Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Hel, deel 3 - vervolg Help, zit muurvast!


moederziel

moederziel

08-01-2017 om 16:05 Topicstarter

RoosjeRaas

Tsja.... Ik weet niet zo goed wat ik aan moet met je reactie. Ik voel hem als heel oordelend, veroordelend. Ik krijg steeds vaker het gevoel dat er blijkbaar maar één manier is. De manier die voor de ervaringsdeskundigen hier heeft gewerkt. Maar voor mij is er alleen míjn manier, begrijp je? En die zal misschien soms anders zijn en een omweg lijken, maar voor mij is-ie nodig, die weg. En die heeft me in de afgelopen 10 maanden in elk geval gebracht naar weer normaal functioneren, in stand houden van mijn (deel van het) gezin, het behouden van mijn baan en een flinke dosis zelfinzicht en levenswijsheid.

Je vraagt je af of man ook behoefte heeft aan duiding. Geen idee, maar ik in elk geval wel. Die focus ligt echt op mij, hoor. Maar ik heb hem er wel bij nodig. En het verrassende is dat al pratend dan toch dingen duidelijk(er) worden. Gooit me dat terug in mijn proces? Waarom zou dat zo zijn?

Ik kan echt helemaal niets met je bijdrage. Ik zou elke regel kunnen weerleggen, maar ik heb eigenlijk helemaal geen behoefte om me hier te verdedigen tegen of ik wel of niet voldoende aan het 'overleven' ben. Ik leef nog en ik probeer met een voor mij passende portie medemenselijkheid, mededogen en liefde voor mezelf én de ander verder te gaan.
Ik heb helemaal geen twijfel over of ik dat kan. Maar voor mij betekent leven ook doorgronden en betekenis geven. Misschien ben ik daarin anders dan anderen.

Moederziel

Mijn post was niet veroordelend bedoeld, wel oordelend. Als in dat mijn mening er in zit. Zie dat als zorg, als je kunt. En gekleurd door mijn eigen ervaring, daar heb ik nooit een geheim van gemaakt. Je wilt het voor je kinderen goed hebben. En werkt dan liefst voor twee, voor jou en man. Het is de vraag of dat nu goed is voor iedereen. Het kan nog niet helder en 'normaal' zijn in mijn ogen. Het is mijn mening dus. Daar hoef je niets mee. En dat kan je ook niet, schrijf je. Leg gerust naast je neer! Ik kan - ook niet nu ik er even over nagedacht heb - niets met je vraag naar een goede therapievorm. Ik denk dat jij die zelf kunt beantwoorden. Je weet er veel van. Als ik jou was zou ik due vraag bespreken met je therapeut. Misschien is dat een idee.

Ik ervaar jou niet als anders dan anderen. Integendeel. Ik zie jou als een "redder" pur sang.

Herkenbaar

Dat is herkenbaar. Ook dat je dan overtuigd bent van dat dat "redden" en "willen begrijpen" (ook) bedoeld is voor de anderen. Je kinderen. Man. Ik herken het zo. Denk (over mezelf!) inmiddels vooral dat het een wens tot controle is. Aan het roer zitten. Sturen en bijsturen. En weet ook hoe het voelt oprecht te denken dat het dát deze keer niet is. Geldt voor mij. Ik meen het te herkennen bij jou maar lijk daar nu helemaal naast te zitten. Goed dat je aangeeft dat je er dan niets mee kunt.

moederziel

moederziel

08-01-2017 om 16:47 Topicstarter

Redder

Ik ben je ontzettend dankbaar voor je bijdragen RoosjeRaas, en ik haal ontzettend veel uit wat je schrijft. Ik voel ook je zorgzaamheid en ook die vind ik mooi. Maar ik denk al met al dat ik verder ben dan misschien lijkt.

Ben ik een redder? Ja, klopt. En ik wéét het van mezelf. Maar ik kan dat ook niet afleggen. Het is een wezenlijk deel van mij. Het heeft me eigenwaarde gegeven op de momenten dat al het andere wegviel. Het is geen rol, het is wie en hoe ik ben. En misschien ook wel hoe ik wil zijn.

Wat ik heel erg waardevol vind in jouw bijdragen, is de scheidslijn die je steeds aanbrengt tussen 'van jou' en 'van hem'. Ik zie dat scherp, maar niet in alle onderdelen. Om dat helder te kunnen hebben, heb ik het nodig om verder te ontrafelen. Die ontrafeling zal ik samen met man moeten doen. Hij verwoordde dat gisteren tegen mij: de enigen naar wie we uitleg en verantwoording schuldig zijn, is naar elkaar. Ik voel dat net zo.

