Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Einde huwelijk?

Mijn vrouw is verliefd op een andere man. Ik weet dit sinds vorig jaar zomer. De afgelopen maanden waren een grote achtbaan. December was het dieptepunt. Na vele ruzies en het ontlopen van elkaar gaf ze aan te willen scheiden. Dit zei ze nadat ik haar vroeg een keuze te maken. Toen ze uitsprak werkelijk te willen scheiden heb ik haar gevraagd dit niet te doen. Niet alleen voor mij maar ook voor de kinderen. Sinds ik niet langer aan haar trek lijkt het beter te gaan tussen ons. Ze zoekt soms zelf weer toenadering en gaat deze maand voor het eerst zelf in therapie. We zijn al maanden niet meer intiem met elkaar omdat ze dit niet wil. Ik ben bang dat we verder uit elkaar groeien. Hoe zorg ik voor verbinding terwijl zij om ruimte vraagt? 


Door ruimte te geven. Los te laten. Je kunt haar toch niet tegen haar wil vast houden.
Ziet ze de ander echt niet meer?

Confidential

Confidential

12-02-2024 om 22:22 Topicstarter

Pippeltje schreef op 12-02-2024 om 22:00:

Door ruimte te geven. Los te laten. Je kunt haar toch niet tegen haar wil vast houden.
Ziet ze de ander echt niet meer?

Ze ziet de ander nog op het werk, het is een collega. Ik weet dat ze nog contact hebben met elkaar. Nee, ik kan haar niet tegen haar wil in vast houden. Maar hoop toch wel dat goed nadenkt over ons huwelijk voordat ze dit opgeeft. 

Je vraagt haar om een keuze te maken. Vervolgens maakt ze een keuze en dan ga je haar smeken om toch een andere keuze te maken? 

Zij weet nu prima dat zij alle kaarten in handen heeft. Jij weet van haar affaire en jij wilt desondanks toch kost wat kost doorgaan. Ze kan rustig even kijken hoe het loopt met die collega en als dat niks wordt, dan kom jij met hangende pootjes terug. 

Had ze een affaire of was ze enkel verliefd? In je OP schrijfje 'verliefd' maar je bedoelt misschien iets anders?

Inderdaad is er een groot verschil tussen verliefd zijn of ook intiem te zijn geweest. Ik snap/voel echt je pijn maar je bent teveel met haar bezig wat normaal is. Wat andere forumleden hier zeggen laat het los en richt op je eigen leven. Je kan blijven smeken maar dat werkt averechts. Wees een onafhankelijk persoon. Ga aan jezelf werken ( bv sporten, koop mooie kleding enz), praat met familie/vrienden erover. Ga nadenken of je wel verder met zo'n vrouw wil. Op korte termijn zou je blij zijn als ze terug is maar het vertrouwen is weg en het verraad is groot. Kom je niet zomaar overheen. 

Nogmaals is ze alleen verliefd en weet ze niet hoe ze er mee om moet gaan prima. Dat kan en ze zoekt ook hulp zeg je. Geef het dan allemaal eens tijd en geen gesmeek. Heeft ze al maanden een relatie met haar collega lees dan onderstaand rubriek eens. Dan begrijp je dat ze ook helemaal niet met jou bezig is maar in een bubbel leeft. Jij bent dan meer een back-up die al blij is met een knuffel.

Affaire, kan dit ooit wat worden | Ouders.nl

Ik vind de reacties hier wel streng hoor, de wereld van TO stort ineens in en dan roept men: Richt je op jezelf! Niks aan te doen! Gewoon loslaten!
Mag TO ook even horen dat het hartstikke naar is allemaal. Een beetje empathie kan een mens ook wel gebruiken.
TO, ik vind het heel naar voor je. Wat een achtbaan ben je in beland, zonder zekerheid dat je de eind van de rit weer in het station terug komt en niet ergens in een ravijn belandt.
Ik snap dat je haar terug wil, en zonder die buitenman erbij, en die eis mag je gerust hard neerleggen: ik wil je niet kwijt, ik wil samen verder, ik wil samen kijken naar hoe het beter kan, maar dat contact met die ander moet volledig stoppen.
Zoals prinses Diana al zei: drie mensen in een huwelijk is een beetje te vol.
Als ze nu niet weet wat ze wil, dat kan, maar dat moet ze dan uit gaan zoeken zonder andere verliefdheid.
Anders is ze  nog steeds niet bezig met een zoektocht naar zichzelf.

