gaan doen, dan ontmoet je vanzelf mensen.

MamaE
31-08-2025 om 11:13
Een hobby moet je in de eerste plaats leuk vinden. Bij een muziekinstrument zou ik kiezen voor iets wat je in een groep beoefent, een blaasorkest, harmonie, fanfare, drumband of zoiets. Leren spelen is in het begin vaak heel individueel. Het is fijn als je dan wel al meteen of relatief snel mee kan doen, al is het in een beginnersgroep.
Ik zou ook niet meteen denken in een meerjarenplan. Je kunt het ook gewoon doen zo lang je het leuk vindt. Of een cursus of zo. Je hoeft toch niet af te studeren aan de kunstacademie met je zelfgebakken keramieken potten?
Sport kan in vele vormen. Er zijn ook wandelgroepen, yogagroepen, zwemmen voor recreanten, noem maar op.

Theekopje
31-08-2025 om 11:47
Evaluna schreef op 31-08-2025 om 09:06:
Heb je weleens aan een blaasorkest gedacht? Er zijn blaasorkesten die een beginnersorkest hebben waar iedereen zonder ervaring gelijk in een orkest leert spelen.
Dan heb je wel meer sociaal contact, de orkesten die ik ken zijn heel gezellig. Samen pauze, maar ook weleens een optreden elders of een vereningsuitje.Dit is de link met adressen:
Dit wilde ik ook zeggen. Mijn jongste speelt trompet en is daar vorig jaar mee begonnen. Maar het orkest s avonds is een keer in de week met mensen variërend van 10 tot 83 jaar. Het is zo leuk en gemoedelijk en er zijn veel dingen waarop het orkest samenkomt. Een optreden en muziekweekendje een nachtje weg enz.

Izza
31-08-2025 om 12:20
Jouw insteek is nieuwe mensen leren kennen. Dan zou ik specifiek naar dat onderdeel gaan kijken. Die mensen op de sport komen daar misschien alleen om te sporten en hebben daarnaast genoeg aanspraak en een gezin. En een instrument leren spelen is heel individueel om te leren. Een zangkoor is wel sociaal.
Kijk eens bij NMLK (club met app om nieuwe mensen te leren kennen). Activiteiten in je eigen omgeving en eigen leeftijd. Of door heel Nederland. Totaal geen verplichtingen en niet gericht op dating. Er zijn ook groepen om vriendinnen te maken (zoek online of op Facebook).
De app Meet5 is gericht op het opdoen van contacten.
Dit soort clubs heeft culinaire, sportieve of creatieve activiteiten. Maar ook samen eten, naar de film, fietsen of wandelen.
Of ga op een groepsreis, citytrip of andere vakantie voor alleengaanden / singles.
Wat betreft je ouders moet je bedenken dat die ook zelf verantwoordelijk zijn voor hun leven. Natuurlijk help je ze en zoek je ze op. Maar door daar continu te zijn heb jij geen tijd voor je eigen ontwikkeling. Ook voor mensen die ouder zijn of een beperking hebben zijn er tal van clubs (buurthuis, online clubs, dagbesteding, samen eten etc). Hun eventuele eenzaamheid moet niet jouw verantwoordelijkheid worden.

Saar76
31-08-2025 om 14:01
Of sluit je aan bij de Fuck Tomorrow beweging. Deze week toevallig veel in het nieuws. Je kunt je aansluiten bij een whatsapp groep in jouw buurt en er worden allemaal spontane activiteiten in gepost, waar je bij aan kunt sluiten als je zin hebt en nieuwe mensen leren kennen. Je kunt uiteraard ook zelf activiteiten opperen. Het varieert van concert bezoek tot spelletjesavonden, en van samen sporten tot ergens met een bootje gaan varen. Je moet wel van spontaan houden, want er worden alleen activiteiten gepland die binnen een week plaatsvinden.
Edit: hier een link naar een item op RTL nieuws: https://www.rtl.nl/nieuws/editienl/video/eeafaf94-8d69-4b0f-91e6-f3053f05e827/geen-zin-om-te-plannen-met-fuck-tomorrow

Pippeltje
31-08-2025 om 14:28
Evaluna schreef op 31-08-2025 om 09:06:
Dan heb je wel meer sociaal contact, de orkesten die ik ken zijn heel gezellig. Samen pauze, maar ook weleens een optreden elders of een vereningsuitje.Dit is de link met adressen:
En weet je hoe lang je ongeveer eerst op les moet en oefenen met je instrument voordat samen spelen in zicht komt?
Dat hangt een beetje af van het niveau van het orkest en van je eigen inzet. 😊
In het kort kun je zeggen:
Beginnersorkesten / jeugdorkesten:
Vaak kun je na 1 à 2 jaar les al meespelen. Daar wordt rekening gehouden met beginners en is het repertoire eenvoudiger.
Harmonie/fanfare-orkesten op gemiddeld niveau:
Meestal kun je na zo’n 3 tot 5 jaar regelmatig oefenen goed genoeg lezen en spelen om mee te draaien. Je moet dan redelijk toonvast zijn, noten kunnen lezen en eenvoudige ritmes beheersen.
Gevorderde orkesten (concertniveau):
Daar is vaak meer ervaring nodig – denk aan 5 tot 10 jaar spelen en veel oefenen op techniek, uithoudingsvermogen en samenspel.
Belangrijk is ook hoe vaak je oefent:
Met dagelijks 20–30 minuten kom je veel sneller vooruit dan met 1 keer per week oefenen.
Ook regelmatige lessen bij een docent of muziekschool versnellen je vooruitgang enorm.
👉 Kortom: met een jaar serieus oefenen kun je vaak al aansluiten bij een beginnersorkest, maar om echt lekker mee te draaien in een doorsnee harmonie of fanfare heb je meestal enkele jaren ervaring nodig.