Ik wéét dat ik man niet kan redden, dat zal hij zelf moeten doen. Maar ik kan mijzelf wel redden en ik móet mijn kinderen redden. Als dat betekent dat ik een weg inzet die een betere omgang tot gevolg heeft, dan doe ik dat.

Ik heb zelf ook een aandeel hierin. Ook die moet ik onderzoeken. Wat is van mij, wat is van hem?
Ik vind het niet zo snel gaan, hoor... Na bijna een jaar

moederziel

moederziel

08-01-2017 om 16:49 Topicstarter

Controle

Het gekke is dat ik op dit moment de controle volledig kwijt ben. Mijn lot ligt op de golven. Mijn hartslag, emoties, mijn stappen voor- en achteruit bepalen de golfslag. Dat is voor nu prima. Ik hoef niks, maar mag alles. Daarin ervaar ik rust. Misschien wel voor het eerst in mijn leven.

Helder

Helder wat je schrijft, Moederziel.

Eén ding raakt me in 'naar mij toe', je schrijft: "Maar ik denk al met al dat ik verder ben dan misschien lijkt."

Nu begrijp ik geloof ik ook jouw gevoel van veroordeling. Als jij steeds denkt dat ik zit te 'meten' hoe ver je al bent, dan kan een als 'wakkerschudpost' bedoeld stukje van mij jou doen denken dat ik denk dat je nog niet zo ver bent. Ik ben daar geen seconde mee bezig, met 'hoe ver jij bent'. Wat mij bezighoudt, uit zorg, is het rafelige, grenzeloze dat ik soms denk te zien, bij jou, bij Pennenstreek. Dáár zit mijn allergie, negatieve ervaring, dáár van weet ik dat die pijn bijna niet weggaat, die ik daar van heb (opgelopen). Dáár zou ik andere mensen voor willen behoeden, maar dan ga ik aan het 'redden' en ook al past dat net zo bij mij als bij jou, en ben ik daar deels ook trots op, ik weet ook dat het een overlevingsstrategie is. Eentje waarvan ik wil dat die geen schade meer veroorzaakt. "Zelfs" niet bij een ander.

moederziel

moederziel

08-01-2017 om 17:04 Topicstarter

Meten

Ja, soms voel ik dat inderdaad zo

Rafdelig, grenzeloos... Steeds minder, gelukkig. Ik ben ik, de ander is de ander. Het symbiotische komt steeds verder los. Mijn grenzen worden me steeds duidelijker. Inderdaad, weer: dit is van mij, dat is van de ander.

Even nieuwsgierig: Hoe kom jij aan je inzichten - los van je persoonlijke ervaringen?

Juul

Juul

08-01-2017 om 18:13

Punt van roosjeraas

Wat mij betreft stipt Roosjeraas wel een belangrijk punt aan in haar post 421. Als je samen met een partner bent zorg je samen. Samen voor elkaar en samen voor de kinderen. De een doet misschien meer dan de ander maar er is toch een samen. En dan komt er ineens zo'n enorme sneeuwbal van een berg rollen en sta je alleen. Er is geen samen meer en moet je het ineens zoiets groots alleen oplossen. Dat is slikken. Maar roosjeraas heeft gelijk. We zijn allemaal grote mensen met kinderen. We kunnen het! Weglopen voor problemen lost ze niet op, maakt ze vaak alleen maar groter. En zo'n dappere dodo ben ik echt niet. Ik zit ook nog regelmatig met de handjes in het haar en denk dan, help hoe moet dit nu weer. Diep ademhalen en vooruit weet ik inmiddels.

moederziel

moederziel

08-01-2017 om 18:33 Topicstarter

Niet bang

Juul, ik ben niet bang voor alleen-zijn, voor het alleen opknappen van zorg, voor alleen door het leven gaan. Man was vaak weg van huis ivm werk en dat ging prima. Ik heb daar ook geen last van, mis hem vooral in emotioneel opzicht, als vriend en maatje. En ook het 'samen' is er soms nog. Spontaan, omdat het nog past. Tegen alle heersende ideeën in, I know. Ik zou hem misschien moeten verachten om wat hij doet, maar ik voel het niet.

