Relaties Relaties

Relaties

Geen idee wat te doen


Lisa80 schreef op 02-07-2022 om 13:42:

[..]

Dankjewel!

Ik woon in provincie Brabant

Ik heb heel vaak meegemaakt dat ik in een groep geen aansluiting heb. Daarom ben ik eigenlijk een beetje huiverig geworden om nog alleen naar een clubje te gaan. Dat is het meer.

Dankjewel voor je tip over wat je met jezelf afspreekt op een bijeenkomst.

https://www.heteibernest.nl/agenda/

Geen idee of jij hier enigszins in de buurt woont natuurlijk. Het is Brabant maar helemaal Zuid-Oost. Ik ken dit zelf niet maar ken wel (leuke!) mensen die hier regelmatig op woensdag naartoe gaan om te vrijwilligen. Schijnt gezellig te zijn. Gewoon lekker een dagje rustig aan wat klusjes doen, af en toe wat drinken samen en een kletspraatje en dan voldaan weer naar huis. En als je daar geen tijd voor hebt; er zijn ook geregeld andere activiteiten. 

En wat je zegt over aansluiting vinden: soms lijkt het alsof andere mensen een hechte eenheid vormen en alleen jij erbuiten valt. Maar in de meeste gevallen zal dat niet zo zijn. Dan zijn er wel meer mensen die zich onzeker voelen over hun positie in de groep. Het scheelt al dat je loslaat dat je een bepaalde positie in de groep moet hebben. Aan de periferie een praatje maken met deze en gene is ook oké. 

Bijtje82

Bijtje82

02-07-2022 om 14:29

Mija schreef op 02-07-2022 om 14:23:

[..]

https://www.heteibernest.nl/agenda/

Geen idee of jij hier enigszins in de buurt woont natuurlijk. Het is Brabant maar helemaal Zuid-Oost. Ik ken dit zelf niet maar ken wel (leuke!) mensen die hier regelmatig op woensdag naartoe gaan om te vrijwilligen. Schijnt gezellig te zijn. Gewoon lekker een dagje rustig aan wat klusjes doen, af en toe wat drinken samen en een kletspraatje en dan voldaan weer naar huis. En als je daar geen tijd voor hebt; er zijn ook geregeld andere activiteiten.

En wat je zegt over aansluiting vinden: soms lijkt het alsof andere mensen een hechte eenheid vormen en alleen jij erbuiten valt. Maar in de meeste gevallen zal dat niet zo zijn. Dan zijn er wel meer mensen die zich onzeker voelen over hun positie in de groep. Het scheelt al dat je loslaat dat je een bepaalde positie in de groep moet hebben. Aan de periferie een praatje maken met deze en gene is ook oké.

Heb even zitten gluren op de website.

Iedereen zijn eigen feestje natuurlijk, maar ik krijg er echt spontaan de kriebels van. 🙈 Dit soort dingen zou echt niks voor mij zijn. 

Maar goed, gelukkig heeft iedereen zijn/haar eigen idee bij hoe je je vrije tijd besteed en zijn we allemaal heel divers. Zou anders ook maar een saaie boel worden. 😘

Bijtje82 schreef op 02-07-2022 om 14:29:

[..]

Heb even zitten gluren op de website.

Iedereen zijn eigen feestje natuurlijk, maar ik krijg er echt spontaan de kriebels van. 🙈 Dit soort dingen zou echt niks voor mij zijn.

Maar goed, gelukkig heeft iedereen zijn/haar eigen idee bij hoe je je vrije tijd besteed en zijn we allemaal heel divers. Zou anders ook maar een saaie boel worden. 😘

Lisa gaf aan dat ze wel geïnteresseerd was in de alternatieve wereld. Anders had ik het ook niet durven plaatsen 😂. Die mensen die ik ken die daar graag komen zijn overigens hele normale nuchtere lieve mensen. Nogmaals: ik ben er zelf nooit geweest dus ik kan er niks uit de eerste hand over zeggen!

Bijtje82

Bijtje82

02-07-2022 om 14:55

Mija schreef op 02-07-2022 om 14:47:

[..]