Overigens ben ik het wel eens met de adviezen, maar ik kan me ook voorstellen dat je nu niet gelijk in de stemming bent om een vrolijk bestaan als gescheiden vader op te zetten. Maar ook binnen een huwelijk is het goed als je je eigen leven kan leiden, tenzij het probleem nou juist was dat je dat teveel deed.
We weten gewoon niet hoe dit uit gaat pakken, misschien zijn jullie over vier jaar weer heel gelukkig samen en maakt deze tijd jullie sterker, of jullie zijn dan uit elkaar en op eigen benen, of jullie zitten in een gruwelijke vechtscheiding die nog decennia duurt. Deels heb jij daar wel inbreng in, maar je bepaalt het niet alleen en het is ook niet zo eenduidig wat welk resultaat geeft.
Hoe dan ook krijg je tijd nooit terug, dus probeer er toch ook wat voor jezelf van te maken met de kinderen en met leuke dingen tot zij hopelijk tot bezinning komt of er eenn andere uitkomst is. Zet je leven niet stil, want de tijd tikt door en de kinderen worden groter en jij ouder en deze tijd, leuk of niet leuk, gaat voorbij.

Ruud1971! schreef op 13-02-2024 om 08:03:

Inderdaad is er een groot verschil tussen verliefd zijn of ook intiem te zijn geweest. Ik snap/voel echt je pijn maar je bent teveel met haar bezig wat normaal is. Wat andere forumleden hier zeggen laat het los en richt op je eigen leven. Je kan blijven smeken maar dat werkt averechts. Wees een onafhankelijk persoon. Ga aan jezelf werken ( bv sporten, koop mooie kleding enz), praat met familie/vrienden erover. Ga nadenken of je wel verder met zo'n vrouw wil. Op korte termijn zou je blij zijn als ze terug is maar het vertrouwen is weg en het verraad is groot. Kom je niet zomaar overheen.

Nogmaals is ze alleen verliefd en weet ze niet hoe ze er mee om moet gaan prima. Dat kan en ze zoekt ook hulp zeg je. Geef het dan allemaal eens tijd en geen gesmeek. Heeft ze al maanden een relatie met haar collega lees dan onderstaand rubriek eens. Dan begrijp je dat ze ook helemaal niet met jou bezig is maar in een bubbel leeft. Jij bent dan meer een back-up die al blij is met een knuffel.

Affaire, kan dit ooit wat worden | Ouders.nl

Ja, daar zit een groot verschil tussen. Maar dan kom je meteen bij het probleem: gaat ze er eerlijk over zijn? Ik ken de mensen in kwestie niet en was er niet bij, maar als mevrouw verliefd is en er is al een tijdje contact (man weet het sinds vorige zomer, contact zal al daarvoor zijn begonnen), dan is de kans wel aanwezig dat er meer is gebeurd. 

Als ze nog verliefd is en contact heeft met die man, dan denk ik niet dat ze veel zin heeft in therapie, het herstellen van de relatie, etc.

En de man in kwestie en partner van TO blijven collega's, dus ze blijven elkaar waarschijnlijk zien. Ik zou, als het vertrouwen weg is, dan elke werkdag op hete kolen zitten.

Nou AnnaPollewop, denk dat iedereen hier die op TO zijn bericht heeft gereageerd dit heeft meegemaakt. Het is vreselijk voor hem. Het werkt echt zo dat als hij blijft smeken er alleen maar meer afstand ontstaat. Ze vindt hem waarschijnlijk nu een afhankelijk mannetje en haar lover een krachtige, zelfstandige man. Hij heeft meerdere keren aangegeven voor het huwelijk te willen vechten. Het gaat erom dat hij het beeld moet omdraaien voor zichzelf maar ook ten opzichte van haar. Zijn eigenwaarde is kapot en daar moet hij aan gaan werken. Krijgt die ook veel meer respect van zijn vrouw. 