Er speelt voor mij iets anders, merk ik. En ik vind het moeilijk om het hier zo plompverloren te schrijven, omdat ik weet dat er hoofdschuddend naar gekeken zal worden. Gisteren viel bij mij een kwartje toen man even bij mij was en we (onbedoeld) kort in gesprek raakten. Wij waren een heel erg hecht team, hebben veel moeilijke momenten doorgemaakt. Hebben elkaar 'gered'- zo je wilt. Twee beschadigde zielen, en we hoefden het niet meer uit te leggen. Dat maakte onze relatie intens en hecht, erg hecht. We zijn beiden elkaars grote liefde. Ik zeg met opzet niet 'geweest', omdat we alletwee weten en ook uitgesproken hebben dat dit met niemand anders meer te bereiken is.
Onze relatie, ons huwelijk, ons gezin was veel te goed om op te blazen. En omdat ik uit de eerste hand wéét dat man de oorzaak primair bij zichzelf ziet ('zo teleurgesteld in alles, in het leven. ik had niets meer te geven'), is er heel veel frustratie en machteloosheid bij mij. Hij heeft een stap gezet zonder de gevolgen te overzien. Hij heeft 'simpelweg' niet beseft wat de impact van zijn stap is.
Gisteren benoemden we heel even heel kort dat wat we hadden van hele grote waarde was. Is? Ik weet het niet. Waarom dan, vraag je je af. Dat zijn de grote vragen waarover we samen in gesprek gaan. Open, zonder oordeel, zonder verwachtingen. Dan kan ik zien welk deel bij mij hoort en welk deel bij hem. Dat zal rust geven. Het resultaat niet veranderen, maar wel de mogelijkheden tot aanvaarding en groei.

Moederziel

Amen voor de liefde.

Bedenk: woorden en daden. Het handelen van jouw man en die van Pennenstreek ziet er keer op keer op keer op keer op keer op keer anders uit dan hun woorden klinken. Weer herkenning. Kijk wat er gebeurt, en dan kun je nagaan of wat er gezegd wordt overeenkomt met wat er gedaan wordt. En neem dat serieus. Wijt het niet aan MLC, tijdelijke gekte, truus of wat dan ook. Handelen liegt niet. Ook al is er chaos. Dat is wat het is.

Juul

Juul

08-01-2017 om 19:03

Moederziel

Nee hoor geen hoofdschudden. Herkenning. Hier ook 25 jaar samen. Zoveel meegemaakt, zover gekomen. Langer samen dan los van elkaar. Ik dacht voor altijd en eeuwig. Maar van het ene op het andere moment ging mijn prachtige gezin aan diggelen. Hij draaide zich om, schudde de scherven van zich af en weg was ie. Ik begrijp er nog steeds helemaal niks van. Met enige regelmaat hoor ik ergens in mijn achterhoofd nog steeds een stemmetje dat roept " waarom waarom". Maar het is zoals het is. Ik kan me niet voorstellen dat Truus (nummer drie inmiddels) het allemaal waard is. Maar wie ben ik.

moederziel

moederziel

08-01-2017 om 19:29 Topicstarter

Oef, Juul

En is ie ooit nog even teruggekomen om nog wat uit te leggen? Heb jij je vragen kunnen stellen?
Wat ontzettend moeilijk moet dit voor je zijn. Nee, natuurlijk is truus dit niet waard, geen enkele truus. Het is de man zelf die de verantwoordelijkheid ontwijkt. Kun je hem daar op aanspreken?

moederziel

moederziel

08-01-2017 om 19:37 Topicstarter

Woorden en daden

Ik ben ontzettend op mijn hoede, RoosjeRaas, wat dacht je. Een gewaarschuwd mens...

Toch zie ik in het handelen ook geen dóórpakken, anders misschien dan bij Pennestreek. Hier geen mediator, geen advocaat, geen ingezette scheiding. Wel apart leven en een truus. Maar die truus intensiveert ook niet - maar who cares, uiteindelijk is truus symptoom, niet de 'kwaal'.
Ik zie in het handelen van man de laatste weken wat rust komen. Eindelijk. Dat er emotionele en psychische processen aan het woeden zijn, lijdt geen twijfel. Maar nu het manische er af is, en er wat rust komt durf ik voorzichtig in gesprek. Natuurlijk kan ik van een hele koude kermis thuiskomen. Hij overigens ook. Ik heb voor hem ook echt niet alleen maar vriendelijke tekst. Maar er is ook geen 'groter plan' oid en dus deinen we nog alle kanten op. De inzichten kunnen/moeten aan 2 kanten hun zinnige werk doen. Hoe dan ook zal er een volgend 'level' bereikt moeten worden om ieder voor zich verder te kunnen.