Lisa gaf aan dat ze wel geïnteresseerd was in de alternatieve wereld. Anders had ik het ook niet durven plaatsen 😂. Die mensen die ik ken die daar graag komen zijn overigens hele normale nuchtere lieve mensen. Nogmaals: ik ben er zelf nooit geweest dus ik kan er niks uit de eerste hand over zeggen!

Oh niks ten nadelen van mensen die daar wel van houden hoor.

Krijg alleen jeuk van termen als rite of the womb en Embrace the joy of the whispering uterus.. Ok die laatste verzin ik net zelf, maar had er prima tussen gepast😂

Ik zou beginnen met zoeken naar iets wat al heel dicht bij je staat, namelijk jouw probleem als partner van iemand met autisme. Daar zijn meer mensen van en die mensen ontmoeten elkaar. Bijvoorbeeld: https://www.autisme.nl/regio/nb/lotgenotencontact-noord-brabant/ Dat is een zinnig onderwerp, daar heb je zelf ervaring in, misschien kun je of wil je er iets over vertellen, maar misschien vind je het ook goed om naar anderen te luisteren.
Het hoeft niet 'leuk' te zijn.

Tsjor

Bijtje82 schreef op 02-07-2022 om 11:24:

[..]

Probeer dan meer 1:1 contact te hebben met mensen ipv groepjes. Ik kijk zelf ook altijd eerst de kat uit de boom. Verder staat mijn gezicht altijd op onweer waardoor mensen denken dat ik niet/moeilijk te benaderen ben.

Hoe vaak ik al niet gehoord heb dat achteraf pas bleek dat ik toch best wel tof ben en leuk gezelschap.

Pro eer niet gelijk bij een grote groep te willen horen, maar breid het geleidelijk aan wat uit. Zodat je jezelf op je gemak voelt.

Erg herkenbaar, ik ben heus niet verlegen en als iemand tegen me praat, dan praat ik zeker wel terug en niet alleen met ja of nee. Maar het beste voel ik me bij 1 op 1 contact. Verder blijk ik vaak wel boos te kijken terwijl ik op dat moment helemaal niet boos ben maar gewoon in gedachten met andere dingen bezig. 

Lisa80 schreef op 02-07-2022 om 12:20:

[..]

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik vind het wel moeilijk omdat ik zo graag ergens bij zou willen horen. Dat ik echt een band voel met mensen. Dat mensen het leuk vinden als ik er ook bij ben. Dat is wat ik al heel lang zoek.

Ik ben wel geïnteresseerd in de alternatieve wereld. Verder hou ik van schilderen, wandelen, bloemstukken maken. Ik ga het liefst gewoon iets met iemand doen, al zou het een kopje koffie drinken zijn.

Misschien is een workshop schilderen iets voor je? Je doet iets wat je al leuk vindt, bent ermee de deur uit en wie weet knoop je een praatje aan met de een of de ander? Ik denk dat je je nu niet vooral moet focussen op het leggen van contact maar vooral om bewust dingen te kiezen die je aanspreken. 

Bijtje82

Bijtje82

03-07-2022 om 08:02

Ik vroeg me af of je hier iets mee kunt. 
Dan kun je van je af schrijven.

https://chat-client-luisterlijn.serviant.nl/#!/

https://www.deluisterlijn.nl/de-luisterlijn-chat.html

Je verlangen is om echt contact te hebben met iemand.
Je ervaring is dat je dat in het verleden niet gelukt is als je je daarvoor inzette door verschillende dingen uit te proberen. En dat doet pijn.
In het nu houd je jezelf in diezelfde pijn, want je durft/wilt het niet nog eens proberen, omdat je bang bent voor hetzelfde resultaat.

Mocht je die pijn willen doorbreken, dan is het nodig om toch weer de moed te vinden om dingen uit te proberen, alleen heeft dat pas zin als je die dingen op een andere manier kunt uitproberen.
Dan is het nodig dat je goed ziet hoe je de vorige keer het geprobeerd hebt en wat je nu anders gaat doen.