Het klinkt heel hard maar mijn ervaring is dat je echt liefde niet kunt tegenhouden. Dat zoekt zich een weg. Jij kunt daar weinig in doen. Het moet vanuit haar zelf komen. Ze moet om jou bij jou willen blijven. Niet na smeekbedes of vanwege de kinderen. 

En verliefdheid kan altijd ontstaan. Maar ernaar handelen is een keuze. En die maak je alleen als er ruimte zit in je relatie. Jullie relatie klinkt al enige tijd niet goed en ze heeft aangegeven uit elkaar te willen. Stel jezelf niet zo afhankelijk op. Maar ga hier zelf ook over nadenken. Werk aan jezelf en kijk of jij nog bij haar wilt zijn. Hou er rekening mee dat het anders kan gaan lopen en kijk hoe jij dat moet regelen (mentaal, financieel, huis etc). 

Tot slot, dat de persoon nog (dagelijks?) in beeld is is geen goed teken. 

Confidential

Confidential

13-02-2024 om 09:50 Topicstarter

Bedankt voor de reacties. Ze vertelde afgelopen zomer al een aantal maanden contact te hebben, via de werk chat. Alleen praten, er was en is niks (fysieks) gebeurd. Ze sprak daarbij uit dat de gesprekken diepgaand zijn en ze goed kunnen praten. 

Vorig jaar was een moeilijk jaar waarbij ze veel op haar tenen heeft gelopen om het gezin draaiende te houden. Dit kwam door het huis maar ook gezondheidsproblemen bij de kinderen en mij. 

We zijn in oktober voor het eerst samen naar therapie gegaan. Daar was ze altijd erg gesloten. Al zie ik dat ze in januari opener is geworden naar mij. 

Ze geeft aan dat ze dingen mist in onze relatie. Ik ben geen prater en kan lastig bij mijn emoties komen. Ze heeft de afgelopen jaren vaker naar mij uitgesproken dingen te missen. Een compliment, initiatief voor intimiteit en aandacht. Ik dacht dat ons huwelijk genoeg was om samen te zijn en te blijven. Ze zei altijd erg stellig dat scheiden nooit een optie was. 

Maar kan ik van haar verlangen dat ze ander werk zoekt? Hoe kan dit contact anders volledig stoppen? 

Confidential schreef op 13-02-2024 om 09:50:

Bedankt voor de reacties. Ze vertelde afgelopen zomer al een aantal maanden contact te hebben, via de werk chat. Alleen praten, er was en is niks (fysieks) gebeurd. Ze sprak daarbij uit dat de gesprekken diepgaand zijn en ze goed kunnen praten.

Vorig jaar was een moeilijk jaar waarbij ze veel op haar tenen heeft gelopen om het gezin draaiende te houden. Dit kwam door het huis maar ook gezondheidsproblemen bij de kinderen en mij.

We zijn in oktober voor het eerst samen naar therapie gegaan. Daar was ze altijd erg gesloten. Al zie ik dat ze in januari opener is geworden naar mij.

Ze geeft aan dat ze dingen mist in onze relatie. Ik ben geen prater en kan lastig bij mijn emoties komen. Ze heeft de afgelopen jaren vaker naar mij uitgesproken dingen te missen. Een compliment, initiatief voor intimiteit en aandacht. Ik dacht dat ons huwelijk genoeg was om samen te zijn en te blijven. Ze zei altijd erg stellig dat scheiden nooit een optie was.

Maar kan ik van haar verlangen dat ze ander werk zoekt? Hoe kan dit contact anders volledig stoppen?

Een huwelijk op zichzelf is helaas niet voldoende om bij elkaar te blijven. 1 op de 3 huwelijken en de helft van alle relaties loopt stuk. Mensen kunnen dus van mening veranderen. 

Het klinkt dat ze wel essentiële zaken bij jou mist. De vraag is of jij dat nog kunt en wilt veranderen op jouw leeftijd. Je moet natuurlijk wel jezelf kunnen zijn in een relatie. 