Houd bij dat deinen 'nog alle kanten op'

Je kinderen in de smiezen. Zij zullen alles als 'hoop' uitleggen. En ze leven al lang in diezelfde onzekerheid: woorden die anders zijn dan daden. Jij noemt de daden die er NIET zijn; ik bedoel (inderdaad, dat zie je zelf ook) de daden die er WEL zijn. En: de daden die er NIET zijn in de zin van constructief, zuiver, consequent, recht door zee, zichtbaar, volgbaar, betrouwbaar, en zo voort. Dat zie ik allemaal NIET tot nu toe. Niet naar jou. Niet naar de kinderen. Je hoeft maar een klein stukje terug in de tijd voor al die uitingen van 'niets waard', als ik zo vrij mag zijn. Dat je nu in contact met woorden iets anders voelt is hartstikke mooi, en ik wil je niet waarschuwen want je hebt zo vaak nodig als je nodig hebt om telkens weer te gaan halen wat je nog wilt halen (of je het nu krijgt of niet), maar zorg er voor dat je stevig op je twee voeten staat en heb de focus op jezelf. En dan bedoel ik niet: jij wilt begrijpen dus ga maar op speurtocht. Dan bedoel ik: jij zorgt goed voor jezelf of je nu antwoorden krijgt of vindt of niet.

En dit

Dit is maar de halve waarheid. Man kan wat jij niet kan, hij kan namelijk de ik-boodschap brengen om jou niet extra te kwetsen. "En omdat ik uit de eerste hand wéét dat man de oorzaak primair bij zichzelf ziet ('zo teleurgesteld in alles, in het leven. ik had niets meer te geven'), is er heel veel frustratie en machteloosheid bij mij." Er is ook de kant dat hij niet bij jou wil zijn. Misschien ga je daar over horen, misschien niet, maar die IS er, want zo IS het namelijk.

mirreke

mirreke

08-01-2017 om 20:00

Ik denk dat iedereen zijn/haar eigen pad loopt

Ik denk dat 'verlaten worden' grofweg bij iedereen hetzelfde teweeg brengt, en hetzelfde werkt en dezelfde vragen oproept. Maar iedereen geeft daar op eigen wijze invulling aan. En daarbij is ook je leven ervoor, je jeugd, je relatie samen, je eigen karakter en ga maar door, van belang...

Het is geen rechte lijn naar voren: het kan een zigzagweg zijn, een twee-stappen-naar-voren-een-stap-terug route, noem maar op. Waarschijnlijk kun je in grote lijnen dezelfde patronen ontwaren bij iedereen die dit overkomt, maar daarbij komt dus die eigen component die maakt hoe je er daadwerkelijk in staat en mee om gaat.

Ik krijg de indruk dat veel meeschrijfsters hier nu vinden dat zowel Moederziel als Pennestreek pas op de plaats maken, of zelfs een terugval hebben. Ten eerste lijkt mij dat gewoon menselijk. Maar ten tweede (en het geldt ook voor jou Pennestreek!) zie ik het zelf toch anders. Ik lees in Moederziel's berichten toch een stevigheid die en duidelijkheid die er voorheen een stuk minder was. Ik kan het van je begrijpen, Moederziel, wat je wilt weten. Zelf vraag ik me af of het lukt, of je man het uberhaupt zelf wel weet en als hij het weet en het is heel banaal (of niet) of jij het dan kunt accepteren, dus of het voor jou dan wel voldoet.... Maar dan nog, dan heb jij het geprobeerd.

En Pennestreek... eigenlijk wisten we vantevoren dat dit een zware vakantie zou worden voor jou. Jij wist het eigenlijk ook, en dus is dit nu geen verrassing dat je zo bent ingezakt. Meid, echt, je bent soms zo streng voor jezelf.

Zoals jij het allemaal opsomde lijkt er geen doorkomen aan. Maar ik denk dat je prioriteiten moet gaan stellen. Uiteindelijk moet jij dat zelf doen, maar als ik jou was (en ik besef maar al te goed dat dat niet zo is) maar goed, dan zou ik die leggen bij werk en de kinderen, zoals ik al eerder zei. Maar ik zou echt ook gaan regelen dat je man uit huis gaat. Jouw situatie: je bent doodbedroefd en hebt troost nodig van degene die je zo bedroefd maakt. Dat werkt zo niet. Het is volgens mij juist gekmakend.

Enfin... ook dat moet je uiteindelijk doen op je eigen tempo enzo, maar tegelijk moet je ook luisteren naar je lichaam... En dat roept nou keihard dat er iets moet gebeuren...