Bijvoorbeeld: als je eerder een creatieve cursus  hebt gedaan en je kwam niet in contact. Dan weet je nu van jezelf dat je het in zo'n situatie lastig vindt om contact te maken, omdat je introvert ben en dat je dan afwacht tot je aangesproken wordt.
Aan de hand daarvan kan je strategieen bedenken. Denk aan bijv:
- ik kijk in de groep rond en stel vast welke persoon mij een leuk/prettig persoon lijkt. In de pauze ga ik bewust naast die persoon staan/zitten en vraag naar werk/kinderen/woonplaats/ervaring met de cursus...etc
- ik neem me voor om elke persoon in de groep een keer aan te spreken met een vraag of compliment
- enz

Ik gun het je Lisa. Ik hoop dat je kunt zien hoe je jezelf in de pijn houdt en dat je zelf daar wat aan kunt doen. En dat is zeker niet makkelijk! Sterkte

En als je het weer probeert, kun je hier op het forum natuurlijk je belevenissen delen, zodat we je kunnen helpen om uit te vogelen wat je beter wel/niet kunt doen.

Beste Lisa, Natuurlijk is het lastig contact te leggen als je introvert verlegen bent. Maar je hoeft je er niet bij neer te leggen, want contact maken en sociaal zijn zijn een soort skills die te leren valt. Maar je moet het wel durven.
Hier ook zo'n dochter en die hebben we vaak genoeg uit haar comfort zone moeten trekken om te zorgen dat ze zichzelf niet volledig terug trekt. Ze vindt de wijde wereld ingaan nog steeds heel eng, maar ziet dat als ze wacht op anderen, er niks gebeurt en ze langs de kant staat.
Mijn advies is om proberen via je kinderen toch wat meer contact te leggen met de "buitenwereld". Je kunt het ook een soort "afdwingen", door bijvoorbeeld coach of begeleider te worden van een activiteit van je kinderen of vrijwilligers werk te doen op een activiteit van hun; wordt penningmeester, ga in de barcommissie etc. Zorg ervoor dat je een aanspreekpunt wordt binnen een organisatie. Het contact dat je dan krijgt is doelgericht, je moet met volwassen overleggen en op die manier is contact noodzakelijk. Je leert dan mensen kennen en wie weet kom je iemand tegen waar je goed mee overweg kan. Bijkomend voordeel is dat het jou dwingt je over je schroom heen te zetten. En dan zul je zien dat je waarschijnlijk veel meer kan dan je had gedacht!

Dag Lisa, ik vroeg me af hoe het met je gaat nu. Helpt het dat het vakantie is? Of juist niet?

Lisa80

Lisa80

05-08-2022 om 18:12 Topicstarter

Jonagold schreef op 25-07-2022 om 17:01:

Dag Lisa, ik vroeg me af hoe het met je gaat nu. Helpt het dat het vakantie is? Of juist niet?

Momenteel heb ik een heel slechte periode. Het is vakantie periode. Als ik niet werk zit ik de meeste tijd thuis. Ik heb niet echt iemand hier in de buurt om naar toe te gaan. Ik vind dat heel erg en vind het eigenlijk verschrikkelijk.


Bijtje82

Bijtje82

05-08-2022 om 18:34

En je vriend? Heeft hij ook vakantie? Gaan jullie geen dagjes weg met de kinderen.

Ik had al eens aangeboden om eens samen op te trekken naar een dierentuin of whatever. Dan heb je misschien was aanspraak en de kinderen vermaken zich wel samen. 

Al zijn die nu 3 weken bij hun vader, dusbdat schiet ook niet erg op.

Lisa80

Lisa80

05-08-2022 om 19:01 Topicstarter

mijn vriend en ik zijn 1 week samen vrij. Die week is al geweest. Toen zijn we dagjes weg geweest. Als we thuis zijn doet hij vooral zijn eigen ding en kijkt niet naar me om .

Bijtje82

Bijtje82

05-08-2022 om 19:04

Lisa80 schreef op 05-08-2022 om 19:01:

mijn vriend en ik zijn 1 week samen vrij. Die week is al geweest. Toen zijn we dagjes weg geweest. Als we thuis zijn doet hij vooral zijn eigen ding en kijkt niet naar me om .

Gewoon spontaan iets plannen en niet vragen heb je zin. Gewoon zeggen, we gaan vanavond samen uit eten. Of je zegt instappen ik heb een verrassing en dan ga je eten en een wandeling langs het strand maken. Soms moet je het zelf gezellig maken. 

Ik vind een week samen vrij in 6 weken schoolvakantie wel heel weinig trouwens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.