De vraag moet niet zijn of dit stopt. Maar of jullie nog wel bij elkaar passen. 

Confidential

Confidential

13-02-2024 om 10:19 Topicstarter

Ruud1971! schreef op 13-02-2024 om 09:45:

Nou AnnaPollewop, denk dat iedereen hier die op TO zijn bericht heeft gereageerd dit heeft meegemaakt. Het is vreselijk voor hem. Het werkt echt zo dat als hij blijft smeken er alleen maar meer afstand ontstaat. Ze vindt hem waarschijnlijk nu een afhankelijk mannetje en haar lover een krachtige, zelfstandige man. Hij heeft meerdere keren aangegeven voor het huwelijk te willen vechten. Het gaat erom dat hij het beeld moet omdraaien voor zichzelf maar ook ten opzichte van haar. Zijn eigenwaarde is kapot en daar moet hij aan gaan werken. Krijgt die ook veel meer respect van zijn vrouw.

Ik ben in therapie. Om te werken aan de punten die zij mist.

Doordat ik van baan ben veranderd heb ik meer tijd voor de kinderen en het huishouden. Dit pak ik nu op. Ik was passief in het huishouden en vroeg wat er gedaan moest worden. Zij gaf aan het vervelend te vinden dat ze dit elke keer moest uitleggen. 

Ik zie nu ook dat ik steken heb laten vallen. 

Confidential schreef op 13-02-2024 om 10:19:

[..]

Ik ben in therapie. Om te werken aan de punten die zij mist.

Doordat ik van baan ben veranderd heb ik meer tijd voor de kinderen en het huishouden. Dit pak ik nu op. Ik was passief in het huishouden en vroeg wat er gedaan moest worden. Zij gaf aan het vervelend te vinden dat ze dit elke keer moest uitleggen.

Ik zie nu ook dat ik steken heb laten vallen.

Hartstikke mooi van je dat je eraan werkt, maar ik vind dat dit wel van twee kanten moet komen. Jij doet je best om aan haar wensen te voldoen, maar dan zal zij ook alles aan moeten doen om het huwelijk te redden. Het kan niet zo zijn dat jij je best doet terwijl zij die andere vent warm houdt en ondertussen peilt of ze jullie huwelijk weer de moeite waard. Óf jullie gaan er beide weer voor, óf niet. Wil zij echt het huwelijk redden, dan moet ze uit zichzelf bedenken hoe ze dat gaat doen en zelf beseffen dat het beter is om te zoeken naar een andere baan. Wil ze dat niet, dan hoef jij echt niet meer de moeite te doen om te voldoen aan haar wensenlijstje.

Confidential schreef op 13-02-2024 om 10:19:

[..]

Ik ben in therapie. Om te werken aan de punten die zij mist.

Doordat ik van baan ben veranderd heb ik meer tijd voor de kinderen en het huishouden. Dit pak ik nu op. Ik was passief in het huishouden en vroeg wat er gedaan moest worden. Zij gaf aan het vervelend te vinden dat ze dit elke keer moest uitleggen.

Ik zie nu ook dat ik steken heb laten vallen.

En hoe gaat zij werken aan de punten waarop zij een bom legt onder het huwelijk? Wil ze het überhaupt nog een eerlijke kans geven? Of moet jij je in haar keurslijf passen om vervolgens alsnog van een koude kermis thuis te komen? 

Waar er twee vechten, hebben er twee schuld. Het kan onmogelijk alleen jouw schuld zijn.

Daar ga je weer TO. Je past je aan haar gedrag aan. Afhankelijkheid. Het is prima dat je aan wat punten binnen je relatie werkt maar zij is het kwijt en zij is de oorzaak van jullie huwelijkscrisis. Wat Panama zegt pas je niet aan haar keurslijf want ze zoekt redenen om haar eigen gedrag goed te keuren. Zij is fout onthoudt dat goed. Let op haar daden en niet haar woorden. Werk echt aan jezelf en wees jezelf want de wereld is meer dan je vrouw. Jij mag er zijn en je moet goed voor jezelf zorgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.