Stip

Stip

08-01-2017 om 20:05

contextuele theorie

Laatste reacties vluchtig doorgelezen. Dus misschien reageer ik niet adequaat- jammer dan

Heb tussen de bedrijven door nagedacht over je 'relatietherapie'.
Zo zou ik het niet noemen- klinkt als energie steken bij elkaar te komen.
Jij wil inzicht. In gedrag van man. In wat hem drijft. Je verwacht het dan beter te kunnen plaatsen en te kunnen accepteren denk ik?

Ik weet niet of het brengt wat je verwacht.
Samen praten onder professionele begeleiding lijkt mij zeker zinvol. Om samen als ouders verder te kunnen, om zo te communiceren dat je elkaar begrijpt- zonder in te vullen of onbegrip.

Ken je de contextuele leer? Deze theorie kijkt naar generaties. Hoe gedrag van voorgaande generaties jou beïnvloed heeft vroeger en nog beïnvloedt nu. En over verantwoordelijkheid krijgen en nemen. Hoe neem je verantwoordelijkheid voor de volgende generatie; jullie kinderen? Hoe kun je bestaande patronen doorbreken?

Het gaat je inzicht geven in jezelf- alhoewel ik denk dat jij daar al heel ver in bent heb je zeker te leren in je nieuwe rol. Het zal man helpen de invloed van zijn afkomst en levensloop te doorgronden. Het zal jullie beiden helpen inzicht en begrip te krijgen in elkaars motieven en gedrag. Van daaruit kan er ruimte komen om verder te gaan- afspraken te maken en een nieuwe start te maken- als ouders en niet als partners.

Jammer dat ik niet weet waar je woont- ik ken een aantal contextuele therapeuten.

Als man hiervoor open staat zou ik het aangaan- je verliest er mijns inziens niets mee. Als jullie beider verwachtingen duidelijk uitgesproken worden.

moederziel

moederziel

08-01-2017 om 20:38 Topicstarter

Dankjulliewel

Allemaal, voor deze aanvullingen, inzichten, soms ongemakkelijke boodschappen. Ze helpen me weer verder. Echt. Ik ben gesloopt nu, van het lezen, het denken, het voelen. Ik moet even bijtanken. Ik blijf met 2 voeten stevig op de grond, spotlight on me.

Lieve Pennestreek, kijk niet te ver vooruit. Neem de dag als uitgangspunt, verder niet. Volg je gevoel in wat je aankunt en wat niet. En roep hulptroepen in! Ik denk aan je. Ik weet waar je doorheen gaat, en met nog velen hier. Het wordt beter, echt. Anders en beter.

Knuffels voor iedereen

Pennestreek

Pennestreek

08-01-2017 om 21:27

Prioriteiten stellen

Dat is heel erg lastig. Het grijpt allemaal in elkaar. Doordat ik niet goed slaap, is alles moeilijk en zwaar. Daardoor kan ik niet goed zorgen voor de kinderen, en loopt het op het werk niet lekker. Inmiddels is de mediation procedure gestart, ik moet dus mijn hoofd vouwn om allerlei te maken afspraken, en bedenken hoe ik zaken wil en hoe ik alles voor mezelf het beste kan regelen. Maar dat lukt niet goed, omdat ik vastzit in mijn hoofd, door alhet verdriet en de pijn, door de vermoeidheid, door de zorgen over vooral oudste. En dus slaap ik slecht omdat ik over alles lig te malen.
Ik kan niet goed voor de kinderen zorgen en niet goed presteren op mijn werk als ik niet wat opveer en wat meer energie krijg. En dat lukt weer niet omdat, zie hierboven. Ik weet niet aan welk touwtje ik moet trekken, waar het beginnetje zit.

En man weg, tja, die zit nu dus tijdelijk elders, maar daar kunnen de kinderen niet heen. Dus komt dat stuk op mijn schouders neer. Het enige alternatief is dat ik weg ga en man hier laat met de kinderen. Dat heb ik tot nu toe niet gewild, want ik wil niet weg uit mijn eigen huis en niet weg bij de kinderen. Maar misschien kan het niet anders. Voelt wel heel erg alsof man 'gewonnen' heeft. Wie ik ook spreek, niemand snapt dat hij niet weggaat. Maar hij is er zeer stellig in, hij gaat niet.