troelahoep
31-08-2025 om 19:30
Er komen al een heleboel goeie tips binnen!
Muziekles is individueel, dus dat zou ik niet doen om mensen te leren kennen, maar omdat je het erg leuk lijkt. Pas als je wat langer speelt inderdaad, kom je pas in aanmerking voor een orkest of een band waar je bij kunt gaan. Aan de andere kant: Als je iets doet wat je erg leuk vindt wordt je daar natuurlijk wel gelukkig van en heb je elke week nog iets om naar uit te kijken, wat het leven wel weer makkelijker maakt.
Een zangkoor zou ik eerder aanraden voor meer verbinding , als je het in de muziekhoek wil zoeken, of een percussiegroep zoals een sambaband of afrikaans trommelen. Het schijnt dat je meer verbinding voelt (en daarmee makkelijker vriendschappen sluit) als je met een groep allemaal hetzelfde doet, samen in een groot geheel zonder competitieverband. Ik weet niet hoe groot jouw fysieke beperking is, maar misschien zou volksdansen ook iets kunnen zijn. Of een wandelclub. Ik zit zelf bij een theatervereniging, dat is ook erg geschikt om mensen wat beter te leren kennen.
In mijn woonplaats - en ik hoor het ook elders - zijn bordspelavonden heel populair en toegankelijk voor iedereen. De bordspellenclub hier biedt ook weekendjes weg aan waar je je voor op kunt geven. Misschien is er ook wel zoiets bij jou in de buurt (mocht je bordspellen leuk vinden).
Je kunt ook vrijwilligerswerk doen in het buurthuis/dorpshuis, daar worden ook wel avonden georganiseerd met maaltijden waar mensen elkaar kunnen leren kennen. Als je van koken houdt zou je bij de kookcommissie kunnen gaan.
Iets creatiefs doen is ook altijd leuk, maar mijn ervaring is dat bij een keramiekcursus of schildercursus je niet lang bij dezelfde mensen in groep zit, en het kan ook behoorlijk individueel zijn omdat je allemaal je eigen werk maakt. Soms zijn er wel kunstinitiatieven waarbij er mensen worden gevraagd om mee te werken aan een kunstwerk, dat is nog wel eens bij grote borduurwerken het geval bijvoorbeeld.

Mamacee
31-08-2025 om 20:25
Pippeltje schreef op 31-08-2025 om 14:28:
[..]
En weet je hoe lang je ongeveer eerst op les moet en oefenen met je instrument voordat samen spelen in zicht komt?
Vaak kun je na 1 à 2 jaar les al meespelen. Daar wordt rekening gehouden met beginners en is het repertoire eenvoudiger.
Meestal kun je na zo’n 3 tot 5 jaar regelmatig oefenen goed genoeg lezen en spelen om mee te draaien. Je moet dan redelijk toonvast zijn, noten kunnen lezen en eenvoudige ritmes beheersen.
Daar is vaak meer ervaring nodig – denk aan 5 tot 10 jaar spelen en veel oefenen op techniek, uithoudingsvermogen en samenspel.
Met dagelijks 20–30 minuten kom je veel sneller vooruit dan met 1 keer per week oefenen.
Ook regelmatige lessen bij een docent of muziekschool versnellen je vooruitgang enorm.
👉 Kortom: met een jaar serieus oefenen kun je vaak al aansluiten bij een beginnersorkest, maar om echt lekker mee te draaien in een doorsnee harmonie of fanfare heb je meestal enkele jaren ervaring nodig.
Pippeltje schreef op 31-08-2025 om 14:28:
[..]
Als je deel wil nemen aan een Nieuw Talent Orkest, dan gaat het net wat anders. Je start met een cursus van 10 weken. Je gaat vanaf het eerst moment met alle andere deelnemers in een orkest spelen en je hoeft er geen noot voor te kunnen lezen. Aan het eind van de eerste repetitie kun je direct al een paar noten lezen en 'spelen'. Na 10 weken beslis je of je door gaat. Dan heb je een indruk of je het leuk vind en of je door wil gaan. Je kunt dan ook indivivueel les ernaast nemen.

Evaluna
31-08-2025 om 20:28
Ik wilde het juist gaan typen, dat hele verhaal geldt dus niet voor het nieuw talent orkest. Daar ga je gewoon lekker samen van start en ben je dus gezamelijk bezig met muziek leren.
Ik weet dat mijn neefje de ene week orkest, echt beginners niveau, en de andere week les heeft.
Gewoon, omdat samen spelen zoveel leuker is.

Theekopje
31-08-2025 om 22:50
Evaluna schreef op 31-08-2025 om 20:28:
Ik wilde het juist gaan typen, dat hele verhaal geldt dus niet voor het nieuw talent orkest. Daar ga je gewoon lekker samen van start en ben je dus gezamelijk bezig met muziek leren.
Ik weet dat mijn neefje de ene week orkest, echt beginners niveau, en de andere week les heeft.
Gewoon, omdat samen spelen zoveel leuker is.
Bij ons ook hoor, je begint met oefenen en gaat gelijk meedoen met het opstaporkest. Dus niet eerst jaren oefenen.

Izza
31-08-2025 om 23:14
Het punt is dat die mensen in eerste instantie komen voor muziek. Niet voor vriendschap met to. Dat is haar doel. Dan kan ze beter naar gerichte activiteiten gaan die mensen trekken die openstaan voor sociale contacten. En van dezelfde leeftijd zijn. Anders zit ze in dezelfde situatie als het asiel.