Inmiddels zijn we niet meer 'on speaking tearms'. Ik ben zo boos en verdrietig, zakelijk communiceren lukt niet meer. Er zit veel teveel emotie bij mij. Ik vind dat hij zijn verantwoordelijkheid niet neemt door zo ver weg te gaan zitten. Hij vindt dat als de kinderen contact willen ze wel bellen of appen of skypen. Maar oudste is zo de weg kwijt, daar krijg ik al geen contact mee, hier in hetzelfde huis. Daarnet overigens wel even, heb het met hem gehad over het traject bij jeugd ggz dat we met hem in gaan. Man had gezegd dat hij dit met zoon besproken had, maar dat blijkt dus niet het geval. Zoon wist van niets. Lekker. Maar goed, hij is er op zich geloof ik wel blij mee, dat er hulptroepen ingeschakeld worden. Maar ik zie op tegen het geregel, het is hier niet om de hoek, dus iemand moet met hem mee. Dat zal ik dan dus wel worden. En ik vind het zo moeilijk en confronterend om hem zo in de put te zien zitten. Voel me daar ook erg schuldig over.

Verder hik ik aan tegen de beslissingen die ik moet nemen ivm de scheiding. Er ligt nu een concept ouderschapsplan, daar moeten man en ik onze wijzigingen in aanbrengen. Dat vergt overleg. Maar dat lukt me nu dus niet. Ik wil niet ieder voor zich in dat document schrijven met trackchanges, het gaat wel over onze kinderen! En erover bellen of appen zie ik ook niet zitten, dat is geen passende communicatievorm vind ik. Leidt al gauw tot miscommunicatie en frustratie. Maar 'gezellig' samen aan de tafel zie ik ook niet gebeuren. En de volgende afspraak is woensdagmiddag al...

Kortom, ik loop aan alle kanten vast. Wou dat ik de kracht van moederziel had, om de dingen aan te pakken. Maar ik ben al blij als ik 's ochtends mijn bed uit weet te komen... Ik heb besloten een afspraak te maken met de huisarts, want ik heb meer hulp nodig. Ik kom er zelf echt niet meer uit.

Van je af schrijven

@Pennestreek, advies van de piekertherapeut: als je niet in slaap kanvallen, schrijf het op.
Piekeren blokkeert het open staan voor gevoelens.

https://vrouw.nl/artikel/hoe-zit-het-nu-echt-met/35025/als-piekeren-je-leven-beheerst

mirreke

mirreke

08-01-2017 om 21:47

Maar Pennestreek

Je man heeft om de een of andere reden dus bedacht dat hij nu niet weggaat (alhoewel hij nu tijdelijk wel weg is)...

Hij is stellig, zeg je. Geeft hij ook een argument?

Ik zou dus nu voorlopige voorzieningen aanvragen. Deze situatie is niet goed voor de kinderen. Ik zou het evt. neerleggen bij de mediator, het eerstkomende gesprek. Alhoewel ik even niet goed weet wat wijsheid is, want als je het hem vantevoren zegt, sluit hij jou misschien wel buiten (geen idee hoor...).

Nee, jij gaat niet weg uit huis. Als jullie nu niet on speaking terms zijn, is het nu echt beter dat hij weg is, voor jou, maar zeker ook voor de kinderen.

En, waarom zou je niet met track changes ieder in een document zitten te werken? Waarom niet? Het gaat over jullie kinderen, maar je praat wel over de ruïne van jullie relatie. En als jij dat nu even niet kan, dan zou ik kiezen voor er afzonderlijk in werken. Kies nou eens niet voor het moeilijkste, omdat jij denkt dat het de meest elegante oplossing is. Kies nou gewoon eens voor makkelijk, voor jou!

Denk in jouw voordeel, wat jij wilt, wat handig uitkomt...

Verhuiswagen

Verhuiswagen

08-01-2017 om 21:53

Pennenstreek

" Ik wil niet ieder voor zich in dat document schrijven met trackchanges, het gaat wel over onze kinderen! En erover bellen of appen zie ik ook niet zitten "

Waarom zou je gewoon niet op kunnen schrijven hoe jij t ziet? Zo werkt dat bij ouderschapsplannen. Jij geeft aan hoe jij t ziet. Hij geeft aan hoe hij t ziet. En dan probeer je eruit te komen. Zo niet dan doet de rechter uitspraak.
Ik denk dat 95% van de ouderschapsplannen niet gezamenlijk worden geschreven. Je zet jezelf vast in allerlei dingen die niet kunnen in jouw optiek. Laat dat los! En mag ik een voorspelling doen? Op basis van hoe jij je man beschrijft denk ik dat jouw voorstel grotendeels wordt opgenomen in t ouderschapsplan. Be the leading lady in your own life! If you can't be the leading lady in your own life, in which life would you be the leading lady?

Overleg

Overleg in je hoofd. Je kunt je man's standpunten mogelijk wel verbeelden en benoemen en dat meenemen in je voorstel zodat het realistisch wordt.
Natuurlijk niet tegen je eigen situatie en dat van de kinderen ingaan maar probeer je te verbeelden waar exman in mee kan gaan en ook wat aan heeft met de kinderen.
Bovendien heb je ook de situatie van de kinderen mee te nemen. Wat willen zij en wat kunnen zij aan.

dopje

dopje

08-01-2017 om 22:27

Pennestreek

Hè jee, weet je. Als je hier bij me in de buurt zou wonen dan zou ik zo naar je toe gaan en je wat dingen uit handen nemen. Je hebt even iemand nodig die je met praktische dingen helpt. Die een beetje voor je zorgt. Ik kan me niet voorstellen dat je niet iemand hebt die dat zou willen als je ze vertelt wat er aan de hand is en hoe je je voelt, een vriendin of familielid. Als een vriendin van me zo er door zit als jij nu dan zou ik meteen in actie komen, en die vriendin/vriend/familie heb jij vast ook. Schakel ze in!
En verder heb je nu zo veel op je lijst staan, het is chaos. Wat ik doe als het te veel is; echt dus een lijst maken met dingen die er gedaan moeten worden. En dan nummeren van 1 naar het eind. 1 heeft de hoogste prioriteit en moet het eerst gedaan worden, dan 2 enz. Meestal is 1 het moeilijkste. Een vriend of vriendin kan je ook helpen dit te doen, het geeft overzicht. Kruis ook aan welke dingen door anderen gedaan kunnen worden en laat die dus door die vriend(in) doen. Probeer dan punt voor punt weg te werken, het liefst dus veel van de dingen met hoogste prioriteit.
Ik denk dat de wijzigingen in het ouderschapsplan op nr 1 staat, toch? Het moet gebeuren, en als het niet kan zoals jij het liefst zou willen (op een later moment, in overleg enz) dan moet het nu op deze manier. Daar moet je je bij neerleggen. Het is niet anders. Dus ga er voor zitten en ga het doen; als dat niet lukt dan vraag je dus die vriend(in) om te komen en die moet er voor zorgen dat je het gaat doen.
Heb je iemand die je om hulp kan vragen?

moederziel

moederziel

08-01-2017 om 22:38 Topicstarter

Stop Pennestreek

Ik lees je wanhoop, je angst, je verdriet, je uitputting. Neem alsjeblieft een time-out. Ik denk dat je even de stekker overal uit moet trekken. Behalve het traject van je oudste zoon.
Bel morgen de mediator en zeg dat je er doorheen zit. Dat je het je allemaal teveel is, dat je niet meer helder kan nadenken en dat je een time-out neemt. Bel je werk met dezelfde boodschap. App je man en zeg hetzelfde - en dat hij uit de buurt moet blijven. Dat je vanzelf meldt wanneer er weer gesproken kan worden.

Je bent uitgeput en nu beslissingen nemen die de nabije toekomst gaan bepalen, lijkt me het meest onverstandige om te doen. Eerst nieuwe energie opdoen. Eerst uitrusten. Eerst tot jezelf komen. Je drijft jezelf naar een inzinking op deze manier en daar heeft helemaal niemand wat aan. Ik ben bezorgd over je.
Kan er een vriendin komen slapen? Je moet echt nu alles uit je handen laten vallen en jezelf de kans geven op herstel. Dit is waanzin.
Beloof je dat je een pas op de plaats maakt? Nu, meteen?

Ik heb de eerste week nadat de bom hier barstte mezelf ingegraven, kon de deur niet uit zonder voelbare doodsangst. Paniekaanvallen, kotsend boven de wc. Dat was een extreme reactie op de extreme schok. Ik sliep maximaal 1,5 uur en schrok dan zwetend wakker met een op hol geslagen hart en een lijf vol angst. Nachtmerries, trillen, benauwd. Ik dacht dat ik het niet zou overleven. Ik heb vele, vele keren gedacht om gewoon de vangrail in te sturen. Alles beter dan voelen wat er gevoeld moest worden. Maar het gaat weg. Je sluit uiteindelijk een deal met jezelf. Vertrouw op jezelf. Vertrouw op je kinderen. Wees sterk, maar niet sterker dan nodig is. Jij gaat nu jezelf beschermen.

Ff zo

Ff zo

08-01-2017 om 23:34

Pennestreek: wat jij wil

Ik denk dat het advies van Moederziel om even een time out te nemen een goede is.

Je wilt je baan behouden, maar op deze manier gaat het volgens mij ook niet goed (dat schreef je zelf al).

Mediation even stoppen kan best en is verstandig als het je teveel is.

Voor als je er wel mee doorgaat (toch nu of op een later moment), dan heb ik 2 tips:
1. Laat een familielid of vriendin meelezen om goed te kijken of je goed genoeg voor jezelf op komt. Niet dat je onder druk of omdat je je slecht voelt van alles toegeeft.
2. Van een ervaren echtscheidingsadvocate hoorde ik dat vrouwen vaak er slecht onderhandelen, slecht voor zichzelf opkomen. Dus stel Man wil 0 en vrouw wil 100. Dan zegt man "ik wil 0". De vrouw houdt al rekening met de wens van man en zegt "ik wil 50". En dus komen ze uit op 25! Slecht voor de vrouw.
DUS: Zorg dat je aangeeft wat JIJ wilt. Je kunt Dan altijd toegeven om man tegemoet te komen, maar Dan is duidelijk dat hij iets toegeeft, dus Moet hij ook iets toegeven. Niet bij voorbaat dingen prijsgeven.

En nog een past vragen:

Heb je man gevraagd wat de reden is dat hij niet uit huis wil?
Snapt hij dat het alleen voor duur van de echtscheidingsprocedure is?
Heb je nog het aanvragen van een voorlopige voorziening overwogen en zo nee, wat is de reden?

Grote knuffel en heel veel sterkte gewenst.

Victoria

Victoria

09-01-2017 om 00:05

Andere mening

Time out? Nee, ik ben toch een andere mening toegedaan. Hoe lang duurt dit gedoe nou al bij Pennestreek. Is dat niet al anderhalf jaar aan de gang? En dan nu weer een time out, zodat alles weer on hold komt te staan?
Het lijkt mij veel beter om inderdaad die 'to-do-lijst' te maken (samen met een vertrouweling) en daar een deel van uit te besteden aan vrienden/familie, etc.

Maar goed, ik redeneer natuurlijk ook maar vanuit mezelf, en iedereen is anders. De structuur van werken e.d. heeft mij er juist doorheen getrokken, door die periode. Het gaf me juist rust dat ik 4 dagen per week naar mijn werk moest. Ook ik kreeg eigenlijk direct alle verantwoordelijkheid voor de kinderen op mijn schouders en heb die nog steeds grotendeels. Het zij zo.

Toch denk ik dat het Pennestreek meer gaat helpen om nu door te pakken met die scheiding. Wel met praktische hulp uiteraard. Anders blijft ze er maar tegenaan hikken en dat slurpt juist energie.
Maar nogmaals; dit is mijn mening, geen wet van meden en perzen.

Ik voel met je mee, Pennestreek. Het is gewoon K*t met een kilo peren, een scheiding en alles wat daarbij komt kijken. Het is niet wat je wilt, het is niet jouw keuze, maar helaas wel de realiteit. Maar het wordt echt beter. Ik vind het nu nog steeds k*t, en ik hoop dat ik over een tijdje alleen nog een kilo peren over houd, die ik dan stuk voor stuk kan opeten...of ik stoof ze. Ik wens je nu een dosis energie toe om e.e.a. te regelen en een 'divorce-rescue-team' (familie en vrienden) die er voor je zijn en je helpen. Van je man hoef je niets te verwachten, denk ik, als hij niet eens het huis wil verlaten om het jou net iets makkelijker te maken, niet empathisch. Kan zijn/jouw familie hem hier ook niet op aanspreken? Want zo kan het natuurlijk niet voort gaan.

floor

floor

09-01-2017 om 01:02

nee

Een time out zou ik ook zeker niet nemen.
De scheiding moet juist afgehandeld. Eindelijk.
Ziek melden zou ik ook niet doen.
Een scheiding IS gewoon pijnlijk. Laat dat gewoon ook gebeuren!
Het IS gewoon*$€:#%=. Dat is niet erg. En je overleeft het heus wel.
Maar laat eerst al die ellende toe. Die ellende is van jou. En de ellendige gevoelens zijn ook van jou. Laat ze toe, loop er niet voor weg.

moederziel

moederziel

09-01-2017 om 01:13 Topicstarter

Pennestreek zit er doorheen

Dat baart me zorgen.
En als je er doorheen zit, echt doorheen, kun je geen weloverwogen beslissingen nemen. Laat staan een scheiding regelen.
Eerst aansterken. Misschien gaat dat snel, met wat hulp, maar haast is toch nergens voor nodig, denk ik? Die 2 weken om even bij te komen van de grootste schok zullen een scheiding niet on hold zetten, toch?

Pennestreek, heb je hulptroepen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.